Mix'imi puanlayın! :)

Rezil olamam, en fazla linç yerim.

Bir süredir amatörce ton ve mix ile uğraşıyorum. Geçenlerde benzer bir başlık açmıştım. Özellikle @blackfriday666 ve değerli forum dostlarım sayesinde ilerleme kaydettiğimi düşünüyorum. Trash metal tarzında (thrash değil) bir parça yaptım. Ton ve mix'e yorum yaparsanız sevinirim.

Müzik yoruma kapalıdır çünkü
a- Müzisyen değilim
b- Gitarist değilim
c- Hiç biri değilim



🤘
 
Elinize sağlık,ben mix,mastering işinden anlamam.Fakat trampetin tekdüzeliği,davulun biraz fazla ataklı şekilde önde olması bir süre sonra sıkıyor,sonlara doğru ise iyice baymaya başlıyor.Bu arada bas gitarı kendiniz ayrıyeten çaldınız mı yoksa midi klavyeden mi yazdınız acaba?İddialı bir thrash dinleyicisi olmasam da kemikli,kick gibi bas sesinin parçaları daha bütünleştirdiğini,daha güzel duyulduğunu düşünüyorum.
 
Müzisyen, gitarist ve hiç biri değilsiniz. Şarkıyı nasıl yaptınız? Ona göre yorum yapabilirim.
Müzikten daha çok sevdiğim farklı bir mesleğim var. Şarkıyı davul ve vokal dışındaki enstrumanları çalıp düzenleyerek yaptım.
Vokal Midi AI. Sadece fikir olsun diye ekledim.

Elinize sağlık,ben mix,mastering işinden anlamam.Fakat trampetin tekdüzeliği,davulun biraz fazla ataklı şekilde önde olması bir süre sonra sıkıyor,sonlara doğru ise iyice baymaya başlıyor.Bu arada bas gitarı kendiniz ayrıyeten çaldınız mı yoksa midi klavyeden mi yazdınız acaba?İddialı bir thrash dinleyicisi olmasam da kemikli,kick gibi bas sesinin parçaları daha bütünleştirdiğini,daha güzel duyulduğunu düşünüyorum.
Tamamdır. Davulları revize edeceğim. Bas midi değil ben çaldım. Bas için tonu için örnek verebilir misiniz? Oradan yoluma devam edeyim...
 
Müzikten daha çok sevdiğim farklı bir mesleğim var. Şarkıyı davul ve vokal dışındaki enstrumanları çalıp düzenleyerek yaptım.
Vokal Midi AI. Sadece fikir olsun diye ekledim.


Tamamdır. Davulları revize edeceğim. Bas midi değil ben çaldım. Bas için tonu için örnek verebilir misiniz? Oradan yoluma devam edeyim...
Tolga Bey neural dsp parallax üzerinden tam thrash metale uygun bir bas tonu buluyordu.Yayınlarda kendisinden dinlediğimizde bilekten çalınırsa hiç de fena duyulmayan,iş görecek güzel bir ton çıkıyordu.Kendisine danışabilirsiniz,benim bas gitarla ilgili bir kayıt tecrübem yok maalesef.Biraz tekdüze,çok geride duyduğumdan midi gibi düşünmüştüm.
 
Elinize sağlık,ben mix,mastering işinden anlamam.Fakat trampetin tekdüzeliği,davulun biraz fazla ataklı şekilde önde olması bir süre sonra sıkıyor,sonlara doğru ise iyice baymaya başlıyor.Bu arada bas gitarı kendiniz ayrıyeten çaldınız mı yoksa midi klavyeden mi yazdınız acaba?İddialı bir thrash dinleyicisi olmasam da kemikli,kick gibi bas sesinin parçaları daha bütünleştirdiğini,daha güzel duyulduğunu düşünüyorum.

Madmax hocam bu video sana 🙂



@cemburak hocam elinize sağlık öncelikle. Paylaştığınız her yeni işte birşeylerin güncellendiği, üstüne kafa yorulduğu hissediliyor. Güzelleşen yönler var, hala zayıf kalan yönler var. Hiçbiri oldurulamayacak işler değil. Zaten bu konularda gökyüzü limit olduğu için asla mutlak bir tamamlanış da gerçekleşmiyor. Tüm bu sürecin de bir parçası olabiliyorsam ne mutlu.

Madmax çok güzel özetlemiş durumu. Benim de değerlendirmem şu şekilde;

- Davulda ne kadar uğraşılırsa uğraşılsın midi olmanın getirdiği, sürekli benzer yerden tınlayan, bir süre tüketildiğinde yoran bir yetersizlik var. Yine de biraz daha velocity mesaisi ile önüne geçişmeye çalışılabilir.

-Davul aslında çok fazla erken dönem Metallica gibi soundlamakta ancak bir tık fazla kanırtılmış bir sivrilik duyuyorum. Bu da genel yapıda bir gövde eksikliği yaratıyor. Belki biraz daha yumuşak eqlar, daha kesilmemiş altlar, önde tutulmuş low midlerle daha derinden ve tüm alanı dolduran bir his elde edilebilir. Bu basla bütünleşmeyi de kolaylaştırır.

-Bas konusunda bence Parallax ya da X, Y, Z plugin demeden önce bir izole kanal dinlemeyi öneriyorum ben. Jason Newsted'a bakılabilir yine. Kendisi kemik bas tonunun en iyi, en endüstri standartı örneklerindendir. Piyano teli gibi vuran baslar için sıfır tel şart. Ben teli takar, tüm albümü tek günde kaydeder geçerim bunu korumak için. Ancak mali açıdan, evde takılmasal işler için çok sürdürülebilir değil. Bunun dışında da, prosesörde ton nasıl yazılması konusunda değindiğim gibi, beğenilen bas tonlarının arkasındaki ekipmanları öğrenip, onları simüle etmeye çalışırsanız, bu çabayı da gitar ve davul tonunuzu da gözeterek yaparsanız çok daha etkili sonuçlar alabilirsiniz. Ben de aslında "iyi bas tonu" değil de, yayınlar sırasında üstünde uğraştıklarımıza göre ayarlanmış bir tonu NDSP Parallax üzerinden alıyorum. Çalışıyor, öneririm. Ancak arkasındaki yapıyı öğrenmeyi daha çok öneririm. Bir de biraz döve döve çalmak bu genre için hayırlı olabiliyor.

-Belki tek rahatsız olduğum ya da verimli bulamadığım konu AI üzerinden vokal koymak. Bir karşılık bulacağını ya da fayda sağlayacağını düşünmüyorum. AI unsurlar barındıran herhangi bir şarkının tüketilebilir değeri olduğunu düşünmüyorum. Eğer bu 5 dakikalık eser "bu da kendi içinde bitmiş bir üründür." noktasında değerlendirilecekse forumda 100 insanın 100 ürününe karşı sahip olduğum tavrı burada da sürdürmekten yanayım. Diğer taraftan tamamen prodüksiyonel kaygılarla "üstüne vokal gelince bakalım nasıl oluyor" noktasındaysak da, bir fayda sağlayacağını düşünmüyorum. Çünkü nasıl amfi tonumuzu gitarımıza, tuşemize, diğer bileşenlere göre şekillendiriyorsak; vokalde de belli mesailer söyleyene, mikrofona, amaçlanan sounda, ve yine diğer enstrümanlara göre şekillenmeli. Basitçe örneklendirmek gerekirse bir SM7B ile alınmış kayıt ve Neumann TLM103 ile alınmış kayıt aynı şekilde işlenmez. Burada da AI ile elde edilmiş vokali işlerken elde ettiğimiz tecrübenin çok karşılık bulacağını düşünmüyorum. Benzer şekilde, diğer enstrümanlarınızdan keserek tanımlayacağınız bu alanı dolduran vokalin gerçek dünyada karşılık bulmaması yine verimsiz bir sürece sebebiyet verecek.

Genel değerlendirme dışında bir öneri olarak, bu uzunluktaki ve formdaki içerikleri değerlendirme amaçlı herkese açık sunmak yerine, 30 - 60 sn uzunluğunda, 2 3 farklı tatta riff içeren işler üzerinden yürümek; ikonik vokallerin kanal kayıtlarını onların üzerine yerleştirmek, bunlara göre şekillenmek bence çok daha verimli olur.

Mesela RuTracker üzerinde birçok farklı grubun multitrackleri mevcut. Bunlar Guitar Hero, Rockband gibi oyunların sistem dosyalarında bulunan kayıtlar olduğu için gizli saklı yasak içerikler de değil. Mesela buradan bir Metallica şarkısı indirip önce gitarınızı aslı gibi, devamında basınızı, davulunuzu yine aslı gibi soundlamaya çalışarak daha verimli bir mesai yapabilirsiniz. Değerlendirenler için de "şurası olmuş, burası olmamış" gibi fikir vermek bence daha faydalı olur. Ayrıca bu ikonik kayıtların sinyal zinciri belli olduğu için neyi nasıl taklit etmeniz gerektiğini, dijital kopyasını ya da analog aslını bulamadığınız ürünlerin alternatifi olarak ne kullanılabilir gibi sorularla ufuk açıcı mesailer de yapabilirsiniz.

