Compressor Pedalları Hakkında

Tuseyi toparlamak degil olayi olabildigince sabit bir tuseyle calim saglamasi.Ama attack release olaylari isin icine girince daha farkli olabiliyor.Once de soyledigim gibi comp kullanmayi ogrenmek lazim ilk olarak.Misal soyle dusun hicbirimiz herhangi bir arpeji calarken her telden ayni miktarda ses alamayiz birebir olarak.Hani comp mesela bunu saglamaniza yariyor.Alt tellerde daha zayif kalan sesi yukseltip esit bir seviyeye getiriyor veya ust telde cok patlak bir vurus yaptigimizda bunu indirgiyor ve daha smooth bir hale getiriyor caldiginiz arpeji.Ama kimi insan(ben de dahil) bu arpeji yukselip alcalarak kendi nuansimizla calmayi tercih edebilir.Veya janjanli bir funk ritminde de ayni sey gecerli.Compressor isinize yaramayabilir de elzem degil ama buyuk ihtimal belli getirileri her insana olacaktir.Alip deneyin yani cok ucuz olmayan ve satabileceginiz bir comp cok kafa yormak yanlis cunku herkes zevkine gore oneride bulunup ona gore bilgiler sunacaktir...
 
tuşeyi toparladığını yazıldığı için öyle demiştim... Peki biraz daha açıklayabilir misin ne demek istediğini?
Teşekkürler.

Verilen örnekte olduğu gibi misal 10 sn çalınan bir arpejde ses seviyesi her tele vuruşunda hep aynı değildir ses bir düşer bir çıkar. Görevi giriş ses sinyallerini düzenli bir seviyeye getirmektir. mesela yapacağın ayarlamayla sesin örneğin hep 5 db seviyesinde çıkmasını sağlarsın. özellikle orkestra içinde bir estrünamın dinamiğinin yerli yersiz düşmesi-çıkması çok tercih edilen bir durum değildir.
Kayıtlarda olmassa olmazdır. çoğunlukla kullanılır.

Çeşitli amaçlarla kullanılır ama görevi tuşeyi toparlamak değildir.
sustaini arttırmak.
Ses seviyesini limitlemek. vb..

Telecaster gibi sert ve kılçıklı karaktere sahip gitarla funk çalıyorsan kullanılması gerekli bir ekipmandır.
kullanımı hususundaki çeşitli videolar daha fazla yardımcı olacaktır.
 
iyi bir amfi ve sağlam bir bilekle bence gereksiz bir efekt. Ancaaak. Gereksiz değil demek ki ki milyonlarca compressor pedalı mevcut. Cleanlerde mükemmel sonuçlar veriyor renk skalası olarak bence. Ama dediğim gibi sağlam bir amfinin clean tonunu hiç bir şeye değişmem. Ancak bas gitarlarda compressor mükemmel bir şey bence. bas gitarı bas gitar yapan durumlardan bir tanesi diye düşünmekteyim tonal açıdan.
 
Modulasyon pedallari kullaniminda compressor'un buyuk etkisini gordum. Artik pek kullanmiyorum ama eskiden chorus, phaser kullanirken bunlari compressor pedaliyla beraber kullandigimda sesin daha hacimlendigini ve arka planin daha dolgunlastigini deneyimledim. Compressor'suz kullanimda daha cılız kaliyordu bu pedallar.
Bu sekilde "ana kullanim"i disinda farkli/altertanif bir kullanim olarak da cesitleyebilirsiniz compressor kullaniminizi.
 
Tuseyi toparlamak degil olayi olabildigince sabit bir tuseyle calim saglamasi.Ama attack release olaylari isin icine girince daha farkli olabiliyor.Once de soyledigim gibi comp kullanmayi ogrenmek lazim ilk olarak.Misal soyle dusun hicbirimiz herhangi bir arpeji calarken her telden ayni miktarda ses alamayiz birebir olarak.Hani comp mesela bunu saglamaniza yariyor.Alt tellerde daha zayif kalan sesi yukseltip esit bir seviyeye getiriyor veya ust telde cok patlak bir vurus yaptigimizda bunu indirgiyor ve daha smooth bir hale getiriyor caldiginiz arpeji.Ama kimi insan(ben de dahil) bu arpeji yukselip alcalarak kendi nuansimizla calmayi tercih edebilir.Veya janjanli bir funk ritminde de ayni sey gecerli.Compressor isinize yaramayabilir de elzem degil ama buyuk ihtimal belli getirileri her insana olacaktir.Alip deneyin yani cok ucuz olmayan ve satabileceginiz bir comp cok kafa yormak yanlis cunku herkes zevkine gore oneride bulunup ona gore bilgiler sunacaktir...

