Altyapı yaparken Ritim, söz ve ölçülerde problem yaşıyorum

Merhaba. Bir rock müzik grubu kuruyoruz ve artık coverdan öte kendi şarkılarımızı yapmaya başlamak istedik. Grubun solisti benim aynı zamanda söz yazanı da benim. Kişi sayımız az olduğu için gerektiği yerde ritim gitarı da üstleneceğim. Fakat şarkıyı yaparken nasıl bir ritm seçmeliyim bilemedim. Sözleri önce yazıp sözlere göre kafamdan ritm uydurdum (aşağı yukarı vs.) güzel şeyler de çıktı ama öyle olur mu olmaz mı yani sadece var olan kalıp ritmleri mi kullanmam lazım bilemedğm. Yazdığım sözle ritmin uyması için sanırım hece ölçüsü olması gerekiyor şiirdeki gibi. Ama bi çok şarkıda hece ölçüsü olmadan yazılmış kafam çok karıştı. İnternette araştırdığımda 4/4 lük ritm veya 16 lık ölçü gibi kavramlar duydum ama bu konuları pek anlamadım yardımcı olur musunuz ?
 
Merhaba. Bir rock müzik grubu kuruyoruz ve artık coverdan öte kendi şarkılarımızı yapmaya başlamak istedik. Grubun solisti benim aynı zamanda söz yazanı da benim. Kişi sayımız az olduğu için gerektiği yerde ritim gitarı da üstleneceğim. Fakat şarkıyı yaparken nasıl bir ritm seçmeliyim bilemedim. Sözleri önce yazıp sözlere göre kafamdan ritm uydurdum (aşağı yukarı vs.) güzel şeyler de çıktı ama öyle olur mu olmaz mı yani sadece var olan kalıp ritmleri mi kullanmam lazım bilemedğm. Yazdığım sözle ritmin uyması için sanırım hece ölçüsü olması gerekiyor şiirdeki gibi. Ama bi çok şarkıda hece ölçüsü olmadan yazılmış kafam çok karıştı. İnternette araştırdığımda 4/4 lük ritm veya 16 lık ölçü gibi kavramlar duydum ama bu konuları pek anlamadım yardımcı olur musunuz ?
Şimdi söyleceğim şeyler sizi biraz üzebilir, ama bunları birinin söylemesi gerekiyor ne yazık ki:)
Şarkı yazmak (veya benzeri her türlü üretim süreci...) ilham ile başlar. Çok küçük bir parça bile olsa, bir fikir VEYA bir duygu olmak zorundadır.
Söz yazıp ritm uydurarak şarkı yazamazsınız. Tekerleme veya tezahürat yazılabilir (ciddiyim, hatta bizim taraftar kitlesi tribünde o uydurdukları şeye de utanmadan "beste" der zaten..), ama öyle şarkı yazılmaz. Yazdığınız şey gülünç olacaktır. Zaten ilk denemeleriniz öyle olmak da zorundadır. Zamanla gelişir.
İlham geldiği zaman melodi ve ritmik çerçeve genellikle birlikte gelir. "Uydurma" değil, yaratıcılık söz konusudur. Bazen bir parçası gelir, gerisini bilgi ve tecrübe ile tamamlayıp şarkı haline getirirsiniz. Nadiren de bütün bir şarkı baştan aşağı geliverir.

Peki ilham gelmiyorsa, davet edilemez mi ?
Evet, edilir. Mesela:

Bir riff veya akor dizisi çalın (evet, uydurun...) Ama bunu yapabilmek için de bir miktar tecrübe lazım elbette. Dinlediğiniz şeylerden esinlenin, sıfırdan yazın, fark etmez.
Bunu kaydedip, üzerine bir şeyler söylemeyi deneyin. Önceden yazdığınız sözleri uydurmaya çalışmayın. Gerekirse sadece mırıldanın. Sözü boş verin. Önce melodi otursun. Sonra o oturan melodiye söz yazın.
Eğer elde zaten bir melodi varsa, bunu akorlarla armonize etmek için biraz armoni bilginizi arttırmanız gerekecek. Eh, bir yerden başlamak lazım.
Tecrübeli şarkı yazarları akor dizileri üzerine rahatlıkla melodi yazabilirler. Bu hem kulak, hem de teorik bilgi meselesidir. Tecrübeli bir şarkı yazarı genellikle o sırada şarkı sözlerinin de bir kısmını oturtur.
Bir şekilde bu başlangıcı yaptıktan sonra, ŞARKI FORMU denilen şeyi öğrenmeye başlamanız gerekecek. Sevdiğiniz şarkılara bakarak yapın bunu. Mesela. nakarata gelene değin kaç tur söz dönüyor ? Nakarat ile birlikte tamamlanan form (1 tur diyelim..) kaç kere dönüyor ? Şarkının başında sözler girmeden önce ne var ? Intro mu kullanılmış ? Solo var mı ? Şarkının neresinde girmiş ? Şarkının çıkışında (outro) var mı ?
En az 10-20 şarkı için bunu yapmanızı tavsiye ederim. Yoksa "uyduruk" bir şeyler yaptığınızla kalırsınız. Bunu bilmeyen arkadaşlar bol bol beste yapabilir, ama ŞARKI yazamaz.
Şarkı sözlerinde belli bir kafiye örgüsü de olması gerekir çoğu zaman, ama bunu da yine müziğin akışına göre belirlemeniz gerekir. Belirleyici olan duygu-fikir, yani müzik olmalıdır. Söz değil. Şiir yazdığınızla kalırsınız sonra.
 
