Blues ve sevdiğim çoğu Blues gitaristinin Strat kullanmasından etkilenerek Strat kullandım. Öyle çok pedal seven biri de değilim. Güzel bir lambalı amfi bir iki iyi pedal yeterli oluyordu. Humbucker'a hep mesafeli olmuştum. Zaman içinde beğeniler değişti biraz da tarz değişikliğinden semi hollow maceram başladı. Haliyle uzun araştırmalar, denemeler yaparken pek çok şey öğrendim, Pek çok marka ve model, karşılaştırmalar vs vs. Bunlar da sadece bende kalmasın, böyle bir ihtiyacı olan kişilere bir miktar yardımı olsun diye edindiğim tecrübe ve bilgileri yazmaya karar verdim.
Çok pahalıdan çok ucuza pek çok marka var. Pek çok ağaç çeşidi, kasa, sap konforu vs vs.
Genel olarak tüm gitarlarda olduğu gibi bu gitarlarda da işçilik ve ağaç dışında kullanılan parçalar ve manyetikler çok mühim. Fiyat arttıkça haliyle kalite de artıyor.
Ucuz yollu bir gitar alıyorsanız bu masrafları göze almak gerekiyor. Üstelik gitarın fiyatının üzerinde masraflar.
Bu işin klasikleri Gibson ES serileri ve onun eski çalışanlarının yaptığı Heritage'lar
Genelde 3 kat lamine ya da tek kat plain maple gövde, flame olanları ya da bazı Japon ibanez'lerde birdseye olanlar da mevcut.
Bazı eski seri Yamaha'lar da birch'de görmek mümkün. Ekstrem ağaçlı gitarlara girmiyorum 🙂 Markaları incelerken bunları daha geniş yazacağım.
Saplar ise maun ve maple bazen walnut gibi ağaçlar kullanılıyor. Tek parça oldukları gibi 3-5 parça karışık olanları mevcut.
Ton blokları da yine çeşitli ağaçlardan.
Donanımları ise fiyata göre çeşitli.
Gibson ve Heritage'lar zaten çok bilinen markalar ve bir sürü kaynak var.
Fakat özellikle eski Japon gitarlar, Samick Kore ve yeni dönem Çin üretimi çok çok iyi markalar var bunlar da yine kalitesine göre Gibson ve Heritage fiyatlarına yakın ya da daha pahalı. Şimdilik markalarla başlayayım sonra tek tek hakkında bildiklerimi yazayım.
Law Suit Era derilen döneme ait Japon gitarları oldukça kaliteli ve güzel gitarlar.
Ibanez As50, AS80, AS100 AS200, LR10
Yamaha Sa serileri
Tokai ES serileri
Greco
Orville By Gibson
Epiphone Japan (Tereda Fabrikası çıkışlı)
Yeni dönemden
Mdmose
Seventy Seven
Eastman Guitars
Guild
D'Angelico
Viking Hagström
Collings
ESP Edwards
Benim kişisel favorim Ibanez'ler olduğu için onlarla başlayalım. AS200 ve yeni adıyla JSM100
Eski Japon üretimi olan AS200 (Yeni Artstar serisi de var) ve Lee Ritenour signature LR10
AS200 ve JSM100
1982 yılı üretimi AS200'ler en makbulleri. John Scofield'ın meşhur ettiği ve onun için tasarlanan gitar. Şimdilerde JSM100 ve Çin üretimi JSM10 olarak piyasada olan gitarların eski versiyonu. Ama yapısal ve donanımsal olarak farkları var. As200'lerin 80-90 arası headstocklar şimdiki JSM100 gibi. 90 sonrası şu anki Artstar'lar gibi. Bir de jack girişleri farklı yerlerde. Üzerinde sap manyetiğini split ve paralel olarak çalıştıran tri sound switch ismi verilen bir switch var. Bu yeni dönem AS153 ve JSM10'larda da kullanılıyor. Eski seriler de Super 58 manyetikleri var. Gibson 57 Classic'lerle çokça karşılaştırılan ama biraz daha caz tarafına kayan manyetikler. Şimdiki Çin yapımı Ibanez'lerde Artcore serilerindeki Super 58'ler seramik. Custom diye geçiyor ama pek sevilen manyetikler değil.
Flame maple gövde. 3 parça maun ve maple karışımı sap. Ebony tuşe 12 inc radius klavyesi var. 1982'sini bulmak gerçekten çok çok zor ama inanılmaz bir sese sahip. Şu anki JSM100'lerle aynı özelliklere sahip tek farkı tri sound switch JSM100'ler de yok.
