(Soundcheck) Sahnede Bas Sesinden En İyi Performans?

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda mtnckr tarafından 5 Mayıs 2004 tarihinde açılan konu

  1. Herkese selam,
    Dün bir barda çaldık. Ses sisteminde büyük sorun yaşadık. Özellikle benim bas tonunu bir türlü ayarlayamadık. Davul, gitar, vokal ve bas birlikte miksere bağlıydı. ordan da kolonlara. Ben bas gitarın kolonlara verilmesinin düşük frekansından dolayı sorun yarattığını düşündüm. Bence bas bir kafa kabine girse daha iyi olur. Hem böylece diğer enstrumanlar içinde kolonlarda rahatlama olur. zaten bir kabinden çıkan ses barın her tarafına yayılır diye düşünüyorum. Yanılıyor muyum? Birde sahnede monitörler vardı fakat biz monitörlerden hiçbirşey duyamıyorduk. Sound check konusunda da her türlü görüşünüzü almaya hazırım. Bu konuda söyleyecekleri olanlara şimdiden teşekkürler.
     
  2. Genelde bas 'daki sorun gross davul ile frekanslarinin kimi yerde ortusmesinden sebeb oluyor birde headroom dedigimiz olayi cabuk doldurur baslar. Basi iyi bir DI veya POD vs gibi bir ara unite ile de baglayabilirsiniz sorun olmamasi lazim. tonmaster'in once bas ile kick drum'i mikserde iyice EQ ile ayirmasi lazim. sonra orta sesler ve vokal vs vs. Bu arada caldiginiz odanin akustigi de bu ayarlar yapildiktan sonra master EQ ile ayarlanir. Tabi oda bos iken yankilanan sesler, oda doldugunda yok olur bunlari onceden hesap ederek soundcheck yapilir genelde :)
     
  3. Sevgili Burak,
    Zaten ortamın akustiği rezalet. Ama daha önce de böyle yerlerde çalmıştım ve bu kadar kötü bir sound oluşmamıştı. Ben soundcheck te özellikle basın tonu ile ilgili sorun yaşadım. Çok dağınık ve boğuk geliyordu. Diğer enstrumanlar vasat da olsa rahatsızlık sınırlarını zorlamıyordu. Amfiden mikrofonlama yaptım, direkt miksere girdim, ekolayzırdan ayar yaptım ve hatta arkadaşın behringer bass v-amp’ını preamfi olarak denedim ama, sorun devam etti. O gece basın tellerine her dokunuşumda gelen sesten ötürü acı çektim. Balans açısından düşünürsek bas gitarı ayrı bir kabine (mesela bir 4x10) girsem, gitar, vokal ve davulu ortak olarak diğer kolonlara paylaştırsak; bu sorunu çözmekte faydalı olur mu? Yoksa benim aklıma gelmeyen başka bir sorun mu var. Bu barda her hafta çalacağımız için bu sorunu çözmem gerek. Yoksa tam anlamıyla bir işkence olacak benim için.
    Not: Senin son gönderdiğin şarkı “blue collar man” bence en iyisiydi. Buram buram Nashville kokuyor. Müziğini oldukça içten ve duygulu buluyorum. Forumda takip edebildiğim kadarı ile (Doruk ile birlikte) en olgun ve en alçak gönüllü adamsın. Tebrikler. Saygılar.
    Metin
     
  4. Metin dediğin olayı araştırdım biryerde okudum.Bas gitar için iyi bir bass amplisi ile odada nereye koyarsan koy bass sesi odayı doldururmuş.Yani anladığım kadarıyla bass ı kolonlara grmek yerine iyi bir bas amp la daha iyi sonuç alırız diye düşündüm.
    Ayrıca Burak abi nin pod ya da di box ile ilgili dediği olay hakkında biz de v-amp bass kullandık ama sonuç yine çok kötüydü.Bence olayın kilit noktası bizle ilgilenen mixerin başındaki çocuğun bilgisizliği ve öneriye açık olmamasıydı.Bence PA sistem ayarlama ile ilgili bilgi sahibi olup kendimiz ayar yapmalıyız.Aslında bu sayfanın ismini değiştirmek mümkünse burada PA sistem ayarlama başlığı altında tartışsak bence herkese yararlı olur.
     
  5. ben sorunun daha çok tonlamadan kaynaklı oldugunu düsünüyorum.ses boguksa mesela bir miktar tiz ve parlaklık eklenip bass ı kısılabilir.ayrıca bas ın reverb veya delay efekti varsa bunuda mümkün oldugunca kıs.
    baska bir sey de diger enstrumanlar ve odanın akustığı .diger enstrumanları hafiften pan la ki ses ler iç içe kıç kıça girmesin.

    daha baska bir olayda( bu her zaman olur eger monitörden sesi saglıklı duyamıyorsan ses sana normalden daha farklıymıs gibi gelecxektir.o yüzden monitörü den sesi saglıklı almalısın.birde diger arkadasların dedigi gibi kick drum lada bazı seslerinin çakışmaması lazımki bunda oturacagınız yer,eko. ayarları ve pek önemsenmeyen davulun düzgün akortlanması da etkili.

    aklıma gelenler veya baska deyisle bilgilerim bu kadar.
     