Son düzenleme:
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Şimdi söyleceğim şeyler sizi biraz üzebilir, ama bunları birinin söylemesi gerekiyor ne yazık ki:)
Şarkı yazmak (veya benzeri her türlü üretim süreci...) ilham ile başlar. Çok küçük bir parça bile olsa, bir fikir VEYA bir duygu olmak zorundadır.
Söz yazıp ritm uydurarak şarkı yazamazsınız. Tekerleme veya tezahürat yazılabilir (ciddiyim, hatta bizim taraftar kitlesi tribünde o uydurdukları şeye de utanmadan "beste" der zaten..), ama öyle şarkı yazılmaz. Yazdığınız şey gülünç olacaktır. Zaten ilk denemeleriniz öyle olmak da zorundadır. Zamanla gelişir.
İlham geldiği zaman melodi ve ritmik çerçeve genellikle birlikte gelir. "Uydurma" değil, yaratıcılık söz konusudur. Bazen bir parçası gelir, gerisini bilgi ve tecrübe ile tamamlayıp şarkı haline getirirsiniz. Nadiren de bütün bir şarkı baştan aşağı geliverir.

Peki ilham gelmiyorsa, davet edilemez mi ?
Evet, edilir. Mesela:

Bir riff veya akor dizisi çalın (evet, uydurun...) Ama bunu yapabilmek için de bir miktar tecrübe lazım elbette. Dinlediğiniz şeylerden esinlenin, sıfırdan yazın, fark etmez.
Bunu kaydedip, üzerine bir şeyler söylemeyi deneyin. Önceden yazdığınız sözleri uydurmaya çalışmayın. Gerekirse sadece mırıldanın. Sözü boş verin. Önce melodi otursun. Sonra o oturan melodiye söz yazın.
Eğer elde zaten bir melodi varsa, bunu akorlarla armonize etmek için biraz armoni bilginizi arttırmanız gerekecek. Eh, bir yerden başlamak lazım.
Tecrübeli şarkı yazarları akor dizileri üzerine rahatlıkla melodi yazabilirler. Bu hem kulak, hem de teorik bilgi meselesidir. Tecrübeli bir şarkı yazarı genellikle o sırada şarkı sözlerinin de bir kısmını oturtur.
Bir şekilde bu başlangıcı yaptıktan sonra, ŞARKI FORMU denilen şeyi öğrenmeye başlamanız gerekecek. Sevdiğiniz şarkılara bakarak yapın bunu. Mesela. nakarata gelene değin kaç tur söz dönüyor ? Nakarat ile birlikte tamamlanan form (1 tur diyelim..) kaç kere dönüyor ? Şarkının başında sözler girmeden önce ne var ? Intro mu kullanılmış ? Solo var mı ? Şarkının neresinde girmiş ? Şarkının çıkışında (outro) var mı ?
En az 10-20 şarkı için bunu yapmanızı tavsiye ederim. Yoksa "uyduruk" bir şeyler yaptığınızla kalırsınız. Bunu bilmeyen arkadaşlar bol bol beste yapabilir, ama ŞARKI yazamaz.
Şarkı sözlerinde belli bir kafiye örgüsü de olması gerekir çoğu zaman, ama bunu da yine müziğin akışına göre belirlemeniz gerekir. Belirleyici olan duygu-fikir, yani müzik olmalıdır. Söz değil. Şiir yazdığınızla kalırsınız sonra.
Uydurmaktan kastım kafadan atmak değil. Söz ve ritimi birbirine uydurmak anlamında dedim. Benim için ilham veya söz konuusunda problem yok çünkü küçük yaşlardan beri şiirle edebiyatla aram iyi be önemli derecede şiir konusunda başarılarım var. Bundan önce de rap müzikle uğraşıyordum ve emin olabilirsiniz ki yazdığım şarkı sözleri gülünç olmaz. Kafiyeler ise zaten kafamdan otomatik çıkıyor. Kısaca söz konusunda problem yok. Sorunum aslında söz ve ritmi harmanlamak. Bunu daha iyi şöyle açıklamaya çalışayım: önce sözleri yazıp daha sonra kafamda ezgisini çıkarıyorum bir melodi oluşuyor. Daha sonra ritme geldiğimde ise kalıplaşmış var olan ritmlerden uygun olanı mı seçmek zorundayım yoksa ezgiye göre kendim özgün ve en baştan mı bir ritim uydurmalıyım bunu bilmiyorum. Ya da en başta ritmi ve diğer şeyleri belirleyip en son mu söz yazmalıyım
 
Uydurmaktan kastım kafadan atmak değil. Söz ve ritimi birbirine uydurmak anlamında dedim. Benim için ilham veya söz konuusunda problem yok çünkü küçük yaşlardan beri şiirle edebiyatla aram iyi be önemli derecede şiir konusunda başarılarım var. Bundan önce de rap müzikle uğraşıyordum ve emin olabilirsiniz ki yazdığım şarkı sözleri gülünç olmaz. Kafiyeler ise zaten kafamdan otomatik çıkıyor. Kısaca söz konusunda problem yok. Sorunum aslında söz ve ritmi harmanlamak. Bunu daha iyi şöyle açıklamaya çalışayım: önce sözleri yazıp daha sonra kafamda ezgisini çıkarıyorum bir melodi oluşuyor. Daha sonra ritme geldiğimde ise kalıplaşmış var olan ritmlerden uygun olanı mı seçmek zorundayım yoksa ezgiye göre kendim özgün ve en baştan mı bir ritim uydurmalıyım bunu bilmiyorum. Ya da en başta ritmi ve diğer şeyleri belirleyip en son mu söz yazmalıyım
Eğer bahsettiğimiz şeyin rap olduğunu bilseydim yanıt yazmazdım.
Ben armonik yapıya dayalı şarkı yazmaktan bahsettim. Ritm dendiğinde anlamalıydım ama yazmış bulundum.
Yazmadım sayın yukarıdakileri. Rap konusunda deneyimim yok ve dinlemiyorum.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Eğer bahsettiğimiz şeyin rap olduğunu bilseydim yanıt yazmazdım.
Ben armonik yapıya dayalı şarkı yazmaktan bahsettim. Ritm dendiğinde anlamalıydım ama yazmış bulundum.
Yazmadım sayın yukarıdakileri. Rap konusunda deneyimim yok ve dinlemiyorum.
Rap konusunda değil onu sadece örnek olarak verdim ("bundan önce de rap müzikle uğraşıyordum" dedim:) )sanırım biz sizle anlaşamıyoruz :)
 
Bu konuda bir kural yoktur. Beste yapmak dunyadaki en inanilmaz şeylerden biri ve bir formulu yok. Dunyada bir cok sarki yazarinin ne yaptigindan haberi yoktur teorik manada yani.

Benim tavsiyem kulaginiza güvenin arkadaslariniza dinletin bazen insan yaptigi seyin ne kadar iyi yada kötü oldugunu anlayamayabilir. Sevdiginiz bir ritmi alın ve onu gelistirin yada degistirin dedigim gibi kulak yanılmaz. İlk denemeler genelde korkunç olur ama zamanla müzikal kişiliginiz gelisir calisin ve deneyin.
 
Merhaba. Bir rock müzik grubu kuruyoruz ve artık coverdan öte kendi şarkılarımızı yapmaya başlamak istedik. Grubun solisti benim aynı zamanda söz yazanı da benim. Kişi sayımız az olduğu için gerektiği yerde ritim gitarı da üstleneceğim. Fakat şarkıyı yaparken nasıl bir ritm seçmeliyim bilemedim. Sözleri önce yazıp sözlere göre kafamdan ritm uydurdum (aşağı yukarı vs.) güzel şeyler de çıktı ama öyle olur mu olmaz mı yani sadece var olan kalıp ritmleri mi kullanmam lazım bilemedğm. Yazdığım sözle ritmin uyması için sanırım hece ölçüsü olması gerekiyor şiirdeki gibi. Ama bi çok şarkıda hece ölçüsü olmadan yazılmış kafam çok karıştı. İnternette araştırdığımda 4/4 lük ritm veya 16 lık ölçü gibi kavramlar duydum ama bu konuları pek anlamadım yardımcı olur musunuz ?
Şarkı yaparken nasıl ritm seçeceğiniz sizin müzikal tarzınızla ilgilidir. Ben de önce söz yazınca buna nasıl bir müzik yazmalıyım diye düşündüğümde sözlerin beni müziğe götürdüğü zamanlar olmuştur. Ya da sözle müziğin aynı anda geldiği an dahi oldu. Hatta ritm üzerine önceden yazdığım sözü oturttuğum da oldu. @barrios hocam yazmış zaten güzelce bu iş duygu ve ilham işi diye.

Rap geçmişinden bahsetmişsin. Rapte söz hızlı akıyor diye biliyorum (yanlışsa düzeltin). Yeni grubunuzda da buradaki akıcılıkla gidiyorsanız, tavsiyem üst üste oturmak istediğiniz söz ve ritm/melodiyi çok ama çok yavaş çalarak deneyin (Slow bir parçaysa bile). Bulacaksınız o ritmi.
 
