Bu Ikisinden Hangisini Tercih Etmeliyim?

  • Konuyu açan Konuyu açan sinan444
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

S

sinan444

Arkadaşlar merhaba. Ben rock müzik ile alakadar değilim. Ancak kayıt işlerinden en iyi sizler anlıyorsunuz bunu biliyorum.
Ben neyzenim. Ney kaydı yapacağım. Taksimlerimi vs kaydedeceğim.
Ses kartı alacağım. Kayıt işlerine yeni başlıyorum. Kısıtlı bir bütçe ile kayıt yapabilir durumda olmak istiyorum. İki ses kartı arasında kaydım. Focusrite 2i2 , M-Audio fasttrack gibi.
Görüş ve tavsiyelerinizi rica ediyorum.
 
Bu seviyedeki kartlar arasında çok büyük farklar bulunmuyor. Ama Focusrite 2i2'yi tercih ederdim ben. Akustik bir enstrüman kaydı için iyi bir preamp ve ve mikrofona ihtiyacınız var.

Üflemeli enstrümanları akustiği kötü bir odada kaydetmek oldukça güçtür. Yansıması yeterli düzeyde olan, akustiği iyi bir odaya ihtiyaç var. Ayrıca enstrümanı mikrofonlamak ciddi bir tecrübeyi gerektirir.
 
Bu seviyedeki kartlar arasında çok büyük farklar bulunmuyor. Ama Focusrite 2i2'yi tercih ederdim ben. Akustik bir enstrüman kaydı için iyi bir preamp ve ve mikrofona ihtiyacınız var.

Üflemeli enstrümanları akustiği kötü bir odada kaydetmek oldukça güçtür. Yansıması yeterli düzeyde olan, akustiği iyi bir odaya ihtiyaç var. Ayrıca enstrümanı mikrofonlamak ciddi bir tecrübeyi gerektirir.
Peki önerebileceğiniz farklı bir kart var mı?
Ben çok profesyonel kayıtlar beklemiyorum. Cubase ile kaydedip biraz reverb felan ekledikten sonra kayıt tamamdır yani. Çok bir şeyler yapmayacağım. Preampa felan gerek var mı sizce? Mikrofon olarak sm57 almayı düşünüyorum.
 
Daha önce Fasttrack serilerinden birkaç tane kullandım.
Kısıtlı bir bütçe varsa, alınabilecek en iyi ses kartı. Focusrite kullanmadım bilmiyorum. Ama Fasttrack 2 ve Mobilepre gayet başarılı fiyata göre. Yani çok yüksek bir beklenti yoksa Sm57+ Fasttrack gayette iş görür.
Edit: Bu kartlar da zaten preamp mevcut...
 
O seviyedeki kartlara pek aşina değilim o yüzden önerebileceğim bir kart yok. Apogee'in giriş seviye kartları çok başarılıdır fakat mac kullanıcısı olmanız gerekir.

Preamp konusuna açıklık getirelim. Üst seviye ses kartlarında kullanılan preampler bile çok yetersizdir. Giriş seviyesi kartlarının peampleri ise çok çok yetersiz. Mikrofonlar arasında ki nüans farklarını duyamazsınız bunlarla. Phantom power'ı laf olsun diye koyuyorlar, kondensör mikrofonlar doğru düzgün çalışmıyor bile bu preamplerle.

Sm57 ve ney kaydı nasıl olur açıkçası hiç bir fikrim yok. Ben frekans aralığı daha geniş ve mid karakteri öne atan bir mikrofon kullanırsınız diye düşünmüştüm. Dinamik değilde kondensör tercih edersiniz diye düşündüm, o yüzden preamp almanız gerekir dedim.

Tabi bu iş beklenti ile alakalı. Denemekte fayda var derim. İlk olarak bu ufak ses kartlarından birini alıp, üzerindeki preamp ile ve sm57 ile kayıt alın. Sizi tatmin ederse ne ala.

Elde edeceğiniz sonuca göre yorum yaparız daha sonra da...
 
Ses kartı tercihini kesinlikle Focusrite 2i2' den yana yap. Preamp, converter ve kulaklık çıkışı hissedilir derecede iyidir fasttrack'ten. Mikrofona gelince yukarda Atilacan' ın da dediği gibi kaydetmesi çok zor bir enstrüman ney. Nefes sesi ney için olmazsa olmaz ama gelgelelim nefes seslerini mix içine oturtmakta bir o kadar sorun . mertay'ın verdiği linki iyi incele ayrıca müziktek içinde başka başlıklar altında yine ney kaydıyla ilgili bilgiler bulabilirsin. Sm57 yanlış bir tercih olmaz ama large diyafram bir condenser doğru mikrofonlanırsa daha iyi bir sonuç elde edersin. http://www.muziktek.net/index.php?threads/ney-kaydı.14857/ linkinden ney mikrofonlamayı iyi oku. Kolay gelsin.
 
Kesinlikle o seviyede focusrite 2i2 veya konnekt 6 tavsiye ederim. Fast Track gibi kartlardan uzak durun. Üstte bahsedildiği gibi harici pre-amp'e ihtiyacınız olduğunu da düşünmüyorum, hatta preamp alırsanız aradaki farkı dahi farkedebileceğinizi sanmıyorum, çok üst bir seviyeye çıkmadan, iyi bir mikrofon, iyi bir referans hoparlörünüz olmadan fark edemezsiniz. Yıllar boyunca birçok ekipman geçti elimden, elinizdeki ekipmanı doğru kullanmanız yeterlidir.

Mikrofonlama konusuna gelecek olursam sm57'i kesinlikle önermem, sm57 daha çok yüksek db çıkışları mikrofonlamak için uygun bir mikrofondur. Örneğin bateride tomları veya trampetleri mikrofonlarken veya gitar amfilerini mikrofonlarken çok çok iyi sonuç verir. Fakat ney veya üflemeli aletlere karşı sağır kalacaktır. O sebeple kondanser mikrofon daha çok işinizi görür diye düşünüyorum. Oda da çok yansıma varsa stratejik bölgere birkaç tane tiz emici panel yapıştırırsanız bütün sorununuz çözülür.
 
Değerli arkadaşlar,
Verdiğiniz bilgiler benim için çok değerlidir. Hepinize ayrı ayrı teşekkür ederim. Ney'in karakteristik yapısı için dinamik mikrofonla daha iyi kayıt alırım diye düşünmüştüm. Ama SM57 genelde önermiyorsunuz sanırım. Bu konuyu biraz daha düşünüp araştırmam lazım sanırım.
Yukarıdaki muziktek linkinden çok istifade ettim. Sağolun.
Ses kartına karar verdim gibi. Focusrite 2i2 alacağım. Var mı acaba satan birisi 🙂
 
Bu arada sm57nin sahteleri de çok piyasada, onu da ayrıca belirteyim. Dükkan fiyatları da yurt dışına göre 5 kat daha pahalı. Normalde 99 dolarlık bir ürün fakat Türkiye de abuk sabuk fiyatlara satılıyor, ona o parayı verene kadar rode nt1a alınır. Hatta 2. elde 350 tL'e kadar bulmak mümkün.
 
Bu arada sm57nin sahteleri de çok piyasada, onu da ayrıca belirteyim. Dükkan fiyatları da yurt dışına göre 5 kat daha pahalı. Normalde 99 dolarlık bir ürün fakat Türkiye de abuk sabuk fiyatlara satılıyor, ona o parayı verene kadar rode nt1a alınır. Hatta 2. elde 350 tL'e kadar bulmak mümkün.
Condenser alayım yani diyorsunuz. Hmm olabilir hocam güzek mikrofona benziyor aslında.
 
Mikrofona nekadar bütçe ayırdın bilmiyorum ama, ikinci el orta seviye condenser bakabilirsin. Kullanan insanlar ev yada stüdyo ortamlarında kullanıyorlar zaten, darbesizse ve sigara dumanınada maruz kalmadıysa ikinci el tercih etmende bir sakınca yok. Rode nt2a olabilir, Blue Spark'ın ney enstrumanına iyi gideceğini düşünüyorum ama denemek lazım.
 
Ses kartı birinci önceliğim olduğu için onu önce alacağım. Elimdeki ufak ir yaka mikrofonu ile uğraşacağım öyle şimdilik.
Daha sonra önümüzdeki ay da mikrofon alacağım. Rode nt1a güzel galiba. Onu alayım madem. Dediğim gibi şimdi öncelik ses kartı. Focus 2i2 alacağım zaten. 2.el pek yok piyasada.
 
Aslında Nt1a ile de mucize yaratılabilir, iyi bir mikrofondur, birçok çevre tarafından endustri standardı kabul edilir. Dinlediğimiz birçok albümün kayıtlarında rode Nt1a'a mevcut. Nt2a da iyi bir mikrofondur ama Nt1a'dan sonra deneyen biri şok olmaz. İlla üst seviye bir mikrofona geçilecekse rode k2 olabilir, ondan sonra da neumann tlm103, hatta u87 anca keser ama 200-500 dolar seviyesinde en tatminkar fiyat/performans ürünü Rode Nt1a'dır. Bana sorarsanız başlangıç seviyesinde 100 tL'e 2. elde bulunabilen kondanser Samson CO3 ile bile başlayabilirsiniz. Nt2a gibi birçok ayarı mevcut ve odaya göre ince ayar yapılabilir şahsen fiyatına göre çok başarılı bulduğum bir mikrofondur. Flat bir frekansı ile doğal bir kayıt sağlar.

