Bağlama ile ilgili forum var mı bilemiyorum, bir reddit sonucu çıkıyor ama oralara bu mevzuyu taşıyamayayım dedim. Mutlaka bağlama çalan vardır. Elime bir kısa sap bağlama geçti, biraz çalmaya başladım. Yani gitar gibi çalıyorum elbette, bağlama gibi çalayım derdim yok ama sesler harika...
Tellerin akordunun düzen sorunsalları varmış. Bağlama teknesinin boyutuna göre bu değişiyormuş. 41 cm için B A E öneriliyor ama telleri o kadar germek iyi olmayacak o yüzden A G D şeklinde akort ettim. Buna bağlama düzeni deniyormuş. Diğer düzenleri denemedim, akort etmesi cidden sıkıntılı, zor.
Şu an öğrenmek için yanlış yolda olmasam yeterli yani ilk sorum kısa sap 41 cm tekne için tellerin A G D şeklinde (üstten alta) akort edilmesi doğru mudur? Bozuk düzenin kısa sap versiyonlarını gördüm ama emin olamadım. Alternatif olarak bozuk düzen akort düzeni ne olmalı?
Çalarken bir terslik var hissi zaten hemen geliyor ama eğlenceli çünkü perde ya da tele göre değil de tamamen seslere göre çalıyorsunuz.
Her nedense bağlama düzeni D için teller gitara göre ters dizilmiş. Yani muhtemelen bağlama daha eskidir, gitar ters dizilmiş demek lazım ama notalar da tersine gidiyor. Yani üç tel olarak A'dan başlarsak D ve G olarak diziliyor ama bağlamada A G D, çalarken en üst tel, en alt tel sonra da orta tel şeklinde sıra takip edince gamı duyabiliyorsunuz 🙂
Üç tel için pattern ve kombinasyonlar daha sınırlı ve zaten yarım ve tam sesleri takip edince hemen ortaya çıkıyor ama burada da yenilikçi modern bağlama yapımcılarına seslenmek istiyorum. Koma diye tabir edilen perdelerin renklerini neden farklı yapılmıyor? Yani aşağıdaki görsele dikkatli bakarsanız zaten bölünen perdeleri görüyorsunuz. Bu perdelerin renkleri farklı olsa ya da hatta ahşap renginde olsa perdeleri bütün olarak görüp öğrenilen patternleri tüm bağlama klavyesinde rahatça kaydırmak mümkün olacak...
Bunun yerine devamlı akort düzeni değiştirmişler gibi geldi bana. Tabii üst tele boş vurma olayı bir yerden sonra devamlı sesleri ona dönüştürüyor ya da en alt üç tel devamlı karar notasını oraya doğru çekiyor ama yine de klavye üzerinde serbestçe hareket etmek için çok pratik bir fikir olarak bu aklıma geldi, olmadı perdeyi boyayacağım 🙂
Tabii ki komalı sesleri kullanmayacağım diye bir şey yok. Esas rengi o ama her zaman kullanılmıyor, türkü çalmak gibi bir derdim yok ama örneğin yarım sesleri yan yana kullandığımızda gelen o tekinsizlik hissi bu komalı seslerle iyice çılgın bir şeye dönüyor, gayet keyifli.
Etnik dizi bağlamında tek bildiğim A minör dizisinde B yerine kombalı B şeklinde, bu kalıp çalarken diğer seslere de kayabiliyor ama aynı zamanda bu atıyorum A minör ile D minör geçişini yumşatıyor gibi geldi bana. Yani bir melodide B sonra Bb ve sonra komalı B gibi bir geçiş çok acayip hisler verdi.
Bağlamada sadece türkü değil, diğer bu tarz deneysel ilginç işler yapanlar var mı hiç bilmiyorum ama özellikle kısa sap aynı anda birden çok telle çalımını kolaylaştırıyor ve zaten teller çoklu olduğu için sesler çok güzel karışıyor.
İlgilenen varsa bu bahsettiğim açılardan bilgilendirmelerinizi beklerim. Dediğim gibi amacım Türk Halk Müziği yapmak değil, farklı sesler ve oranları duyumsamak, keşke daha önce bir bağlama alsaymışım dedim.
