Bu Aşamadan Sonra Nasıl Devam Etmeliyim?

Herkese selam, yaklaşık 1 yıldır elektro gitar ile selim ışık gitar methodu ile çalışıyorum. Gam, akor bilgimin dışında daha çok kendimi doğaçlama üzerine geliştiriyorum. Şu an için kulağım da kendime göre fena değil, bir parçayı dinlediğimde hangi gamdan olduğunu aşağı yukarı kestirip üzerine solo atabiliyorum. Kromatik çalışmalarla şu ana dek parmaklarımı hızlandırdım ancak hala yeterli değil. Selim Işık'ın methodunda çok fazla zorlayıcı egzersizler yok, Troy Stetina'ya mı geçsem?
Bir de backing track'ler üzerine doğaçlama solo atmak daha kolay geldiği için nedense oturup tab'dan parça çalışasım gelmiyor. Her ne kadar otursam ve çabalasam da ruhum daralıyor, anlam veremedim. Sırf parça öğreneyim diye Rocksmith 2014 ve kablosunu satın aldım geçenlerde, ancak bu şekilde kolaya kaçıyorum sanki, bilemedim.
Bu arada yukarıda da söylediğim gibi kulaktan aşırı zor olmayan melodiler ve riff'leri çıkarabiliyorum.
Ayrıca klavyedeki tüm notaların yerlerini biliyorum diyebilirim, yani istediğim melodiyi farklı yerlerden de çalabiliyorum. Bunun dışında elbette bastığım notalara çok dikkat etmiyorum, zamanla doğaçlamadan ötürü bir sürü gam pattern'leri ezberlemiş oldum.
Bu aşamadan sonra ne yapmam gerektiği konusunda nacizane önerilerinizi merakla bekliyorum. Sevgiler.

Edit: Ops, konu yanlış yerde açılmış, kusura bakmayın. Yetkili arkadaş ilgili yere taşırsa sevinirim.
 
Son düzenleme:
Ritm ve akor kabiliyetinizi geliştirmelisiniz.
Haklısınız, direkt solo gitar ile girince akorlar ve ritimler ihmal edildi. Not ettim bunu.
Açıkçası saçma olabileceğini düşündüğüm bir sorum var ama anlatabilecekmiyim bilmiyorum. Bir deneyelim.
Örneğin bir parça çalışıyorsunuz, o parçayı daha önce hiç dinlemediniz, tamamen nota değerlerinden bakarak ritmini ve melodisini çıkaracaksınız. Bu aşamada şarkıyı çalmak için onlarca farklı nota değerini aklınızda mı tutuyorsunuz yoksa tamamen bir kere çaldığınız bölümü kulağınız ve parmaklarınız nota değerleriyle birlikte mi hatırlıyor?
Soru biraz karışık oldu, umarım anlatabilmişimdir.

Diğer bir sorum da metronom alışkanlığını başlangıçta edinmediğim için şimdi metronom ile çalışmak zor geliyor, özellikle nota değerleri konusunda metronom fazlasıyla zorlayıcı oluyor. Hatta sırf bu yüzden oturup parça çalışmak eziyet gibi geldiği için buraya konu açmak istedim.
Bu konuda, bir bona kitabı edinip metronom ile çalışmalara başlamak mantıklı geliyor. Bu konuda düşünceniz nedir?

Vaktinizi ayırdığınız için teşekkürler.
 
Rocksmith i kardesim icin almistik, hic bir ise yaramiyor. Bunu gonul rahatligiyla soyleyebilirim.
Tab ile calismaktan sikildiysaniz dinleyerek calmaya calisabilirsiniz,uzun vadede cok daha eglenceli olabiliyor.
Bahsedildigi gibi dogaclama calmak size birsey katmaz, cumle yazabilmek icin kelime dagarciginizin olmasi gerekir. Licklerin kombinasyonu ve armonik altyapi bunu kolaylastirir. Ama hafizanina kazimak icin dinleyerek calmaya calismak en etkilisidir. Duydugunuz melodi gozlerinizin onunde canlanmaya baslayacaktir bir sure sonra. Kafanizin icindekini klavyeye aktarmanin en etkili yollarindan birisidir bu.
 