Gelelim diğer Ibanez Japon AS serilerine As80 ve AS100'ler yine bulunması çok zor bulunsa da fiyatları durumuna göre değişken 1500 USD'ye kadar çıkıyor. Klasik ES335'ler gibi. Maple, Maun sap Rosewood ve Ebony tuşe. AS80'lerin Kore versiyonu da var sıklıkla karıştırılıyorlar. Japon olanları genelde Birdseye Maple. LR10 ise tam olarak ES335 bir inç kadar küçük ama geri kalan ağaç seçimi klasik ES335.
Uzun lafın kısası 80'ler ve biraz öncesi Ibanez'ler son derece başarılı ve kaliteli gitarlar. Uzun soluklu hatta ömürlük Semihollow gitar arayaların imkanı dahilinde bakması gereken gitarlar.
Yamaha Super Axe serileri.
Bu serilerler de Üst ağaç genelde maple ve spurce, yanlar ise Beech ve Birch ağaçlı. Maun sap ve Ebony tuşe kullanılıyor.
her iki manyetik de üst model SA serilerinde split olabiliyor. Eski serilerden SA2000 ve yeni dönem üretimden SA2200 en gözde modelleri. SA700 ve 900'de 600-750 USD arası bulunabiliyor ve oldukça beğenilen modelleri.
Ezeli Rakibi ile bir karşılaştırma
Tokai, Greco ve Edwads
Tokai'nin eski serileri ve yenileri arasında farklar mevcut. Yeni Love Rock serisi daha ucuz ve alt kategorisi onu araştırma dışı bırakıyorum. İkisi çok benzer gitarlar. En belirleyici fark Greco'lar maple saplı bazı modellerinde maple dışında birch gövde kullanılmış. Tokai'ler klasik üçlü maple gövde, maun sap ve rosewood tuşe. Tam bir ES335 kopyası Hatta model isimleri de ES145, ES130 gibi. Edwardslar'da aynı Tokai gibi ve maun center bloğu var. Diğerleri hakkında center blok ağacı ile bilgi bulamadım.
Orville By Gibson
Gibson lisansı ile Japonya'da üretilen ES335 kopyası değil aynısı 🙂 Japon Fender'ler gibi.
Aynı ağaç seçimi, aynı sap profili, long tennon cep ve bazı modeller Classic 57 PAF manyetikli. Eski Gibson ES335'lerle aşık atabilecek gitarlar. Yenilerinden de iyi oldukları söyleniyor.
Epiphone
Yine bu dönemden Tereda Fabrikası çıkışlı Casino ve Shereton serileri oldukça güzel. Epiphone Samick Kore'ler var Shereton serisi kayda değer.
Bu gitarlar 30-35 yıllık olabildiği gibi çeşitli yıpranmalara sahip, özellikle fretler. Denenerek alınması daha doğru olabilir. Ve alım sonrası yine çeşitli masraf ve modifikasyona ihtiyaç duyabilirsiniz.
Devam edecek... 🙂
Çok pahalıdan çok ucuza pek çok marka var. Pek çok ağaç çeşidi, kasa, sap konforu vs vs.
Genel olarak tüm gitarlarda olduğu gibi bu gitarlarda da işçilik ve ağaç dışında kullanılan parçalar ve manyetikler çok mühim. Fiyat arttıkça haliyle kalite de artıyor.
Ucuz yollu bir gitar alıyorsanız bu masrafları göze almak gerekiyor. Üstelik gitarın fiyatının üzerinde masraflar.
Bu işin klasikleri Gibson ES serileri ve onun eski çalışanlarının yaptığı Heritage'lar
Genelde 3 kat lamine ya da tek kat plain maple gövde, flame olanları ya da bazı Japon ibanez'lerde birdseye olanlar da mevcut.
Bazı eski seri Yamaha'lar da birch'de görmek mümkün. Ekstrem ağaçlı gitarlara girmiyorum 🙂 Markaları incelerken bunları daha geniş yazacağım.
Saplar ise maun ve maple bazen walnut gibi ağaçlar kullanılıyor. Tek parça oldukları gibi 3-5 parça karışık olanları mevcut.
Ton blokları da yine çeşitli ağaçlardan.
Donanımları ise fiyata göre çeşitli.
Gibson ve Heritage'lar zaten çok bilinen markalar ve bir sürü kaynak var.
Fakat özellikle eski Japon gitarlar, Samick Kore ve yeni dönem Çin üretimi çok çok iyi markalar var bunlar da yine kalitesine göre Gibson ve Heritage fiyatlarına yakın ya da daha pahalı. Şimdilik markalarla başlayayım sonra tek tek hakkında bildiklerimi yazayım.
Law Suit Era derilen döneme ait Japon gitarları oldukça kaliteli ve güzel gitarlar.
Ibanez As50, AS80, AS100 AS200, LR10
Yamaha Sa serileri
Tokai ES serileri
Greco
Orville By Gibson
Epiphone Japan (Tereda Fabrikası çıkışlı)
Yeni dönemden
Mdmose
Seventy Seven
Eastman Guitars
Guild
D'Angelico
Viking Hagström
Collings
ESP Edwards
Benim kişisel favorim Ibanez'ler olduğu için onlarla başlayalım. AS200 ve yeni adıyla JSM100
Eski Japon üretimi olan AS200 (Yeni Artstar serisi de var) ve Lee Ritenour signature LR10
AS200 ve JSM100
1982 yılı üretimi AS200'ler en makbulleri. John Scofield'ın meşhur ettiği ve onun için tasarlanan gitar. Şimdilerde JSM100 ve Çin üretimi JSM10 olarak piyasada olan gitarların eski versiyonu. Ama yapısal ve donanımsal olarak farkları var. As200'lerin 80-90 arası headstocklar şimdiki JSM100 gibi. 90 sonrası şu anki Artstar'lar gibi. Bir de jack girişleri farklı yerlerde. Üzerinde sap manyetiğini split ve paralel olarak çalıştıran tri sound switch ismi verilen bir switch var. Bu yeni dönem AS153 ve JSM10'larda da kullanılıyor. Eski seriler de Super 58 manyetikleri var. Gibson 57 Classic'lerle çokça karşılaştırılan ama biraz daha caz tarafına kayan manyetikler. Şimdiki Çin yapımı Ibanez'lerde Artcore serilerindeki Super 58'ler seramik. Custom diye geçiyor ama pek sevilen manyetikler değil.
Flame maple gövde. 3 parça maun ve maple karışımı sap. Ebony tuşe 12 inc radius klavyesi var. 1982'sini bulmak gerçekten çok çok zor ama inanılmaz bir sese sahip. Şu anki JSM100'lerle aynı özelliklere sahip tek farkı tri sound switch JSM100'ler de yok.
Gelelim diğer Ibanez Japon AS serilerine As80 ve AS100'ler yine bulunması çok zor bulunsa da fiyatları durumuna göre değişken 1500 USD'ye kadar çıkıyor. Klasik ES335'ler gibi. Maple, Maun sap Rosewood ve Ebony tuşe. AS80'lerin Kore versiyonu da var sıklıkla karıştırılıyorlar. Japon olanları genelde Birdseye Maple. LR10 ise tam olarak ES335 bir inç kadar küçük ama geri kalan ağaç seçimi klasik ES335.
Uzun lafın kısası 80'ler ve biraz öncesi Ibanez'ler son derece başarılı ve kaliteli gitarlar. Uzun soluklu hatta ömürlük Semihollow gitar arayaların imkanı dahilinde bakması gereken gitarlar.
Yamaha Super Axe serileri.
Bu serilerler de Üst ağaç genelde maple ve spurce, yanlar ise Beech ve Birch ağaçlı. Maun sap ve Ebony tuşe kullanılıyor.
her iki manyetik de üst model SA serilerinde split olabiliyor. Eski serilerden SA2000 ve yeni dönem üretimden SA2200 en gözde modelleri. SA700 ve 900'de 600-750 USD arası bulunabiliyor ve oldukça beğenilen modelleri.
Ezeli Rakibi ile bir karşılaştırma
Tokai, Greco ve Edwads
Tokai'nin eski serileri ve yenileri arasında farklar mevcut. Yeni Love Rock serisi daha ucuz ve alt kategorisi onu araştırma dışı bırakıyorum. İkisi çok benzer gitarlar. En belirleyici fark Greco'lar maple saplı bazı modellerinde maple dışında birch gövde kullanılmış. Tokai'ler klasik üçlü maple gövde, maun sap ve rosewood tuşe. Tam bir ES335 kopyası Hatta model isimleri de ES145, ES130 gibi. Edwardslar'da aynı Tokai gibi ve maun center bloğu var. Diğerleri hakkında center blok ağacı ile bilgi bulamadım.
Orville By Gibson
Gibson lisansı ile Japonya'da üretilen ES335 kopyası değil aynısı 🙂 Japon Fender'ler gibi.
Aynı ağaç seçimi, aynı sap profili, long tennon cep ve bazı modeller Classic 57 PAF manyetikli. Eski Gibson ES335'lerle aşık atabilecek gitarlar. Yenilerinden de iyi oldukları söyleniyor.
Epiphone
Yine bu dönemden Tereda Fabrikası çıkışlı Casino ve Shereton serileri oldukça güzel. Epiphone Samick Kore'ler var Shereton serisi kayda değer.
Bu gitarlar 30-35 yıllık olabildiği gibi çeşitli yıpranmalara sahip, özellikle fretler. Denenerek alınması daha doğru olabilir. Ve alım sonrası yine çeşitli masraf ve modifikasyona ihtiyaç duyabilirsiniz.
Devam edecek... 🙂
Son düzenleme: