Apogee Rosetta'da SNR (A/D konvertörde sinyal gürültü oranı)

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda siyahi tarafından 25 Ağustos 2004 tarihinde açılan konu

  1. Mahcem'in bir baslik altinda soylediklerinden alıntı:
    Bunu engellemek icin cihazlari birbirine baglarken cikislar ve girisler hangi ayarda onu kontrol et. Eger bir cikis +4dBu ise baglanacagi girisin de +4dBu olmasi lazim, yoksa eger -10dBV ise sinyal cok yuksek gelir, gereginden fazla kismak zorunda kalirsin, bu da sinyal/gurultu oraninda kalite dusmesine sebep olur (SNR, veya Signal-To-Noise ratio). Eger cikisin -10dBV ise o cikisin baglanacagi girisin de yine -10dBV olmasi lazim, eger +4dBu'ya baglarsan sinyal bu sefer cok dusuk gelecektior, onu yukseltmek icin gereksiz yere gain'i acacaksin, o da cikis veren cihazin dip gurultusunun de ayni oranda yukseltilmesine sebep olacak.

    Bununla ilgili benim bir sorum var,
    kullandığım aletler presonus eureka preampli ve rosetta ad 24 bit A/D konvertör. Şimdi presonusta amplifiye olan sinyali rosettaya gönderiyorum genelde maksimum +3dBU (VU meterde) şeklinde olan bir analog sinyali konvertörün +4dBm profesyonel standardı şeçiliyken -16 dbFS e eşit oluyor (yanlış hatırlamıyorsam), ki bu zaten standart apogeenin kendi tablosunda denk gelen oran. fakat sorun şu ki ben -16 dBfs dolaylarında kayıt yapmak istemiyorum olabildiğince maksimum yani -10,-12 dbFs dolaylarında kayıt yapmak istiyorum ama sinyali o şekilde ayarlayınca yani preampliden kazancı yükseltince farkettim ki ses distorte oluyor analog olarak. yani preampliyi fazla zorluyorum, böyle bir durumda apogeenin kendi arkadasında olan switchi -10 dB moduna getirerek kayıt yapınca hem preamplide sinyal +3dbU nun üzerine çıkmıyor hemde bilgisayara kaydettiğim sinyal istediğim şekilde yüksek oluyor. Seste beni rahatsız edecek bir şey de duymuyorum. Bu durum bir sakınca yaratır mı? Başka önerileriniz var mı? Bu Teşekkürler...
     
  2. MAhcem abi sinyali çok yüksek kaydetmenin sakıncalarından bahsetmişti.Genelde 24 bit kayıt için -18 -12 db arasında kayıt yapmanın iyi olduğundan bahsediyordu.Gerçi kendisi cevap verir.
     
  3. O konuda tam bu böyledir böyle olmalıdır diye bir standart yok benim gördüğüm kadarı ile. Standart ekipman kalibrasyonlarında emniyetli olsun diye -18dBFS = 0dBU olarak alınıyor, zira piyasada bulunan analog devrelerin hepsinde daha fazlasını kaldırabilecek tavan boşluğu (headroom) olmayabiliyor, senin yaşadığın sorun gibi. Ama takip ettiğim kadarı ile özellikle heavy rocker tayfasından bunu -14dBFS = 0dBU olarak kalibre edenler de var, headroom'u olmayanlardan veya TV broadcast tayfasından -20dBFS = 0dBU yapanlar da, ama yine bu dediğim gibi bu kullandığın analog kanalın o ekstra farkı kaldırabilecek tavan boşluğuna sahip olup olmamasına bağlı. Zaten o tip kayıtlarla uğraşanların öyle onbinlerce dolarlar döküp özel preler mikserler almalarının sebebi de o. Hatta daha geçenlerde PSW'de bu konuda bir bilgi alışverişi vardı, orada bile herkesin tercihleri değişiyor (o başlığın linki de burada , oradan da meşhur George Massenburg forumuna bir link daha var, ingilizcen ve kalbin yeterse oraya da girebilirsin, çünkü bu kalibrasyon olayları genelde karakolda biter :lol: mesajların yarısı moderatör tarafından editlenmiş, millet ha bire ana avrat birbirine girmekte oralarda :D Bunlar da hesapta dünya müzik endüstrisinin tepesindeki teknik adamlar).

    Neyse, eğer aldığın netice seni rahatsız etmiyorsa sorun yok, ancak eğer diğer arkadaşın karşılaştığı türden bir sorunla karşılaşırsan bilesin ki sorun orada.
     
  4. Mahcem abi Dbfs ve Dbu ne demek oluyor acaba ?
     
  5. :) Kardeş bende akşam merak ettim bir baktım google'dan şu sayfa çıktı :Digital Audio Levels
    bir şeyler anlamaya başladım ama tam değil, sende bir bak istersen.
     
  6. Abi bu arada siz bir ara dergi çıkartacaktınız olmadı maalesef.
    Şimdi de hastası olduğum bir dergi çıktı "Volume" diye
    Siz mi çıkarttınız onu.
    Eğer öyleyse hayırlı olsun
    :)
     
  7. teşekkürler + dbu...

    konuya çok hakim değilim ama genede teorisini asagiya yazayim...

    (practical recording techniques kitabından alıntıdır)

    balanced: + 4dBm = 1.23 Volt = balanced recording equipment standardı
    unbalanced -10dBV= 0.316 Volt = unbalanced recording equipment
    ve +8dBm eski telefon ve yayın aletleri standardı


    dbFS = decibel full scale,
    yani 0 dbFS demek 16 bit kayıtta 16 bitin de "on" olması demek..

    dbu = 0.775 volt (RMS=root mean square, yani ortalaması, bildiğimiz ortamaladan farkı aritmetik degil de kareyle hesaplanan gücü veren bir ortalama olması)

    2000 ohm ve üzeri girisler icin faydalı deniyor dbU standardına

    dBm ise gene 0.775 RMS 600 ohm empedansa göre... 600 ohm da audio kablolarındaki empedans ...

    muhtemelen bu bilgiler kafa karıştırıcı oldu faydalı olmaktansa..
    ama en basitinden dbu yada dbV sinyal halen analog iken sinyali ölçmek için kullanılan standartlar (yani mikrofon preamfisinin üzerindeki göstergeler yada mikserler üzerindeki ) daha sonra A/D konvertöre gelince sinyal yeni bir standart kullanmak gerekiyor, çünkü dijital ortamdayız, konvertörlerin skalaları yada cubase gibi programlarda sinyali gösteren skalalar da bu standarda göre..tabi mahcemin degindigi kalibrasyon olayı devreye giriyor...

    bu arada teşekkür ederim, bahsettiginiz forumlara bakacagım, bu tipte baska forumlar var mı? linklerini arama yaparak bulabilir miyim?.
     
  8. Teşekkürler açıklaman için.Bir şey daha sorabilirmiyim yeri gelmişken?
    Ben mikrofon preamplisinin digital çıkışlarını ses kartının spdif girişine giriyorum kayıt yaparken.Fakat bu yöntemden nefret ettim.Güya mixere girmeden mixerin ek gürültüsünden kurtulacaktım ama bu sefer de ses çok güçsüz geliyor.Yani analog çıkışlardan aldığım sese göre çok daha güçsüz çıkış alıyorum.Bir fikriniz var mı bu konuda?
     
  9. Bu desibel ve +4dBu/-10dBV olaylarini sozlukte anlatmistim ancak bu konuda kullanilan o kadar cok farkli standart var ki anlasilan benim daha kapsamli bir makale daha yazmam gerekecek. Bir ara Muziktek.com 'a koyarim, programa aldim.

    Diger yabanci forumlar konusunda ise:

    http://www.soundonsound.com (Sound On Sound dergisinin forumlari)

    http://recforums.prosoundweb.com (PSW Recording Engineer and Producer forumu)

    http://marsh.prosoundweb.com (PSW genel takilma kafa bulma rahatlama insan tanima forumu)

    http://www.gearslutz.com (Jules'un forumu)

    http://www.recording.org

    http://duc.digidesign.com (Resmi Pro Tools forumu)

    http://www.prorec.com

    gibi muhtelif platformlar var, sayilari cok, hepsini aklimda tutamiyorum, zaten gereksiz de, insan omrunu harcar oralarda.
     
  10. cok tsk!!!

    cok sagolun,
    bu forum gercekten de cok faydalı...
    özellikle de türkçe olması nedeniyle!
    ben biraz da oralarda omrumu harcayim .)
     
  11. Rica ederiz. Bak bu konuda George Massenburg* forumunda devam eden bir başlık daha var, ona da göz at istersen:

    http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/1690/1719/?SQ=6b96bef39da8267e6d014125333cb9c3



    * Bu arada bilmeyenler için bir yan bilgi: Linkini verdiğim forumun sahibi ve moderatörü George Massenburg, çok büyük bir prodüktör/ses mühendisi olmasının yanı sıra müzik kayıt endüstrisinde "Parametrik EQ'nun mucidi" olarak bilinir. Bugün kullanmakta olduğumuz Parametric Equalizer denen cihazı ilk geliştiren ve ismini koyan o olmuştur (1968-72). Skywalker Sound başta olmak üzere birçok meşhur stüdyonun inşasında ya baş tasarımcı ya da baş danışman olarak yer almış bir amcadır, prodüksiyonunu yaptığı meşhur grup/sanatçılar arasında Toto, James Taylor, Billy Joel, Linda Ronstadt, The Dixie Chicks gibi isimler yer alır ve yaptığı işlerle muhtelif defalar Grammy ödülüne layık görülmüştür.

    http://www.massenburg.com/mdw/bio.html
     

Bu Sayfayı Paylaş