Armonik gelişim ve doğaçlama atabilme üzerine tavsiyeler

Merhaba, forum ekipman önerisi ve grup ilanlarıyla dolmuş hep. Böyle bir konu açayım da güncel bir konu olsun forumda, üstüne konuşalım ben de dahil yararlananlar olur diye düşündüm.

Şuan ne durumdayım:

- Klavye üzerinde 5 pozisyonunu da adam akıllı bildiğim tek gam A Minor Pentatonic.
- Gitarı elime aldığımda kulağa güzel duyulan blues melodileri çalabiliyorum ama inici çıkıcı melodilerim hep belli kalıplar içinde. Blues klişelerini aralara serpiştirmeye çalışıyorum. 1-4-5 yani a d e akorlarının üstünde hangi bendlerin güzel duyulacağını teorik olarak biliyorum ama pratikte de kendimi geliştirmeye çalışıyorum.
- Blue Note'u nerelerde nasıl kullanıp, blues hissiyatını nasıl verebileceğime odaklanmıştım son 1 aydır. Belli bir aşamaya geldim, melodide o karakteristik cıvıklığı biraz olsun verebiliyorum sanırım.

Ne yapmak istiyorum:
- Amacım blues değil, bunu sadece araç olarak kullanıyorum. Blues neymiş, gitarda en basit versiyonu nasıl çalınırmış bunu 2 ay önce öğrendim(12 bar blues). Zakk Wylde reyisin gitarı parçaladığı Pentatonik Shred videolarını izleyip başlamıştım bu işe, onun kadar iyi olmasa da hızlanmak istiyorum. Shred odaklı olduğumdan dolayı yavaş doğaçlama atamıyorum, güzel olmuyor. Pentatoniği iyice kullanmayı öğrendikten sonra Minor gama geçmek istiyorum.
- Uzun vadeli amaç Jeff Loomis, Petrucci, Steve Terrebery, Jared Dines gibi Shred sololar atabilmek.

Şimdilik doğaçlamalarımı klavyenin geneline yayana kadar ve hızımı bir miktar daha artırana kadar Pentatonik'le hep iç içe olacağım gibi görünüyor. Phyrgian Dominant yani Hicaz gamı çok canım çekiyor. Ama bunu klavyenin her yerine yayabilmek sanırım şu aşamada çok zor olur benim için. Egzersiz yapmayı pek sevmiyorum, eğlenceli egzersiz önerilerinizi bekliyorum.
Şunu yap daha iyi olur, şu egzersiz çok iyi denemelisin, şu youtube kanalını takip et işine yarar, şu şarkıya çalış, şu gitaristi dinle vb. önerilerinizi görmek isterim.
İyi bir hocadan ders almamanın eksikliğini çektim, çok vakit kaybettiğimi şimdi anlıyorum. Bu seviyeye 2 yıl önce gelebilirdim(4 yıldır elektro gitar çalıyorum).
 
Son düzenleme:
"Egzersiz yapmayı sevmiyorum" derseniz ne yazık ki bir yere gelemezsiniz. Enstrümana gönül vermek doğal olarak emek vermeyi de gerektiriyor. Benzer bir mantıkla, gitarla ya da başka bir enstrümanla vakit geçirmeyi gerçekten seviyorsanız egzersiz olsun, grupla stüdyoda prova olsun ya da dünya turnesi olsun hepsinden benzer zevkleri alırsınız. Ayrıca bu işin sonu da yok. İki ay, bir yıl, beş yıl egzersiz yapayım sonra belirli bir seviyeye geleyim ve artık egzersize gerek kalmasın gibi bir mantık işlemiyor. Enstrümana başladıktan sonra bırakana kadar egzersiz hayatın bir parçası oluyor.
 
Aslında tavsiye verecektim ama üzerime vazife olmadığına kadar verdim. Gene de yararlı olabilecek bir fikir verebilirim. Pentatonik için srv sololarını anlayarak çalışmak güzel olabilir veya hendrixin belli parçalarında kendi oluşturduğunuz lickler ile çalmak güzel olabilir.
Little wing parçasının 10 20 dklık backing trackleri var. Orada mevcut akorlara uygun lickler çalmaya çalışırken insan çok şey öğreniyor. Parçanın srv yorumunu anlayarak çalışırsanız daha da iyi olabilir.
 
İyi dökümante edilmiş kaynak, sağlıklı öğrenme konusunda çok mühim. Biraz o videodan, biraz bu tabdan, biraz şu egzersizden diyerek malesef olmuyor. Bu şekilde çok uzun yıllarımı ziyan ettim.

JTC'nin paketleri gerçekten güzel. Verilen paraya değiyor. Materyal de aktarım da organizasyon-sıralama da kaliteli.

Frank Gambale - Improvisation Made Easier kitabının çok faydasını gördüm.

Eski REH videolarını (dökümanını da bulup) izlemenizi tavsiye ederim. Genelde içerikleri armoniden çok tekniğe yönelik ancak muazzam fikirler çıkabiliyor. Brett Garsed'in Rock Fusion'unda alınacak çok ibret var mesela 🙂

Lick dağarcığı edinmek de önemli. Kelime hazneniz geliştikçe daha etkili cümleler kurabilirsiniz. Çerez çitler gibi beğenmeseniz dahi lick öğrenmeye çalışın. Bir noktadan sonra kendi licklerinizi üretiyorsunuz zaten.
 
Selamlar, dediğim gibi videoyu ekledim. Konunun başında ilgili bağlantıyı bulabilirsiniz. Konu devam ederse ara sıra böyle birşeyler çekip yüklemeyi planlıyorum.
"Egzersiz yapmayı sevmiyorum" derseniz ne yazık ki bir yere gelemezsiniz. Enstrümana gönül vermek doğal olarak emek vermeyi de gerektiriyor. Benzer bir mantıkla, gitarla ya da başka bir enstrümanla vakit geçirmeyi gerçekten seviyorsanız egzersiz olsun, grupla stüdyoda prova olsun ya da dünya turnesi olsun hepsinden benzer zevkleri alırsınız. Ayrıca bu işin sonu da yok. İki ay, bir yıl, beş yıl egzersiz yapayım sonra belirli bir seviyeye geleyim ve artık egzersize gerek kalmasın gibi bir mantık işlemiyor. Enstrümana başladıktan sonra bırakana kadar egzersiz hayatın bir parçası oluyor.
Şuanlık günlük 1.5 saat gitarı elime alıyorsam 1 saatinde videodaki gibi takılıyorum. 30 dk da stüdyoda çaldığımız metal şarkılara çalışıyorum. Bazen boş boş oturmayıp metronomu açıp egzersiz yapasım geliyor, işte o zaman ne yapacağımı pek bilmiyorum. Bildiğim tek verimli egzersiz e minor 3 note per string 2 oktav 3'leme şeklide gidip gelmek. Onda da istediğim hızlara çıkamadım hala.
Aslında tavsiye verecektim ama üzerime vazife olmadığına kadar verdim. Gene de yararlı olabilecek bir fikir verebilirim. Pentatonik için srv sololarını anlayarak çalışmak güzel olabilir veya hendrixin belli parçalarında kendi oluşturduğunuz lickler ile çalmak güzel olabilir.
Little wing parçasının 10 20 dklık backing trackleri var. Orada mevcut akorlara uygun lickler çalmaya çalışırken insan çok şey öğreniyor. Parçanın srv yorumunu anlayarak çalışırsanız daha da iyi olabilir.
SRV hep aklımda ama geçen little sister şarkısına bir bakayim dedim gözüm korku. O bendler beni aşar gibi duruyor, hala arasıra o karakteristik bendleri yapmaya çalışıyorum ama pek temiz olmuyor. Bendler de mi metronomla çalışılmalı, hiç metronomla bend çalışmamıştım daha önceden. Little Wing'e bakacağım, teşekkürler.
İyi dökümante edilmiş kaynak, sağlıklı öğrenme konusunda çok mühim. Biraz o videodan, biraz bu tabdan, biraz şu egzersizden diyerek malesef olmuyor. Bu şekilde çok uzun yıllarımı ziyan ettim.

JTC'nin paketleri gerçekten güzel. Verilen paraya değiyor. Materyal de aktarım da organizasyon-sıralama da kaliteli.

Frank Gambale - Improvisation Made Easier kitabının çok faydasını gördüm.

Eski REH videolarını (dökümanını da bulup) izlemenizi tavsiye ederim. Genelde içerikleri armoniden çok tekniğe yönelik ancak muazzam fikirler çıkabiliyor. Brett Garsed'in Rock Fusion'unda alınacak çok ibret var mesela 🙂

Lick dağarcığı edinmek de önemli. Kelime hazneniz geliştikçe daha etkili cümleler kurabilirsiniz. Çerez çitler gibi beğenmeseniz dahi lick öğrenmeye çalışın. Bir noktadan sonra kendi licklerinizi üretiyorsunuz zaten.
Dediğiniz gibi bana kesinlikle iyi sıralanmış öğrencinin dilinden anlayan bir kaynak lazım. JTC'ye baktım, baya hoş gibi gözüküyor ama el yakar o paralar şimdilik 🙂 Uygun bir paket bulabilirsem bu tarz kafamda var almak. REH videoları dediğinizi anlamadım, bu kısaltmayı bilmiyorum. Frank Gambale çok duymuştum, bir araştırayim.
 
Öncelikle nota değerlerine iyice hakim olduktan sonra yavaş yavaş lick yazmaya çalışın ama lickleri yazarken nota nota ilerleyip bi sonraki notayı elinizin en rahat gittiği yere değil de ilk bakışta akla gelmeyen yerleri basmaya çalışın. Sonrasında bunları rastgele belirlediğiniz nota değerlerine oturtun, zamanla güzel lickler ortaya çıkacaktır. Bu lickleri de doğaçlama çalarken ara ara kullanarak soloya güzel bi tat verebilirsiniz.
 
İşin armoni kısmı dışında, doğaçlama atarken yaratıcılığı geliştirmek de çok önemli. Bunun için çok farklı türlerde müzikleri inceleyerek, '' Bundan ne kapabilirim? '' diye düşünerek dinlemek gerekiyor.
İnternette birçok backingtrack mevcut. Tavsiyem onları kullanarak üzerinde çalışman. Hem zevk verir hem geliştirir.
El tekniğini geliştirmek ve mevcut teknikleri o tona / gama uygun çalmaya alışabilmek çok önemli. Bir dizide rahat çalabilmek için o dizide el egzersizleri yapabilirsin.
Çaldığın parçaların mutlaka hangi tonda olduğunu bulmalısın. Bu, aynı tonda doğaçlama atarken kolaylık sağlar.
İşin armoni kısmı önemli, ama bu konuda bana söz hakkı düşmez.
Birde tarzın gereği pentatonic dizide kalman yeterli olmayacaktır. Öğrenmek çok da zor değil. Bir yerden başlaman lazım.
Eğer maddi durumun varsa özel ders alman seni şahlandırabilir. Bunun dışında iyi bir kaynak ta faydalı olur.
Birde videoda dikkatimi çekti, yanılmıyorsam serçe parmağını pek kullanmıyorsun. Ona da alışsan iyi olur. El tekniği açısından Speed Mechanics For Lead Guitar kitabını tavsiye ederim. İlk başta çok zorlar ama çok geliştirdiği bir gerçek.
Yanlışım varsa düzeltin, saygılar.
 
Öncelikle nota değerlerine iyice hakim olduktan sonra yavaş yavaş lick yazmaya çalışın ama lickleri yazarken nota nota ilerleyip bi sonraki notayı elinizin en rahat gittiği yere değil de ilk bakışta akla gelmeyen yerleri basmaya çalışın. Sonrasında bunları rastgele belirlediğiniz nota değerlerine oturtun, zamanla güzel lickler ortaya çıkacaktır. Bu lickleri de doğaçlama çalarken ara ara kullanarak soloya güzel bi tat verebilirsiniz.
Nota değerleri ile ilgili pek sorunum yok ama notasyon tutarak matematiksel hesaplama yapar gibi çalışmayı pek sevmiyorum. Ondan dolayı nota değerlerini genelde kafamdan sallaya sallaya doğaçlamaya çalışıyorum. Ama şunu anladım ki arka arkaya dizilmiş 10 notadan oluşan bir melodinin çok güzel veya kötü duyulmasına nota değerlerinin büyük etkisi var. Teker teker deneyerek kulağa en güzel gelenine doğru ulaşmaya çalışmak lazım solo yazarken mesela.
Bir de parmağın gittiği yer değil de daha az kullanılan, bilinmedik yerlere gitmek kesinlikle farklı duyulma konusunda iyi bir etken. Bunu da yavaş yavaş deneye yanıla öğrenmeye çalışıyorum.
 
İşin armoni kısmı dışında, doğaçlama atarken yaratıcılığı geliştirmek de çok önemli. Bunun için çok farklı türlerde müzikleri inceleyerek, '' Bundan ne kapabilirim? '' diye düşünerek dinlemek gerekiyor.
İnternette birçok backingtrack mevcut. Tavsiyem onları kullanarak üzerinde çalışman. Hem zevk verir hem geliştirir.
El tekniğini geliştirmek ve mevcut teknikleri o tona / gama uygun çalmaya alışabilmek çok önemli. Bir dizide rahat çalabilmek için o dizide el egzersizleri yapabilirsin.
Çaldığın parçaların mutlaka hangi tonda olduğunu bulmalısın. Bu, aynı tonda doğaçlama atarken kolaylık sağlar.
İşin armoni kısmı önemli, ama bu konuda bana söz hakkı düşmez.
Birde tarzın gereği pentatonic dizide kalman yeterli olmayacaktır. Öğrenmek çok da zor değil. Bir yerden başlaman lazım.
Eğer maddi durumun varsa özel ders alman seni şahlandırabilir. Bunun dışında iyi bir kaynak ta faydalı olur.
Birde videoda dikkatimi çekti, yanılmıyorsam serçe parmağını pek kullanmıyorsun. Ona da alışsan iyi olur. El tekniği açısından Speed Mechanics For Lead Guitar kitabını tavsiye ederim. İlk başta çok zorlar ama çok geliştirdiği bir gerçek.
Yanlışım varsa düzeltin, saygılar.
Backing tracklerle pek anlaşamıyorum, beni çok sınırlıyorlar gibi geliyor. Ancak bazen güzel doğaçlamalar atabiliyorum, her elime aldığımda iyi şeyler çıkmıyor o anki ruh halime bağlı olarak. a minor pentatonic'te daha önce hiç yapmadığım el egzersizlerine de başladım, fena ilerlemiyorum. Doğaçlamada bazı pozisyonlarda kullandığım parmaklar değişmeye ve buna bağlı olarak klavyede daha rahat hareket edebilmeye başladım sanki biraz.
Aslında videodaki gibi kalıpları hem serçe parmak hem de yüzük parmağımla çalışıyorum. Bazen biriyle daha rahat geliyor, bazen diğeriyle. İkisini de geliştirmeye çalışıyorum şimdilik.
İsteğim düştüğü ve odağım dağıldığı için 1 haftalık bir ara verdim gitara, yarından itibaren tekrar başlıyorum çalışmaya. Bir video daha atacağım 1 hafta içerisinde.
 

Geri
Üst