Profesyönel'e Yakın Ses Kaydı Alabilmek?

Vsti deyip gecmeyin. Bilhassa Mac'in built-in Vst'lerine buyuk saygim var. Cok ozel buldugum bir projem var ornek olarak dinlemek isterseniz ; http://soundcloud.com/gorkemadir/gorkem-adir-ambiente

Yazilimlar sektorde cok buyuk yer kapliyor. Ve muzigin limiti yok. Sonsuz is yapabilirsiniz. Ben ses muhendisligi egitimine basliyorum bu yil, 3 yillik bir surec. Cunku yapmak istedigim cok sey var. Bence Vst ve Vsti leri inceleyin. Canli enstruman kayit uzerine profesyonel eklemeler yaparsiniz. Ortam akustigini de yazilim size sagliyor zaten🙂 Atmosferi saglamak da bizlere kalmis 🙂

Nerede başlıyorsun hocam bu eğitime? Gereksinimleri ne olacak ve ileride ne yapmayı planlıyorsun?
 
İyi gitar kaydı yöntemi konusunda sonsuz olasılık var. 11 yıldır profesyonel ses kayıt stüdyosu işletmeciliği yapan biri olarak söylüyorum, bütçe inanın bana önem listesinin alt sırlarında duruyor. Burada teknikden değil biraz yaklaşımdan söz etmek istiyorum.
1-Çok iyi bir ses kartına sahip olduğunuz düşünün. Ses kartına giriş yapan mikrofon ve mikrofon preamfisi kötü ise, iyi ses kartı bu kötü sesi iyileştirmez,
fakat bu berbat sesi mükemmel kalitede kaydeder. Yani Nikon D 90 ile bir soak köpeği resmi çektiğinizde, ekranda bir pitbull ya da terier belirmesini bekleyemeyiz.
2-Mikrfononun ve ses kartının çok kaliteli fakat amplifikatör veya prosesörün kötü olduğunu düşünün. Kötü amfi tonu, bilgisayara çok net şekilde aktarılacaktır.
3-Amplifikatörümüzü de üst kalite seçtiğimizi var sayalım. Gitarın akordu bozuksa, çıkan korkunç ses, süper amfimiz tarafından aynı korkunçlukta yükseltilecek ve
kayıt zincirindeki tüm diğer yüksek kaliteli pahalı ekipman da bu ses karmaşasını, kayda en iyi şekilde aktarmak için elinden geleni yapacaktır.
4-Ve nihayet kayıt zincirindeki tüm ekipmanların iyi kalite, ve doğru akordlu olduğunu düşünelim. Fakat gitarı eline alan kişi bir hiper-yeteneksiz ise, tüm yatırım
ve emek yine kötü gitar tonu olarak kayda yansıyacaktır.
Buradaki önem sırasını art arda duran kaplar gibi düşünün. İlk kabı doldurmadan bir sonrakine geçmek hayal kırıklığı yaratacaktır. Bu önem sırasına dikkat etmezseniz "Binlerce dolarlık ekipmanım var neden hala düzgün tonum yok" mağdurlarından olursunuz.
 
Ant abim noktayı koymuş kesinlikle 🙂 Hele ki 4. madde.. O albümlerde şarkılarda duyduğumuz efsane şahane über gitar tonları, Mix ve Master işlemlerinin yanısıra az da olsa EQ'ya maruz kalmakta, ve her zaman için sağ-sol çift kanal kaydedilmekte. Çarpıcı olan nokta ise, "Tight Playing" diye tabir edilen, kaydedilen iki kanalı da olabildiğince hatasız ve aynı şekilde çalmak, gitar kaydının can damarlarından birini oluşturur.
 
Nerede başlıyorsun hocam bu eğitime? Gereksinimleri ne olacak ve ileride ne yapmayı planlıyorsun?
ben uluslararasi bi lisans programina dahil oldum. TR'de baslayip yurtdisinda tamamlanicak. 4 yillik uni oluyor. Elektrige ve sese tamamiyla istediklerimi yansitmak icin bu karari aldim. Hedeflerim yurtdisi standartlarinda produksiyonlar ortaya koymak. Iyi bir producer olmak. Dj lik de yapmam gerekiyor mecburen tabii.
 
