Karmaşık değil.
Bir konser salonunda bir kere el çırptığını düşün. El çırptığında ilk çıkan ses impulse oluyor, ama ses orada kesilmez tabii, oda cevap verir buna. Sesi düzleme dökersek tek bir frekansın zıplamasıyla bitmez, biraz daha devam eder. Wikipedia güzelce göstermiş, kendin de herhangi bir IR dosyasını DAW ile açarak görebilirsin:
Buradaki birinci impulse, ilk ses. Sonrakiler de önce yüksek sonra da alçak frekansları güçlendirdiğinde aldığın cevaplar, response. Bunu çıkarmak için yapman gereken Impulse'ı ve ortamın cevabını tamamen çizgisel bir mikrofonlar kaydetmek.
İkinci önemli bilinmesi gereken kısım da convolution. Convolution için bu Impulse Response dosyası tam ek çırpma yerinde (impulse) başlamalı ve cevap (response) bittiğinde (ya da pratik olarak bittiğinde) bitmeli. Sonra işte farklı bir düz kaydedilmiş sesi tüm bitleriyle bu impulse response dosyası üzerinden aynı şekilde işlediğinde sanki o ses o konser salonundan çıkmış gibi sonuç alıyorsun. Yani yankısız, oda etkisiz herhangi bir sesin kaydı (vokal olsun, akustik enstrüman olsun) konser salonunda kaydedilmiş IR üzerinden geçirince sanki o ses konser salonunda çıkmış gibi oluyor.
Bu ilk el çarpmasının kaynağı senin ellerin olabilir, ama tamamen dengeli bir hoparlör ve power amp da olabilir.
Normalde söylediğim gibi bunu sesi tamamen düz alan mikrofonlarla, hoparlör kullanıyorsan da tamamen düz hoparlörlerle ve power amplarla yaparsın. Ama gitar işinde olay biraz daha renkleniyor.
Gitar çalarken ve kaydederken gitar kabinleri ve çizgisel olmayan mikrofonlar kullanılır. Başta dengeli hoparlör ve power amplar kullanmıştık, ama gitar olayında bu Orange 2x12 ve Royer R121 ve Shure SM57 ikilisi olabiliyor (favorim bu benim). IR kaydederken sesin kaynağını ve mikrofonu değiştirirsen senin kaynağının ve mikrofonun karakteri de IR'ın bir parçası olur. Yani Orange 2x12 ve Royer R121 ile bir IR kaydedersen bu ikisinin karakteri de IR'a katılır. Aynı ilk verdiğim örnekte konser salonunun karakterinin IR'da mevcut olması gibi.
Burada sorun reverb için yapılan IR'da daha çok veri olması, tüm odayı yakalıyorsun orada. Ama gitar kabinini yakalarken çok veri yok, responsa da kısa. Sine wave sweep denen iş devreye giriyor burada. 30-40 saniyelik kayıtlarla tüm frekansları yakalarsın burada, sonra da IR'a çevirmek için deconvolution yaparsın.
Gitar IR'ını sonra IR pluginine yüklediğinde basitçe elde ettiğin preampdan gelen tüm frekansların gerçek bir gitar kabininden geçiyormuş da kabinden mikrofonla kaydediliyormuş gibi işlemden geçmesi ve dönüştirilmesi olur. Yani ekteki IR'ı bir IR plugini ile kullandığında amfini sanki Orange PPC212'ye bağlamış ve Royer R121 ile kayıt alıyormuşsun gibi sonuç alırsın. IR plugini de yani kabin nerede duracaksa orada kullanılmalı.
IR plugini olarak şunu kullanıyorum ben:
aIR Impulse Rack
Ücretsiz olarak bunu öneririm ama aIR Impulse Rack kesinlikle hakkını veriyor, indirime giriyor sık sık, girdiğinde alın derim:
FenrIR - Impulse Loader
002'deki kabini kapat, Radar'a güzel bir IR yükle nasıl yükleniyorsa, sonra Radar'ı 002'den hemen sonra çalıştır. Chorus, delay ve reverb kullanmak istiyorsan da bunları Radar'dan sonraya koy. Sonra mixera gir.
Bu arada Boss BCB-90X mi kullanıyorsunuz? Memnun musunuz? Ben de aynısını almayı düşünüyorum.