Armoni Hakkında Ufak Bir Soru

Selamlar gitara yeni başladım armoni konusunda da çok yeniyim tabi. Ama bazı şarkıları akorlarına bakarak ya da kulaktan çıkartıp çalarken kullanılan akorların gamının dışında melodiler çalıyorlar gibi. Mesela aklıma gelen bir örnek Rammstein-Eifersucht şarkısında 1:36'da nakaratta duyduğum kadarıyla gitarda riff çalarken şarkı Em akorunda ama klavyede mi-fa-sol çalıyor ancak minör=1 tam 1 yarım 2 tam 1 yarım 2 tam kuralına göre fa notasına basılmaması lazım. Dediğim gibi yeniyim baya kaçırdığım şeyler kesin var ama birkaç şarkıda bu tarz şeylere denk geldim. Bunun sebebi nedir? Bazı şarkılar armoni kuralları hiçe sayılarak mı yapılıyor yoksa bunun da bir kuralı mı var? Bir de bu tarz şarkıların akorlarına ulaşamadığım için (genelde rifflerin nasıl çalındığı bilgileri var) Em akoru olduğundan da emin olamıyorum.
 
Selamlar gitara yeni başladım armoni konusunda da çok yeniyim tabi. Ama bazı şarkıları akorlarına bakarak ya da kulaktan çıkartıp çalarken kullanılan akorların gamının dışında melodiler çalıyorlar gibi. Mesela aklıma gelen bir örnek Rammstein-Eifersucht şarkısında 1:36'da nakaratta duyduğum kadarıyla gitarda riff çalarken şarkı Em akorunda ama klavyede mi-fa-sol çalıyor ancak minör=1 tam 1 yarım 2 tam 1 yarım 2 tam kuralına göre fa notasına basılmaması lazım. Dediğim gibi yeniyim baya kaçırdığım şeyler kesin var ama birkaç şarkıda bu tarz şeylere denk geldim. Bunun sebebi nedir? Bazı şarkılar armoni kuralları hiçe sayılarak mı yapılıyor yoksa bunun da bir kuralı mı var? Bir de bu tarz şarkıların akorlarına ulaşamadığım için (genelde rifflerin nasıl çalındığı bilgileri var) Em akoru olduğundan da emin olamıyorum.
Ben bu başlığa dün yanıt yazdım ? Başlık uçmuş ???
Bir minör akor, en az 3 farklı tonun parçası olabilir.
Majör dizinin dereceleri üzerine kurulan akorları öğrenirseniz, çok faydasını görürsünüz.
Em akoru, şu üç tonun içerisinde yer alır:
  1. D majör: 2. derecede
  2. G majör: 6. derecede
  3. C majör: 3. derecede
Bu durumda, bahsettiğiniz şarkı hangi tona ait, onu da sizi bulun.
 
Selamlar gitara yeni başladım armoni konusunda da çok yeniyim tabi. Ama bazı şarkıları akorlarına bakarak ya da kulaktan çıkartıp çalarken kullanılan akorların gamının dışında melodiler çalıyorlar gibi. Mesela aklıma gelen bir örnek Rammstein-Eifersucht şarkısında 1:36'da nakaratta duyduğum kadarıyla gitarda riff çalarken şarkı Em akorunda ama klavyede mi-fa-sol çalıyor ancak minör=1 tam 1 yarım 2 tam 1 yarım 2 tam kuralına göre fa notasına basılmaması lazım. Dediğim gibi yeniyim baya kaçırdığım şeyler kesin var ama birkaç şarkıda bu tarz şeylere denk geldim. Bunun sebebi nedir? Bazı şarkılar armoni kuralları hiçe sayılarak mı yapılıyor yoksa bunun da bir kuralı mı var? Bir de bu tarz şarkıların akorlarına ulaşamadığım için (genelde rifflerin nasıl çalındığı bilgileri var) Em akoru olduğundan da emin olamıyorum.
@barrios cevaplamış.
Ton neyse o tonun içindeki notalar kullanılabilir. Em akoru sadece E minör tonu içinde yok. Belki şarkının tonu A minör'dür. Em akoru A minör tonu içinde de var.

Ayrıca, melodide ton dışı notalar da kullanılabilir. Mesela Ton E minör olmasına rağmen, melodiye lezzet katmak amacı ile ton dışı(özellikle paralel modlardan) notalar da araya serpiştirilebilir.
 