Ekipmanların önemi kadar, kayıdı yapan kişiin (tonmaister) tecrübesi ve ortam akustiği de çok önemlidir. Hatta bir noktada ekipmandan bile önemlidir. Bu nedenle bence ekipmana odaklanıp "Ne zaman yüksek bütçe ayırabilirim, o zaman güzel kayıt yapabilirim" düşüncesine sakın kapılma 🙂

Ortamın gerçekten iyi bir akustiği yok ise, kayıt teknikleri konusunda yeterli bilgi ve tecrübesi bulunan biri yok ise, iyi bir kayıt alabilmek sadece hayaldir...

Eğer akustik bir kayıt olacaksa evet dedikleriniz doğrudur. Ancak şu başlık altında konuştuğumuz kaliteli elektro gitar kaydı yani Digital kayıt için ne gerekiyor ise akustiğin hiç bir önemi yok. Gitar ve kayıt için gerekli ekipmanlar (prosesor vb...), Ses kartı, Midi klavye ve iyi seçilmiş 4-5 VSTi ile çok kaliteli bir enstrumantal albüm yapılabilir ( eğer vokal işin içine girerse dediğiniz üzere akustik önemlidir)

---Ayrıca burada gitar çalmayı zaten bilen biri olarak kabul ettiğimiz kişilere yönelik cevap veriliyor. Önce gitar çalmayı öğrenin, sonra akort yapın sonra ekipman alın gibi cümleler görmediğimiz kimse hakkında yapmamız gereken en son yorum olmalıdır. Ki kişinin kaliteli kayıt alabilmesi için virtüöz olması gerekmez, sadece biraz müzik zekasına ve yaratıcı olmasına ihtiyacı var. Bir kaz power akor ile gayet kaliteli ve güzel işler yapılabilir.

Tekrar söylemek isterim ki bütçe ve ekipmanlara ulaşım hızı bu işin başlangıcıdır.

Saygılar...
 
Ant abim noktayı koymuş kesinlikle 🙂 Hele ki 4. madde.. O albümlerde şarkılarda duyduğumuz efsane şahane über gitar tonları, Mix ve Master işlemlerinin yanısıra az da olsa EQ'ya maruz kalmakta, ve her zaman için sağ-sol çift kanal kaydedilmekte. Çarpıcı olan nokta ise, "Tight Playing" diye tabir edilen, kaydedilen iki kanalı da olabildiğince hatasız ve aynı şekilde çalmak, gitar kaydının can damarlarından birini oluşturur.

2 kanal'dan ote, cogu yeni nesil modern metal gruplarinda misal, 4 kanal kaydediyorlar, 100/100 ve 80/80 olarak, acikcasi BAYAGI tight olmak lazim bu durumda, hele ki teknik/prog birseyler caliniyorsa ayri bir dert tight playing denen mevzu.
 
Burda söylenenlerin çoğuna hak veriyorum.

Fakat başlıkta belirtiğim bişey var;
Profesyönel ses kaydı değil, Profesyönel'e yakın ses kaydından bahsettim.

Yakın derken sadece 1 ses kartı benim ihtiyacımı karşılarmı bunu sormak istedim. Mikrofonlama işi için acemiyim.
 
Ses karti gayet isini gorebilir bence, tabi ses kartinin da kalitesi onemli. Bir M-Audio Fast Track ile dunyalar yaratanlar var, ben mikrofonlayarak yaratamiyorum o harikayi oyle dusun.

http://soundcloud.com/annostriker/new-melodic-death-song

Su mesela birkac gun ugrasarak yaptigim sarki, mikrofonlama falan var tabi. Ev ortaminda boyle kayit alinabiliyor tabi biraz sesi acabiliyorsan.

Mesela su kayitta, adam 5150 modellemesi olan TSE X50'yi kullanmis, gayet de basarili bir Killswitch Engage tonu almis, zaten 5150 kullaniyor KSE de.

Yeteri kadar mixing/mastering ogrenildigi durumda gayet mumkundur.
 
Ses karti gayet isini gorebilir bence, tabi ses kartinin da kalitesi onemli. Bir M-Audio Fast Track ile dunyalar yaratanlar var, ben mikrofonlayarak yaratamiyorum o harikayi oyle dusun.

http://soundcloud.com/annostriker/new-melodic-death-song

Su mesela birkac gun ugrasarak yaptigim sarki, mikrofonlama falan var tabi. Ev ortaminda boyle kayit alinabiliyor tabi biraz sesi acabiliyorsan.

Mesela su kayitta, adam 5150 modellemesi olan TSE X50'yi kullanmis, gayet de basarili bir Killswitch Engage tonu almis, zaten 5150 kullaniyor KSE de.

