ARANJELERDE BAS GİTAR YAZMA DETAYLARI NELERDİR?

Merhabalar bas giar uzmanları

Amatör bir bas gitarcı olarak sorum şu; akorumuz C olsun. C E G akorlarında bas gitarist bazen 3.tel RE' de 2.perde E vurabiliyor veya en üst boş E vuruyor.
Yada G akorunda G-A-B geçisi olsun bunu yine RE telinde 5.perde G , 7.perde A vurup yine en üst tel 7.perde de B alıyor.

İŞTE BU SEÇENEKLER NEYE GÖRE BELİRLENİYOR?

Rock müzikte genelde riff i ne ise onu birebir çalabilirsiniz denir mesela.

Benim sorum umarım anlatabilmişimdir;bass yazma sanatı nasıl oluyor,bunun dersini hangi başlık altında bulabiliriz.Tabiki çok bass dinlemek gerekir ama muhakkak ki bir dersi püf noktası vardır.Bilgilendirirseniz,yol gösterirseniz çok sevinirim
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Armoni bilgim az çok var; ama bas gitar yazma başka bir başlık sanırım.Veya biliyorsanız sorumu az çok yanıtlarsanız sevinirim.
Teşekkürler.
 
Armoni bilgim az çok var; ama bas gitar yazma başka bir başlık sanırım.Veya biliyorsanız sorumu az çok yanıtlarsanız sevinirim.
Teşekkürler.
Sorunda ekstra özellikli bir durum göremiyorum ben. Ya da soruyu anlayamadım. Armoni kavramı ile notaların birbirleriyle ilişkisinden bahsediyorum. Yaratmak istediğin tansiyon ya da çözülmeye, başka bir deyişle vermek istediğin hissiyata göre notalarını seçebilirsin.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Öğrenmek adına sizinde bilir kişi olduğunuzu düşünerek tekrar sormayı deneyim.Notaların aynılarından ince ve kalın(pes tiz)birçok perdelerde var.En basit atıyorum örnek veriyorum basçı en üst telde 8.9.10 perdelerde Do Do# Re gitmedi Re yi 3.telin 12.perdesindeki Re yi seçti.İşte dediğiniz gibi muakkak hissiyat ama parça türü rock,pop,Halk müziği vs de kalıplaşmış davul ritmine vs. göre şeyler vardır.
İşte ben bunu (belkide davul bas ilişkisi) hangi ders,başlık altında toplandığı öğrenmek istiyorum.
Teşekkürler.
 
Tam anlamamakla birlikte sanki soru şuna evriliyor gibi hissettim: "Neden bas gitar full kalın notalarda yürürken birden oktav geçişi yaparak tiz sese kayıyor?" eğer doğru anladıysam bu durum aslında gitar vb. tiz sesli enstrümanın çaldığı parta veya vokalin yükseldiği notaya vurgu yapmayı hedefleyerek yapılabilir. Bas gitarın ana enstrüman olduğu jazz tarzı müzikleri hariç tutarsak(kaldı ki bu müziklerde de eşlikçi konumda ek bir bas gitar olabilir) daha çok eşlikçi olduğu rock ve pop tarzı müziklerde vokalin parladığı bir anı bas gitar ön plana çıkarabilmek adına tizden eşlik edebilir, çünkü kalından eşlik ettiğinde uğultu veya tiz enstrümanın parlattığı notayı yutma-baskılama gibi bi durum yaratır. Armoni ile alakalı bir durum olsa bile bu noktada biraz da duyum ve hissiyata değer katmak adına yapılabilecek bir hareket. Bunun dışında bas armonisi düşünürken bas gitaristin yaptığı hareketi özenle seçmesi gerekir ki tüm orkestrayı ters köşeye yatırmasın. Örneğin gitar çok daha özgür davranıp kromatik bir geçişi küçücük bir noktada uygularken ve "wooow çok hoş oldu" tepkisi alırken, bas gitar bu kadar özgür hareket edemeyebilir çünkü disonans yaratıp kötü bir duyuma sebep olabilir. Mevzu bi noktada hem matematiğe bakıyor, hem de şarkıda yaratmak istediğiniz groove önem kazanıyor. Umarım konuya bir katkısı olur :)
 
Tam olarak soruyu anlamadim ama eger ki icracinin basabilecegi ayni notayi farkli farkli yerlerden oktav alt veya ustten calmasi durumunun neye gore belirlendigini soruyorsaniz, kuralli ve kuralsiz olarak cok uzun cevaplari var. Ama sayfalar yetmez.
 
Kisaca soyle anlatayim, eger ornegimiz Sting ise nerde ne yaptigini kuralli sekilde aciklanabilir.
Ama Metallica St.Anger gibi babasina dinletip kulaga nasil geliyor diyerek pazar arastirmasi yapan bir grup icin 'neye gore' sorusunun bir cevabi yok.

Konuyu muzisyen grup, icraci, tur vb ozelinde detayli incelemek lazim.
 
