Arkadaşlar sapta böyle bir çatlak var sıkıntı olur mu ne yapmalıyım?

[
Epoksi zamanla genleşebilen bir madde ve esneme payi cok az.. Tutkalin ciddi bir esneme payi var. Epoksinin zamanla catlagi acma ihtimali olabilir diye dusunuyorum.
Epoksi ile deneyimleriniz nelerdir? Gercekten ogrenmek istiyorum.

Cunku celigi celige yapistirabilen seviyeye gelmis bir sektorden bahsediyoruz. Ki gunumuzde uretim bandinda halihazirda epoksi bolca kullaniliyor...

Ben umursamam. Cok daha agir catlaklarin yillarca dayandigini, hala dayanmakta oldugunu gozlerimle gordum.

Sevgili uyemizin sorununa yillar once cozum oldugum bir cok durumla karsilastim.

Bu yuzden epoksi ile deneyimleriniz hakkinda tecrubelerinizi zevkle dinlemek isterim.
 
genleşebilen bir madde ve esneme payi cok az.

Mesela ne kadar bir esnemeden bahsediyoruz?

En uc orneklerde klavyenin trussrod ayari icin esneme payi kac metredir?

Uyemizin sorunu oldugu kisimda esneme miktarinin ne olmasi gerekir?

Gitarin kullanim omru icerisinde, uretimde kullanilan materyalin, esneme, kırılma, ani darbeye ve surekli kuvvete maruz kaldiginda gosterdigi direnc ve direnc suresi hakkinda bir bilginiz var mi?

Ez cumle; ben yukarida bahsettigim cogu durum hakkinda "luthier olmasam ve bu meslegi icra etmesem bile kulturel anlamda genis bir bilgi ve tecrubeye sahibim. Ve epoksi gibi kimyasal surecler sonucunda uygulanan materyal ile yapistiricinin birbiri uzerine kaynasmasi sonucu, materyalin planlanan kullanim omrunden com daha uzun sure saglam kalan epoksi turevleri olduguni ve kullanildigini biliyorum.

Epoksi gibi reaksiyon sonucu "degisime ugramayacak sekilde sabitlenen" bir kimyasal surec icin,
zamanla genleşebilen bir madde ve esneme payi cok az..
gibi bir soylemde bulunmaniz, cumlenin kendi icerisinde dahi var olan celiskiden dolayi gercekci gelmiyor...

Genlesebilen bir maddenin esnek olmamasi durumunu aciklamanizi rica ediyorum!

Ki, siz hakli olsaniz bile; gitarin ve uzerinde ki donanimin omru, icracinin egzersiz ve calim suresi dahilinde dusunursek, epoksi gibi ileri kimyevi teknolijileri kullanan yapistiricilarin iddia ettikleri yapisma sureleri, urunlerin toplam kullanim omrunden cok cok cok daha fazla...


Konuyu acan uyemiz, ister dandik bir tahta tutkaliyla yapistirsin, ister japon yapistiricisi kullansin, ister celik epoksisi kullansin herhangi bir sekilde, icrasini engelleyecek bir durumun olusmayacagini ve ihtiyacini uzun yillar karsilayacagini biliyorum.

Bu yuzden en ekonimik cozum yolunu samimiyetle paylasiyorum.

Ki Ben olsam 2. Burgu net bir sorun yaratmadikca kafama bile takmam.

Ama agac tutkalina 112 Tl verecegime epoksiye 98 tl vermek, bana daha mantikli geliyor 🙂


Ama yine de bence kafaya takilacak bir catlak degil... Daha kotulerinin yillarca herhangi bir onarima ihtiyac duymadan oldugu gibi kaldigini gordum...
 