  6. Bas soundu, bas amfisinin yanında ayarlanmaz. Biraz uzakta bakmak gerekir. Ayrıca EQlamak mümkünse bas gitar dışındaki diğer enstrümanların 250 Hz e kadar olan frekanslarını traşlamak gerekir. Daha detaylısı: baslarda 400-800-1600 Hz gibi oktavlara denk düşen frekansların artırılması ve diğer enstrümanlarda traşlanması çok fayda sağlar. Buna ek olarak bas gitara asla reverb vermeyin. Dahası, mümkünse bas gitarı 120 Hz altını kesin. Herkes 50-75 Hz arasının önemli olduğunu sanır ama psikoakustik sizi kurtaracak ve kros ile çakışmayacaktır.

    Kolay gelsin
     
  7. bilmiyorum ama bu traslama olayının abartılması bana pek dogru gelmiyor.sesin karekteristigi bozuluyor.illaki traşlama yapmak lazım ama basın 150 hz altındaki sesleri niye yutalım.

    bu arada yeni avatarım nasıl?
     
  8. 150hz'den aşağısı kicklere kalsın diye traşlanır. Daha önce bu konu çok tartışılmıştı, kroslarla bass gitarın birbirinden nasıl ayrılacağı...
     
  9. hep rock müzige göre düsünüyorsunuz.ya kick yoksa
     
  10. Vardır.
     
  11. Kiksiz davul mu olur? Doğallık insan kulağının algılayabildiği kadardır. Küçük hoparlorlerde (pc vb.) 60 Hz gibi bir frekans (kik ve bas sesleri vb.) katları yani harmonikleri alınarak kullanılır ki o küçük hoparlörler patlamadan insana kik ve bas rengini verebilsin. Kulak bunu 60 hz gibi algılar. Bunlar standart ses oyunlarıdır. Doğa bozulmaz. Başarılı ses düzeni için bunlar gerekli. Ya da çok iyi bir konser akustiği olan salonda, iyi yalıtılmış mekanda ve pro ekipmanla çalmanız gerekir. O zaman bile gerekli olan işlemler vardır. Ses gürültüsünden kurtulmak için işe yaramayan frekans aralıkları, başka enstrüman için gerekli olanlar için alınır, traşlanır. Yoksa ünlü gruplar neden yüzbinlerce dolarlık ekipman kullanıyor değil mi?
     
  12. Mtnckr, monitörlerden hiçbirşey duyamadığından bahsetmişsin. Eğer PA sistemin loudspeakerları sizin önünüzde kalıyor ise herşeyi boğuk duymanız gayet normal. Bas seslerin dağılım açısı 360 derece iken, tweeterın dağıtım açısı 180 derecedir.

    Benimde zamanında bir okul konserinde olan bir acı tecrübem var. Tam bizim çıkacağımız sırada tonemaster lahmacuncuya gittiğinden, bize aletleri kuran rodi soundcheckte eşlik etti, sonuç bizim monitörleri açmayı başaramadı, ben boğuk çaldığımı duyulmadığımı düşünerek preampten treble ve presence ı kökleyip tuşeli tuşeli çalınca, bimlemkaç tane kolonun önündeki 200-300 insana treble eziyeti çektirmişim bilmeden.
     
  13. Ben bu konuda Atalay' a katiliyorum arkadaslar. Bence de ilk yapilmasi gereken gereksiz frekanslarin traslanmasidir. Ama anladigim kadariyla bütün enstrümanlari miksere girdikleri icin böyle bir imkanlari yok. Tabi O1- O2 tarzi Digital Mixerleri yoksa. Tahminimce onlarin kullandigi mixerde master eq. vardir ki bu da frekanslari yaymak adina hic bir ise yaramaz. Amac trackleri ayri frekanslara koymak degil mi?
    Bu durumda yapilacak en akillica sey, tabi burada PA sisteminin nasil oldugu da önemli, bass gitari ayri bir kabindan vermektir. Roni' nin dedigi gibi düsük seviyeli bir pan yapmak da faydali olabilir.
    Eger tonmeister yoksa (gercek tonmeister) bass gitari gitariste caldirip senin uzaktan yapacagin ayarlarla ilgili fikir edinmen en sagliklisi olacaktir.

    Afiyet olsun :)
     
  14. Cevaplar için herkese teşekkür ederim. Basın düşük frekansını traşlamak (low cut fitler denilen şey herhalde) gibi bir lüksümüz yok. Şu anda barda bas için bir kabin de bulunmadığından; panlama olayı ile sorunu hafifletebileceğimi tahmin ediyorum. Skatheist’in sözünü ettiği loudspeaker problemin kaynağı olabilir. Loudspeaker benden 6-7 metre uzaktaydı ve benim yüzüm loudspeaker a dönükken (bu şekilde çalıyordum) bana olan açısı 75 derece civarındaydı.
    Skatheist, bas ve tiz seslerin dağılım açısı ne demek biraz açar mısın? Buna göre kolonların ideal dağılımı nasıl olmalı?
    Metin
     
  15. ...hatta gerçek tonmeister yoksa bass gitarı gitariste çaldırıp oradan uzaklaşmak en iyisi! :)

    Şaka bir yana, bar ortamı gibi küçük hacimli yerlerde direkt bass amplisinden çalıp tesisata hiç girmemek en iyisi.
     
  16. Şöyle bir husus var:
    * Loudspeaker dediğim miksere bağlı olan,dinleyiciye dönük olup sizin müziğinizi dinleyiciye ulaştıran kolonlar
    * Monitör dediğim ise yüzü size dönük olup gurubun performansını çalan insanlara taşıyan kolonlar.

    Şöylede bir mantık var :
    * Kolonlar bas sesi 360 derece dağıtır, arkasına önüne sağına soluna. Hi ve mid frekansları ise sadece dönük olduğu tarafa doğru verirler.

    Sizin sistemde çalışan tek bir kolon sistemi varsa (loudspeakerlar) ve buda size dönükse, seyirciye sesin boğuk gitmesi normaldir.

    Eğer siz loudspeakerların arkasında veya altında kalıyorsanız sizin boğuk duymanızda normaldir.
    Eğer monitörler çalışmıyorsa ( ki çalışmalılar ) Soundchecki sahne önünde yapmanız gerekir ( en azından seyircinin duyduğunu düzgün ayarlamak için )
     
  17. Eğer PA sisteminde crossover üzerinden ayrı amplifikasyon ile beslenen bir subwoofer yoksa, veya Martin/Turbosound/JBL gibi çok kaliteli bir fullrange kabin seti kullanılmıyorsa -ki böyle bir sisteme yatırım yapacak bar biraz ender bulunur- bas gitarı ana PA sistemine girmeyin, güçlü kaliteli bir bas amplisi küçük mekânlarda işi rahatça görür, yok ille de girecekseniz o zaman mutlaka bas kanalında kompresör/limitör kullanın, yoksa dağınık bas sinyaller sistemi şişirir. Aşırı dip bas frekanslardan kaçının ve enstrumanları tonlarken bireysel frekans aralıklarını mümkün olduğu kadar dar tutun. Bu hem gereksiz yere feedbackleri önler, hem de örtüşen frekanslarda yığılmaları engeller, dolayısı ile geride kalan detayları duyurmak için sistemi köklemek zorunda kalmazsınız, daha kontrollü bir ses çıkar. Ayrıca da canlı performanslarda hiçbir zaman CD kalitesi beklemeyin, mekânda salına salına dolaşan insanlar bile sürekli akustiği etkiler, dolayısı ile "eh işte fena değil" bir sound yakaladıysanız orada bırakın, kurcalamayın, daha da iyileştireyim derken o da gider.
     
  18. Sadece metin değil gitar ve benim performans da berbattı.8-12 kanallı yamaha bir Mixer vardı.Ve üzerindeki ayarlar sadece behringer mx802a gibiydi.Yani 3 band eq ,pan ve gain control dışında ayar yoktu.Zaten dynamic processor da yoktu.Şimdi diyeceksiniz ki başka barda çıkın.Haklısınız ama bursadaki rock barlarda bu bile lüks.

    Ayrıca ben de davulun sesinin bidon gibi olduğunu göedüm.Fakat doğru bildiğimi sandığım birşeyi bile yapmama izin vermediler.Kickin ön derisi çıkarılmış ve içine battaniyeler konmuş.Ve kick mikrofon ise buraya yakın bir noktaya sabitlenmişti.(bence gayet uzaktı).Oysa ki benim bildiğim bass sesleri dynamic mikrofonların algılaması için ses kaynağına yakın konmalıydı.Yani kick mikrofonu iyice içe yerleştirilip içerisi doldurulup dış deri kapatılacaktı.Ben böyle düşündüm.Yanlış mı sizce ?
    Ayrıca 3 mikrofonla davulda en iyi yerleşim nasıl olur?
    Konserde alto için konmuş mikrofonlar crash e altodan daha yakın,yani tepede idi.Fakat benim bildiğim tiz sesler uzaktan da alınabildiği için bence altolara yakın yerleştirilmeliydi mikrofonlar.
     
  19. Evet Bu Hafta Bizim ünide şenlik vardı Ve orda ElectroVoice Jbl Hk karışımı bir sistemi Yamaha 48 kanal mixseri crossoverla sürduler frekans bölücüler 4 tane subwoofera gelecek sesleri ayırdı ayrı bır power anfıye girdi sistem dehşetti yer yewrinden oynadı..
     

Bu Sayfayı Paylaş