Kisaca soyle anlatayim, eger ornegimiz Sting ise nerde ne yaptigini kuralli sekilde aciklanabilir.
Ama Metallica St.Anger gibi babasina dinletip kulaga nasil geliyor diyerek pazar arastirmasi yapan bir grup icin 'neye gore' sorusunun bir cevabi yok.

Konuyu muzisyen grup, icraci, tur vb ozelinde detayli incelemek lazim.
Teşekkürler.Örnek Sting ise kuralları var,sayfalar yetmez vs. Dediniz ya işte kitap falan araştırsam bas metodu başlangıç sanırım ama ben bas yazma sanatı,incelikleri,bas - bateri ilişkisi vs.artik ne ise bunun adi kaynağı hangi başlıkta kitap,pdf onu arıyorum,bilemiyorum
 
Anladığım kadarıyla cevaplamaya çalışacağım.
Bas gitarın genelde şarkıyı takip ettiğini düşünürsek, şarkının içinde sırasıyla 3 farklı oktavda do majör basılıyorsa, bas gitar da aynı sırayla do notasını oktavı takip ederek basmalı.
Örneğin gitar do majörün gitar klavyesindeki ilk pozisyonunu çalarken bas gitar la teli 3. perdeye basarken, gitar daha tiz bi pozisyon basarken aynı oranda oktav geçmeli.
Şarkının içindeki oktav azalma artma durumunu takip etmeli diye düşünüyorum. Tabi ters oranda giderek kontrast da oluşturulabilir.
Rezalet bi biçimde anlattığımın farkındayım fakat yardımcı olmaya çalıştım umarım yardımcı olabilmişimdir 😅😅😅
 
Video ile anlatmaya çalışayım.Her ne kadar org ile anlatmaya çalışmışsada eğitmen bu yararlı olacak sanırım.Eğitmen diyorki LA nın 5 lisini üst tuştan çal ileri ilerleme gibi.Bu halk müziği için geçerli;halk müziği ve diğer müzikler için bas bateri ilişkisini,anlamlı-ritmik bas yazma vs. bir metot kitabı,dökümanı,notası bu tekniğin genel ismi nedir?Hangi başlık altında kaynak aramalıyım.Konservatuar bölümü veya alaylı kim yardımcı olur.Sizler için videoda buldum :)Herkese şimdiden teşekkürler.
 
Konunun adi armoni, videoda da demis zaten. Ama armoni konusu oyle 1 5 seklinde anlatilacak kadar basit degil. Ogrenirseniz zaten muzigi ogrenirsiniz
 
Benim her sorumdan armoniyi bilmediğimi anlıyorsanız eğer ve bilmediğimi değerlendirecek düzeydeyseniz sizin kadar olmasada az çok biliyorum.Yani akorda hangi sesler var biliyorum.Minor Major Armonik vs. biliyorum.Eğitmende az çok bunları vurguluyor.Alaylı biri bir funk,country,blues veya halk müziği grubuna girdiğinde orada bas davul ilişkisinde neler yapıyor,tizlerden baslara nasıl hareketler yapılıyor onu anlar.(Aşağıdaki gibi)
Benim sormak istediğim bas ve davul ilişkisi,ritmik bas nasıl çalınır nasıl anlamlı olur.BAS GİTARDA BAS DAVUL İLİŞKİSİNİ ANLATACAK DERSİN BAŞLIĞI NEDİR?
Hala anlatamadığımı düşünüyorsanız eşofmanlı şevket hoca gibi''huniyle,ördekle,orgla,video ile anlattım'' :)
 
Bir zamanlar Gitar Dergisi adında bir dergi vardı, orada Oya Erkaya'nın davul-bas dersleri vardı, ancak bı tür bir şey fazla gelebilir. Sizin bu soruyu sormaktan amacınız belki yaptığınız bir şarkıda uygulamak içindir veya bilemediğim başka müzikal bir sebeple olabilir sonuçta işinize yarayacak, tecrübemden şunları söyleyebilirim:

1. Çok müzik dinlemeniz, duyduklarınızı hafızaya almanız lazım ki bas ve diğer her şeyin bütünlüğü aklınıza kazınsın. Örnek: Queen'in bas partisyonlarını diğer enstrumanlarla beraber ezberlemiştim, bu da çok sonraları bas öğrenmeye çalıştığımda beni çok hızlandırdı. Ayrıca, Beatles da çok iyidir, armoni ve bas ilişkisi için hatta şarkı nasıl yapılır öğrenmek için..
2. Biraz davul çalmak iyi sonuç verir.
3. Senden daha fazla müzik bilen veya daha tecrübeli olanlarla çalmak.
4. Klasik armoni çalışmak.
5. Caz armonisi çalışmak.
6. Orkestra içinde çalmak.
7. Bilinen şarkıların full score dökümlerini inceleyip çalışmak.
8. Beste veya aranjman yazmak.
9. Bas transkripsiyonu çıkarıp çalışmak. Diyelim ki en az 50 şarkıyı nota nota çıkarıp yazmak, çalmak ve ezberlemek.
10. Hiç bir şey yoksa bile davul üstüne bas çalarak, riffler, yürüyüşler, solo line'lar geliştirmek, ancak bu da belli bir birikim ister elbet.
 
