Tremolo sorunsalı; tel canavarı Edge3 :)

Merhabalar. Başlığı yanlış şekilde açmamışımdır umarım.

Rg350dx gitarımı yaklaşık 1 yıldır gayet sorunsuz kullanıyordum -ki normalde tremolodan hiç haz etmezdim. Alıştıktan sonra tremoloya stabilite kazandırmak için 2-3 ay önce tremsetter de taktım.

Ancak son 2-2,5 haftadır tremolo sürekli tel koparıyor -özellikle de la telini.

Uzun süredir d'addario 0.10luk tel seti kullanıyorum bu problemi yaşamadan önce de bu teli kullanıp tabiri caizse hayvani tremolo numaralarını denediğim ve hiç sorun yaşamadığım onlarca an yaşadım.

Ancak dediğim gibi 2-2.5 haftadır -sadece programlarda oldu nedense- şarkının orta yerinde bazen tremoloya dokunmadığım halde özellikle la teli tam köprüye girdiği yerden kopuyor. üstelik tamamen de değil sadece içteki tel kopuyor dıştaki sarım açılıyor sadece. Bununla ilgili dün akşamdan sonra bikaç fotoğraf çektim sayfanın sonuna koydum.


İnceleyip yardımcı olabilecek birileri varsa çok mutlu olurum. Sorunun sebebini bir türlü bulamadım çünkü. Aklıma gelen sadece tellerden kaynaklanıyor olabileceği..


Son yaşadığım olayda programın bitişinde ufak bir şov yaparken Allah çarptı 😀 Tam 3 tel aynı anda koptu :roll: Üstelik hepsi de sarımlı olan üst 3 tel. Buyrun resimler;


Resim0041.jpg


Resim0031.jpg


Resim0021.jpg


Resimleri mecburen webcamle çektim kalitesi malesef çok iyi değil. Biraz uzun bir yazı oldu kusura bakmayınız. Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler..
 
tremsetter i tam olarak ayarladığından emin misin yani eğer tellerin çıkış açısı azaldıysa yani daha fazla bükülüyorsa çıktığı yerden o yüzden olabilir gibi geldi bana. yada entonasyon ayarında bi bozulma olmuş olabilir o yüzden teller daha çok geriliyordur bu nu kaldıramıordur teller. sanırım 2. si daha oalsı entonasyonda büyük bir kayma falan söz konusu olabilir.
 
Tuhaf bir durum. Görünen o ki tel gövdenin içine girmeden az önceki bölümden kopmuş. Yani sıkıştırma küpleriyle ilgili bir sorun değilmiş gibi gözüküyor. Geriye "saddle"lar kalıyor. Az bir ihtimal ama üst kısımlarına bak teli aşındıracak bir durum mevcut mu. Öyle bile olsa dış sarımdan kopması lazım. İçteki telin kopması için ya teli eğip bükecek ve içteki ince telin zayıflamasına neden olacaksın ya da çok keskin kıvırarak telin çok kısıtlı bir bölgesinde zayıflama yaratacaksın. Ama bu ihtimaller de düşük. Akla belki en son gelebilecek ama üzerinde düşünmeye değer ihtimal de şu; bazı insanların elleri daha çok terler ve terin yapısı kişiden kişiye değişir. Eğer senin terin telleri aşındırıcı bir içeriğe sahipse sarımlı tellerin içindeki ince kısım daha zayıf olur ve onu koparabilirsin. Neden önceden değil de sabitleyici kullanınca? Tremolo serbest haldeyken normal çalımda bile hafifçe hareket edebilir. Bu durumda terin tel üzerinde dağılabilir ve tek noktadaki etkisi azalabilir. Ama sabitleyici ile tremolo ve tel hareketleri en az düzeye indiğinden elinin teri daha kısıtlı bir bölgede kalır ve yoğun olduğu bu bölgeyi daha fazla aşındırır. Böylece de sarımlı olmasına karşın yükün büyük kısmını taşıyan iç telin kopmasına neden olabilir. Dikkat edersen tellerin koptuğu yerler elinin kenarını dayadığın bölgedir. Pena tutuşa göre değişmekle beraber elimiz çoğunlukla da sarımlı teller üzerinde duruyor ve tere en çok bu teller maruz kalıyor.
Eğer gerçek sebep buysa ne yapmalı?
1- Telleri olabildiğince temiz tut, parça aralarında sil.
2- Ellerini temiz tut sıkça terini sil.
3- Farklı tel alaşımları veya markaları dene.
4- D'adario çelik tel (prosteel) dene.
5- Fast fret kullan, belki faydası olur.
6- Profesyonel müzisyen isen tellerin kopsun kopmasın belli aralıklarla değiştir.
7- Çalman bitince tremoloyu öne arkaya hereket ettirerek kalan ter birikintisini dağıtmaya çalış.
Eğer sebep bu değilse ne yapmalı?
1- Gitar bakımından yeterince anlamıyorsan bir bilen ustaya göster. Bizim başımıza nadiren gelen bir durumla onlar karşılaşmış olabilir ve sebep sonuç ilişkisi hakkında bilgi sahibi olabilirler.
2- Dikkat etmedim ama eğer aynılarsa "saddle"ların yerlerini değiştir. Mesela mi siye, re ince miye, la sole falan takıl işte. Ama yerinden çıkarırsan entonasyon ayarını tekrar yapmak gerekebilir. Bu da biraz eziyetli bir iş.
3- Sahnede tellere içecek bira-kola falan damlamış olabilir mi? Tremolonun o bölgesini teller yokken güzelce bir temizle.
Bugüne kadar beş markanın altı değişik tremolosuyla çaldım başıma gelmedi. Ama çoğunlukla telleri kopmadan değiştirdim. Biz şimdilik "gitarı temiz çalmak" ve "clean tone" tabirlerini fiziksel manada anlayıp temizlik üzerinde duralım bakalım zaman ne gösterecek. Şu anda tremolonun kusuru olduğunu düşünmüyorum.
Kolay gelsin.
 
ciyzis_kirayzs; entonasyonu daha dün akşam yaptım tremsetteri falan da baştan ayarladım sanırım başka bir sorun teşekkürler yorumun için..

freezeki; on numara bir mantık kurmuşsun cidden çok teşekkürler 🙂 Benim de hep kafamı kurcalayan tam saddleın içine girdiği yerin önünden neden koptuğuydu. Yazdıkların üzerine baya düşündüm ve sorunun ben ve tellerin arasında olduğunu düşünüyorum 🙂

Bu yüzden kopan tellerin sarımlarını soydum ve söylediğiniz "ter" ihtimali doğrulanmış oldu.

Resim0011.jpg


Fotoğrafta mi telinin koptuğu noktada ve kopan parçadaki ucu (fotoğrafta alttaki parça) içteki tel neredeyse simsiyah olmuş, ama aynı telin tam neck manyetiğine denk gelen kısmında (fotoğrafta üstteki parça) hala oldukça parlak bu durumda sanırım bu aşınmaya elimdeki ter sebep oluyor.

Ama hala bana enteresan gelen şey neden önceden olmuyordu? yaklaşık 8 aydır 0.10 d'addario tel kullanıyorum ve sürekli tremoloyu kullanıyorum daha yeni yeni olması bu sorunun çok enteresan geldi. Umarım bu ter mevzuuna dikkat edince sorun çözülür.

Yardımlarınız için tekrar içtenlikle teşekkür ediyorum. 🙂
 
Deneysel yaklaşımın harika. Sanırım sorunu tespit ettik. Neden önceden olmadığı sanıyorum tremolo hareketi ile ilgili. İlk yazımda da biraz açıklamaya çalıştığım gibi tremolo hareket ederken (bent yapsan bile hareket ediyor) tel saddle üzerinde bastığı noktadan kalkıp tekrar oturuyor, havayla daha çok temas ediyor, ilk noktasını azıcık değiştiriyor...gibi sebeplerle ter kısıtlı bölgede yoğunlaşamıyor ama sabitleyici ile tel hareketi sınırlı olduğundan ter kısıtlı bölgede kalabiliyor. Bu da sabitleyici kullanmaya başladıktan sonra bu olayın gerçekleşmesini açıklıyor. Bazen iklimsel değişiklik de etkili olabilir. Nemli hava pas ve aşınmayı hızlandırır. Kış da bunda etken olabilir. Hatta gün içinde ciddi ısı farklılığı da sonucu etkileyebilir. Normal şartlarda bu etki minimumdur ama sende olduğu gibi teli zayıfltacak ilave unsurlar devreye girince hepsini düşünmek lazım.
Sonuç olarak telleri olabildiğince temiz tut, elinin terini sık sil. Mesela ben yoğun çalarken dizimin üstüne küçük bir havlu koyuyorum ve elimi siliyorum. Bir de dua et ki bas çalmıyorsun, habire tel değiştirmeye can dayanmazdı🙂
Hoşçakal.
 
Benimda hala kafamı o kurcalıyor ama ter daha mantıklı gibi göründü bakalım bi süre dikkat edicem düzelmezse başka ihtimallere yoğunlaşıcam. Bu arada fikirleri olanlar paylaşmaya devam ederse belki gözden kaçırdığımız birşeyi farkederiz. Herkese ilgisi için teşekkürler 😉
 
Resimlerde dikkatimi çeken ilk şey re telinin küpte kalan kısmının hafif bükük yerine neredeyse dik durması. Telleri gevşetsen sanki re teli saddle yuvalarına değmeyecekmiş kadar dik duruyor.

Floyd roselar genelde saddle yuvaları yüzünden tel kopartır. Yuva geniş olduğu için her bend'de, tremoloya elini her attığında yuvadaki bükülme noktasına daha çok stres biner, tel aşağı yukarı hareket ettikçe daha çok aşınır. Uzun süre telleri değiştirmezsen, veya yuvaları temizlemezsen pas birikir, yuvada girinti ve çıkıntılar oluşur, bu da her bend'de dive-pull'da tellerin biraz daha zorlanmasına sebep olur. Bir de tel tam ortalanmamışsa, düzgün takılmamışsa telin üzerindeki basınç telin sadece bir tarafına biner.

Benim tavsiyem önce yuvaları temizle, sonra da yeni telleri takarken teller ile tellerin oturduğu yuvalar arasına sadece tel ile yuva arasına yetecek miktarda gres yağı gibi kalın bir yağ sür. Hem yuvaların hem de o kısımda telin terden ötürü paslanmasını önler, telin ömrünü uzatır. Her zaman işe yarar.
 

Geri
Üst