Şimdi buraya kalın bir çizgi çekip tekrar hatırlatmak isterim; Çabanız, yaklaşımınız ve ilerleyişiniz gerçekten takdire şayan. Sağda solda görüyoruz, bence dinlenemeyecek kalitede işlerle "10. albümümü yayınladım" diye gezen, asla gelişmediğini düşündüğüm, fikir belirttiğimizde yalnızca bahaneler sıralayan insanları. Aslında yapılması gerekenleri adım adım takip eden @cemburak hocamın gerek yaklaşımı, gerek ilerleyişi gerçekten seyreden birisi olarak mutlu ediyor beni. Birçoklarına örnek olması dileklerimle;

Sevgiler, kolaylıklar!
 
Şahsen çok eğleniyorum. Yardımcı olduğunuz, yol gösterdiğiniz ve yorum yaptığınız için minnetarım.

AI vokal espriydi. Siliyorum. En iyi davul programlarını deneyip size sunuyorum. Onlar bile yeterince organik değilken AI vokal, bence de şakadan öteye gidemez. Bu kayıtta Beta Monkey kullanmıştım. Ama sanırım muazzam bir EQ hakimiyeti istiyor. Zira kit piece'leri diğer programlardaki gibi edit etmek mümkün değil. Ya da bilmiyorum, 12 kanal daha açıp davulları one shot'lar ile yazmalı? Aslında bunu dener gibi oldum ama ben yapamadım 🤣 Thomann'da Millenium gibi uygun fiyatlı e-davullar var. Özeniyorum ama kim çalacak. Gitarı zar zor çalıyorum. Madmax hocama yine teşekkürler. yorumu üzerine dün gece davulları hafiflettim. Bu davullar gerçekten çok yorucuymuş.

Ve tabiki büyük hocamıza, vakit ayırıp, aslında benim gibi amatörlerden ziyade özellikle pro'ların da alması gereken bu değerli notları paylaştığı için tekrar teşekkürler. Tüm bu notları alıp çalışmaya gidiyorum.

🤘

Yazmayacaktım ama zaten okuyan kişiler belli, onlar anlayacaktır.
Ülkenin en büyük rock gruplarından biri. İsim vermeyeceğim. Konseri var. Biletleri alındı, ön masa rezervasyonlar, hazırlıklar falan... Gittik. Bomboş bir sahne. Tamam, sene 2024 belki artık kafa kabinlere ihtiyacın yok. Quad Cortex midir Kemper midir ben bilemem. Ben rock konserinde o stackleri orada görmek istiyorum. Neyse. Ses: yoğun, pis bir sis bulutu gibi. Vokalden ve davuldan haricinde hiçbir ses ayırt edilemiyor. Resmen Kör edici bir uğultu. Kulise çıktım. Tüm bunları söyleyesim geldi ama eğlenceli bir ortam, yeri değildi. İçlerinden biri de eşime penasını verdi. Oradan da kıl oldum 😄
Umarım bahsettiğim şey anlaşılmıştır.
 
. Bu kayıtta Beta Monkey kullanmıştım. Ama sanırım muazzam bir EQ hakimiyeti istiyor. Zira kit piece'leri diğer programlardaki gibi edit etmek mümkün değil. Ya da bilmiyorum, 12 kanal daha açıp davulları one shot'lar ile yazmalı?

Beta Monkey aslında çok verimli bir bir paket ancak kick ve trampetinde trigger blend olduğu için çok dik hale getirecek müdahaleler yapıldığında organik hissiyatını kaybedip bu trigger unsurunun tekdüzeliğini yansıtmaya başlıyor. Bence o looplar kullanılırken yapılması gereken ilk hamle, yalnızca diğer elementlerin çarpıştığı yerlere nefes aldıracak kadar, eq üzerinden belirli alanları kısmak olmalı. Sonrasında da çok agresif olmayan bir kompresör müdahalesi olmalı.

Aksi halde mikrofonlanmış, kaydedilmiş bir Mesa amfiyi, EQ ile oynayarak Orange gibi duyurma çabasının verimsizliği gibi bir duruma gidiliyor. Paket zaten çok mikse hazır bir ürün. Minimal dokunuşların ötesine geçmeyip, mevcut davul soundu üzerine inşa edin. Ben, son albümün davullarını kullanmak istemediğimde, Beta Monkey kullanıyorum. Tek yaptığım şey, Logic içindeki stok kompresörü açıp, presetlerinden "Drum bus, Drum group" tarzı birşey seçip, threshold ayarlamaktan ibaret. EQ bile yapmıyorum çoğu zaman.
 
Bus compression 👍 Bunu araştıracağım. Umarım faydalı sonuçlar elde ederim.

Screenshot 2025-01-11 151249 - Copy.webp
 

Geri
Üst