Gam bulma konusunda yardımcı olabilir misiniz?

Selamlar,

Kök sesin "B" olduğu bir çalışmam var. Çalışmada kullandığım akorlar ise " Bm - Em - A - F# " şeklinde. Bu akorlar ile Chords to Scales üzerinden gamı belirlemeye çalıştığımda tek seçenek olarak "D Bebop Major" gamını veriyor. Ancak benim çalışmamda kök nota "B". Akorlardan F#'i çıkarttığımda "B Aeolian" gamı uygun görünüyor ama F# dahil olunca işler karışıyor.

Velhasıl teorik bilgim işin içinden çıkmaya yetmediğinden sizlere danışmak istedim. Verdiğim bilgilerden yola çıkarak bu çalışmanın gamını bulmak mümkün müdür?
 
@barrios gelmeden hemen şansımı denemek istedim bakalım doğru cevaplayabilecek miyim 😀

Eğer ton Bm ise zaten çaldığınız akorlar natürel minör üzerine çalmak için uygun. Fakat sondaki F# akorunda bulunan A# sebebiyle bence Bm tonundaki 7. sesi yükseltmiş oluyorsunuz yarım ses kadar. Bu da benim aklıma hemen harmonik minörü getiriyor, bu sebeple gam üstünden bir emprovize yapacaksanız başta natürel minör, sonrasında ise gamı harmonik minör olarak düşünebilirsiniz. Eksik düşündüğüm yerler olabilir fakat benim yaklaşımım bu şekilde olur sanırım.
 
Selamlar,

Kök sesin "B" olduğu bir çalışmam var. Çalışmada kullandığım akorlar ise " Bm - Em - A - F# " şeklinde. Bu akorlar ile Chords to Scales üzerinden gamı belirlemeye çalıştığımda tek seçenek olarak "D Bebop Major" gamını veriyor. Ancak benim çalışmamda kök nota "B". Akorlardan F#'i çıkarttığımda "B Aeolian" gamı uygun görünüyor ama F# dahil olunca işler karışıyor.

Velhasıl teorik bilgim işin içinden çıkmaya yetmediğinden sizlere danışmak istedim. Verdiğim bilgilerden yola çıkarak bu çalışmanın gamını bulmak mümkün müdür?
O gibi sitelerin saçmalıklarıyla kimbilir daha kaç kişi kafayı yiyor..🙂
Bebop dizileri, caz çalmak için kullanılır. Unutun şimdilik onları. Teorisine hiç girmeyeyim burada.

B doğal minör tonu uygundur. Bununla başlayabilirsiniz. En kısa açıklama bu.
Uzun açıklama şöyle: B minör tonunda aslında F# üzerine kurulan akor F#minördür. Ancak F# majör olarak çaldığınızda da iyi, hatta daha iyi tınlar. Ama duygusu değişir.
Daha iyi tınlamasının nedeni, Bm üzerine döndüğünüzde bu akorun çok daha iyi çözülmesidir. Çünkü klasik armoni kurallarında tansiyon ve çözülüş ideal olarak mümkün olan en küçük hareketle gerçekleşir.
Siz tondaki A sesini A diyez yapıp akoru F# minörden F# majöre çevirdiğinizde, bu ses B minör tonunun kök sesine (yani B notasına) sadece yarım ses uzaklıkta kalır ve bu da tansiyon etkisini büyütür. F# minör akorundaki A natürel ile bu etki oluşmaz.

A natürelin A diyeze dönüşmesi ile B armonik minör dizisi elde edilir. İsterseniz bu diziyi de çalabilirsiniz. Bunu yapmak için de A sesini A diyeze çevirdiğniz düşünün, böylece çok daha armonik düşünerek yaklaşmış, ayrı ayrı diziler ezberleme mantığından kurtulmuş olursunuz. Özellikle de F#majör akoru üzerinde bunu yapmalısınız ki, diğer akorlarda yanlış tınlamasın.

Peki ille de bunu yapmak zorunda mısınız ? Aslında hayır. Kulağınızı kullanın, pek ala B doğal minörle de gayet iyi sonuç aldığınızı görürsünüz. Aynı şekilde B minör pentatonik ile de gayet güzel sonuç alınır.
Neden mi ? İşte bunu kolay kolay herkes izah edemez. Kafanız karışmayacaksa okuyun. Bu daha da uzun olan açıklama🙂