Klavye notaları ile ilgili nette değişik görseller var, en makul olanı gitar mantığına göre ters çevirip bir de gerçek bağlama klavyesi yapıştırdım, yani bir fikir vermesi açısından:
Tellerin akordunun düzen sorunsalları varmış. Bağlama teknesinin boyutuna göre bu değişiyormuş. 41 cm için B A E öneriliyor ama telleri o kadar germek iyi olmayacak o yüzden A G D şeklinde akort ettim. Buna bağlama düzeni deniyormuş. Diğer düzenleri denemedim, akort etmesi cidden sıkıntılı, zor.
Şu an öğrenmek için yanlış yolda olmasam yeterli yani ilk sorum kısa sap 41 cm tekne için tellerin A G D şeklinde (üstten alta) akort edilmesi doğru mudur? Bozuk düzenin kısa sap versiyonlarını gördüm ama emin olamadım. Alternatif olarak bozuk düzen akort düzeni ne olmalı?
Çalarken bir terslik var hissi zaten hemen geliyor ama eğlenceli çünkü perde ya da tele göre değil de tamamen seslere göre çalıyorsunuz.
Her nedense bağlama düzeni D için teller gitara göre ters dizilmiş. Yani muhtemelen bağlama daha eskidir, gitar ters dizilmiş demek lazım ama notalar da tersine gidiyor. Yani üç tel olarak A'dan başlarsak D ve G olarak diziliyor ama bağlamada A G D, çalarken en üst tel, en alt tel sonra da orta tel şeklinde sıra takip edince gamı duyabiliyorsunuz 🙂
Üç tel için pattern ve kombinasyonlar daha sınırlı ve zaten yarım ve tam sesleri takip edince hemen ortaya çıkıyor ama burada da yenilikçi modern bağlama yapımcılarına seslenmek istiyorum. Koma diye tabir edilen perdelerin renklerini neden farklı yapılmıyor? Yani aşağıdaki görsele dikkatli bakarsanız zaten bölünen perdeleri görüyorsunuz. Bu perdelerin renkleri farklı olsa ya da hatta ahşap renginde olsa perdeleri bütün olarak görüp öğrenilen patternleri tüm bağlama klavyesinde rahatça kaydırmak mümkün olacak...
Bunun yerine devamlı akort düzeni değiştirmişler gibi geldi bana. Tabii üst tele boş vurma olayı bir yerden sonra devamlı sesleri ona dönüştürüyor ya da en alt üç tel devamlı karar notasını oraya doğru çekiyor ama yine de klavye üzerinde serbestçe hareket etmek için çok pratik bir fikir olarak bu aklıma geldi, olmadı perdeyi boyayacağım 🙂
Tabii ki komalı sesleri kullanmayacağım diye bir şey yok. Esas rengi o ama her zaman kullanılmıyor, türkü çalmak gibi bir derdim yok ama örneğin yarım sesleri yan yana kullandığımızda gelen o tekinsizlik hissi bu komalı seslerle iyice çılgın bir şeye dönüyor, gayet keyifli.
Etnik dizi bağlamında tek bildiğim A minör dizisinde B yerine kombalı B şeklinde, bu kalıp çalarken diğer seslere de kayabiliyor ama aynı zamanda bu atıyorum A minör ile D minör geçişini yumşatıyor gibi geldi bana. Yani bir melodide B sonra Bb ve sonra komalı B gibi bir geçiş çok acayip hisler verdi.
Bağlamada sadece türkü değil, diğer bu tarz deneysel ilginç işler yapanlar var mı hiç bilmiyorum ama özellikle kısa sap aynı anda birden çok telle çalımını kolaylaştırıyor ve zaten teller çoklu olduğu için sesler çok güzel karışıyor.
İlgilenen varsa bu bahsettiğim açılardan bilgilendirmelerinizi beklerim. Dediğim gibi amacım Türk Halk Müziği yapmak değil, farklı sesler ve oranları duyumsamak, keşke daha önce bir bağlama alsaymışım dedim.
Klavye notaları ile ilgili nette değişik görseller var, en makul olanı gitar mantığına göre ters çevirip bir de gerçek bağlama klavyesi yapıştırdım, yani bir fikir vermesi açısından:
Son düzenleme: