Parmakların Alt Tellere Değmesi Sorunu

Herkese iyi akşamlar.Efendim ben kısa bir süre once gitara başladım.Selim Işık derslerini takip ediyorum.Parmak egzersizlerindeyim.Ancak çok buyuk bir sorunum var parmaklarım alt tellere temas ediyor.Parmaklarım kalın ve kısa değil hatta bayağı incedir.Daha once ritim olarak gitar çalıyordum ama akor basarken hiç boyle bir sorun yaşamadım benim sorunum solo çalarken gerçekleşiyor.Acaba hatalı mı basıyorum.Parmağımın tam olarak neresiyle basmam lazım?
 
Akor basmak yada solo çalışmak arasında bir fark yok, parmaklar açısından. Dolayısıyla siz farkında değilsinizdir ama akor basarken de diğer tellere dokunuyorsunuzdur. Yoksa akor basarken sorun yok soloda diğer tellere dokunuyorum gibi birşey olamaz. Özetle diğer tellere dokunuyorsanız, hem bunu hem akor basarken hemde solo çalarken yapıyorsunuz demektir. Aşmanın tek yolu doğru yöntemle çalışmak çalışmak çalışmak. En basitinden herhangi bir tele basarken parmağınızın ucunun klavyeye dik bir açıda olması lazım. Tabi çalarken tınlamaması gereken telleride susturmanız gerekir, bunuda yine çalışarak başarırsınız. Hızlı öğrenmek amacıyla doğru bilgiler edinip (Selim Işık iyi bir kaynak) sabırla çalışın.
 
Herkese iyi akşamlar.Efendim ben kısa bir süre once gitara başladım.Selim Işık derslerini takip ediyorum.Parmak egzersizlerindeyim.Ancak çok buyuk bir sorunum var parmaklarım alt tellere temas ediyor.Parmaklarım kalın ve kısa değil hatta bayağı incedir.Daha once ritim olarak gitar çalıyordum ama akor basarken hiç boyle bir sorun yaşamadım benim sorunum solo çalarken gerçekleşiyor.Acaba hatalı mı basıyorum.Parmağımın tam olarak neresiyle basmam lazım?

Parmaklar alt tellere değebilir zaten, bu kötü bir şey değil. İdeal olarak parmağın uç kısmı ile basmalısınız. Sol elinizin içinde bir tenis topu varmış gibi de düşünebilirsiniz. Ama pek çok rock-metal gitaristi izzzyy'nin dediği şekilde çalar zaten, boşta kalan telleri sol el işaret parmağının alt kısmı ile tutup, gürültü çıkmasını önlemek için bu telleri kapatırlar. Böylece o tellere vursanız bile ses gelmez.

Bence siz sorununuzu tam anlatamamışsınız. Rahatsız edici bir SES mi çıkıyor ? Mesele sadece elinizin değen telden rahatsız olması değildir sanırım ?
 
Parmaklar alt tellere değebilir zaten, bu kötü bir şey değil. İdeal olarak parmağın uç kısmı ile basmalısınız. Sol elinizin içinde bir tenis topu varmış gibi de düşünebilirsiniz. Ama pek çok rock-metal gitaristi izzzyy'nin dediği şekilde çalar zaten, boşta kalan telleri sol el işaret parmağının alt kısmı ile tutup, gürültü çıkmasını önlemek için bu telleri kapatırlar. Böylece o tellere vursanız bile ses gelmez.

Bence siz sorununuzu tam anlatamamışsınız. Rahatsız edici bir SES mi çıkıyor ? Mesele sadece elinizin değen telden rahatsız olması değildir sanırım ?
Hayır mesela re telinde 1234 çalıyorum diyelim sol telindeki perdelere değiyor elim.Gitarda yeniyim biraz telaş ettim sanırsam.Aslında çalmadığım tele değiyor bunda da bir sorun yok anladığım kadarıyla.iyi akşamlar
 
Tam olarak anlayamadım fakat tellere dik basmaya çalışın.

VgVP8j.jpg


l073Pg.jpg
 
Tam olarak anlayamadım fakat tellere dik basmaya çalışın.

VgVP8j.jpg


l073Pg.jpg

Buna katılmıyorum, klasik veya akustik gitar için doğru olabilir fakat distortion gitar için işaret parmak üst tellere çıkıldıkça yataylaşır, yataylaşmalıdır. Özellikle high gain bir tona sahipseniz kullanmadığınız telleri kapatmak zorundasınız, aksi halde o tellere dokunmasanız dahi gitar üzerindeki titreşim o telleride titreştirir ve kakafoni oluşur.
 
Buna katılmıyorum, klasik veya akustik gitar için doğru olabilir fakat distortion gitar için işaret parmak üst tellere çıkıldıkça yataylaşır, yataylaşmalıdır. Özellikle high gain bir tona sahipseniz kullanmadığınız telleri kapatmak zorundasınız, aksi halde o tellere dokunmasanız dahi gitar üzerindeki titreşim o telleride titreştirir ve kakafoni oluşur.
Farklı noktalara değinmişiz sanırım, ben arkadaşın daha basit bir noktada olan bir problemi olduğunu düşünmüştüm, tabiki de kullanılmayan teller susturulmalıdır bahsettiğiniz gibi gereksiz sesler çıkar ve gürültü oluşur, o ayrı bir mevzu, ben 1234 basarken diğerlerine de deyiyor deyince direk bunu anladım, ilk başlarda gitarda malum en çok sıkıntı çekilen noktalardan biri, hele bare akorlara geldiğinde durum işin içinden çıkılmaz 🙂)

Saygılarımla
 
Farklı noktalara değinmişiz sanırım, ben arkadaşın daha basit bir noktada olan bir problemi olduğunu düşünmüştüm, tabiki de kullanılmayan teller susturulmalıdır bahsettiğiniz gibi gereksiz sesler çıkar ve gürültü oluşur, o ayrı bir mevzu, ben 1234 basarken diğerlerine de deyiyor deyince direk bunu anladım, ilk başlarda gitarda malum en çok sıkıntı çekilen noktalardan biri, hele bare akorlara geldiğinde durum işin içinden çıkılmaz 🙂)

Saygılarımla

Doğru farklı açılardan bakmışız ben de distortion gitar olarak düşündüm. Aslında iki durumda mühim temiz çalmak için. Birincisi dediğin gibi parmaklar dik basılmalı ki diğer tellere temas etmesin, önce buna alışılmalı daha sonra ise işaret parmak ile muting öğrenilmeli.
Aslında söylenmesi gereken belkide şu; temiz çalana kadar çok yavaş çal, o hızda temiz çaldığında hızını arttır. Hızlı çalmak, temiz çalmadıktan sonra yalnızca gürültü yapmaktır.
 
Klasik gitarım var . Ondan mesela C Akorunu çaldığımda En alttaki Si ve Mi tellerinden de ses geliyor . Akustik gitarda ise Si ve Mi den bozuk ses geliyor çünkü 3 teldeki parmağım 2 ye 4. Deki 3 e değiyor. Klasikte aynı sorun yok. Pürüzsüz çıkıyor ses. Acaba bende mi hata var gitarda mı?
 
Klasik gitarım var . Ondan mesela C Akorunu çaldığımda En alttaki Si ve Mi tellerinden de ses geliyor . Akustik gitarda ise Si ve Mi den bozuk ses geliyor çünkü 3 teldeki parmağım 2 ye 4. Deki 3 e değiyor. Klasikte aynı sorun yok. Pürüzsüz çıkıyor ses. Acaba bende mi hata var gitarda mı?
Akustikte klavye küçük olduğu için biraz daha dik basmaya çalışın bir de tırnakları iyice kesin çok az bile uzasa beni rahatsız ediyor hatta klavyeye değince içim ürperiyor.
 
“How to shred” diye aratıp çıkan kaynakları deneyebilirsin. Solo çalmakla ritim çalmak biraz farklı olabiliyor, solo çalarken daha detay bir keskinlik gerekiyor. Bazı gitarlar solo çalmak için uygun (Ibanez, Schecter gibi). Gitar sapının yan kesiti yuvarlağa yakınsa o gitarla ritim çalmak kolaydır, fakat ince kâğıt gibiyse solo çalmak kolaydır. Örneğin; Ibanezin giriş modelleri bile 19-21 mm klavye genişliğine ve 400 mm klavye yarıçapına sahip yapılıyor. Bu da aslında klavyenin sap üzerinde oldukça düz bir alanda bulunması anlamına geliyor, böylece solo çalmak kolaylaşıyor.

Yeni model gitarlarda ise artık klavyenin gitar gövdesine yakın kısmındaki yarıçapı 400 mm iken uç bölgesine yakın kısımdaki yarıçapı ise 300 mm oluyor. Böylece klavyenin gövdeye uzak kısımlarıyla ritim çalınırken gövdeye yakın alt kısımlarında (tiz notaların olduğu bölge) solo çalınıp rahat bend ve vibratolar yapılabiliyor.

Klavye yapısı dışında hızlı ve doğru çalım için diğer önemli bir gereksinim ise tel yüksekliğinin cızırtı yapmayacak biçimde en az yükseklikte ayarlanması gerekmektedir. Burda da tune-o-matik köprü ile sabit köprü gitarlar arasında sabit köprü gitarlar daha avantajlı oluyor. Örneğin Ibanez super strat gitarlar Les Paul şekilli gitarlara göre solo çalmak için çok daha avantajlıdır.

Dolayısıyla gitar seçerken de buna dikkat etmek gerekiyor. Genelde Ibanez klavyeleri düz ve ince olduğundan solo çalıma çok uygun oluyor. Eskiden Ibanez yoksa shred yapmak zor olurdu. Örneğin 250 mm klavye yarıçapına sahip bir Fender strat ile hızlı solo çalmak çok daha zorlaşıyor. Yapan var mıdır, tabi ki vardır, fakat Ibanez’e göre daha fazla çalışıp emek vermek gerekiyor.
 
“How to shred” diye aratıp çıkan kaynakları deneyebilirsin. Solo çalmakla ritim çalmak biraz farklı olabiliyor, solo çalarken daha detay bir keskinlik gerekiyor. Bazı gitarlar solo çalmak için uygun (Ibanez, Schecter gibi). Gitar sapının yan kesiti yuvarlağa yakınsa o gitarla ritim çalmak kolaydır, fakat ince kâğıt gibiyse solo çalmak kolaydır. Örneğin; Ibanezin giriş modelleri bile 19-21 mm klavye genişliğine ve 400 mm klavye yarıçapına sahip yapılıyor. Bu da aslında klavyenin sap üzerinde oldukça düz bir alanda bulunması anlamına geliyor, böylece solo çalmak kolaylaşıyor.

Yeni model gitarlarda ise artık klavyenin gitar gövdesine yakın kısmındaki yarıçapı 400 mm iken uç bölgesine yakın kısımdaki yarıçapı ise 300 mm oluyor. Böylece klavyenin gövdeye uzak kısımlarıyla ritim çalınırken gövdeye yakın alt kısımlarında (tiz notaların olduğu bölge) solo çalınıp rahat bend ve vibratolar yapılabiliyor.

Klavye yapısı dışında hızlı ve doğru çalım için diğer önemli bir gereksinim ise tel yüksekliğinin cızırtı yapmayacak biçimde en az yükseklikte ayarlanması gerekmektedir. Burda da tune-o-matik köprü ile sabit köprü gitarlar arasında sabit köprü gitarlar daha avantajlı oluyor. Örneğin Ibanez super strat gitarlar Les Paul şekilli gitarlara göre solo çalmak için çok daha avantajlıdır.

Dolayısıyla gitar seçerken de buna dikkat etmek gerekiyor. Genelde Ibanez klavyeleri düz ve ince olduğundan solo çalıma çok uygun oluyor. Eskiden Ibanez yoksa shred yapmak zor olurdu. Örneğin 250 mm klavye yarıçapına sahip bir Fender strat ile hızlı solo çalmak çok daha zorlaşıyor. Yapan var mıdır, tabi ki vardır, fakat Ibanez’e göre daha fazla çalışıp emek vermek gerekiyor.
Hocam arkadaş akustik gitarda C akorunu basamamaktan bahsetmiş bir anda klavye çaplarına strata les paule girmişsiniz ama bilgiler için teşekkürler.
 
Bas gitarda kullanılan ( benim şahsen kullandığım- akor basmiyorken) alt telleri susturmak için parmaklar alt tellere dokunur , parmaklar kıvrımlı değil düz tutulur, parmak ucuyla değil parmağın orta kısmı (ped)ile çalınır. Böylece sağ plucking eli tel susturma için gereksiz yere calistirmazsin. Ton açısından bir fark olmuyor çalmayı kolaylaştırıyor.Bunu yanlış bulan da var bir tercihtir Elektro gitarda öyle bir teknik var mı bilmiyorum. Ama birkere YouTubeda görmüştüm. Adamın perde parmakları dümdüzdu alt tellere dokunup susturuyordu


Elektro gitar bas gitar, klasik gitardan farklı olarak susturmaya ihtiyaç duyan enstrümanlardir bunun için dediğim gibi perde parmakları alt telleri susturur
 
Son düzenleme:

Geri
Üst