Bunun için fazla fazla müzik dinlenmesi lazım, öyle böyle değil. Yıllar sürecek bir iş. Müziği duygusal, sezgisel olarak sindirmek kolay iş değil, mantıksal olarak bakarsak da solfej ve armoni dersi almak gibi işler de var ama işi sezgisel halde bütün olarak kavrayabilme becerisi daha zor bir iştir. Sizin sorularınız mantıksal tarafı ile ilgili görünüyor, yani, ritim ve hece ölçüsü ile ilgili sorularınız o yönü işaret ediyor ama sezgisel taraf çok güçlenince bu sorular ortaya çıkmadan şarkı yazılıp bitirlmiş bile olabiliyor. Tecrübeden söylüyorum, kitabi bir şey değil, onun için çok ama çok müzik derinlemesine dinlenmeli, yaşanmalı. O da çok zaman alan bir iş. Bir de şarkı sözlerini önünüze yayıp bir yandan müziği dinlerken, o eseri çıkaran kafanın içine girmeye çalışın. O adamın damarlarına girmeye çalışın. Bu söylediklerim, süslü ve aptalca gelecektir ama öyle olmadığını ancak yaşayarak görebilirsiniz, bunu sizin yerinize başkası yapamaz. Tabi gerçek bir şarkıdan bahsediyorum...

Sezgisellik için şu örneği vereyim, elini kağıttan kaldırmadan tek seferde, diyelim ki şarkının çalma süresinde yazıp bitirmek mümkün müdür? Kitabi bir şey söylemiyorum, muhtemelen böyle bir soruyu daha önce duymadınız. @barrios'un bahsettiği ilhamla ilgili bu durum, hep yanlış anlaşılan ve bilindiği sanılan bir şey olarak hatırlanan bir kelime olan ilham. Onu çağırmak zor iştir onun için çok çok müzik dinleyin ki bu konuda güç kazanın.
 
Son düzenleme:
Bunun için fazla fazla müzik dinlenmesi lazım, öyle böyle değil. Yıllar sürecek bir iş. Müziği duygusal, sezgisel olarak sindirmek kolay iş değil, mantıksal olarak bakarsak da solfej ve armoni dersi almak gibi işler de var ama işi sezgisel halde bütün olarak kavrayabilme becerisi daha zor bir iştir. Sizin sorularınız mantıksal tarafı ile ilgili görünüyor, yani, ritim ve hece ölçüsü ile ilgili sorularınız o yönü işaret ediyor ama sezgisel taraf çok güçlenince bu sorular ortaya çıkmadan şarkı yazılıp bitirlmiş bile olabiliyor. Tecrübeden söylüyorum, kitabi bir şey değil, onun için çok ama çok müzik derinlemesine dinlenmeli, yaşanmalı. O da çok zaman alan bir iş. Bir de şarkı sözlerini önünüze yayıp bir yandan müziği dinlerken, o eseri çıkaran kafanın içine girmeye çalışın. O adamın damarlarına girmeye çalışın. Bu söylediklerim, süslü ve aptalca gelecektir ama öyle olmadığını ancak yaşayarak görebilirsiniz, bunu sizin yerinize başkası yapamaz. Tabi gerçek bir şarkıdan bahsediyorum...

Sezgisellik için şu örneği vereyim, elini kağıttan kaldırmadan tek seferde, diyelim ki şarkının çalma süresinde yazıp bitirmek mümkün müdür? Kitabi bir şey söylemiyorum, muhtemelen böyle bir soruyu daha önce duymadınız. @barrios'un bahsettiği ilhamla ilgili bu durum, hep yanlış anlaşılan ve bilindiği sanılan bir şey olarak hatırlanan bir kelime olan ilham. Onu çağırmak zor iştir onun için çok çok müzik dinleyin ki bu konuda güç kazanın.
20 küsur sene önce, telefonlu modem zamanında, eve ilk internet pakedimi kurmaya çalışıyordum. Danışma hattını aradım. "Şu anda internet sihirbazındayım, ne yapmam gerekiyor ?" dedim. Adam "internet sihirbazıyla işiniz yok, çıkın oradan. CD'yi takıp onunla kurulum yapın" dedi:)
Yanlış soruya doğru cevap verilmiyor; işin özü bu aslında.
 
Bunun için fazla fazla müzik dinlenmesi lazım, öyle böyle değil. Yıllar sürecek bir iş. Müziği duygusal, sezgisel olarak sindirmek kolay iş değil, mantıksal olarak bakarsak da solfej ve armoni dersi almak gibi işler de var ama işi sezgisel halde bütün olarak kavrayabilme becerisi daha zor bir iştir. Sizin sorularınız mantıksal tarafı ile ilgili görünüyor, yani, ritim ve hece ölçüsü ile ilgili sorularınız o yönü işaret ediyor ama sezgisel taraf çok güçlenince bu sorular ortaya çıkmadan şarkı yazılıp bitirlmiş bile olabiliyor. Tecrübeden söylüyorum, kitabi bir şey değil, onun için çok ama çok müzik derinlemesine dinlenmeli, yaşanmalı. O da çok zaman alan bir iş. Bir de şarkı sözlerini önünüze yayıp bir yandan müziği dinlerken, o eseri çıkaran kafanın içine girmeye çalışın. O adamın damarlarına girmeye çalışın. Bu söylediklerim, süslü ve aptalca gelecektir ama öyle olmadığını ancak yaşayarak görebilirsiniz, bunu sizin yerinize başkası yapamaz. Tabi gerçek bir şarkıdan bahsediyorum...