tamamen budur
 
Oncelikle, Compressor bir dinamik islemcidir. Dinamik olarak Desibel farkliliklarinin yogun gozlemlendigi alanlarda uygulanir. Efekt diyebilmek icin kreatif compression yontemleri uygulamak gerekir. Fatten gibi. Ki ona da ben efekt demem. Ancak dolayli yoldan Pumping effect uygulamak icin kullanabilirsiniz. Yani Kick ile Bass'i compressor side-chain yapip pumping effect elde edebilirsiniz. Ya da dogrudan side-chain ile kick'i oyle bir bastirirsiniz ki kick'in vurdugu yerlerde side-chainlediginiz yerden ses gelmez. Side-Chain Fx diye aratirsaniz karsiniza cikar sanirim. Basit yontemler.
 
Merhabalar arkadaşlar bu başlığı açmamdaki sebep hem tecrübelerinizi dinlemek hemde bilgi paylaşımını sağlamak.

Compressor nedir ne değildir zaten çoğu arkadaş biliyor. Düşük freakansları yükseltip Fazla frekansları düşürerek, sesdeki sıkıştırma (compression) 'ı sağlayan pedallardır çok kabaca... Ancak düşük frekansdaki sesleri yükseltirken dip gürültüsünü de belli bir miktar arttırması sıkıntılı durumlarından biri...

Benim merak ettiğim özellikle sahne alan arkadaşların bu pedalı nasıl kullanmayı sevdiği, etkin bir şekilde nerelerde kullandığını ekipmanlarıyla belirterek paylaşmaları. Gerçekten herkesin ihtiyacı olan bir pedal mı? değil mi? bir tartışalım öğrenelim öğretelim istedim... Hatta cover yapan arkadaşlar nasıl bir tonda şarkıların neresinde hangi ekipmanlarla kullandığını belirtirlerse, bilmeyen ya da benim gibi kullanışlılığını merak eden arkadaşlara da çok yardımcı olacağını düşünüyorum.

Teşekkürler.
Burada ve bu başlıktaki bazı cevaplarda ciddi bir hata var, onu belirtmek istiyorum.

Düşük frekans= BAS ses
Yüksek frekans = TİZ ses

Yani frekans, ses şiddetini değil sesin "pitch" değerini ifade eder. Buradan sonra, evet kompresörler düşük ses şiddeti ile yüksek ses şiddeti arasındaki farklılıkları gidererek, sesin (ister tek gitar, ister vokal, ister final miks) daha normalize (ya da homojen) duyulmasını sağlar.
Giitardaki kullanımı ile ilgili olarak kişisel fikrim, clean ton kullanırken oldukça yardımcı olduğu fakat distortion tonlarında gerekli olmadığıdır.
 
Compressor'u su sekilde izah etsek daha iyi olur sanirim.

Aslinda insan beyni de bir nevi compressor gorevi ustlenir. Ornegin ;

Bir film izliyorsunuz. Bir anda reklam giriyor ve ses yukseliyor. Eliniz hemen kumandaya gidiyor ve sesi kisiyorsunuz. Film tekrar baslayinca yeniden sesi aciyorsunuz. Bu yaptiginiz islem compression oluyor. Ama sizin volume acip kismaniz birkac saniye alirken, bunlar digital ortamimizda milisaniyeler hatta mikrosaniyelere dusuyor. Yani o kadar kolay ayirt edemiyorsunuz TV ornegindeki gibi. DAW uzerindeki compressor/limiterlar milisaniyeler ile calisir. 3rd party bazi compressor'ler ise, rocket launcher gibi, mikrosaniyeler ile calisir.

