Elektronik Müzik Tarihi ve Synthesizer'ların Gelişimi

  • Konuyu açan Konuyu açan Vaemi
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Elektronik müzik tarihi hakkında, elektriğin icadından günümüze kısa bir özeti



IMG_2613.webp
 
Güzel özet elinize sağlık.

Lakin şu yapıya "müzik" denmesine ifrit olan bir tek ben miyim merak ediyorum...
Müziği melodi-ritm-armoni gibi unsurlardan ziyade "sound" olarak (cila ve ya prodüksiyon anlamında sound değil, frekanslar ve ötesi anlamında...) dinleyen insanlar için önemli bir alan olarak görülebilir sanıyorum. Ben de dinlemiyorum ve ilgilenmiyorum. Benim algılama şeklim şu: Kulağın dayattığı tonaliteyi kırıp, atonal müzik yapmak isteyen kişiler gibi, elektronik müzik de bize dayatılan "akustik" enstrüman tınılarının dayatmasını kırmak ve başka kapılar açmak peşinde.
Beni ifrit eden tek tarafı, enstrüman çalmakla ilgisi olmayan bazı tiplerin "çalmak" fiilini kullanmaları. Eskiden espri yaparlardı; "Ne çalıyorsun?" sorusuna "çok iyi gramofon çalarım" diye yanıt verilirdi mesela... Espri gerçek oldu.
Ama bu tayfanın arasında da gerçekten müzik dehaları var deniyor. Bunu takdir etmek zor olabilir, çünkü insan sevmediği şeyi doğal olarak değerlendiremiyor da pek.
 
Ben kendimi bildim bileli rock müzik seven biri olarak son zamanlarda synthwavei nerdeyse rock kadar sevdiğimi fark ettim. Özellikle saksafonlu ve düetli olanlara bayılıyorum.
 
Güzel özet elinize sağlık.

Lakin şu yapıya "müzik" denmesine ifrit olan bir tek ben miyim merak ediyorum...
Sonuçta klasik müziktede synthesizer ve elektronik sesler olmuş yada teknolojinin nimetlerinden faydalanılmış. Aynı şey rock müzik içinde geçerli. Elect. gitar yada hammond'uda bu elektronik musical instruments kategorisne koyabiliriz. 70'lerin funk-rock müzikleri, günümüzde RnB yaklaşımları, groove ve beat üstüne kurulu tüm yeni müzikler de bu dönemden nasibini börmüş. Bu müziklerde hem synthesizer ve teknolojinin nimetleri kullanılmış, uygulanmış. Disco dediğimiz müziktede rhodes ve string machine vardır mesela. Synthpop'unda en büyük çıkış sebeplerinden biridir disco music. Bunların dışında tabiki sevktirenktir herkes her müzik tarzını sevmek zorunda değil. Kesinlikle buna saygı duyulmalı. Elektronik müzik içindede çok güzel müzik yazımları kompozisyonlar armoniler olan müziklerde epey çokça vardır. Hiç olmadığı söyleyemeyiz.
 
Müziği melodi-ritm-armoni gibi unsurlardan ziyade "sound" olarak (cila ve ya prodüksiyon anlamında sound değil, frekanslar ve ötesi anlamında...) dinleyen insanlar için önemli bir alan olarak görülebilir sanıyorum. Ben de dinlemiyorum ve ilgilenmiyorum. Benim algılama şeklim şu: Kulağın dayattığı tonaliteyi kırıp, atonal müzik yapmak isteyen kişiler gibi, elektronik müzik de bize dayatılan "akustik" enstrüman tınılarının dayatmasını kırmak ve başka kapılar açmak peşinde.
Beni ifrit eden tek tarafı, enstrüman çalmakla ilgisi olmayan bazı tiplerin "çalmak" fiilini kullanmaları. Eskiden espri yaparlardı; "Ne çalıyorsun?" sorusuna "çok iyi gramofon çalarım" diye yanıt verilirdi mesela... Espri gerçek oldu.
Ama bu tayfanın arasında da gerçekten müzik dehaları var deniyor. Bunu takdir etmek zor olabilir, çünkü insan sevmediği şeyi doğal olarak değerlendiremiyor da pek.
Çokfazla örnek var. açıkçası bu işi bir enstruman gibi yapan insanlarda varç bilgisayar yada bir vinyl yada turntable yada bir synhesizer yada bir drummachine yada bir theramin bir enstrumandır bence. Bunuda çok iyi icra eden örnekleri vardır. Son gelinen noktada presetlerin ve dijital teknolojinin ve sektörün bizi getirdiği noktada çok fazla müzikle alakası olmayan insanların bu şe yöneldiği doğrudur. Bu bir donemdir. Hayat değişior değişmeyede devam ediyor. Bence Birşeylerin köklü bir şekilde değiştiğini bir süre sonra hepimiz farkedeceğiz. Açıkcası Vaemi olarakta zaten en büyük hedeflerimizden biri bu işi bu kültürün doğru ve derinlikli bir şekilde doğru bir bilgi ve birikim üzerine ülkemizdede daha çok anlaşılabilmesi ve bu alanda müzikleri üretilmesidir. Bu konuda elimizden gelen her adımı atmayada hazırız.
 
Sizce klasik bir senfoni orkestrasını yöneten bir orkestra şef sizce müzik yapıyor mu? Müzisyen mi? Bİr orkestra şefi nekadar müzik biliyor ve nekadar keman ve piyano çalıyor ise aynı oranda elektronik müzik mühendislik konularındada yetkin kişilerin yaptığı elektronik müzik aynı derecede değerlidir diyebiliriz. Fransada kompozitörlerin %90 ableton live lie besta yapmanın, elektronik müzik yapmanın keinlikle kolaya kaçmak olduğunu düşünüyorlar. Burada anlatılmak istenen şey ableton live kullanmanın kötü olduğu yada yanlış olduğu sonucu çıkarılmamalıdır. Burada anlatılmak istenen şey konuyu gerçekten derinlikli bir şekilde ele almak ve konunun ses tasarım ve mühendislik kısmındada ayakları yere basan, farkındalığın üst bir düzeyde olduğu bir eser yaratmaktır.herşey tamamen bunun için aslında
 
Çokfazla örnek var. açıkçası bu işi bir enstruman gibi yapan insanlarda varç bilgisayar yada bir vinyl yada turntable yada bir synhesizer yada bir drummachine yada bir theramin bir enstrumandır bence. Bunuda çok iyi icra eden örnekleri vardır. Son gelinen noktada presetlerin ve dijital teknolojinin ve sektörün bizi getirdiği noktada çok fazla müzikle alakası olmayan insanların bu şe yöneldiği doğrudur. Bu bir donemdir. Hayat değişior değişmeyede devam ediyor. Bence Birşeylerin köklü bir şekilde değiştiğini bir süre sonra hepimiz farkedeceğiz. Açıkcası Vaemi olarakta zaten en büyük hedeflerimizden biri bu işi bu kültürün doğru ve derinlikli bir şekilde doğru bir bilgi ve birikim üzerine ülkemizdede daha çok anlaşılabilmesi ve bu alanda müzikleri üretilmesidir. Bu konuda elimizden gelen her adımı atmayada hazırız.
Siz ilgilisiniz madem, ben bir şey sorayım:
Elektronik müziği, "teknolojinin akustik enstrümanların yerini alması" şeklinde tanımladığımızda çok geniş bir yelpazesi oluyor. Ama o zaman bence tanım olmaktan da çıkıyor, çünkü bir şeyin tanımı ne kadar genişlemişse, anlamını da o kadar yitirir.
Diğer taraftan, "DJ" tabanlı bir elektronik müzik de var ki, bu tümüyle tüketim müziği benim anladığım kadarıyla.

Ve son olarak da çok başka bir elektronik müzik var ki, onun öncülerinden biri bu topraklardandır mesela. Kendisi büyük bir müzik adamı ve aynı zamanda da yazarıdır.
Üstelik de ortalıkta elektronik müzik diye bir şey yokken bunları yapmış adam:


Peki ama bunların hepsi de bugün elektronik müzik tanımında mı yer alıyor?
 
Siz ilgilisiniz madem, ben bir şey sorayım:
Elektronik müziği, "teknolojinin akustik enstrümanların yerini alması" şeklinde tanımladığımızda çok geniş bir yelpazesi oluyor. Ama o zaman bence tanım olmaktan da çıkıyor, çünkü bir şeyin tanımı ne kadar genişlemişse, anlamını da o kadar yitirir.
Diğer taraftan, "DJ" tabanlı bir elektronik müzik de var ki, bu tümüyle tüketim müziği benim anladığım kadarıyla.

Ve son olarak da çok başka bir elektronik müzik var ki, onun öncülerinden biri bu topraklardandır mesela. Kendisi büyük bir müzik adamı ve aynı zamanda da yazarıdır.
Üstelik de ortalıkta elektronik müzik diye bir şey yokken bunları yapmış adam:


Peki ama bunların hepsi de bugün elektronik müzik tanımında mı yer alıyor?

Dediğiniz gibi bazen elektronik enstrumanlar akustik enstrumanların yerini alması için kullanılabiliniyor. Adam yaylı çalşdırmış albümde atıyorum albümde 10 kişi gelmiş 2 double çalmış olmuş 20 kişilik bir yaylı orkestra sesi . sahnede onu bir keman ve polysynth ile synth sring patch'i yapıp sanki sahnede kemanı bir orkestra imiş gibi duyurmaya çalışıyor. Bazen Ses effektleri yapıyor synthler. Bazen davulcunun görevini devralıyor. İlk Depeache Mode akustik davullan konser yapamış sonra davulcu bir şekilde gruptan gitmiş. Sebebini hatırlayamıyorum. Bu süreçte grup yeni bir davulcu almak yerine bir drum machine ile bir süre prova yapmışlar ve şarkı yapmaya devam etmişler ve farketmişlerki drum machine ilede çok farklı ve güzel oluyor busefer konserleride niye böyle yapımıyoruz diye düşünmeye başlamışlar. Bİr süre sonra yeni bir davulcu almaya karar veriyorlar ve ogünden sonra artık hem drum machine hemde davul ile konserlerini yapmaya başlıyorlar.

Bazende synthlerle çok daha sürreal tınılar yakalayarak müziiğe farklı bir hava katma çabasıda kesinlikle var. Dediğiniz gibi sadece ses tasarımın üstüne gidip müzi yapan insanlarda var. Açıkcası böyle yaklaşımlarıda çok ilgi çekici buluyorum kendi adıma.

Dj'liğe gelecek olursak aslında müzisyenler için çok önemli bir yer tutuyordu DJ'ler. eskiden tabiki daha çoktu... aslında radyolar ilk çıktığında oralarda müzik çalan müzik arşijleyen müzik biriktiren insanlardı DJ ler. bir müzisyenin albümünün bir yarısını dj'ler vasıtasıyla radyolar üzerinden dinleyiciye ulaştırırdı müzisyenler. Bu turntable ve hiphop breakbeat gibi yaklaşımlarla dj'lik ve scratch çalmak bir enstruman a dönüştü. Dj ler doksanlarda artık kendi müziklerini kendi kluplerini kendi label lerini kendi fetivallerini oluşturmaya başladılar. Dans müziği adı üstünde aslında klüplerde çalınan dans etmek için dizayn edilmiş müziklerdir. Hatta söyle gruplarlar Gece 20.00 gibi bir saatte daha sakin daha ortamda mekanda insanların sohbet edebileceği müzikler daha sakin tempolar daha az kompresli muzikler daha agır bpm'li sarkılar secerler aksam gece 12 yi gördügüğnde içki oranına göre klubun tarzına göre farklı daha house, tech house, techno gibi tarlara yönelirler. Bazı big room gibi dahada akorsuz bir lead ve bir pedal bass seklinde müzik türleride vardır. Şimdi bazı tarzlar açıkcası günlük hayatın her saatinde ve bir kahve koydum canım kenarına oturdum bir manzaraya baktım ve big room dinledim denilecek seyler olmayabilir🙂 big room festival müziğidir. 10.000 ve üseri topluluklar oldugunda ve ona gorede büyükçe ses sistemleri kurulduğunda bu alanda bu desibelde anlaşılır olması için dizayn edilmiş ve oyuzden büyük büyük hareketler büyük büyük ataklar koca bir kick bir kbass ve bir lead gibi kurgulanmıştır. dediğim gibi evde 40 db sesler dinlenmesi yada bir album gibi bir saat takayım bir albüm dinleyeyim gibi müzikler değildir. Siz elektronik müzik sinlemek istiyor iseniz mesela daha dj müzikleri dans music EDM yerine daha müzik albümü olarak yapılmış elektronik albümlere bir göz atabilirsiniz. Örnek veriyorum deadmau5 değilde depeache mode dinleyebilirisniz. Böyle bir festival örneği verdim böyle bir sistemde bir deep house gibi bir şarkı açarsanız çok karışık bulanık dağılan bir ses duyacaksınız okadar büyük bir sistemde müzik çalıyor iseniz. Bİr müzik bir beat güzel isede herşey aslında yerinde güzel belkide.