Sezgisellik için şu örneği vereyim, elini kağıttan kaldırmadan tek seferde, diyelim ki şarkının çalma süresinde yazıp bitirmek mümkün müdür? Kitabi bir şey söylemiyorum, muhtemelen böyle bir soruyu daha önce duymadınız. @barrios'un bahsettiği ilhamla ilgili bu durum, hep yanlış anlaşılan ve bilindiği sanılan bir şey olarak hatırlanan bir kelime olan ilham. Onu çağırmak zor iştir onun için çok çok müzik dinleyin ki bu konuda güç kazanın.
Çok iyi bir yazı öncelikle bu sebeple teşekkür ediyorum. Ben o dediğiniz sezgisel kısma sahibim. İlham da sürekli olarak geliyor. Belki böyle basitçe şairim diyip geçmek yanlış olacaktır ama şairden kalır yanım yok desem doğru olur sanırım. Hatta sadece söz değil melodi/ezgi kafamda herşeyi kurabiliyor üretebiliyorum. Dediğiniz diğer teorik yani bilgiye dayalı kısım benim soru işaretim oluyor işte. Şöyle ki: kafamda kuruyorum üretiyorum ama acaba diyorum bunun bi kuralı var mı kurala aykırı mı yapıyorum yanlış mı yapıyorum düşüncesi oluyor. Mesela gitarla kendi ürettiğim birşeye ritim atacağım illa ki bilindik ritimler mi atmak zorundayım yoksa kendim özgün ritim yapabilirmiyim. Bunlar benim sorularım işte. Eğer şuan derdimi anlatamadıysam bir de şöyle deneyeyim anlarsınız sanırım. Ben tamamen kafamdan bir ritim hazırladım gitarla. Ve arkadaşa gösterdiğimde bana şunu dedi "olum güzel de ben bunu ilk defa duyuyorum yanlış olmasın" dedi. O an da bende soru işareti çıktı ve kendi kendime dedim ki "ulan kendi şarkımıza ritim yaparken var olan ritimlerden (vahde ritmi boleri ritmi gibi var olan ritimler yani) mi seçmek zorundayız acaba lan kendimiz yaratamıyor muyuz ? ". Sorum da bu işte aslında. Kendim düzenli ve uyumlu şekilde aşağı yukarı vuruşlar yapa yapa şarkıma ritim üretemez miyim ?
 
Şarkı yaparken nasıl ritm seçeceğiniz sizin müzikal tarzınızla ilgilidir. Ben de önce söz yazınca buna nasıl bir müzik yazmalıyım diye düşündüğümde sözlerin beni müziğe götürdüğü zamanlar olmuştur. Ya da sözle müziğin aynı anda geldiği an dahi oldu. Hatta ritm üzerine önceden yazdığım sözü oturttuğum da oldu. @barrios hocam yazmış zaten güzelce bu iş duygu ve ilham işi diye.

Rap geçmişinden bahsetmişsin. Rapte söz hızlı akıyor diye biliyorum (yanlışsa düzeltin). Yeni grubunuzda da buradaki akıcılıkla gidiyorsanız, tavsiyem üst üste oturmak istediğiniz söz ve ritm/melodiyi çok ama çok yavaş çalarak deneyin (Slow bir parçaysa bile). Bulacaksınız o ritmi

Şarkı yaparken nasıl ritm seçeceğiniz sizin müzikal tarzınızla ilgilidir. Ben de önce söz yazınca buna nasıl bir müzik yazmalıyım diye düşündüğümde sözlerin beni müziğe götürdüğü zamanlar olmuştur. Ya da sözle müziğin aynı anda geldiği an dahi oldu. Hatta ritm üzerine önceden yazdığım sözü oturttuğum da oldu. @barrios hocam yazmış zaten güzelce bu iş duygu ve ilham işi diye.

Rap geçmişinden bahsetmişsin. Rapte söz hızlı akıyor diye biliyorum (yanlışsa düzeltin). Yeni grubunuzda da buradaki akıcılıkla gidiyorsanız, tavsiyem üst üste oturmak istediğiniz söz ve ritm/melodiyi çok ama çok yavaş çalarak deneyin (Slow bir parçaysa bile). Bulacaksınız o ritmi.
Rapteki akışımla rocktaki akışımı bir tutmuyorum o yüzden o pek önemli bir faktör değil. Ve işte dediğiniz gibi "ritim seçmek" ben bir ritim seçmek zorunda mıyım ? Ritim üretsem yanlış mı olur ? Asıl sorum bu. Ben sözleri yazdım kafamda bi akış da belirledim müzik de belirledim ritim de bunlara uygun şekilde kendi kafamdan çıkartabiliyorum ama bu yaptığım yanlış mı işte onu soruyorum. Kafamdan çıkarmamam yani üretmemem mi gerekiyor illa ki araştırıp var olandan seçmem mi gerekiyor.
 