İşin gerçeği elindeki ekipmanı iyi kullandığınız zaman herşeyi yaparsınız, kayıt öncesinde doğru akustik, doğru konumlandırma, doğru gain, sonrasında eq/compressor/limiter/reverb ile 99 dolarlık sm58 ayarı dinamik mikrofonla bile güzel sonuçlar alırsın ama tabii insan durmuyor, bir süreden sonra hep daha fazlasını denemek istiyor fakat o farkı görmek için daha alt seviye ürünlerin de denenmesi gerekir ki ihtiyacınızın ne olduğunu anlayabilesiniz. Çünkü olay sadece mikrofon değil, ses kartı/DAC, referans monitörler, oda akustiği(ki çok önemli) bir süreden sonra bir ekipmandan tam peformans alabilmeniz için hepsinin yükseltilmesi gerekiyor.
 
Elimizi verince kolumuzu alamıyoruz desenize 🙂
Ama güzel uğraşlar bunlar tabi. Maddi kaynak ve vakit olduktan sonra çok güzel.
Sizler gibi yine çok tecrübeli bir arkadaş şunları söylemişti:
Kondanser mikrofon büyük diyaframlı olduğu için detaycıdır. Nefes aralıklarını, hoşurtu hışırtı alacak ve bunları mixlemek çok zor olacaktır. (Ki ben yeni başlıyorum bu işe) Küçük diyaframlı ribon ya da kardioid mikrofon ya da dinamik mikrofon almak lazım gelir. Neyin karakteristik yapısına en uygun budur.

O nedenle SM57 almayı düşünmüştüm. Şimdi çok kararsız kaldım.
 
Evet aynen, sonu yok bu işin, zamanında m audio 1010lt aldığımda, dünyanın en iyi ses kartını aldığımı düşünmüştüm, şu an twin impact kullanıyorum. 🙂

Evet kondanser mikrofonun bütün olayı sesleri çok detaylı ve hassas kayıt etmesidir ama diğer kısımlar tam doğru değil, Nefes aralıkları vs'i dinamik mikrofon da alır, onları engellemnin yolu pop-filter zaten. Üstelik dinamik kullanırken çok daha fazla yaklaştırmanız gerekecek, çünkü kayıt seviyesi düşük olacak, bu da ayrı bir kontrol zorluğu yaşatacaktır. Hassas olması size çalışma rahatlığı sağlar, örneğin dinamik mikrofonda preamp ayarı 8/10 olacak, sinyal gürültüsü artacak, tizler çok parlayacaktır, hatta pik sorunları yaşabileceksiniz oysa ki kondanser mikrofonda 4/10 yeterli olur, çok daha doğal bir kayıt şansı sunar, tabii doğru kontrol edilmezse arkadaki ev-sokak gürültülerini de alacaktır. Bir de bilinenin aksine aslında dinamik mikrofonlar için daha kaliteli ekipman gerektiğidir, çünkü dinamik mikrofonlar çok düşük hassasiyete ve mat bir karaktere sahiptir.

Bir de bu mikrofonların geneli kardioid paterne sahip, bu durum sadece dinamiklere özel değil, rode nt1a veya samson CO1'de kardioid'dir. Yani dinamik de alsanız kondanser de alsanız, sadece sizi gören kısımdan sesi alır, diğer taraflar sağırdır. Bunu doğru kullanırsanız bir problem yaşamazsınız. Dinamik mikrofon bence düşük çıkışlı üflemeliler için çok doğru bir seçim değil, ben akustik gitar mikrofonlarken bile çok sorun yaşıyordum ama tabii ki kullanılabilir. Üstelik sağlam ve hafif olmaları size esneklik bile sunabilir.

Şundan da bahsedeyim. Dinamik mikrofonun esas kullanım alanlarından biri sahne diğeri yüksek çıkışı aletleri mikrofonlamaktır. Örneğin sm58'in tizleri baskın değildir, bazı frekansları yoktur ve hassas değildir, bu da sahnede feedback'i engeller, vokalin kendisini daha rahat duymasını sağlar, genel mix'e yardımcı olur, yine spl(sound pressure level) db'i yüksek olduğu için yüksek çıkışlı aletleri mikrofonlarken mikrofon distorte olmaz, yani pik oluşmaz. Örneğin hassas bir kondanser mikrofonla gitar amfisi mikrofonlamak zordur, aynı şekilde bir kick'i mikrofonlarken kondanser mikrofon çok rahat hasar görebilir.

Ribon mikrofon mantığı da kondansere benzer bu arada, o da hassastır ve bir o kadar kırılgandırlar. Çabuk bozulurlar.
 
Teşekkürler CoolDog
Tatminkar ve öğretici bir yazı oldu benim için. nt1a alacağım karar verdim artık.
 

Geri
Üst