Rocksmith i kardesim icin almistik, hic bir ise yaramiyor. Bunu gonul rahatligiyla soyleyebilirim.
Tab ile calismaktan sikildiysaniz dinleyerek calmaya calisabilirsiniz,uzun vadede cok daha eglenceli olabiliyor.
Bahsedildigi gibi dogaclama calmak size birsey katmaz, cumle yazabilmek icin kelime dagarciginizin olmasi gerekir. Licklerin kombinasyonu ve armonik altyapi bunu kolaylastirir. Ama hafizanina kazimak icin dinleyerek calmaya calismak en etkilisidir. Duydugunuz melodi gozlerinizin onunde canlanmaya baslayacaktir bir sure sonra. Kafanizin icindekini klavyeye aktarmanin en etkili yollarindan birisidir bu.
Yanıtınız için teşekkür ederim, peki ya metronom konusunda, bona kitabı alıp nota değerleri için beyin ile parmakları senkronize çalıştırma fikri mantıklı mıdır?
Yarın bir gün bir gruba girip müzik yapma gibi bir hayalim var. O yüzden metronom konusunu bir şekilde halletmem gerekiyor.
 
Yanıtınız için teşekkür ederim, peki ya metronom konusunda, bona kitabı alıp nota değerleri için beyin ile parmakları senkronize çalıştırma fikri mantıklı mıdır?
Yarın bir gün bir gruba girip müzik yapma gibi bir hayalim var. O yüzden metronom konusunu bir şekilde halletmem gerekiyor.
Ben sarki calisirken en son dert ettigim kisim metronomu oluyor. Yavaslatarak ne kadar komplex olursa olsun isin icinden cikabiliyorum. Nota ustunden gittigim zaman ve dinlememissem kafa patlatmam gerekebiliyor tabi. Matematikle her gun ugrasiyoruz zaten, muzik yapmak icin on kosul degil bence.
Ritmik yetenegi kazanmak icin daha cok dinleyip taklit etmek daha mantikli geliyor bana. Ne kadar kompleks olursa olsun youtubedan %50 hiza indirmeme bakar sonucta 🙂
Gruba girmeniz icin on kosul metronoma uygun calmaniz olmaz, birebir calmaniz olur(bu bir paradoks aslinda, birebir calmak metronomu da kapsar) Ne zaman kayida girecek olursunuz, dogaclama calacaksinizdir ya da, metronom o zaman sikinti olur. Ama o asamaya gelene kadar taklit ettiginiz icin istemeden de olsa ritmik yetenek kazanmis olursunuz.
Troy u metronomla calismak yine de iyi fikir, temel 3 4 ve 6 lik notalarda kesinlikle altyapi kazandiracaktir. Ama istediginiz herseyi calmaya yetmez bu, kulaginiza guveniyor olmaniz gerekir, en azindan sarkiyi yavaslatip video kayidi da varsa ellerine bakarak cikarabiliyor olmalisiniz bunub icin. Calinan cumleleri kendi kendinize en azindan vuruslariyla tekrar edebilir hale gelmek isin püf noktasi. Metronom degil yani.
 