Çok iyi bir yazı öncelikle bu sebeple teşekkür ediyorum. Ben o dediğiniz sezgisel kısma sahibim. İlham da sürekli olarak geliyor. Belki böyle basitçe şairim diyip geçmek yanlış olacaktır ama şairden kalır yanım yok desem doğru olur sanırım. Hatta sadece söz değil melodi/ezgi kafamda herşeyi kurabiliyor üretebiliyorum. Dediğiniz diğer teorik yani bilgiye dayalı kısım benim soru işaretim oluyor işte. Şöyle ki: kafamda kuruyorum üretiyorum ama acaba diyorum bunun bi kuralı var mı kurala aykırı mı yapıyorum yanlış mı yapıyorum düşüncesi oluyor. Mesela gitarla kendi ürettiğim birşeye ritim atacağım illa ki bilindik ritimler mi atmak zorundayım yoksa kendim özgün ritim yapabilirmiyim. Bunlar benim sorularım işte. Eğer şuan derdimi anlatamadıysam bir de şöyle deneyeyim anlarsınız sanırım. Ben tamamen kafamdan bir ritim hazırladım gitarla. Ve arkadaşa gösterdiğimde bana şunu dedi "olum güzel de ben bunu ilk defa duyuyorum yanlış olmasın" dedi. O an da bende soru işareti çıktı ve kendi kendime dedim ki "ulan kendi şarkımıza ritim yaparken var olan ritimlerden (vahde ritmi boleri ritmi gibi var olan ritimler yani) mi seçmek zorundayız acaba lan kendimiz yaratamıyor muyuz ? ". Sorum da bu işte aslında. Kendim düzenli ve uyumlu şekilde aşağı yukarı vuruşlar yapa yapa şarkıma ritim üretemez miyim ?
Dediğiniz şekilde "yanlış ritm" diye bir şey olamaz. Yani tümüyle estetik açıdan bakıldığında böyle bir şey mümkün değil.
Ama eğer belli bir ölçü var da (örnek 4/4) sizin çaldığınız figür veya patern buna oturmuyorsa, o zaman sıkıntı çıkabilir elbette.
Örneğin siz metronoma uygun çalamıyorsanız (icra sorunu), veya farklı bir ölçüyü (örneğin 3/4) diğerinin üzerine oturtmaya çalışıyorsanız, bu anlamda problem olabilir.
Yani uygulamaya yönelik bir bağlam olması lazım yanış veya doğru demek için.
Eğer isterseniz o ritmi paylaşın burada, ama kafanızdaki ölçüyü veya en azından kuvvetli ve zayıf zamanı duyuran bir şey, mesela davul veya metronom da olmalı beraberinde.
Eğer sizin "yarattım" dediğiniz şey aslında eksik veya yanlış bir şeyi maskelemiyorsa, sadece özgün veya yeni olması onu yanlış yapmaz.
 
Şarkı yaparken nasıl ritm seçeceğiniz sizin müzikal tarzınızla ilgilidir. Ben de önce söz yazınca buna nasıl bir müzik yazmalıyım diye düşündüğümde sözlerin beni müziğe götürdüğü zamanlar olmuştur. Ya da sözle müziğin aynı anda geldiği an dahi oldu. Hatta ritm üzerine önceden yazdığım sözü oturttuğum da oldu. @barrios hocam yazmış zaten güzelce bu iş duygu ve ilham işi diye.

Rap geçmişinden bahsetmişsin. Rapte söz hızlı akıyor diye biliyorum (yanlışsa düzeltin). Yeni grubunuzda da buradaki akıcılıkla gidiyorsanız, tavsiyem üst üste oturmak istediğiniz söz ve ritm/melodiyi çok ama çok yavaş çalarak deneyin (Slow bir parçaysa bile). Bulacaksınız o ritmi

Bu konuda bir kural yoktur. Beste yapmak dunyadaki en inanilmaz şeylerden biri ve bir formulu yok. Dunyada bir cok sarki yazarinin ne yaptigindan haberi yoktur teorik manada yani.

