Değiştirilebilir Kapasitör (changeable Capacitor)

Son olarak da şunu yazayım: Kondansatör değerini, direnç (ya da potans konumu) değerinden ayrı olarak düşünmemek lazım. Kullandığımız ton devreleri genellikle bir adet potans ve bu başlığa konu olan meşhur kondansatörden oluşuyor. Bu şekilde iki devre elemanı ayarlı bir tür "RC low-pass filter" oluşturarak tizleri topraklıyorlar.

Böyle bir devrede gitarın tonunu parlatmanın iki temel yolu var:

1- Daha küçük değerli bir kondansatör kullanmak.
2- Direnç değerini yükseltmek.

Önce gitara ve ihtiyaçlara uygun pot ve kondansatör değerlerini seçmek lazım tabii. Ama güzel bir sweep veren değerler seçildikten sonra, kondansatöre müdehale etmek pek de gerekli değil bence. Çoğumuz tonun parlaklığı arttırmak için kondansatörün değerini küçültmek yerine, potu saat yönünde çevirerek direnci arttırmayı tercih ediyoruz. 🙂

Pot değeri yeterince büyük değil mi? No-load pot veya bir switch ile kondansatör devreden çıkartılıp, bu devreyle alınabilecek en parlak ton da alınabilir (söz konusu direncin sonsuz büyüklükte olması gibi bir şey)

Başlığa söz konusu olan devre kablolarının direnç ve kapasitif değerlerinin rahatlıkla göz ardı edilebileceğini sanıyorum. Ancak sinyal yolunu özellikle ekranlamalı olmayan kablolarla arttırmak belki başka tip sıkıntılara (mesela birazcık daha fazla dip gürültüsü gibi) sebep olabilir.

Neyse... Ne olursa olsun, keyifli işler bunlar. İyi çalışmalar.
 
Son düzenleme:
Son olarak da şunu yazayım: Kondansatör değerini, direnç (ya da potans konumu) değerinden ayrı olarak düşünmemek lazım. Kullandığımız ton devreleri genellikle bir adet potans ve bu başlığa konu olan meşhur kondansatörden oluşuyor. Bu şekilde iki devre elemanı ayarlı bir tür "RC low-pass filter" oluşturarak tizleri topraklıyorlar.

Böyle bir devrede gitarın tonunu parlatmanın iki temel yolu var:

1- Daha küçük değerli bir kondansatör kullanmak.
2- Direnç değerini yükseltmek.

Önce gitara ve ihtiyaçlara uygun pot ve kondansatör değerlerini seçmek lazım tabii. Ama güzel bir sweep veren değerler seçildikten sonra, kondansatöre müdehale etmek pek de gerekli değil bence. Çoğumuz tonun parlaklığı arttırmak için kondansatörün değerini küçültmek yerine, potu saat yönünde çevirerek direnci arttırmayı tercih ediyoruz. 🙂

Pot değeri yeterince büyük değil mi? No-load pot veya bir switch ile kondansatör devreden çıkartılıp, bu devreyle alınabilecek en parlak ton da alınabilir (söz konusu direncin sonsuz büyüklükte olması gibi bir şey)

Başlığa söz konusu olan devre kablolarının direnç ve kapasitif değerlerinin rahatlıkla göz ardı edilebileceğini sanıyorum. Ancak sinyal yolunu özellikle ekranlamalı olmayan kablolarla arttırmak belki başka tip sıkıntılara (mesela birazcık daha fazla dip gürültüsü gibi) sebep olabilir.

Neyse... Ne olursa olsun, keyifli işler bunlar. İyi çalışmalar.
öncelikle vakit ayırıp fikirlerini paylaştığın için teşekkür ederim. ilk başta benimde aklıma geldi adamlar bunu potansa sıfır mesafede yapmışlar bi sorun olmasın diye Ancak 7-8cmlik bir kablo çektikten sonra dip gürültüsünde bi değişme olmadı belki çok yüksek volumelerde belli eder kendini bu switch olayımı aslında 8 yapmaya gerek Yok sadece 2 farklı kapasitör beğendim birisi daha boğuk diğeri ise daha parlak belki ikili switch yapmam daha sağlıklı olur 🙂
 
öncelikle vakit ayırıp fikirlerini paylaştığın için teşekkür ederim. ilk başta benimde aklıma geldi adamlar bunu potansa sıfır mesafede yapmışlar bi sorun olmasın diye Ancak 7-8cmlik bir kablo çektikten sonra dip gürültüsünde bi değişme olmadı belki çok yüksek volumelerde belli eder kendini bu switch olayımı aslında 8 yapmaya gerek Yok sadece 2 farklı kapasitör beğendim birisi daha boğuk diğeri ise daha parlak belki ikili switch yapmam daha sağlıklı olur 🙂

Estağfurullah. Farklı kondansatör değerlerini denemek için dip switch kullanmak iyi fikir. Sonrasına da bakarsın artık.

Yukarıda yazdıklarımın yanlış yönlendirmemesi için kısa bir ekleme yapayım: RC low-pass filtresindeki "R" potun değeri değil devreye giriş empedansı olacak (manyetiğin empedansı gibi). Bu değerin pot direnci ile ilgisi yok. Güzelce bir açıklama için: Electronic schemes for guitars
 
Düşünceleri bugün icraate döktüm video ilk mesajda olacak 🙂
IMG_4901.webp
IMG_4902.webp
IMG_4904.webp
 
Bakındım biraz ama nereye yazayım bilemedim, en son bu konuyu hortlatayım ve kapasitör başlığı gibi devam etmek istedim.

Harley Benton Victory marka gitarım maun gövde ve maun sap, manyetikleri SD Thrash Factor (B) ve Jazz (N) konfigürasyonuna sahip. Gitarın donanımını yenilerken Solomüzikten satın aldığım potlar ve 0,022 uf seramik kapasitörü kullanmıştım fakat ton potuna bağlı kapasitörünü geçen gün orange drop ile yeniledim. Sırf meraktan yaptım bunu ve sadece temiz kanal üzerinden farkı duyabilmek için kayıt aldım. Yazılım Ableton Live, AudioAssault'un ReAmp vstsi ve Roland Jazz Chorus amfi modellemesi ile alındı. Tüm şartlar aynı, tüm eq saat 12 yönünde.

Biraz kötü çalmışım, idare ediverin. 🙂



Kayıt sırasıyla;

Köprü manyetik, seramik kapasitör, ton potu 10 da.
Köprü manyetik, orange drop kapasitör, ton potu 10 da.
Köprü manyetik, seramik kapasitör, ton potu 5 de.
Köprü manyetik, orange drop kapasitör, ton potu 5 de.

Sap manyetik, seramik kapasitör, ton potu 10 da.
Sap manyetik, orange drop kapasitör, ton potu 10 da.
Sap manyetik, seramik kapasitör, ton potu 5 de.
Sap manyetik, orange drop kapasitör, ton potu 5 de.
 

Geri
Üst