Load Box’lar ve özellikle evde kayıt için oldukça pratik imkanlar sunuyorlar. Bu konularda da bir başlığımız olmalı bence. Bu tip bir başlık altında örneğin çeşitli DIY uygulamalarını, sahip olduğunuz ticari ürünlerin fotoğraflarını, incelemelerini ve kayıtlarını paylaşabilsek hepimize faydalı olabilir.
Neyse.. Elimden geldiği ve bildiğim kadarıyla ben yazmaya başlayayım. Eksiğim, hatam varsa uyarınız..
Load Box ve bazı kullanım alanları: Lambalı amplifikatörler çalışır durumdayken çıkış trafolarının uygun bir yük görmeleri lazım. Normal şartlarda bu yük amplinin çıkış gücünü sese dönüştüren hoparlörün kendisi. Ampliyi sessiz çalıştırmak istiyorsak hoparlör yerine bir load box (veya dummy load) takıyoruz. (Sesini düşürmek istediğimizde ise amplinin çıkış gücünü bir attenuator ve hoparlör arasında bölüştürüyoruz)
Bir load box çeşitli amaçlarla kullanılabilir. Güç katından sonra efekt kullanmak isteniyorsa, load box’ın çıkışından efektlere ve sonra tekrar ampliye girilebilir (örneğin EVH’nin meşhur setup’ında olduğu gibi), tamir / deneme amaçlarıyla hoparlörsüz çalıştırmanın pratik olduğu durumlarda işe yarayabilir (bazı ampli üreticileri ürünlerini sevk etmeden önce 48 saat gibi bir süre boyunca load box’a takılı çalıştırıyorlar ), düşük güçlü bir amplinin çıkışını arttırmak için veya pek tabii ki sesi iyice açılmış güçlü bir amplinin düşük volümde ve direkt kaydı için kullanılabilir..
Resistive Load Box: Temel bir load box metal bir kutu içerisinde bir potans ve bir dirençten ibaret olabilir. Ses çıkışı alıncaksa, bir potans, bir direnç ve bir jack daha eklenebilir (Örneğin aşağıdaki gibi). EQ, izolasyon trafosu, cabin simülatörü gibi ek bazı fonksiyonları da söz konusu olabilir. Load box’ların önemli kısmı da bu tip. Bunlar “resistive” olarak tabir edilmekte ve ampliye tüm frekanslar için aynı yük veya direnç değerini vermekteler. (MB Cab-clone ve THD Hot Plate gibi..)
Hoparlörler : Gerçek bir hoparlörün yük değeri ise resistive bir load box’tan farklı olarak amplinin verdiği frekanslara göre değişiyor. Örneğin aşağıda 8ohm’luk Eminence Texas Heat’in empedans ve frekans tepkisi grafikleri var. (Bizi şimdilik açık renkli grafik ilgilendiriyor.)
90 Hz’de (rezonans frekansı) 70ohm’un üzerinde peak yapıyor, 300-400 Hz’de nominal seviyeye indikten sonra 20.000Hz’de 25ohm’un üzerine çıkıyor.
Bu empedans grafiği çıplak hoparlör için tabii ki. Kabin içinde kabin özelliklerine göre empedans grafiği farklılık gösterecek. (Örneğin kapalı bir kabinde rezonans frekansı sağa kayaca ve empedans peak'i aşağıya inecek)
Yine sebeplerine girmeden bu empedans grafiğinin etkilerine değinelim. Tipik bir lambalı ampli söz konusuysa empedansın artmasıyla birlikte, volüm ve kırılmanın da artmasını beklememiz lazım (tipik solid state amplilerde durum bu şekilde değil). Rezonans noktasının frekansı E ve A tellerinin üst perdelerine (veya boş tellere) denk geliyor ve bu bölgede bir volüm (ve gain!) artışı oluyor. Onun dışında da gitarın tizlerinde de empedans grafiğine paralel olarak ciddi bir artış olacak. İşin içinde çıkış katının daha fazla kırılması da olduğu için EQ desteği ve kabin simülatöründe (frekans tepkisinde) çeşitli oynamalar ile bu etkiyi tam anlamıyla da simüle etmek pek mümkün olmayacak.
Şu an işin teknik kısmına çok dalmak istemiyorum. Ama ilgileniyorsanız örneğin buradan başlayabilirsiniz: Valve Amps: Valve verses Solid-state amps
Reactive Load Box: Hoparlörlerin rezonans noktasındaki ani ve sonrasındaki yavaş empedans artışını basit bir devreyle simüle etmek mümkün.
16 ohm'luk bir kabin için örneğin aşağıdaki gibi olabilir:
Bu konu pek yeni bir şey de değil . 1953 yılında basılmış olan RCA Radiotron Designer’s Handbook’ta bile benzer devreler var.
Devre ve implementasyon konusunda daha fazla bilgi için: http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/aikens-reactive-dummy-load.1072793/
İçinde reactive load box bulundurdukları iddiasıyla satılan bazı ürünler: Ox, Two Notes Torpedo studio/live /reload, Suhr Reactive Load, Radial Engineering Headload, Rivera rockcrusher/recording, AMT Powereater, Badcat Unleash, Fryette Power Station,... Suhr reactive load yukarıdaki tip devrenin tipik bir uygulaması. Ancak örneğin Ox ve Two Notes ürünlerinin tipik bir empedans eğrisi yok. Rezonans noktası peak'i yok ve U şeklinde bir empedans eğrileri var.
Ve Pete Thorn’un da hassas noktalara parmak basarak konuyu özetlediği güzel bir videosu da var. Grafiklerini de Randall Aiken’den almış.
Ön bilgi kısmını burada kapatıp, aşağıda da kendi çalışmam konusunda biraz bilgi vereyim.
Neyse.. Elimden geldiği ve bildiğim kadarıyla ben yazmaya başlayayım. Eksiğim, hatam varsa uyarınız..
Load Box ve bazı kullanım alanları: Lambalı amplifikatörler çalışır durumdayken çıkış trafolarının uygun bir yük görmeleri lazım. Normal şartlarda bu yük amplinin çıkış gücünü sese dönüştüren hoparlörün kendisi. Ampliyi sessiz çalıştırmak istiyorsak hoparlör yerine bir load box (veya dummy load) takıyoruz. (Sesini düşürmek istediğimizde ise amplinin çıkış gücünü bir attenuator ve hoparlör arasında bölüştürüyoruz)
Bir load box çeşitli amaçlarla kullanılabilir. Güç katından sonra efekt kullanmak isteniyorsa, load box’ın çıkışından efektlere ve sonra tekrar ampliye girilebilir (örneğin EVH’nin meşhur setup’ında olduğu gibi), tamir / deneme amaçlarıyla hoparlörsüz çalıştırmanın pratik olduğu durumlarda işe yarayabilir (bazı ampli üreticileri ürünlerini sevk etmeden önce 48 saat gibi bir süre boyunca load box’a takılı çalıştırıyorlar ), düşük güçlü bir amplinin çıkışını arttırmak için veya pek tabii ki sesi iyice açılmış güçlü bir amplinin düşük volümde ve direkt kaydı için kullanılabilir..
Resistive Load Box: Temel bir load box metal bir kutu içerisinde bir potans ve bir dirençten ibaret olabilir. Ses çıkışı alıncaksa, bir potans, bir direnç ve bir jack daha eklenebilir (Örneğin aşağıdaki gibi). EQ, izolasyon trafosu, cabin simülatörü gibi ek bazı fonksiyonları da söz konusu olabilir. Load box’ların önemli kısmı da bu tip. Bunlar “resistive” olarak tabir edilmekte ve ampliye tüm frekanslar için aynı yük veya direnç değerini vermekteler. (MB Cab-clone ve THD Hot Plate gibi..)
Hoparlörler : Gerçek bir hoparlörün yük değeri ise resistive bir load box’tan farklı olarak amplinin verdiği frekanslara göre değişiyor. Örneğin aşağıda 8ohm’luk Eminence Texas Heat’in empedans ve frekans tepkisi grafikleri var. (Bizi şimdilik açık renkli grafik ilgilendiriyor.)
90 Hz’de (rezonans frekansı) 70ohm’un üzerinde peak yapıyor, 300-400 Hz’de nominal seviyeye indikten sonra 20.000Hz’de 25ohm’un üzerine çıkıyor.
Bu empedans grafiği çıplak hoparlör için tabii ki. Kabin içinde kabin özelliklerine göre empedans grafiği farklılık gösterecek. (Örneğin kapalı bir kabinde rezonans frekansı sağa kayaca ve empedans peak'i aşağıya inecek)
Yine sebeplerine girmeden bu empedans grafiğinin etkilerine değinelim. Tipik bir lambalı ampli söz konusuysa empedansın artmasıyla birlikte, volüm ve kırılmanın da artmasını beklememiz lazım (tipik solid state amplilerde durum bu şekilde değil). Rezonans noktasının frekansı E ve A tellerinin üst perdelerine (veya boş tellere) denk geliyor ve bu bölgede bir volüm (ve gain!) artışı oluyor. Onun dışında da gitarın tizlerinde de empedans grafiğine paralel olarak ciddi bir artış olacak. İşin içinde çıkış katının daha fazla kırılması da olduğu için EQ desteği ve kabin simülatöründe (frekans tepkisinde) çeşitli oynamalar ile bu etkiyi tam anlamıyla da simüle etmek pek mümkün olmayacak.
Şu an işin teknik kısmına çok dalmak istemiyorum. Ama ilgileniyorsanız örneğin buradan başlayabilirsiniz: Valve Amps: Valve verses Solid-state amps
Reactive Load Box: Hoparlörlerin rezonans noktasındaki ani ve sonrasındaki yavaş empedans artışını basit bir devreyle simüle etmek mümkün.
16 ohm'luk bir kabin için örneğin aşağıdaki gibi olabilir:
Bu konu pek yeni bir şey de değil . 1953 yılında basılmış olan RCA Radiotron Designer’s Handbook’ta bile benzer devreler var.
Devre ve implementasyon konusunda daha fazla bilgi için: http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/aikens-reactive-dummy-load.1072793/
İçinde reactive load box bulundurdukları iddiasıyla satılan bazı ürünler: Ox, Two Notes Torpedo studio/live /reload, Suhr Reactive Load, Radial Engineering Headload, Rivera rockcrusher/recording, AMT Powereater, Badcat Unleash, Fryette Power Station,... Suhr reactive load yukarıdaki tip devrenin tipik bir uygulaması. Ancak örneğin Ox ve Two Notes ürünlerinin tipik bir empedans eğrisi yok. Rezonans noktası peak'i yok ve U şeklinde bir empedans eğrileri var.
Ve Pete Thorn’un da hassas noktalara parmak basarak konuyu özetlediği güzel bir videosu da var. Grafiklerini de Randall Aiken’den almış.
Ön bilgi kısmını burada kapatıp, aşağıda da kendi çalışmam konusunda biraz bilgi vereyim.
Son düzenleme: