Kendi başımıza müzik kulağımızı geliştirmek için öneriler

Arkadaşlar merhaba enstrüman sadece eklemlerimizi harekete geçirerek öğrendiğimiz bir uğraş değil biliyorsunuz. Müzik kulağımızı geliştirmeden enstrüman öğrenmeye devam etmenin pek bir anlamı kalmıyor. Enstrüman ile çalışırken elbette müzik kulağında gelişme oluyor fakat bu yeterli değil .Alternatif olarak da kulağı geliştirmek adına çalışmalar yapılmalı ya da farklı yöntemlerle geliştirilmeli.Sizin tavsiyeleriniz ve uygulamalarınız neler en basit düzeyden önerecek olursanız?
 
Arkadaşlar merhaba enstrüman sadece eklemlerimizi harekete geçirerek öğrendiğimiz bir uğraş değil biliyorsunuz. Müzik kulağımızı geliştirmeden enstrüman öğrenmeye devam etmenin pek bir anlamı kalmıyor. Enstrüman ile çalışırken elbette müzik kulağında gelişme oluyor fakat bu yeterli değil .Alternatif olarak da kulağı geliştirmek adına çalışmalar yapılmalı ya da farklı yöntemlerle geliştirilmeli.Sizin tavsiyeleriniz ve uygulamalarınız neler en basit düzeyden önerecek olursanız?
Kulağı geliştirmenin enstrümandan bağımsız olması gerekmiyor.
Enstrüman ile çalışırken elbette müzik kulağında gelişme oluyor fakat bu yeterli değil
Bunu size kim söyledi bilmiyorum, ama bu ciddi bir yanılgı.
Peki ama bu yanılgının temeli ne?
Çok basit: Ne yazık ki, rock-metal, hatta blues tayfasının çoğu tek bir diziyi/tonu akorların üzerine "yedirmekle" ilgilendiği için, kulakları da gelişmiyor, çünkü çaldıkları şeyler kulaklarını zorlamıyor. Sonra da böyle yanılgılar oluşuyor. Oysa zorlanmadan da gelişme olmaz.

Benim tecrübeme göre (bunu başkaları da söylüyor...) aralıkları tanıma vs üzerine yapılan tipik egzersizler tek başına bir işe yaramıyor. Onlarla belki sınav filan geçilir, ama müzik yapılmaz. Müzik yapma becerinizi geliştirmeyen kulak egzersizlerinin tek başına hiç bir anlamı yok. "Kulağı iyi" denilen pek çok kişi gerçekte bunu enstrümandaki çalışı ile ortaya koyar zaten. Yoksa aralığın eksik beşli olduğunu duymuşsunuz, akorun majör 7'li olduğu duymuşsunuz...Bunların enstrüman çalmak için tek başına çok anlamı yoktur. Hiç kulak çalışmadığı ve teori bilmediği halde bir sürü şeyi "kulaktan" çalabilen insanlar var. İşte gerçekte kulak dediğimiz şey bu insanlarda var. Hedef bu insanlar gibi doğal şekilde müzikle ve enstrümanla bağ kurmak olmalı. Kulak öncelikle bu işe yarar.
Pratik bazı önerilerde de bulunayım:
En basit düzey, tek bir tonun içerisindeyken ton dışında kalan notaları duyup duyamadığınız. Gitar çalmadan ton içerisinde kalan sesleri ağzınızla söylerek doğaçlama melodiler üretmeyi denemek faydalıdır bu anlamda.
Bu olduktan sonra ise dizinin derecelerini sayısal olarak (1,2, 3... gibi) tanımayı denemek iyi olur. Bu kolay değildir.
Bu dereceler üzerine kurulan akorları da (özellikle armonik fonksiyon üzerinden; yani tonik mi, subdominant mı, dominant mı...) tanımayı öğrenmek yine çok iyi bir fikir. Bunun içim akor arpejlerini çalmak-çalışmak işe yarar.
Bir diğeri de, bir akordan diğerine geçerken oluşan bas hareketlerini tanımayı öğrenmek. Yine gitarda çalıp test etmek en iyi yöntem. Bakalım çalan parçaya eşilik edebiliyor musunuz ? ... gibi.
Bu anlamda mesela aşağıdaki gibi bir şeyin üzerine ister ağzınızla söyleyerek, ister enstrümanla çalarak emprovize yapmayı deneyebilirsiniz. Bunun kulağınızı geliştireceğine emin olabilirsiniz.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Kulağı geliştirmenin enstrümandan bağımsız olması gerekmiyor.

Bunu size kim söyledi bilmiyorum, ama bu ciddi bir yanılgı.
Peki ama bu yanılgının temeli ne?
Çok basit: Ne yazık ki, rock-metal, hatta blues tayfasının çoğu tek bir diziyi/tonu akorların üzerine "yedirmekle" ilgilendiği için, kulakları da gelişmiyor, çünkü çaldıkları şeyler kulaklarını zorlamıyor. Sonra da böyle yanılgılar oluşuyor. Oysa zorlanmadan da gelişme olmaz.

Benim tecrübeme göre (bunu başkaları da söylüyor...) aralıkları tanıma vs üzerine yapılan tipik egzersizler tek başına bir işe yaramıyor. Onlarla belki sınav filan geçilir, ama müzik yapılmaz. Müzik yapma becerinizi geliştirmeyen kulak egzersizlerinin tek başına hiç bir anlamı yok. "Kulağı iyi" denilen pek çok kişi gerçekte bunu enstrümandaki çalışı ile ortaya koyar zaten. Yoksa aralığın eksik beşli olduğunu duymuşsunuz, akorun majör 7'li olduğu duymuşsunuz...Bunların enstrüman çalmak için tek başına çok anlamı yoktur. Hiç kulak çalışmadığı ve teori bilmediği halde bir sürü şeyi "kulaktan" çalabilen insanlar var. İşte gerçekte kulak dediğimiz şey bu insanlarda var. Hedef bu insanlar gibi doğal şekilde müzikle ve enstrümanla bağ kurmak olmalı. Kulak öncelikle bu işe yarar.
Pratik bazı önerilerde de bulunayım:
En basit düzey, tek bir tonun içerisindeyken ton dışında kalan notaları duyup duyamadığınız. Gitar çalmadan ton içerisinde kalan sesleri ağzınızla söylerek doğaçlama melodiler üretmeyi denemek faydalıdır bu anlamda.
Bu olduktan sonra ise dizinin derecelerini sayısal olarak (1,2, 3... gibi) tanımayı denemek iyi olur. Bu kolay değildir.
Bu dereceler üzerine kurulan akorları da (özellikle armonik fonksiyon üzerinden; yani tonik mi, subdominant mı, dominant mı...) tanımayı öğrenmek yine çok iyi bir fikir. Bunun içim akor arpejlerini çalmak-çalışmak işe yarar.
Bir diğeri de, bir akordan diğerine geçerken oluşan bas hareketlerini tanımayı öğrenmek. Yine gitarda çalıp test etmek en iyi yöntem. Bakalım çalan parçaya eşilik edebiliyor musunuz ? ... gibi.
Bu anlamda mesela aşağıdaki gibi bir şeyin üzerine ister ağzınızla söyleyerek, ister enstrümanla çalarak emprovize yapmayı deneyebilirsiniz. Bunun kulağınızı geliştireceğine emin olabilirsiniz.

Teşekkürler bilgi için :)
 
Geri
Üst