Yeteri kadar mixing/mastering ogrenildigi durumda gayet mumkundur.

evet bende M-Audio düsünüyorum.
Yaptiginiz kayittaki ses kaydi bence gayet net. Bende asagi yukari bu netlikte bir kayit istiyorum. Peki aldıgım ses kartini amfidenmi gecirmeliyim?
elimde Line 6 Spider IV var. baglantisi nasil oluyor kayitta? amfideki sesi net bi sekild bilgysara aktarmak istiyorum. Guitar Rigle falan ugrasmak istemiyorum ackicasi.

yani demek istedigim su sekilde;

Gitar > Amfi > Ses kartı > PC seklindemi oluyor baglanti?
 
Eğer mikrofonlamayacaksanız "Gitar > Amfi (Direct Out) > Ses Kartı" şeklinde olacak, amfi üzerinden kabin simülasyonunu kapatıp ir kullanarak makul sonuçlar alabilirsiniz. Hatta amfi üzerindeki zaman bazlı efektleri de kapatıp DAW içerisinde zevkinize göre ir 'den bir önce veya ir'den hemen sonra eklerseniz daha başarılı olacağını düşünüyorum.
 
Ses karti gayet isini gorebilir bence, tabi ses kartinin da kalitesi onemli. Bir M-Audio Fast Track ile dunyalar yaratanlar var, ben mikrofonlayarak yaratamiyorum o harikayi oyle dusun.

http://soundcloud.com/annostriker/new-melodic-death-song

Su mesela birkac gun ugrasarak yaptigim sarki, mikrofonlama falan var tabi. Ev ortaminda boyle kayit alinabiliyor tabi biraz sesi acabiliyorsan.

Mesela su kayitta, adam 5150 modellemesi olan TSE X50'yi kullanmis, gayet de basarili bir Killswitch Engage tonu almis, zaten 5150 kullaniyor KSE de.

Yeteri kadar mixing/mastering ogrenildigi durumda gayet mumkundur.

Schecter C-1 Exotic modified into a Peavey 5150 with an ENGL Pro V30 2x12 cabinet, boosted up front with an ISP Fetish overdrive, MXR 10 Band EQ for tweaking diyor o şarkı için. X50 kullanması için IR olayına girmesi lazım ki onu bas gitar için kullanmış 😉
 
Schecter C-1 Exotic modified into a Peavey 5150 with an ENGL Pro V30 2x12 cabinet, boosted up front with an ISP Fetish overdrive, MXR 10 Band EQ for tweaking diyor o şarkı için. X50 kullanması için IR olayına girmesi lazım ki onu bas gitar için kullanmış 😉
kaldı ki Sim ler ile bu denli derin bir ton almak epey zor, en azından ben halen beceremiyorum tam olarak ^^ en son yaptığım bu oldu..
http://soundcloud.com/baranismen/gayrimenkul-1
 
Soundcloud'da attigim kayit benim kaydim ve ekipmanim yanlis anlasilma olmasin, attigim youtube videosunda X50 ve IR kullaniyor. Ben IR'i sadece bass gitar ve clean gitarda kullaniyorum.

http://www.youtube.com/watch?v=dxVn2VQUh84&feature=related

atmak istedigim youtube videosu buydu, koymayi unutmusum ozur dilerim. adam sim kullanarak cok iyi bir ton almis bence, benimkinden hayli hayli daha basarili.

Senin kaydin cok basarili olmus bence, cok bright ve net gitar sahsen, ben hala o brightligi yakalayamadim ona cok uzuluyorum elimdeki ekipmanla.

Ses karti olarak ne kullaniyorsun ? Ne kadar post-eq var gitarlarda, bir de mastering icin kullandigin seyler nedir mesela ?

Biryerde M-Audio Firewire Solo'nun A/D converteri cok tirt, o yuzden soguk ve presence'siz oluyor kayitlar diye duymustum, acaba o yuzden mi sikinti cekiyorum diye dusunmuyor degilim.
 
hocam, [email protected], msn adresim ekle oradan konuşalm istersen konuyu dağıtmayalım buradan, anlatırım detayları 😉 kaldı ki ben de senin kayıdı çok beğendim 😀 😀

ama bilgi olsun yine de, ses kartım uzun süredir POD Studio GX idi, 2 hafta önce UX2 ye terfi ettim. Bu kartta dahil olmak üzere çoğu ses kartı, içine giren ham gitar sinyalini çok işlemez, neyse onu verir. Zamanında Fast Track'de kullandım, tabii toy zamanlarda, fakat yine de çok bariz kaliteyi etkileyen bir durum olmamıştı kayıtlarımda. He, şu an GX'i satıp, tüplü ortalama bir Preamp alma niyetim de yok değil 😉