Son düzenleme:
Herkese selam, yaklaşık 1 yıldır elektro gitar ile selim ışık gitar methodu ile çalışıyorum. Gam, akor bilgimin dışında daha çok kendimi doğaçlama üzerine geliştiriyorum. Şu an için kulağım da kendime göre fena değil, bir parçayı dinlediğimde hangi gamdan olduğunu aşağı yukarı kestirip üzerine solo atabiliyorum. Kromatik çalışmalarla şu ana dek parmaklarımı hızlandırdım ancak hala yeterli değil. Selim Işık'ın methodunda çok fazla zorlayıcı egzersizler yok, Troy Stetina'ya mı geçsem?
Bir de backing track'ler üzerine doğaçlama solo atmak daha kolay geldiği için nedense oturup tab'dan parça çalışasım gelmiyor. Her ne kadar otursam ve çabalasam da ruhum daralıyor, anlam veremedim. Sırf parça öğreneyim diye Rocksmith 2014 ve kablosunu satın aldım geçenlerde, ancak bu şekilde kolaya kaçıyorum sanki, bilemedim.
Bu arada yukarıda da söylediğim gibi kulaktan aşırı zor olmayan melodiler ve riff'leri çıkarabiliyorum.
Ayrıca klavyedeki tüm notaların yerlerini biliyorum diyebilirim, yani istediğim melodiyi farklı yerlerden de çalabiliyorum. Bunun dışında elbette bastığım notalara çok dikkat etmiyorum, zamanla doğaçlamadan ötürü bir sürü gam pattern'leri ezberlemiş oldum.
Bu aşamadan sonra ne yapmam gerektiği konusunda nacizane önerilerinizi merakla bekliyorum. Sevgiler.

Edit: Ops, konu yanlış yerde açılmış, kusura bakmayın. Yetkili arkadaş ilgili yere taşırsa sevinirim.

Eğer ders almaya niyetiniz yoksa (benca almalısınız ama ...) bu durumda kendinize karşı ne kadar dürüst olursanız o kadar çabuk ilerlersiniz.
Kusura bakmayın, ama ben bazı konularda size inanmıyorum. Açıkça yalan söylediğinizden değil, söylediğiniz bazı şeylerin birbiri ile tutmadığını anlamadığınız için...
Örnek:
"Ayrıca klavyedeki tüm notaların yerlerini biliyorum diyebilirim, yani istediğim melodiyi farklı yerlerden de çalabiliyorum"
1) Klavyedeki tüm notaların yerini bilmek çok üst düzey bir beceridir. Herhangi bir telin herhangi bir perdesindeki notanın adını ANINDA söyleyebilmekten bahsediyoruz. Bunu yapamıyorsanız tüm notaların yerini biliyorum demeyin. Çünkü biliyor sayılmazsınız.
2) Notaların yerini bilmek ile bir melodiyi farklı yerlerden çalabilmek bambaşka becerilerdir. İkisi arasında doğrudan bir bağlantı yoktur. İKisi aynı şey gibi bahsetmişsiniz.
3) "Bir parçayı dinlediğimde hangi gamdan olduğunu aşağı yukarı kestirip üzerine solo atabiliyorum".
Üzgünüm. "Solo atabilmek", bir parçanın tonunu yakalayıp üzerine takılmanın çok daha ötesinde bir beceridir.

Ben size -görebildiğim kadarıyla- konumunuzu söyleyeyim:

Gitar üzerinde gezinirken parmaklarınız belli kalıpları öğrenmiş. Bunların teorik olarak anlamını bilmeseniz bile, kimi yerlerde bu kalıpları işletebiliyorsunuz.
Ancak muhtemelen bu kalıpların tümünü kesintisiz bir şekilde çalamıyor, hepsini her seferinde aynı şekilde birbirine bağlıyor ve devamlı aynı şeyleri çalıp tıkanıyorsunuz.
Ama aslında parçanın tonunu teknik olarak bilmiyorsunuz. Örneğini çalarken parça Ab majör mü, C# minör mü, bunun farkında değilsiniz.

Ayrıca, kuvvetle muhtemeldir ki bend, vibrato gibi ifade teknikleri konusunda da pek yol almadınız.

Hepimiz buralardan geçtik, geçiyoruz. Gördüğüm kadarıyla hevesli birisiniz. Ama size yol gösterecek birisi olursa çok daha hızlı ilerlersiniz.
 