B minör tonundaki F# majör akoru, gerçekte bir DOMİNANT akordur. Bu akorlar, karar sesi akoruna çözüleceği zaman (F#7 ---> Bm...) "altere tansiyonlar" denilen sesleri de kabul ederler. Bunlar #5, b5, #9, b9 dereceleridir.
Siz notayı değiştirmeyip ısrarla A natürel sesini F# majör akoru üzerinde çaldığınızda, kulağımız bunu aslında #9 olarak duyar ve kabul eder. Akor karar sesine yürüyüp çözüldüğünde de hiç bir sıkıntı kalmaz. Bu etkiyi blues çalarken sürekli duyarız I. derece akoru üzerinde gitaristler minmör pentatonik akorunu çaldığında, bu etki hep gelir. C7 üzerine Eb çaldığınızda oluşan etki aynı şeydir. Bu notayı isterseniz E natürel yapabilirsiniz, ama yapmasanız da kulak bunu kabul eder. Hatta kimi zaman daha iyi bile duyulur.
 
@omersayilgan ,@barrios yanıtlarınız için çok teşekkür ederim, kafamdaki soru işaretlerinin giderilmesi adına çok yardımcı oldunuz. Fakat @barrios 'a üşenmeyip uzun uzun, en ince detayına kadar anlattığı için ayrıca teşekkür ederim. Araştırmayı severim ama böyle spesifik soruların yanıtlarını kaynaklarda bulmak çok zor oluyor. O nedenle bu yanıtlar nimet niteliğinde 🙂
 
@omersayilgan ,@barrios yanıtlarınız için çok teşekkür ederim, kafamdaki soru işaretlerinin giderilmesi adına çok yardımcı oldunuz. Fakat @barrios 'a üşenmeyip uzun uzun, en ince detayına kadar anlattığı için ayrıca teşekkür ederim. Araştırmayı severim ama böyle spesifik soruların yanıtlarını kaynaklarda bulmak çok zor oluyor. O nedenle bu yanıtlar nimet niteliğinde 🙂
Rica ederim.
Tonaliteyle ilgili olarak çok sonra anladığım ve neden daha açıkça kitaplara yazılmadığına hayret ettiğim bir mesele var. Bunu anlarsanız teoriyi gerçekten çok daha kolay kavrarsınız. Bana kalsa ben bütün armoni kitaplarının başına şunu yazarım:
Ton veya tonalite, dizi ile aynı şey değildir. Tonalite, hangi notaların çalınabileceğini değil, tonal merkezin neresi olduğunu belirler. C tonunda sadece C majörün sesleri değil, bütün sesler (12 nota) çalınabilir. Tonalite, bu notaların nereye çözülmesi gerektiğini belirler. Dolayısıyla, tonalite bir hiyerarşidir. Kök ses patrondur ve bütün notalar da ondan emir alır, ona göre hareket eder. Yani, ton dediğimiz şey 7 notalı bir diziden çok daha fazlasıdır ve diziye ait olmayan (kromatik) notaları da kapsar. Ancak o notalarla kurduğu ilişki farklıdır.

Siz bunları önce kulağınızla deneyip, zamanla işin teorisini de öğrenebilirsiniz. (Sekonder dominantlar, diminished 7li akoru, Napoliten akoru ile başlayabilirsiniz)
 
Son düzenleme:
Rica ederim.
Tonaliteyle ilgili olarak çok sonra anladığım ve neden daha açıkça kitaplara yazılmadığına hayret ettiğim bir mesele var. Bunu anlarsanız teoriyi gerçekten çok daha kolay kavrarsınız. Bana kalsa ben bütün armoni kitaplarınuın başına şunu yazarım:
Ton veya tonalite, dizi ile aynı şey değildir. Tonalite, hangi notaların çalınabileceğini değil, tonal merkezin neresi olduğunu belirler. C tonunda sadece C majörün sesleri değil, bütün sesler (12 nota) çalınabilir. Tonalite, bu notaların nereye çözülmesi gerektiğini belirler. Dolayısıyla, tonalite bir hiyerarşidir. Kök ses patrondur ve bütün notalar da ondan emir alır, ona göre hareket eder. Dolayısıyla, ton dediğimiz şey 7 notalı bir diziden çok daha fazlasıdır ve diziye ait olmayan (kromatik) notaları da kapsar. Ancak o notalarla kurduğu ilişki farklıdır.

Siz bunları önce kulağınızla deneyip, zamanla işin teorisini de öğrenebilirsiniz. (Sekonder dominantlar, diminished 7li akoru, Napoliten akoru ile başlayabilirsiniz)
Eyvallah hocam,
Zaten yanlış bir şey olsa kulak ayırt ediyor. O nedenle ben de önce kulakla bir şeyler oluşturup sonrasında onu teorik temellere dayandırmaya çalışıyorum. Doğrudan teori ile ortaya bir ürün koymaya çalıştığımda bilgim de yetersiz olduğu için her şey çorba oluyor.
 

Geri
Üst