Elektronik müziğin çok geniş bir alanı var. Eskiden bu gönderdiğiniz İlhan Mimaroğlu'nun çalışmış olduğu bizimde blog yazımızda bahsetmiş olduğumuz Bület Arel'de ikiside Colombia-Prinston Centre de çalışmışlardır ve burası bir ses araştırma labarotuarıdır. Ses ile ilgili bir çok alanda deneyler yapan teknoloji geliştiren bir yerdir. Bu adamların yaptıkları müzikler çok deneysel ama işin fiziğini matematiğini bir başka noktaya taşıyan işlerdir. Hatta bülent Arel bu laboratuar kurulurken içeride yer alacak aletleri seçme tasarlama konusundada fikri alınmış ve çalışmaları olumuş bir insandır. Ses tıpta bilimde silah sektöründe bir çok alandada kullanılıyor. Radyo yayını yapan frekansları birizim elektronik müzik yaptığımız frekanslarda dagalardan neredeyse bir farkı yok diyebiliriim.

Size bir kaç video örnek göndermek istiyorum.

Bülent Arel İlhan Mimaroğlu dönemi böyle sesler yapıp bu şekilde birşeyler üretiyorlarmış.





akustik müzik rock müzikk gibi türlerdede böyle örnekler var











daha müzikal albüm diyebileceğim bir kaç müzik örneğide göndermek istiyorum





Kyteman - Root Canal Therapy


bu atacaklarımda dj müzikleri daha festival müziği çok büyük sahneler sistemler ve büyük topluluklara çalarken kullandıkları müzikler bunlar

Hardwell & Blasterjaxx feat. Mitch Crown - Bigroom Never Dies (Visual Video)
DUB Techno || Selection 069 || Trolley Shuttle [REUPLOAD]
Nina Kraviz - I'm Gonna Get You

son attığım şarkı bir house tarzda bir şarkı. bundan bir pop müzik şarkısı olmaz zaten.

mesela haouse dinleyecek olsm evde böyle birşey tercih ederdim. bu bir müzik albümü. verse chorus bridge giriş glişme sonuç söz bir hikaye var.
Róisín Murphy - Overpowered (Official Video)
 
Siz ilgilisiniz madem, ben bir şey sorayım:
Elektronik müziği, "teknolojinin akustik enstrümanların yerini alması" şeklinde tanımladığımızda çok geniş bir yelpazesi oluyor. Ama o zaman bence tanım olmaktan da çıkıyor, çünkü bir şeyin tanımı ne kadar genişlemişse, anlamını da o kadar yitirir.
Diğer taraftan, "DJ" tabanlı bir elektronik müzik de var ki, bu tümüyle tüketim müziği benim anladığım kadarıyla.

Ve son olarak da çok başka bir elektronik müzik var ki, onun öncülerinden biri bu topraklardandır mesela. Kendisi büyük bir müzik adamı ve aynı zamanda da yazarıdır.
Üstelik de ortalıkta elektronik müzik diye bir şey yokken bunları yapmış adam:


Peki ama bunların hepsi de bugün elektronik müzik tanımında mı yer alıyor?

Dediğiniz gibi bazen elektronik enstrumanlar akustik enstrumanların yerini alması için kullanılabiliniyor. Adam yaylı çalşdırmış albümde atıyorum albümde 10 kişi gelmiş 2 double çalmış olmuş 20 kişilik bir yaylı orkestra sesi . sahnede onu bir keman ve polysynth ile synth sring patch'i yapıp sanki sahnede kemanı bir orkestra imiş gibi duyurmaya çalışıyor. Bazen Ses effektleri yapıyor synthler. Bazen davulcunun görevini devralıyor. İlk Depeache Mode akustik davullan konser yapamış sonra davulcu bir şekilde gruptan gitmiş. Sebebini hatırlayamıyorum. Bu süreçte grup yeni bir davulcu almak yerine bir drum machine ile bir süre prova yapmışlar ve şarkı yapmaya devam etmişler ve farketmişlerki drum machine ilede çok farklı ve güzel oluyor busefer konserleride niye böyle yapımıyoruz diye düşünmeye başlamışlar. Bİr süre sonra yeni bir davulcu almaya karar veriyorlar ve ogünden sonra artık hem drum machine hemde davul ile konserlerini yapmaya başlıyorlar.

Bazende synthlerle çok daha sürreal tınılar yakalayarak müziiğe farklı bir hava katma çabasıda kesinlikle var. Dediğiniz gibi sadece ses tasarımın üstüne gidip müzi yapan insanlarda var. Açıkcası böyle yaklaşımlarıda çok ilgi çekici buluyorum kendi adıma.

Dj'liğe gelecek olursak aslında müzisyenler için çok önemli bir yer tutuyordu DJ'ler. eskiden tabiki daha çoktu... aslında radyolar ilk çıktığında oralarda müzik çalan müzik arşijleyen müzik biriktiren insanlardı DJ ler. bir müzisyenin albümünün bir yarısını dj'ler vasıtasıyla radyolar üzerinden dinleyiciye ulaştırırdı müzisyenler. Bu turntable ve hiphop breakbeat gibi yaklaşımlarla dj'lik ve scratch çalmak bir enstruman a dönüştü. Dj ler doksanlarda artık kendi müziklerini kendi kluplerini kendi label lerini kendi fetivallerini oluşturmaya başladılar. Dans müziği adı üstünde aslında klüplerde çalınan dans etmek için dizayn edilmiş müziklerdir. Hatta söyle gruplarlar Gece 20.00 gibi bir saatte daha sakin daha ortamda mekanda insanların sohbet edebileceği müzikler daha sakin tempolar daha az kompresli muzikler daha agır bpm'li sarkılar secerler aksam gece 12 yi gördügüğnde içki oranına göre klubun tarzına göre farklı daha house, tech house, techno gibi tarlara yönelirler. Bazı big room gibi dahada akorsuz bir lead ve bir pedal bass seklinde müzik türleride vardır. Şimdi bazı tarzlar açıkcası günlük hayatın her saatinde ve bir kahve koydum canım kenarına oturdum bir manzaraya baktım ve big room dinledim denilecek seyler olmayabilir🙂 big room festival müziğidir. 10.000 ve üseri topluluklar oldugunda ve ona gorede büyükçe ses sistemleri kurulduğunda bu alanda bu desibelde anlaşılır olması için dizayn edilmiş ve oyuzden büyük büyük hareketler büyük büyük ataklar koca bir kick bir kbass ve bir lead gibi kurgulanmıştır. dediğim gibi evde 40 db sesler dinlenmesi yada bir album gibi bir saat takayım bir albüm dinleyeyim gibi müzikler değildir. Siz elektronik müzik sinlemek istiyor iseniz mesela daha dj müzikleri dans music EDM yerine daha müzik albümü olarak yapılmış elektronik albümlere bir göz atabilirsiniz. Örnek veriyorum deadmau5 değilde depeache mode dinleyebilirisniz. Böyle bir festival örneği verdim böyle bir sistemde bir deep house gibi bir şarkı açarsanız çok karışık bulanık dağılan bir ses duyacaksınız okadar büyük bir sistemde müzik çalıyor iseniz. Bİr müzik bir beat güzel isede herşey aslında yerinde güzel belkide.

Elektronik müziğin çok geniş bir alanı var. Eskiden bu gönderdiğiniz İlhan Mimaroğlu'nun çalışmış olduğu bizimde blog yazımızda bahsetmiş olduğumuz Bület Arel'de ikiside Colombia-Prinston Centre de çalışmışlardır ve burası bir ses araştırma labarotuarıdır. Ses ile ilgili bir çok alanda deneyler yapan teknoloji geliştiren bir yerdir. Bu adamların yaptıkları müzikler çok deneysel ama işin fiziğini matematiğini bir başka noktaya taşıyan işlerdir. Hatta bülent Arel bu laboratuar kurulurken içeride yer alacak aletleri seçme tasarlama konusundada fikri alınmış ve çalışmaları olumuş bir insandır. Ses tıpta bilimde silah sektöründe bir çok alandada kullanılıyor. Radyo yayını yapan frekansları birizim elektronik müzik yaptığımız frekanslarda dagalardan neredeyse bir farkı yok diyebiliriim.

Size bir kaç video örnek göndermek istiyorum.

Bülent Arel İlhan Mimaroğlu dönemi böyle sesler yapıp bu şekilde birşeyler üretiyorlarmış.







www.musicradar.com

akustik müzik rock müzikk gibi türlerdede böyle örnekler var











daha müzikal albüm diyebileceğim bir kaç müzik örneğide göndermek istiyorum





Kyteman - Root Canal Therapy


bu atacaklarımda dj müzikleri daha festival müziği çok büyük sahneler sistemler ve büyük topluluklara çalarken kullandıkları müzikler bunlar

Hardwell & Blasterjaxx feat. Mitch Crown - Bigroom Never Dies (Visual Video)
DUB Techno || Selection 069 || Trolley Shuttle [REUPLOAD]
Nina Kraviz - I'm Gonna Get You

son attığım şarkı bir house tarzda bir şarkı. bundan bir pop müzik şarkısı olmaz zaten.

mesela haouse dinleyecek olsm evde böyle birşey tercih ederdim. bu bir müzik albümü. verse chorus bridge giriş glişme sonuç söz bir hikaye var.
Róisín Murphy - Overpowered (Official Video)
 

Geri
Üst