Benim tavsiyem kulaginiza güvenin arkadaslariniza dinletin bazen insan yaptigi seyin ne kadar iyi yada kötü oldugunu anlayamayabilir. Sevdiginiz bir ritmi alın ve onu gelistirin yada degistirin dedigim gibi kulak yanılmaz. İlk denemeler genelde korkunç olur ama zamanla müzikal kişiliginiz gelisir calisin ve deneyin.
"Sevdiğiniz bir ritmi alın ve onu geliştirin" işte bu konuda sorum başlıyor. Ritim seçmek zorunda mıyım kafamdan üretemez miyim. Ya da zorundaysam neye göre seçmem lazım
 
Dediğiniz şekilde "yanlış ritm" diye bir şey olamaz. Yani tümüyle estetik açıdan bakıldığında böyle bir şey mümkün değil.
Ama eğer belli bir ölçü var da (örnek 4/4) sizin çaldığınız figür veya patern buna oturmuyorsa, o zaman sıkıntı çıkabilir elbette.
Örneğin siz metronoma uygun çalamıyorsanız (icra sorunu), veya farklı bir ölçüyü (örneğin 3/4) diğerinin üzerine oturtmaya çalışıyorsanız, bu anlamda problem olabilir.
Yani uygulamaya yönelik bir bağlam olması lazım yanış veya doğru demek için.
Eğer isterseniz o ritmi paylaşın burada, ama kafanızdaki ölçüyü veya en azından kuvvetli ve zayıf zamanı duyuran bir şey, mesela davul veya metronom da olmalı beraberinde.
Eğer sizin "yarattım" dediğiniz şey aslında eksik veya yanlış bir şeyi maskelemiyorsa, sadece özgün veya yeni olması onu yanlış yapmaz.
Dediğiniz şekilde "yanlış ritm" diye bir şey olamaz. Yani tümüyle estetik açıdan bakıldığında böyle bir şey mümkün değil.
Ama eğer belli bir ölçü var da (örnek 4/4) sizin çaldığınız figür veya patern buna oturmuyorsa, o zaman sıkıntı çıkabilir elbette.
Örneğin siz metronoma uygun çalamıyorsanız (icra sorunu), veya farklı bir ölçüyü (örneğin 3/4) diğerinin üzerine oturtmaya çalışıyorsanız, bu anlamda problem olabilir.
Yani uygulamaya yönelik bir bağlam olması lazım yanış veya doğru demek için.
Eğer isterseniz o ritmi paylaşın burada, ama kafanızdaki ölçüyü veya en azından kuvvetli ve zayıf zamanı duyuran bir şey, mesela davul veya metronom da olmalı beraberinde.
Eğer sizin "yarattım" dediğiniz şey aslında eksik veya yanlış bir şeyi maskelemiyorsa, sadece özgün veya yeni olması onu yanlış yapmaz.
Anladım. Fakat sanırım biraz şu ölçülere yoğunlaşmam lazım çünkü ölçüler hakkında bilgim yok asla anlayamıyorum. Nerden anlaşılır bir bilgi edinebilirim ya da siz basitçe anlatabilir misiniz ? Eğer mümkünse Örnekleme yoluyla daha iyi anlarım
 
"Sevdiğiniz bir ritmi alın ve onu geliştirin" işte bu konuda sorum başlıyor. Ritim seçmek zorunda mıyım kafamdan üretemez miyim. Ya da zorundaysam neye göre seçmem lazım
Elbette zorunda degilsiniz istediginiz gibi üretebilirsiniz sadece bu şekilde bir başlangıç yapmak daha kolaydır öbür türlü kaybolma ihtimaliniz yüksek özellikle acemiyseniz. Bu tip konularda karar hep besteyi yapandadır keyfinize zevkinize kalmış . Kurallara takılmayın sizin kulağınıza iyi geliyorsa olay bitmiştir.
 
Ritim konusuna takılmış olmak iyi bir şey. Neden mi? Çoğu zaman forumda ve yabancı pek çok forumda da gördüğümüz sorular şöyle oluyor: "Hangi modu hangi akora çalmak lazım, bu solo veya şarkı gamda? "Bu gamda bu ses ne arıyor? Özellikle bu iki soru tipini solocular merak ediyor diyebilrsiniz ama şarkı yapmakla derdi mutlak olarak hiç olmamış birisinin iyi bir solocu filan olamayacağını söylemek zorundayım.

Sizin ritim sorusu böylesi bir soru ve çok yerinde bana kalırsa. Müzik tarzları ile ritimlerin beraberliğini öğrenmek için ders veya iyi bir kitapla bir şeyler yapılabilir. Bu konuya eğilin mutlaka. Bu iş notada ritim okuma gibi işleri de beraberinde getirir. Zor şeyler filan da değil. Ama ritmleri içselleştirmek, ritmik düşünmek kolay bir iş olmayabilir, bazı insana bazı şey kolay bazı şey zor gelir. Kolay bile gelse, hafife almadan gitarla ritmik akorlar çalarak çalışmalarınızı ilerletin. Yine riffler, bas yürüyüşleri, arpejler bu torba içinde düşünülmeli. Hep ritimle düşünme. Onun için akustik gitar çok pratiktir.

Sorunuz yeni şarkılar öğrenip, akustik gitarla çalıp söyledikçe kendiliğinden belli cevaplara kavuşacaktır. Mutlaka çalıp söyleme üstüne düşmek lazım. Kendinize bir repertuar hazırlamak, yavaş yavaş, seçe seçe, bu çok verimlidir.