Hatta denedin mi bilmiyorum fakat, "unique" gitar tonları elde edebilmek adına bir MT-2 veya başka bir hi-gain dist pedalını ses kartına direk girip IR ile beslemeyi de düşünüyorum belki bariz bir fark olur zira şu an piyasada ne kadar gitar VST varsa hepsi elimden geçti, hepsiyle sayısız kayıt yaptım, fakat aklımın bana bir oyunu muu yoksa programların mı acizliği bilinmez, elde ettiğim tonlar aşağı yukarı hep aynı tonlar oldu 😀 Ne bileyim, bir Periphery, bir Bloodbath, bir In Flames tonu yakalamak cidden zor..Öykünmek değil amacım, sadece "nasıl" olduğunu öğrenmek, hangi eq aralıkları ne kdr Q değerleri vs vs..
 
Eğer mikrofonlamayacaksanız "Gitar > Amfi (Direct Out) > Ses Kartı" şeklinde olacak, amfi üzerinden kabin simülasyonunu kapatıp ir kullanarak makul sonuçlar alabilirsiniz. Hatta amfi üzerindeki zaman bazlı efektleri de kapatıp DAW içerisinde zevkinize göre ir 'den bir önce veya ir'den hemen sonra eklerseniz daha başarılı olacağını düşünüyorum.
Arada amfi olmadan direkt olarak kayıt yapılamıyormu acaba?İllaki arada bir amfi olması şartmı?Amfi almadan yanlızca gitar-pedal-pc olarak kayıt yapmak istiyorum ama sesler hep kötü geliyor benim bilmediğim birşeylermi var yoksa gerçektende arada amfi kullanmak gereklimi?
Ayrıca kayıtlar mükemmel olmuş bende aynen buşekilde kayıt yapmak istiyorum işte ama bir türlü beceremedim şu işi🙁
 
Arada amfi olmadan direkt olarak kayıt yapılamıyormu acaba?İllaki arada bir amfi olması şartmı?Amfi almadan yanlızca gitar-pedal-pc olarak kayıt yapmak istiyorum ama sesler hep kötü geliyor benim bilmediğim birşeylermi var yoksa gerçektende arada amfi kullanmak gereklimi?
Ayrıca kayıtlar mükemmel olmuş bende aynen buşekilde kayıt yapmak istiyorum işte ama bir türlü beceremedim şu işi🙁

dostum, arada amfi olmadan kayıt yapmak istersen IR (Impulse Response) denilen, ve kabaca "Kabin Simülasyonu" olarak tabir edilen ufak dosyalardan kullanman gerekir ki bilgisayara, atıyorum, dist. pedalından giren ham dist. tonunu, bu IR'ler aracılığı ile bir anlamda "tımar" edebilesin 🙂
 
dostum, arada amfi olmadan kayıt yapmak istersen IR (Impulse Response) denilen, ve kabaca "Kabin Simülasyonu" olarak tabir edilen ufak dosyalardan kullanman gerekir ki bilgisayara, atıyorum, dist. pedalından giren ham dist. tonunu, bu IR'ler aracılığı ile bir anlamda "tımar" edebilesin 🙂

Yukarida bahsettiginiz kayitla ilgili konusmalardan hic bisey anlamadim diyebilirim 😀

Acaba kayitla ilgili(EQ,Mastering,Sim kullanma) gibi terimleri nereden öğrenebilirm? Şuanda kayitla ilgili hic bir bilgim yok Suanda yapabilecegim tek sey Gitari takip Cubase'ye aktarip ordan da geçişleri düzenleyerek kaydetmek olacaktır.
Tek kanal çift kanal vb. kayıt bilgilerinden hiçbir bilgim yok ta 🙁
 