Uyguladiginiz compression'i duyabilmeniz icin dusuk volume'de dinleme yapmanizi tavsiye ediyorum. Acikcasi compression koskoca okyanusta sadece tek bir dalga. Ama iyi bilinmesi gerekir. Eger detayli compression anlatimi isterseniz yazarim fakat biraz bunaltici olabilir. O yuzden yuzeysel geciyorum surekli.
 
tuşe yediği söylenen kompresör pedalları piyasada çok var. treshold ayarsız pedallardan uzak durmak gerek öncelikle. bir de tresholdun (adı her zaman bu olmayabiliyor), işini ne kadar gördüğünü denemekte fayda var. keeley comp bu açıdan çok başarılı mesela. treshold'la denegeleyip beğendiğiniz sıkıştırma sonucunda kaybettiğinizi düşündüğünüz tuşeniz için de attack'ı kullanabilmeniz önemli. dolayısıyla, piyasadaki level ve sensitivity ayarlı kompresörlerin ciddi bir çoğunluğu bunu size sağlayamayacaktır. bu kadar az ama detaylı ayarlamayı yaptıktan sonra hoşunuza giden sıkıştırma tamam ama çıkan seste, kompresör kaynaklı istemediğiniz distortionlardan kurtulabilmek için de bir nevi kompresör limitleyicisi görevi gören son bir ayara ihtiyacınız olacaktır. bu da çoğunlukla clip/clipping olarak adlandırılıyor...

pedal alırken, basit olsun, fazla knob beni bozar demeyin. fazladan 3 bilgi, 2 tane de düğme çok şeyler kurtarır.
 
ya bu tür bir pedal efekt olarak nitelendirilir mi bilmiyorum yukarı öyle yazılmış ama tam bilemedim ben de...bir de yukarıdaki yazıların kimisinde ses şiddetini alttan ve üstten kısıtladığı söylenmiş ama sanırım misal biz bir değer belirliyorsak ona çok uzak olan alt ve üst değerleri kesip atmıyor onları da değere yakın hale getirip sesi güçlendiriyor. Yani daha düzgün şiddeti olan bir ses elde edilirken daha da dolgun ve yoğun olduğunu da düşünüyorum.

Ayrıca başka formlarda bazı üstatların bu pedalın set up içindeki diziliminin de çok önemli olduğunu okumuştum. Misal distortion'la kullanılınca fazlaca dip gürültüsü yapıldığından bahsedilmiş ama pek çok kişi tanıyorum ki bu pedalı distortion'dan sonra kullanıp boost pedalı olarak da kullanıyor. Ve bu pedal çok kurcalanınca böyle işlere yaradığı da doğru sanki...
 
Clean seste Switchiniz single manyetikteyken yada middle pozisyondayken humbuckera compressor pedalınız olmadan bi geçin bakalım,, bide compressor kullanarak geçin. ozaman anlarsınız gereklimi gereksizmi...
 
Clean seste Switchiniz single manyetikteyken yada middle pozisyondayken humbuckera compressor pedalınız olmadan bi geçin bakalım,, bide compressor kullanarak geçin. ozaman anlarsınız gereklimi gereksizmi...

comp kullanmayan bir dünya gitarist var hatta içlerinde hss dizilim kullanan bir çok gitarist dahi var.hatta abartıp son zamanlarda comp kullanılan setup pek görmediğimi söyleyebilirim. birbiriyle dengeli manyetikler kullanıyorsanız dediğiniz şekilde sorun yaratacağını zannetmiyorum.tamamen tercih meselesi kesin olacak veya olmayacak diye birşey yok. zaten şu kesin gerekli diye bir alet yoktur sanırım. hususi volume ve tonal farklılıklar için farklı çıkış gücü olan manyetik kullanıp solo ritim çalan adamlar var ki bana çok mantıklı geliyor. aynı şey deneme yanılmayla başıma gelmişti. gitarımın üzerinde alırken gelen fender single hmler yanında zayıf kalıyordu. değiştirsemmi diye düşünürken pop şarkılarında işime yaradığını farkettim. akor olan pozisyonlarda volume ile oynamayıp doğrudan mid pozisyonunda single ile genel soundu tuşeyi düşürüyorum. bridge pozisyonuna geçtinme boostlanmış lead tonu otomatik olarak devreye girmiş oluyor. yani hiçbir şey kesin olacak diye bir şey yok. tamamen tercih meselesi.
 

Geri
Üst