@barrios @AcHiLLeS bu başlığı açtığım yerden moderatör yeri yanlış diyerek silmiş mecburen buraya açtım tekrardan, bişeyler oturmaya başladı kafamda özellikle majör dizinin dereceleri üzerine kurulan akorlara da bi bakıcam ikinize de cevaplar için teşekkür ederim.
 
@barrios @AcHiLLeS bu başlığı açtığım yerden moderatör yeri yanlış diyerek silmiş mecburen buraya açtım tekrardan, bişeyler oturmaya başladı kafamda özellikle majör dizinin dereceleri üzerine kurulan akorlara da bi bakıcam ikinize de cevaplar için teşekkür ederim.
Armoni konusunda ders aldığın yol gösteren biri yoksa biraz uzun sürebiliyor müziği keşfetmek. Ayrıca ders alacaksanız da Batı müziğini, tonal ve modal batı armonisini en az akademik düzeyde öğrenmiş ve bu alana özel ilgili bir hoca hızlı ilerlemeniz açısından daha faydalı olabilir.

İncelediğin müzik hangi tarzda ise o tarzın armonisini bilerek eseri ele almak daha sağlıklı geliyor bana. Klasik müzik Tonal ağırlıklı müziktir. Jazz ise bir kısmı tonal bir kısmı modal olabilir. Bu konuda @barrios abi oldukça bilgilidir. Ben pek birşey diyemem. Pop, rock, Blues her birinin bu şekilde kendine has armonik yaklaşımları var(Internette görüyorum Blues harmony vs.).
Ben de tam hakim değilim esasında. Ama işimi görecek kadar Temel Armoni biliyorum. Temel müzik teorisi (Notalar, Aralıklar, Gamlar, gamlardaki Akorlar vs.) Öğrendikten sonra asıl Armoni serüveni başladı bende.

Bence tonal ve modal müzik nedir, bu kavramları araştırmak müziği çözmeye yardımcı olabilir. Ama ister Tonal ister modal olsun batı müziği çok seslidir. Çoğu müzisyen batı müziğinde "karar ses" kavramını kullanıyor. Ben bu kullanıma katılmıyorum. Kitaplar karıştırdım ve ufaktan çalıştım bu zamana kadar. Benim batı müziğini anlamaya başlarken ilk fark ettiğim şey(yanılmıyorsam) batı müziğinde karar ses kavramının olmamasıdır. Karar ses, Tonalite ve mod kelimelerini birbirleri yerine dahi kullanmayı sağlıklı bulmuyorum ben.
 
Son düzenleme:
Armoni konusunda ders aldığın yol gösteren biri yoksa biraz uzun sürebiliyor müziği keşfetmek. Ayrıca ders alacaksanız da Batı müziğini, tonal ve modal batı armonisini en az akademik düzeyde öğrenmiş ve bu alana özel ilgili bir hoca hızlı ilerlemeniz açısından daha faydalı olabilir.

İncelediğin müzik hangi tarzda ise o tarzın armonisini bilerek eseri ele almak daha sağlıklı geliyor bana. Klasik müzik Tonal ağırlıklı müziktir. Jazz ise bir kısmı tonal bir kısmı modal olabilir. Bu konuda @barrios abi oldukça bilgilidir. Ben pek birşey diyemem. Pop, rock, Blues her birinin bu şekilde kendine has armonik yaklaşımları var(Internette görüyorum Blues harmony vs.).
Ben de tam hakim değilim esasında. Ama işimi görecek kadar Temel Armoni biliyorum. Temel müzik teorisi (Notalar, Aralıklar, Gamlar, gamlardaki Akorlar vs.) Öğrendikten sonra asıl Armoni serüveni başladı bende.

Bence tonal ve modal müzik nedir, bu kavramları araştırmak müziği çözmeye yardımcı olabilir. Ama ister Tonal ister modal olsun batı müziği çok seslidir. Çoğu müzisyen batı müziğinde "karar ses" kavramını kullanıyor. Ben bu kullanıma katılmıyorum. Kitaplar karıştırdım ve ufaktan çalıştım bu zamana kadar. Benim batı müziğini anlamaya başlarken ilk fark ettiğim şey(yanılmıyorsam) batı müziğinde karar ses kavramının olmamasıdır. Karar ses, Tonalite ve mod kelimelerini birbirleri yerine dahi kullanmayı sağlıklı bulmuyorum ben.
"Karar ses, Tonalite ve mod kelimelerini birbirleri yerine dahi kullanmayı sağlıklı bulmuyorum ben." Yazmışım. Yanlışlık olmuş. "Kullanmamayı" diyecektim.
 

Geri
Üst