Yani baktığımda size cevap vermeye calısan herkese benim armoni bilmediğime bağlıyorsanız ben armoni biliyorum demen , sorunun anlaşılmaz oluşu , anlatmanıza rağmen hala anlaşılmaz oluşu daha fazla armoni öğrenmeniz gerektiği anlamına geliyor, birde size cevap verenlere hala anlamadıysanız benim anlatamadığımı düşünüyorsanız (ki hala anlatamıyorsun) şevket hoca örneği vererek huni ördek falan diyip sana cevap vermeye calısanlarla dalga geçiyorsun , birbiriyle bağlantılı şeyleri sadece bas metoduna bağlanarak çözebileceğini düşünmüyorum , burada yeteri kadar öğrenme ve dinleme durumları da ortaya çıkıyor , belli ki bir çok şey eksik ve bunca insan sana bi cevap veremediğine göre armoni konusunda eksiklik yaşıyorsun , yani arkadaşlar sabrınıza hayranım sizlerinde
 
Bir zamanlar Gitar Dergisi adında bir dergi vardı, orada Oya Erkaya'nın davul-bas dersleri vardı, ancak bı tür bir şey fazla gelebilir. Sizin bu soruyu sormaktan amacınız belki yaptığınız bir şarkıda uygulamak içindir veya bilemediğim başka müzikal bir sebeple olabilir sonuçta işinize yarayacak, tecrübemden şunları söyleyebilirim:

1. Çok müzik dinlemeniz, duyduklarınızı hafızaya almanız lazım ki bas ve diğer her şeyin bütünlüğü aklınıza kazınsın. Örnek: Queen'in bas partisyonlarını diğer enstrumanlarla beraber ezberlemiştim, bu da çok sonraları bas öğrenmeye çalıştığımda beni çok hızlandırdı. Ayrıca, Beatles da çok iyidir, armoni ve bas ilişkisi için hatta şarkı nasıl yapılır öğrenmek için..
2. Biraz davul çalmak iyi sonuç verir.
3. Senden daha fazla müzik bilen veya daha tecrübeli olanlarla çalmak.
4. Klasik armoni çalışmak.
5. Caz armonisi çalışmak.
6. Orkestra içinde çalmak.
7. Bilinen şarkıların full score dökümlerini inceleyip çalışmak.
8. Beste veya aranjman yazmak.
9. Bas transkripsiyonu çıkarıp çalışmak. Diyelim ki en az 50 şarkıyı nota nota çıkarıp yazmak, çalmak ve ezberlemek.
10. Hiç bir şey yoksa bile davul üstüne bas çalarak, riffler, yürüyüşler, solo line'lar geliştirmek, ancak bu da belli bir birikim ister elbet.
Teşekkürler."Bu sorunuzun yanıtı zor,sayfalar yetmez,armoni bilmek lazım vs demeyip anlatmissiniz."
Zaten her mesajımda amatör olduğumu az çok armoni bildiğimi belirtmiştim.
 
Tam anlamamakla birlikte sanki soru şuna evriliyor gibi hissettim: "Neden bas gitar full kalın notalarda yürürken birden oktav geçişi yaparak tiz sese kayıyor?" eğer doğru anladıysam bu durum aslında gitar vb. tiz sesli enstrümanın çaldığı parta veya vokalin yükseldiği notaya vurgu yapmayı hedefleyerek yapılabilir. Bas gitarın ana enstrüman olduğu jazz tarzı müzikleri hariç tutarsak(kaldı ki bu müziklerde de eşlikçi konumda ek bir bas gitar olabilir) daha çok eşlikçi olduğu rock ve pop tarzı müziklerde vokalin parladığı bir anı bas gitar ön plana çıkarabilmek adına tizden eşlik edebilir, çünkü kalından eşlik ettiğinde uğultu veya tiz enstrümanın parlattığı notayı yutma-baskılama gibi bi durum yaratır. Armoni ile alakalı bir durum olsa bile bu noktada biraz da duyum ve hissiyata değer katmak adına yapılabilecek bir hareket. Bunun dışında bas armonisi düşünürken bas gitaristin yaptığı hareketi özenle seçmesi gerekir ki tüm orkestrayı ters köşeye yatırmasın. Örneğin gitar çok daha özgür davranıp kromatik bir geçişi küçücük bir noktada uygularken ve "wooow çok hoş oldu" tepkisi alırken, bas gitar bu kadar özgür hareket edemeyebilir çünkü disonans yaratıp kötü bir duyuma sebep olabilir. Mevzu bi noktada hem matematiğe bakıyor, hem de şarkıda yaratmak istediğiniz groove önem kazanıyor. Umarım konuya bir katkısı olur :)
Tesekkurler
 
Geri
Üst