Arada amfi olmadan da kayıt yapabilirsiniz tabii ki. Fakat bu şekilde kayıt yapabilmeniz için gitarı bu iş için üretilmiş bir ses arabirimine girmeniz gerekecektir. Bu tip bir arabirimde "Hi-Z" tabir edilen ve gitar ile ses kartı arasına hiçbir şey takmaya gerek kalmadan direkt olarak enstrüman girmeye yarayan girişler vardır. Gitarınızın üzerinde aktif manyetikler (yani bir preamp devresi) yoksa, pasif manyetiklerdeki yüksek empedans nedeniyle bilgisayardaki sıradan bir ses kartına line seviyesinden ya da mikrofon girişinden girmek size sitarın ses spektrumundan (yani tonundan) kaybettirir, o sitelerde duyduğunuz muhteşem tonları alamazsınız... DI-box'un ve Hi-z girişin yaptığı işlerden biri de zaten gitardaki yüksek empedanslı gitar sinyalini düşük empedansa çevirmesidir.
O site örneklerinde adamlar çoğu zaman yüzlerce hatta binlerce dolarlık arabirimler kullanıyorlar. Alacağınız ses arabiriminde kaliteyi direk olarak etkileyecek olan faktörlerden aklıma gelenler: SNR oranı, AD/DA çeviricisinin kalitesi, üzerindeki preamfilerin kalitesi, sürücü durumu (sağlam ve stabil işletim sistemi sürücüleri)

Diyelim ki ASIO destekli bir ses kartınız var ama yine de üzerinde Hi-Z enstrüman girişi yok, o zaman bir DI-box alarak gitar > di-box > ses kartı şeklinde bağlayarak yine sağlıklı bir bağlantı yapabilirsiniz.
 
Arada amfi olmadan da kayıt yapabilirsiniz tabii ki. Fakat bu şekilde kayıt yapabilmeniz için gitarı bu iş için üretilmiş bir ses arabirimine girmeniz gerekecektir. Bu tip bir arabirimde "Hi-Z" tabir edilen ve gitar ile ses kartı arasına hiçbir şey takmaya gerek kalmadan direkt olarak enstrüman girmeye yarayan girişler vardır. Gitarınızın üzerinde aktif manyetikler (yani bir preamp devresi) yoksa, pasif manyetiklerdeki yüksek empedans nedeniyle bilgisayardaki sıradan bir ses kartına line seviyesinden ya da mikrofon girişinden girmek size sitarın ses spektrumundan (yani tonundan) kaybettirir, o sitelerde duyduğunuz muhteşem tonları alamazsınız... DI-box'un ve Hi-z girişin yaptığı işlerden biri de zaten gitardaki yüksek empedanslı gitar sinyalini düşük empedansa çevirmesidir.
O site örneklerinde adamlar çoğu zaman yüzlerce hatta binlerce dolarlık arabirimler kullanıyorlar. Alacağınız ses arabiriminde kaliteyi direk olarak etkileyecek olan faktörlerden aklıma gelenler: SNR oranı, AD/DA çeviricisinin kalitesi, üzerindeki preamfilerin kalitesi, sürücü durumu (sağlam ve stabil işletim sistemi sürücüleri)

Diyelim ki ASIO destekli bir ses kartınız var ama yine de üzerinde Hi-Z enstrüman girişi yok, o zaman bir DI-box alarak gitar > di-box > ses kartı şeklinde bağlayarak yine sağlıklı bir bağlantı yapabilirsiniz.

Şöyle birşey buldum ama bahsettiğiniz bumudur acaba? http://www.sahibinden.com/ilan/alis...lari-bss-audio-active-di-box-57900490/detay/?
bunun çıkışını pcye nasıl yapacağız;?Yoksa yanlış alete mi bakıyorum?
 
Doğru şeye bakıyorsunuz evet, mydukkan'da bir çok çeşidini bulabilirsiniz, en uygun fiyatlısı da şu herhalde:
http://www.mydukkan.com/urunler_detay.asp?id=9910&gid=1415
Di-box'tan ses kartına 6.35 mm - 3.5 mm jack dönüştürücü ile bağlantı yapabilirsiniz.
http://www.mydukkan.com/urunler_detay.asp?id=12555&gid=3170

Kafa karıştırmak gibi olmasın ama bilgilendirme amacıyla şunu da belirteyim, di-box sadece yukarıda bahsettiğim amaçla kullanılmıyor, yani sadece gitarı bilgisayara girmek için gidip bir di-box almanız gerekmez, ideal olanı di-box ama eğer elinizde herhangi bir pedal var ise gitar > pedal (mesela bir overdrive) > ses kartı şeklinde de girme imkanınız var.
Di-box daha ziyade konsola veya kayıt cihazına çıplak gitar sinyali göndermek, uzun kablolar yürütmek veya re-amp yapmak gibi daha detaylı işler için kullanılıyor.
 

Geri
Üst