Bu başlık çok anlamlı oldu; aşağıdaki başlıkta da güzel bir tartışma sürüyor bu anlamda, ona da bakabilirsiniz.
Bu söyleyeceklerim çok anlamsız gelebilir, çünkü iki ayrı perspektiften (ve altyapıdan) geliyoruz. O üstteki cümleyi farklı anlamamız da bu yüzden. Ben tümüyle tersinden gelerek kendime teoriyi öğrettim (ve halen de öğreniyorum). Benim için minör 3'lü tek başına hiç bir şey ifade etmedi (ama...
turkrock.com
Ben kendi tecrübemi de yansıtayım:
Bu teorik yapıları öğrenmenizin çalışınıza yansıyan faydaları illa ki olmuştur.
Ancak emprovizeyi sadece bunlara dayalı olarak yaparsanız iş steril hale gelir. Emprovize mutlaka "iç sesinizi" de dinleyerek yapmanız gereken bir şey.
Ne tür yapılar üzerine emprovize çalıyorsunuz, bunlara dair örnekler verirseniz daha da yardımcı olurum, ama genel bazı tavsiyeler vereceğim:
1)Ritmik kontrol-cümleleme (phrasing): En çok ihmal edilen şey. Sürekli olarak vuruşun başında cümleye başlıyorsanız, istediğiniz modu - arpeji çalın, steril tınlar. Bu sabah mesela vuruşun dördüncü onaltılığı üzerinden 8'lik notalarla giden bir pasaj çalmayı denedim. Zorlandım. Neden?
Çünkü vuruşun başından değil ortasında başlayıp biten cümlelerde çok daha fazla ritmik hakimiyet gerekiyor.
O nedenle mutlaka en azından 8lik ve 16lık nota düzeyinde ritmik kontrol çalışmak lazım. Her vuruşun ilk veya ikinci sekizliğinden başlayan, 2. ve 4. 16'lığından başlayan cümleler çalmayı denemek gerekiyor. Bunlar oturduktan sonra aynı şey 3leme içeren gruplamalar üzerinde de denenmeli.
Sırf bu yüzden Ross Campbell'ın Funky Blues Lines isimli bir kursunu aldım, çok güzel ritmik kontrollü cümleler var.
2)Çaldığınız şeyi söylemek: Bunu hiç gitar çalmadan, sadece altyapı üzerine melodi söylemeyi deneyerek de yapabilirsiniz. Teoriden derhal uzaklaştıracaktır. Çünkü içinizdeki müziği dinlemek zorundasınız bunu yapmak için.
3)Akor sesleri ve yedeklemeler: Gamlar çok lineer (doğrusal) ve ardışık nota çaldırır. Bu nedenle de mekanikleşir çalım.
Akor seslerine odaklandığınız zaman işler değişir. Tek tek akor takip etmek şart değil, ama belli noktalarda bunu denemelisiniz.
Zaman içerisinde yedeklemeleri de öğrenebilirsiniz.
Majör dizi armonizasyonunu biliyorsanız yani akor derecelerine hakimseniz (IIm7 veya VIIm7b5 size bir şey ifade ediyorsa) bu konuda daha fazla bilgi verebilirim.
4)Caz çalmasanız bile mutlaka bir ucundan caz emprovizesine bulaşın. Daha fazla akor sesi çalmak ve akor takip etmek zorunda kalacağınız için mutlaka her tür emprovizede ciddi bir birikim sağlıyor uzun vadede.
Ha bu arada... JTC virtüözlerinden uzak durun. Mantovanelli'nin caz masterclass çok iyi ama teknik ve lick ezberlemeyi dayatan şeyleri bırakın derim. Bu tip şeyleri dinleyin ve ilham alın, hoşunuza giden kısımlara takılın, ama nota nota ezberlemeye çalışmayın. Benim tavsiyem şu olur: Ne tarz çalıyorsanız çalın, mutlaka akıcı ve iyi emprovize çalan, ama tekniğe sürekli yaslanmayan adamları dinleyin. Ör: Andy Timmons, Robben Ford, Larry Carlton, Josh Smith, Greg Koch vs...