Relic falan bir yana da, paylaşmadan edemeyeceğim...
Geçenlerde fret değişimine gelen bir Jem7V-WH'da çok şanssız bir olay yaşadık. Re telini takarken daha vidayı çeyrek tur sıkmadan gelen bir çıtırtı ile birlikte vidanın boşalması, bunu takip eden bir kaç on saniye boyunca aklımdan geçen sayısız kelimeyi yazıya dökmüyorum izninizle.
121085 eklentisini görüntüle
Kalıp izlerinden malzemenin döküm olduğu bariz şekilde belli oluyor.
İşin asıl can sıkıcı tarafı ise, kullanılan malzeme. "Zamak" (Zamac) diye adlandırdığımız bu malzeme, çinko, (Zinc), alüminyum, magnezyum ve bakır (Copper) metallerinden oluşan bir alaşım.
Genelde çin malı 8-10 dolarlık köprülerde, burguların kulakçıklarında vs. kullanılan bu malzeme döküm için gerçekten on numara bir malzeme. Cinslerine göre elastisite modülleri, çekme dayanımları ve kopma noktaları değişiklik göstermekle birlikte,
"bence" gitar köprülerinde kullanılabilecek en son malzemelerden biri olmalılar.
Neyse, konuya dönelim, Bahsi geçen bu Zamak arkadaş nispeten düşük sıcaklıkta (380 santigrat derece) bandında eridiği için kaynak ile kopan kısmı tutturmak mümkün olmadı. Haliyle eşiği komple kesip, demir lama kaynatıp yeniden form vererek mevzuyu çözdük, ki bu da hiç mi hiç kolay olmadı. Gitarın sahibine attığım videoları eklemeye çalışacağım.
Olayın neden buralara vardığına gelecek olursak, nispeten eski bir gitar ve kim bilir kimlerin elinden geçmiş. Neden bilmiyorum, kilitli köprülerde vidaları fazlasıyla sıkınca "akord kaçırmayacak" izlenimine sahibiz. Saddle'ın içinde teli sıkıştıran parça haddinden fazla genişleyerek saddle içerisine sıkışmış idi. Üzerindeki tel eziklerini saymıyorum bile. Eşiğin bu tarz durumlarda zarar görmesi tabii ki gayet doğal, fakat dediğim gibi, malzeme tercihi ve saddle tasarımı bu tarz hataları telafi edecek tarzda yapılmadığı için sonuç buralara varmış.
121086 eklentisini görüntüle
121087 eklentisini görüntüle
Öte yandan, gerçekten kullanılan altın rengi krom kaplama çok dayanıksız. Terden çok çabuk etkileniyor. Gotoh'un kendi üretimleri bu kadar dayanıksız değil nedense. İki ihtimal geliyor aklıma, ya Ibanez maliyet düşürme amaçlı bu yolu seçiyor, ya da köprünün hammaddesi bu tarz kaplamaya uygun değil-ki yüzey hazırlama denen bir mevzu da var tabii, haliyle düşük ihtimal bu.
Her iki durumda da, bu "altın renkli" krom kaplamaya iyi bakmak lazım. Sevgili Erdem'in de dediği gibi, çalım sonrası terden arındırdığınız sürece olabilecek maksimum ömrü tanırsınız alete.
Pirinç kaplama ayrı bir şey bu arada, herhangi bir gitar aksamında kullanıldığını hiç görmedim, biz yapımcılar eğeleri, törpüleri temizleyip bakımlarını yaparken kullanıyoruz ama. Gitarda olsa olsa "steampunk" tarzı bir yapımda ufak dokunuşlarda, süslemelerde kullanılır. (Bkz. Tony Cochran)
🙂 Fender de genelde eskimesini istediği parçalarda nikel kaplamayı tercih ediyor. Elektroliz yoluyla krom kaplamadan çok daha ince bir katman olarak yüzey kaplandığı için tez vakitte eriyip "eski" görüntüsüne kavuşuyor. Onların rengi de dokusu da krom kaplama gibi olmuyor zaten.
Ha, sonuca gelecek olursak;
Ibanez'in akıl almayan bazı tercihleri var, bunlar genelde doğru kullanıldığında sorun yaşatmayacak tercihler iken, zaman zaman yanlış müdahalelerle gitarı çöp edebilecek şeyler. Bir örneği bu saddle tasarımı, edge köprülerde (floyd rose saddle'ları gibi) son derece sağlıklı iken pro, pro ii derken iş buralara gelmiş. Diğer bir örnek ise alttan vidalı kilitli eşikler.
121088 eklentisini görüntüle
Darbeyi geçtim, vidaları gereğinden biraz fazla sıksanız bile sapın çatlamaya başlaması an meselesi.
Ne olursa olsun, bilinçli kullanıcı olmakta fayda var kısacası.