Müzik mağazalarında ritim üstüne yazılmış, solfej üstüne yazılmış kitapları toplayın mutlaka. Bir defa bilgi avcısı olmanız lazım, bir forumda kısaca yazmak pek etkili olmayacaktır. Youtube'da ritim gitar veya müzik tarzları üstüne dersler vardır, onları tekrar tekrar inceleyin mutlaka.

Ritm konusunu sadece ritm tarzları olarak değil de nota süreleri olarak da düşünün. Böylece, aranjörlük tarafınız da gelişir, mesela bir şarkıcının aynı heceyi her seferinde aynı uzunlukta okuması gerektiği halde diyelim ki kayda sıra geldiğinde bunu yapamadığını görmek veya şarkıyı siz söylüyorsanız yine aynı şekilde, önemli bir aşama olacaktır. Bas gitarda kısa olması gereke notaların biraz uzun kalması veya tersi durumda herşeyin nasıl kötüye gittiğini görürsünüz. Melodi, riff, solo için gitar çalarken de yine aynı şekilde.
 
Son düzenleme:
Anladım. Fakat sanırım biraz şu ölçülere yoğunlaşmam lazım çünkü ölçüler hakkında bilgim yok asla anlayamıyorum. Nerden anlaşılır bir bilgi edinebilirim ya da siz basitçe anlatabilir misiniz ? Eğer mümkünse Örnekleme yoluyla daha iyi anlarım
2/4, 4/4 ve 3/4'lük ölçüler nedir, onları öğrenmekle başlayın. Eminim bolca kaynak vardır.
Ritmik yapı bunlardan birine oturuyor mu, bir bakın. Ayağınızı vurarak tempo tutun, bu şekilde kuvvetli vuruş (ayak yere vurduğunda) ve zayıf vuruşu (ayak havada iken) ayırt edersiniz.
Ayağınızı vurarak çalmaya çalışırken bir tuhaflık oluyorsa bir sıkıntı olma ihtimali yüksektir. Farklı bir ölçü olması mümkün, ama yine de kuvvetli ve zayıf vuruşları hissedebilmeniz gerekir. Örneğin bizim insanımız 9/8'lük üzerine rahatlıkla tempo tutar, aksak ritm olduğunu fark etmez bile. Oysa batılı birisine çok ters gelebilir.
Bundan sonrası biraz köre okyanus tarif etmeye benziyor, kusura bakmayın. Dediğim gibi, örneği koyarsanız daha iyi yorum yapılır. Müzik üzerine sadece konuşarak ancak bu kadar.
@alpus 'un da dediği gibi, bu sadece foruma başlık açılarak halledilebilecek bir şey değil. İlk mesajımda da anlatmaya çalıştım, bilgi ve birikim lazım, o da hemen olmaz. Daha hızlı veya basit bir çözüm arayışına girmeyin derim, biliyorum bunu duymak biraz sinir bozabilir, ne yazık ki forumlara başlık açan pek çok kişi bu zihniyette oluyor, ama uzun vadede kendinize yatırım yapmanın çok daha fazla faydasını görürsünüz.
 
2/4, 4/4 ve 3/4'lük ölçüler nedir, onları öğrenmekle başlayın. Eminim bolca kaynak vardır.
Ritmik yapı bunlardan birine oturuyor mu, bir bakın. Ayağınızı vurarak tempo tutun, bu şekilde kuvvetli vuruş (ayak yere vurduğunda) ve zayıf vuruşu (ayak havada iken) ayırt edersiniz.
Ayağınızı vurarak çalmaya çalışırken bir tuhaflık oluyorsa bir sıkıntı olma ihtimali yüksektir. Farklı bir ölçü olması mümkün, ama yine de kuvvetli ve zayıf vuruşları hissedebilmeniz gerekir. Örneğin bizim insanımız 9/8'lük üzerine rahatlıkla tempo tutar, aksak ritm olduğunu fark etmez bile. Oysa batılı birisine çok ters gelebilir.
Bundan sonrası biraz köre okyanus tarif etmeye benziyor, kusura bakmayın. Dediğim gibi, örneği koyarsanız daha iyi yorum yapılır. Müzik üzerine sadece konuşarak ancak bu kadar.
@alpus 'un da dediği gibi, bu sadece foruma başlık açılarak halledilebilecek bir şey değil. İlk mesajımda da anlatmaya çalıştım, bilgi ve birikim lazım, o da hemen olmaz. Daha hızlı veya basit bir çözüm arayışına girmeyin derim, biliyorum bunu duymak biraz sinir bozabilir, ne yazık ki forumlara başlık açan pek çok kişi bu zihniyette oluyor, ama uzun vadede kendinize yatırım yapmanın çok daha fazla faydasını görürsünüz.
Bilgi için Teşekkürler. Bu arada acelem yok merak etmeyin :)
 
Geri
Üst