Klasik Gitar Mikrofonlamak Hk.

Selamlar,

Sadece klasik gitarı stereo kaydetmek istiyoruz diyelim. En az iki mikrofona ihtiyacımız olacak. Bu iki mikrofonun birbirinin aynısı olmasını mı tercih ederdiniz (matched pair) yoksa farklı mı?

Elimde hali hazırda bir tane Rode NT-5 var. Bunun yanına ikinci bir Rode NT-5 almak ile geniş diyaframlı başka bir mikrofon (AKG C214, Baby Bottle vs.) almak arasında gidip geliyorum. Sizin tercihiniz ne yönde olurdu?
 
Son düzenleme:
Ufak bir bilgi : NT-5'ler genellikle match pair olarak kullanılıyor. Eğer sonuçta kararınız NT-5 olacaksa ; mevcut NT-5'in yanına ikinci bir NT-5 alarak mikrofonları match yapmış olmazsınız. Ayrıca fabrika çıkışından match pair olmuş bir çift NT-5 almanız gerekir. Bu yüzdendir ki ; bahsettiğim NT-5 versiyonunun orijinal ambalajı , içinde match edilmiş bir çift mikrofon bulunan çanta şeklindedir.

Esasında bana göre akustik ve klasik gitar kaydında en başarılı mikrofonlardan birisi AKG C414 serisidir. Hatta bu konuda neredeyse endüstri standardı gibidir. Ama bu işler bütçe meselesi tabii...
 
Öğrencilik yıllarımda bir trio gelmişti, hepsi arkadaşım plan birkaç deneme yapıp kaydı almaktı ama yalan oldu tabii 🙂

Elde pek çok çeşit mic. vardı (nt-5 yoktu) ama içimize sinen tonu birtürlü bulamıyorduk, gerçi oda da ahım şahım değildi ya neyse...sonunda NT4 ile halletmiştik diye hatırlıyorum elde daha pahalı opsiyonlar dururken. Sonra aynı trio yıllar içerisinde sahne için ciddi mic. arayışına girip NT-5'te karar kılmıştı, hala kullanıyorlar.

Yani eğer mic. arayışınız varsa bu konuda tecrübeli (klasik müzik tecrübeli) güvendiğiniz insanlara danışın, akustik gitar ne kadar kolaysa klasik gitar (akustiğin aksine low-mid zengini ve tizleri pırıltılı değil tatlı yakalamak isteriz soundu boğmadan) mic. konusunda o kadar seçici en azından benim tecrübemde.
 
Ufak bir bilgi : NT-5'ler genellikle match pair olarak kullanılıyor. Eğer sonuçta kararınız NT-5 olacaksa ; mevcut NT-5'in yanına ikinci bir NT-5 alarak mikrofonları match yapmış olmazsınız. Ayrıca fabrika çıkışından match pair olmuş bir çift NT-5 almanız gerekir. Bu yüzdendir ki ; bahsettiğim NT-5 versiyonunun orijinal ambalajı , içinde match edilmiş bir çift mikrofon bulunan çanta şeklindedir.

İşin aslı, 2019 yılının üretim tekniklerini de göz önünde bulundurursak, 'matched pair' olarak satılan mikrofonların sadece ekonomik olarak avantajlı olacağı kanaatindeyim. Düzgün muhafaza edildikten sonra, başlarına bir iş gelmediyse frekans tepkisinin iki NT-5 arasında geceyle gündüz kadar oynayacağını sanmıyorum. (Şayet varsa) o minik farklar da ne benim, ne de çalışmalarımı paylaşmayı arzuladığım hedef kitlemin çok da dikkatini çekmeyecektir.

Aslında güzel akademik çalışma olurdu bu konuda, 100 tane tek NT-5 alsak, her birisinin frekans tepkisini tek tek ölçsek, ortalama değerleri, standart sapmaları elde etsek... 🙂

Esasında bana göre akustik ve klasik gitar kaydında en başarılı mikrofonlardan birisi AKG C414 serisidir. Hatta bu konuda neredeyse endüstri standardı gibidir. Ama bu işler bütçe meselesi tabii...

Konservatuar öğrencisi bir kardeşimin (muazzam çalar, sazı da efsanedir) C414 ile alınmış bir kaydını dinlemiş ve çok da etkilenmemiştim. Kaydı alanla vardığımız mutabakat, böyle bir mikrofon varsa düzgün bir preamp ve akustik düzenlemenin şart olduğuydu. Benim durumumda bunlar şimdilik opsiyon dışı. C214'ü arzulamamdaki motivasyonlarımdan birisi de bu aslında. Geniş diyafram, hakiki condenser olması ve C414'e kıyasla ekonomik olması beni cezbediyor.
 
Son düzenleme:
Yani eğer mic. arayışınız varsa bu konuda tecrübeli (klasik müzik tecrübeli) güvendiğiniz insanlara danışın, akustik gitar ne kadar kolaysa klasik gitar (akustiğin aksine low-mid zengini ve tizleri pırıltılı değil tatlı yakalamak isteriz soundu boğmadan) mic. konusunda o kadar seçici en azından benim tecrübemde.

Şimdi yalan yok, benim çevremdeki icracılar pek takmıyor böyle şeyleri, bir tane küçük diyafram soundboard'u şöyle bir 25-30 cm'den görsün yeter diyorlar. Babam kötü parketmiş arabaları gördüğünde 'adam park etmemiş, terk etmiş resmen' derdi. Bu gitaristler de aynı şekilde, mikrofonu gitarın önüne terk edip cayır cayır icrada bulunduktan sonra hayatlarına devam ediyorlar 🙂

Klasik gitarların mikrofon konusunda akustik gitardan çok daha seçici olduğunda hemfikirim. 'Mono' kaydedilemeyecek kadar kompleks bir kaynak olduğunu düşündüğüm için kaşınıyorum 🙂
 

Aynen "klasik müzik tecrübeli" diye belirtme nedenim buydu, özellikle kişinin birazda kendi merakı varsa dinlediklerinden edindiği beklentiyi bulması iyice zorlaşıyor. Yanlış hatırlamıyorsam Hakan Nart'tı sanırım Bilkent gitar buluşmalarında çalışmıştı, face'teki muziktek forumuna üye. Ulaşın, zamanı müsaitse yardımcı olacaktır.
 

Geri
Üst