Eğer ders almaya niyetiniz yoksa (benca almalısınız ama ...) bu durumda kendinize karşı ne kadar dürüst olursanız o kadar çabuk ilerlersiniz.
Kusura bakmayın, ama ben bazı konularda size inanmıyorum. Açıkça yalan söylediğinizden değil, söylediğiniz bazı şeylerin birbiri ile tutmadığını anlamadığınız için...
Örnek:
"Ayrıca klavyedeki tüm notaların yerlerini biliyorum diyebilirim, yani istediğim melodiyi farklı yerlerden de çalabiliyorum"
1) Klavyedeki tüm notaların yerini bilmek çok üst düzey bir beceridir. Herhangi bir telin herhangi bir perdesindeki notanın adını ANINDA söyleyebilmekten bahsediyoruz. Bunu yapamıyorsanız tüm notaların yerini biliyorum demeyin. Çünkü biliyor sayılmazsınız.
2) Notaların yerini bilmek ile bir melodiyi farklı yerlerden çalabilmek bambaşka becerilerdir. İkisi arasında doğrudan bir bağlantı yoktur. İKisi aynı şey gibi bahsetmişsiniz.
3) "Bir parçayı dinlediğimde hangi gamdan olduğunu aşağı yukarı kestirip üzerine solo atabiliyorum".
Üzgünüm. "Solo atabilmek", bir parçanın tonunu yakalayıp üzerine takılmanın çok daha ötesinde bir beceridir.

Ben size -görebildiğim kadarıyla- konumunuzu söyleyeyim:

Gitar üzerinde gezinirken parmaklarınız belli kalıpları öğrenmiş. Bunların teorik olarak anlamını bilmeseniz bile, kimi yerlerde bu kalıpları işletebiliyorsunuz.
Ancak muhtemelen bu kalıpların tümünü kesintisiz bir şekilde çalamıyor, hepsini her seferinde aynı şekilde birbirine bağlıyor ve devamlı aynı şeyleri çalıp tıkanıyorsunuz.
Ama aslında parçanın tonunu teknik olarak bilmiyorsunuz. Örneğini çalarken parça Ab majör mü, C# minör mü, bunun farkında değilsiniz.

Ayrıca, kuvvetle muhtemeldir ki bend, vibrato gibi ifade teknikleri konusunda da pek yol almadınız.

Hepimiz buralardan geçtik, geçiyoruz. Gördüğüm kadarıyla hevesli birisiniz. Ama size yol gösterecek birisi olursa çok daha hızlı ilerlersiniz.


Çoğu tespitinizde haklısınız, biraz da kendimi ifade edememek/yanlış ifade etmek benim hatam. Gitardaki tüm perdelerin aşağı yukarı hangi notalar olduğunu 1-2 saniye içinde söyleyebiliyorum ve bulabiliyorum, ancak dediğiniz gibi olması gereken anında söyleyebilmek, kullanabilmek. Başlangıçta çok teorik yürüdüm sonra sıkılınca -kendimce- doğaçlama çalmaya başladım oradan sonra da teori kısmı biraz muallakta kaldı. Ama şöyle ki; Sadece parmaklarım değil, aynı oranda aklımı enstrümanımla beraber geliştirmeye çalışıyorum. Hiç nota bilmeyen, teoriden yoksun biri olmak nedense pek mantıklı gelmiyor.

"Ancak muhtemelen bu kalıpların tümünü kesintisiz bir şekilde çalamıyor, hepsini her seferinde aynı şekilde birbirine bağlıyor ve devamlı aynı şeyleri çalıp tıkanıyorsunuz." bu konuda ise tamamen katılıyorum. Çıkardığım melodiler genelde benzer oluyorlar. Armoni bilmememle de alakalıdır diye tahmin ediyorum. Ancak bu sorunu fark etmeme rağmen ne yapabilirim konusunda bir çözüm üretemedim.


Şu an için maalesef ders alabilecek vaktim yok. Nacizane önerilerinizi ve tavsiyelerinizi merakla bekliyor olacağım. Tespitleriniz için teşekkürler.
 
