Merhaba,
Malum solaklık başa beladır. Hele de bir müzik enstrümanına merakınız varsa. Bir de o alet gitarsa çileniz hiç bitmez. Çok şükür artık eskisine göre daha fazla seçenek var ama elbette yetersiz. Ya ucuz markaların alt kalite ürünlerine yöneleceksiniz ya da bütçeyi darmadağın edip Amerikan malı custom seri bir ürün alacaksınız. O durumda bile tam olarak istediğiniz özellikte bir gitar bulmak zor olabiliyor. İşte tam o anda özel gitar yapan ustalarımız (luthier) devreye giriyor. Ankara'da Başkent Müzik'te Zafer arkadaşım bu işi hakkıyla yapan sayılı kişilerdendir. Özellikle Zafer Usta demedim, uzun yıllardır arkadaşım olduğu için bu tabir kulağımı tırmaladı.
Konuya geleyim. Aslında özel yapım abanoz klavyeli bir gitarım vardı ama başına talihsizlikler geldiğinden Yamaha üzerine yoğunlaştım. Bu gitarı 2001 yılında Ankara Zuhal Müzik mağazasında "şans" eseri buldum. Şans eseri dedim çünkü artık Yamaha solaklar için bu kalitede üretmiyor. Yaklaşık 4-5 yıl çaldım ve bu gitarda geliştim. Aslında çok sevmeme rağmen tel bükmede (bend) çok rahat olamadım. Araştırınca kalvye eğriliğinin (radius) Fender gibi 10-12 inch civarında olduğunu gördüm. İşlem belliydi, ya scallop yapacaktık ya da klavyenin eğrilini azaltıp düzleştirecektik. Ama klavye ağacı yeterince kalın olmadığından düzeltmek çok mantıklı olmadı. Biz de sapın elden çıkması pahasına klavyeyi değiştirmeye karar verdik.
Amerika Stewmac mağazasından abanoz klavye getirttim. Şimdiki aklım olsa "lmii" (luthiers mercantile international) sitesinden getirtirim. Siz de öyle yapın derim. Neyse, eski klavyeyi çıkarmak hem zahmetli hem de sapın parçalanması riskini barındırıyor. Çünkü ayırmaya çalışırken güçlü yapışan yerler sapın zayıf parçalarını da çekip alabiliyor. O yüzden hem çok hassas işçilik hem sabır hem de beceri gerekiyor. Bant zımparaya koyar yer bitiririm diyorsanız yine de çok dikkat lazım zira sapa yaklaştığınız zaman farkında olmadan saptan da yeme riski var. Öyle ya da böyle zahmetli bir iş. Klavye çıktıktan sonra varsa (ki muhtemelen olacaktır) saptaki hasarı tamir etmek ve bütün yüzeyi düzlemek lazım ki yeni klavye tam otursun. Ardından yeni klavye için yer tespiti yapılıp yapıştırılıyor, saptan taşan yerler alınıyor, zımparayla düzeltiliyor, perde yerleri belirlenip çukurları açılıyor, pozisyon işareti yerleri belirleniyor, perdeler çakılıp işaretler yuvalarına yerleştirildikten sonra tesviye edilip gövdeye monte ediliyor.
Sonuç mu? Çalım hissi bakımından orijinalinden farksız. Ya görüntüsü? Siz karar verin.
"Normal" biri için bu işlem son derece gereksiz. Sapı veya klavyeyi beğenmiyorsanız satıp beğendiğinizi almak daha mantıklı. Ama diğer özelliklerini beğenip sadece klavyeden memnun değilseniz, veya benim gibi solaksanız ve istediğin özellikleri üreticiler bir türlü bir araya getirmiyorsa başka çare kalmıyor. Kendi "custom" gitarınızı yapıyorsunuz. Hatta biraz da kafayı bozmuşsanız, iş kendi gitarınızı üretmeye kadar gidiyor.
Sonuç olarak gitarınızı değiştirmeden özelliklerini iyileştirmek istiyorsanız zahmetli, riskli ve herkesin girişmeyeceği bir yöntem olarak klavye değiştirme imkanı var. Aslına bakarsanız klavyeyi bile değiştirebilen bir usta, her değişikliği yapabilir diye düşünüyorum.
Gitarın son hali aşağıdadır. Eski fotoğraflarını da bulursam karşılaştırma için eklerim.
Malum solaklık başa beladır. Hele de bir müzik enstrümanına merakınız varsa. Bir de o alet gitarsa çileniz hiç bitmez. Çok şükür artık eskisine göre daha fazla seçenek var ama elbette yetersiz. Ya ucuz markaların alt kalite ürünlerine yöneleceksiniz ya da bütçeyi darmadağın edip Amerikan malı custom seri bir ürün alacaksınız. O durumda bile tam olarak istediğiniz özellikte bir gitar bulmak zor olabiliyor. İşte tam o anda özel gitar yapan ustalarımız (luthier) devreye giriyor. Ankara'da Başkent Müzik'te Zafer arkadaşım bu işi hakkıyla yapan sayılı kişilerdendir. Özellikle Zafer Usta demedim, uzun yıllardır arkadaşım olduğu için bu tabir kulağımı tırmaladı.
Konuya geleyim. Aslında özel yapım abanoz klavyeli bir gitarım vardı ama başına talihsizlikler geldiğinden Yamaha üzerine yoğunlaştım. Bu gitarı 2001 yılında Ankara Zuhal Müzik mağazasında "şans" eseri buldum. Şans eseri dedim çünkü artık Yamaha solaklar için bu kalitede üretmiyor. Yaklaşık 4-5 yıl çaldım ve bu gitarda geliştim. Aslında çok sevmeme rağmen tel bükmede (bend) çok rahat olamadım. Araştırınca kalvye eğriliğinin (radius) Fender gibi 10-12 inch civarında olduğunu gördüm. İşlem belliydi, ya scallop yapacaktık ya da klavyenin eğrilini azaltıp düzleştirecektik. Ama klavye ağacı yeterince kalın olmadığından düzeltmek çok mantıklı olmadı. Biz de sapın elden çıkması pahasına klavyeyi değiştirmeye karar verdik.
Amerika Stewmac mağazasından abanoz klavye getirttim. Şimdiki aklım olsa "lmii" (luthiers mercantile international) sitesinden getirtirim. Siz de öyle yapın derim. Neyse, eski klavyeyi çıkarmak hem zahmetli hem de sapın parçalanması riskini barındırıyor. Çünkü ayırmaya çalışırken güçlü yapışan yerler sapın zayıf parçalarını da çekip alabiliyor. O yüzden hem çok hassas işçilik hem sabır hem de beceri gerekiyor. Bant zımparaya koyar yer bitiririm diyorsanız yine de çok dikkat lazım zira sapa yaklaştığınız zaman farkında olmadan saptan da yeme riski var. Öyle ya da böyle zahmetli bir iş. Klavye çıktıktan sonra varsa (ki muhtemelen olacaktır) saptaki hasarı tamir etmek ve bütün yüzeyi düzlemek lazım ki yeni klavye tam otursun. Ardından yeni klavye için yer tespiti yapılıp yapıştırılıyor, saptan taşan yerler alınıyor, zımparayla düzeltiliyor, perde yerleri belirlenip çukurları açılıyor, pozisyon işareti yerleri belirleniyor, perdeler çakılıp işaretler yuvalarına yerleştirildikten sonra tesviye edilip gövdeye monte ediliyor.
Sonuç mu? Çalım hissi bakımından orijinalinden farksız. Ya görüntüsü? Siz karar verin.
"Normal" biri için bu işlem son derece gereksiz. Sapı veya klavyeyi beğenmiyorsanız satıp beğendiğinizi almak daha mantıklı. Ama diğer özelliklerini beğenip sadece klavyeden memnun değilseniz, veya benim gibi solaksanız ve istediğin özellikleri üreticiler bir türlü bir araya getirmiyorsa başka çare kalmıyor. Kendi "custom" gitarınızı yapıyorsunuz. Hatta biraz da kafayı bozmuşsanız, iş kendi gitarınızı üretmeye kadar gidiyor.
Sonuç olarak gitarınızı değiştirmeden özelliklerini iyileştirmek istiyorsanız zahmetli, riskli ve herkesin girişmeyeceği bir yöntem olarak klavye değiştirme imkanı var. Aslına bakarsanız klavyeyi bile değiştirebilen bir usta, her değişikliği yapabilir diye düşünüyorum.
Gitarın son hali aşağıdadır. Eski fotoğraflarını da bulursam karşılaştırma için eklerim.