Son düzenleme:
Tecrubem daha once bir gitar catlagini doldurmak oldu. Baska ahsap islerinde kullandim. Epoksi cok guclu bir yapistirici. Celik yapistirma dahil bir cok alanda kullanilan bir malzeme. Kalitesinde ve kuvvetinde hem fikiriz. Benzersiz bir yapistirici.. Benim catlak tecrubemde ahsabi genlestirdi mesela. Catlak dahada ilerledi. Belki ben yanlis kullanmisimdir epoksiyi , orda da yine kendime bir cuvaldiz batirayim. Ama tutkal tipi yapistiricalarin en buyuk olayi zaten esnemesi... Ahsap ne kadar esner derseniz, fretlerin yanlardan belirgin bir sekilde cikacak yada icine cekilecek kadar agac kendini cekebilir yada salabilir. Orneklerini cok gordum. Arti olarak yine belki bende bir yanlis vardir ki hata insana mahsus ben epoksiyi yanlis kullanmis olabilirim sorun tamamen benden kaynaklida olabilir , o yuzdende ihtimali olabilir diye mesajimi noktalamistim. Mesajlarinizi yanlis ve agresif olarak algilamiyorum. Hepimiz belli yas ve tecrubelerdeyiz. Burasi bilgi paylastigimiz bir alan. Amacimiz birseyler ogrenmek.. Yanlisimiz hatamiz var ise duzeltmek.. Dogrumuz var ise pekistirmek... Ben her daim bilgiye ac biriyim. Bu isin ustasida degilim. Kendi capimda denemeler yapan biriyim. Hatta forumdaki luthiye arkadaslar konuya dahil olup bizi aydinlatsa, epoksi gitar tamirinde kullanilir mi kullanilmaz mi ? Kullanilmiyorsa tam olarak nedeni nedir vs gibi sorulara aciklik getirse torbamiza bilgi atmis oluruz.. Ayrica yazim yanlislari icin kusura bakmayin. Telefona format atinca sacma sapan bir klavye formatina donustu idare ediverin beni 🙂
 
Klavyemi gunceleyebildim ve yukarda eksik kalan kisimlari tamamlayayim 🙂 Şunu netleştirmek isterim. Evet epoksi çok sağlam bir malzeme yapıştirma alaninda... Tutkaldan ucuz oldugunuda belirtmissiniz.. Peki o zaman neden hala luthiyeler kirilan gitar saplarini, catlaklarini tutkal kullanarak tamir ediyorlar ? bu baltayla traş olmaya çalışmak, jiletle de agaç devirmeye çalışmak gibi bir durum... Herkesin bir alani var.. Epoxyi kotulemiyorum yanlis anlasilmasin. Burda şuna dikkat çekmek isterim. Mesela epoksi bicak kabzasi yapistirilmasinda cok kullanilan bir urundur. Belirli sicakliklar ve ani nem, ortam degisikliklerinde bicak kabzalarinin gevsedigi ,acildigi hatta catladigi gozlemlenmistir mesela. Yine ayakkabi tamirinde senelerdir degismeyen yapistiricilardan biri , bally olarak bildigimiz , cesitli markalar yada formuller altinda uretilen bir yapistirici.. kullanim sebebi ? Esnek olmasi.. Mesela gitarlarda ben sunu gozlemledim ki basima geldi. Nem ve sicaklik orani bariz sekilde degistiginde, gitarin sap agaci genlesme yada daralma yasayabiliyor. Bunu fret kenarlarinin , nadirde olsa sapin icine cekilmesinden ya da disari tasip ele gelecek hatta kesik atabilecek kadar disari cikmasindan anlayabiliyoruz. İste benim epoxy ile yasadigim sorunda tam olarak buydu. Agac sicaktan cekme daralma yapinca, aradaki epoxy esneyemedi ve saptaki catlak yurumeyi secti. Mesela japon yapistirici gitar tamirinde siklikla kullanilan, ufak tefek islerde, fret yapistirmada , ufak tefek delik kapatmada agac islerinde muhtesem is goren bir yapistirici... Ama kullanim alani o kadar.. sebebi ? O tip yapistiricilarin esnememesi ve kirilgan olmasi... Hatta son zamanlarda özellikle yurtdisinda, fretleri cakarken tutkal yada daha esnek oldugu soylenen ve daha koyu kivamli (ki hic denemedim) bir tip japon yapistirici ( baska adi var ise bilmiyorum, bilen yesillendirsin ) kullaniyorlar. Sebebini biraz arastirinca, tremolo koluyla oyarken, özellikle tremoluyu geniş aralikliklarda kullanirken, sapın anlik ani ve yogun bir sekilde , esneme ve gerilmeye maruz kalmasi sebebi ile bildigimiz klasik japon yapistirici kullanilmis fretlerin zamanla, yerlerinde oynama, cikma, kalkma gibi sorunlar yasadigini belirten kullanici ve luthiyerlerde var. Sebebi yapistiricinin esnek olmamasi sebebiyle catlamasi ya da kirilmasi...Ama tutkal ve bahsettigim daha kivamli ve esnek japon yapistirici (baska adida olabilir ) ile yapistirilan fretlerin bu konuda daha stabil oldugunu idda eden yabanci luthiyeler ve kullanicilarda var. O yuzden ilk mesajimin altina " epoxyinin zamanla catlagi acma ,ilerletme ihtimali olabilir " diye belirttim. Cunku bugune kadar bildigimiz geleneksel yontem, tutkal turevi yapistiricilardir. Bu yontemin , her hangi bir aksilik olmadigi takdirde gitara yuksek oranda zarar vermeyecegini iyi kotu biliyoruz. Siz yasadiginiz tecrubeler ile epoxy ile gayet olur derken, ben kendi yasadigim tecrubeler ile daha supheli yaklasip zarar da verebilir su sebeplerden oturu diyorum. Yanlis anlasilmasin fikir ve tecrubelerinize saygi duyuyorum ki bayagi bir detayli yazmissiniz ve belli ki ahsap isleriylede mesgulsunuz.. Sizinle musait bir zamanda ahsap vs isleriyle ilgi bir sohbet etmek beni ziyadesiyle memnun eder. Lakin fikirlerimizi beyan etme disinda yapabilecegimiz fazla da birsey yok.. Bizi aydinlatacak olan gercek yargiyi verecek olan luthiyer bir arkadasimizdir. Bu sebeplerden oturu, gecerliligi bilinen yontem olan tutkal ile yapistirma disindaki diger teknik ve malzemelere, kendi adima supheyle yaklasmayi uygun goruyorum... Cunku kendi tecrubelerime dayanarak emin olamadigim bir uygulamanin karsimdaki insani daha cok uzmesini istemem. Sevgiler...
 
Son düzenleme:
Araya tutkal sıkılıp mengeneyle sıkıştırılacak, mengeneyle sıkıştırırken ağaç ezilmesin diye araya birşeyler koyar tamiratı yapacak olan arkadaş, sıkıntı olmaz. Tamirat sonrası eskisinden daha sağlam olur.
 
@crushhh kendi dusuncesini uzun uzun erinmeden ifade eden insanlara saygi duyarim.

Bazi ifadelerinize katilmamakla beraber hakli oldugunuz, bilgi ve fikirlerimizin yer yer uyustugu muhakkak.

Sadece sunu belirtmek isterim. Epoksi tek bir yapistiri turu degil, bir cok kullanim alani olan, guvenligini kanitlamis, ihtiyaca gore esnek-gevrek, sicak-soguk vb dayanimlari ve turevleri olan bir yapistirici. Dolayisiyla ihtiyac dahlinde daha isabetli bir secenek oldugundan hareketle "epoksi" diyorum.

Bicak kabza konusuna deginmissiniz, ama o farkli bir mevzu. Baska degiskenler var. Hic o konuyu tartismayalim, sabah kadar gider 🙂

Tabi her marka standart bilesim kullanmiyor, kullansa bile gerekli kalitede urun cikaramiyor.

Bu yuzden japon yapistiricisi dedigimiz sey yer yer tipta dikissiz ameliyat ve acil tibbi mudahalede bile kullanilabilirken, bazi japon yapistiricilari hareketsiz yuzeylerde bile gerekli yeterliligi saglayamiyor.


Biraz baktim arastirdim, Enstruman uretiminde kullananda var kullanmayanda. Biraz arastirma yaptigimda gordum ki, yapistirici mevzusunun bile tona etki ettigini yada etmedigini iddia edenler ciddi ciddi tartisanlar var.

Ama kullanim tercihi genelde firma yada luthiyerlerin uretim gelenekleri ve yontemleri ile ilgili gibi gozukuyor.


Ben hala epoksi tarafindayim.
Ama titebondla da yapisir, hirdavattan aldigi beyaz tutkalla da.
Duzgun bir uygulama ile 404 le yapistirsa bile yapistiricinin gitar omrunden daha uzun dayanma ihtimali var 🙂


Ahsapla biraz tecrubem var, tse belgesi almak icin ahsap ve sunta uretimlerimizi birbirine tutturup uzerine de 30 kg ve ustu agirlik baglayip 1 hafta ayrilip ayrilmadigini gozlemlemek icin teste gonderdigimiz surecleri yasadim.

Neyse arkadasimiz yazismalari okusun kendisi karar versin, bundan sonrasi onun karari. Guzel guzel konustuk biz.

Sevgi ve saygiyla.
 
@crushhh kendi dusuncesini uzun uzun erinmeden ifade eden insanlara saygi duyarim.

Bazi ifadelerinize katilmamakla beraber hakli oldugunuz, bilgi ve fikirlerimizin yer yer uyustugu muhakkak.

Sadece sunu belirtmek isterim. Epoksi tek bir yapistiri turu degil, bir cok kullanim alani olan, guvenligini kanitlamis, ihtiyaca gore esnek-gevrek, sicak-soguk vb dayanimlari ve turevleri olan bir yapistirici. Dolayisiyla ihtiyac dahlinde daha isabetli bir secenek oldugundan hareketle "epoksi" diyorum.

Bicak kabza konusuna deginmissiniz, ama o farkli bir mevzu. Baska degiskenler var. Hic o konuyu tartismayalim, sabah kadar gider 🙂

Tabi her marka standart bilesim kullanmiyor, kullansa bile gerekli kalitede urun cikaramiyor.

Bu yuzden japon yapistiricisi dedigimiz sey yer yer tipta dikissiz ameliyat ve acil tibbi mudahalede bile kullanilabilirken, bazi japon yapistiricilari hareketsiz yuzeylerde bile gerekli yeterliligi saglayamiyor.


Biraz baktim arastirdim, Enstruman uretiminde kullananda var kullanmayanda. Biraz arastirma yaptigimda gordum ki, yapistirici mevzusunun bile tona etki ettigini yada etmedigini iddia edenler ciddi ciddi tartisanlar var.

Ama kullanim tercihi genelde firma yada luthiyerlerin uretim gelenekleri ve yontemleri ile ilgili gibi gozukuyor.


Ben hala epoksi tarafindayim.
Ama titebondla da yapisir, hirdavattan aldigi beyaz tutkalla da.
Duzgun bir uygulama ile 404 le yapistirsa bile yapistiricinin gitar omrunden daha uzun dayanma ihtimali var 🙂


Ahsapla biraz tecrubem var, tse belgesi almak icin ahsap ve sunta uretimlerimizi birbirine tutturup uzerine de 30 kg ve ustu agirlik baglayip 1 hafta ayrilip ayrilmadigini gozlemlemek icin teste gonderdigimiz surecleri yasadim.

Neyse arkadasimiz yazismalari okusun kendisi karar versin, bundan sonrasi onun karari. Guzel guzel konustuk biz.

Sevgi ve saygiyla.
Her zaman söylerim herkesin herkesten ögrenecek bir şeyleri vardır illa ki... 🙂 Zaten hepimiz ayni seyi savunsak ,muhtemelen yerimizde saymaktan öteye gidemezdik. Fikir alisverisi de bu degil midir zaten 🙂 Mesela yapıştırıcın tona etki edebileceğini hic dusunmemistim. Haa atla,deve kadar farkeder mi ? Sanmiyorum ama bizimkisi de merak iste 🙂
 

Geri
Üst