Çoğu tespitinizde haklısınız, biraz da kendimi ifade edememek/yanlış ifade etmek benim hatam. Gitardaki tüm perdelerin aşağı yukarı hangi notalar olduğunu 1-2 saniye içinde söyleyebiliyorum ve bulabiliyorum, ancak dediğiniz gibi olması gereken anında söyleyebilmek, kullanabilmek. Başlangıçta çok teorik yürüdüm sonra sıkılınca -kendimce- doğaçlama çalmaya başladım oradan sonra da teori kısmı biraz muallakta kaldı. Ama şöyle ki; Sadece parmaklarım değil, aynı oranda aklımı enstrümanımla beraber geliştirmeye çalışıyorum. Hiç nota bilmeyen, teoriden yoksun biri olmak nedense pek mantıklı gelmiyor.

"Ancak muhtemelen bu kalıpların tümünü kesintisiz bir şekilde çalamıyor, hepsini her seferinde aynı şekilde birbirine bağlıyor ve devamlı aynı şeyleri çalıp tıkanıyorsunuz." bu konuda ise tamamen katılıyorum. Çıkardığım melodiler genelde benzer oluyorlar. Armoni bilmememle de alakalıdır diye tahmin ediyorum. Ancak bu sorunu fark etmeme rağmen ne yapabilirim konusunda bir çözüm üretemedim.


Şu an için maalesef ders alabilecek vaktim yok. Nacizane önerilerinizi ve tavsiyelerinizi merakla bekliyor olacağım. Tespitleriniz için teşekkürler.
Ders alabilecek kadar vaktiniz olmaması mümkün değil. Gitar çalışacak vaktiniz varsa, ders almak için de vardır.
Maddi durumunuz elvermiyorsa o ayrı mesele elbette.
Akor seslerini ve arpej notalarını öğrenmeyi deneyebilirsiniz. CAGED sistemini öğrenmeyi deneyebilirsiniz. (Lütfen "o ne ? " diye sormayın, arama yapın biraz.)
Bu noktadan gerisi ise forum sayfasından yardımcı olunabilecek bir şey değil ne yazık ki.
 
3) "Bir parçayı dinlediğimde hangi gamdan olduğunu aşağı yukarı kestirip üzerine solo atabiliyorum".
Üzgünüm. "Solo atabilmek", bir parçanın tonunu yakalayıp üzerine takılmanın çok daha ötesinde bir beceridir.
Ders alabilecek kadar vaktiniz olmaması mümkün değil. Gitar çalışacak vaktiniz varsa, ders almak için de vardır.
Maddi durumunuz elvermiyorsa o ayrı mesele elbette.
Akor seslerini ve arpej notalarını öğrenmeyi deneyebilirsiniz. CAGED sistemini öğrenmeyi deneyebilirsiniz. (Lütfen "o ne ? " diye sormayın, arama yapın biraz.)
Bu noktadan gerisi ise forum sayfasından yardımcı olunabilecek bir şey değil ne yazık ki.
Hocam öyle bir huyum yoktur zaten, yani internette olan şeyleri size "bu nedir" diye sormam elbette. Özel ders konusunda ise yaklaşık 5 aylık bir DGS rutinine start verdim kısa süre önce. Eskiden 4-5 saatten aşağı elimden düşürmediğim gitarımı dahi son 2 haftadır 1-2 saat kadar çalabiliyorum. Ama yine bahane mi? Hayır tabiki de. Şu an için günde 1-2 saatimi ayırıp alabileceğim kadar verim alabilmek adına dediklerinizi düşünüyor ve sorguluyorum.
Ancak 5 ay boyunca önceliğim maalesef ki sınav olacak, çünkü okumaya devam etmem gerekiyor. Özele girdim farkındayım, umarım sıkmamışımdır.
Yukarıda yardımcı olan üyelerin de söylediği gibi, sanırım akorlar, arpejler, ritimler üzerine yoğunlaşmam gerekiyor.
Vaktiniz için teşekkürler.
 

Geri
Üst