Onlar efsane oldu,ama nasıl-ustaların sırları ve ekipmanları

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda cash tarafından 20 Ekim 2004 tarihinde açılan konu

kullandığınız manyetikler

  1. fernandez

    100.0%
  2. seymour duncan

    0.0%
  3. emg

    0 oy
    0.0%
  4. di-marzio

    0 oy
    0.0%
  1. ilk inceleyeceğimiz gitar üstadımız carlos santana;
    ama daha önce metin içinde geçecek terimlerin anlamlarını yazalım;

    bend/tel ittirme(1/2):notayı çalın ve teli bu notada 1/2 ses(1perde)tizleşecek şekilde ittirin.notaların üstünde''8va''yazıyorsa bu notalar yazıldığından 1 oktav daha tiz çalınacak demektir.

    full bend/tam ses tel ittirme;notayı çalın ve teli bu nota 1 tam ses(2 perde)
    tizleşecek şekilde ittirin.

    bend/tel ittirme(2 tam ses);notayı çalın ve teli bu nota 2 tam ses(4 perde)
    tizleşecek şekilde ittirin.

    grace-note bend;ilk nota ''çarpma''dediğimiz ölçüsüz,çok kısa bir notadır.

    bend and relase;legato bend and relase'de denen bu teknikte nota çalınır,
    tel istenilen notaya kadar ittirilir sonra ilk notaya geri dönülür.bu teknikte çalınan tüm notalar birbirine bağ işaretiyle bağlıdır(legato)yani,yalnızca ilk notaya pena vurulur,diğernotalar tel ittirme ve bırakma hareketiyle çıkar

    pre-bend;ghost bend de denen bu teknikte pena vuruşu yapmadan önce tell ittirilir.sonra vuruş yapılır.

    pre-bend and relase;ghost bend yaptıktan sonra bırakma hareketine denir.

    compound bend and relase;bir kaç tel ittirme ve bırakma hareketinin bileşkesidir.

    slıght(az) bend;tel nota 1/2 sesten daha az yani 1 mikroton(örneğin1/4 ses)tizleşecek kadar ittirilir.

    unison bend;bir teldeki nota ittirilmeden çalınırken,bir üst teldeki nota diğer teldeki notaya gelecek şekilde istenilen oran ittirilir.

    vıbrato:tel küçük ve hızlı bırakma ve ittirme hareketleriyle titreştirilir.

    wıde(geniş)vıbrato;bu tekniğe shake(sarsma)yada exaggerate(abartılı)vıbrato denir.itiirme ve bırakma hareketleri daha aralıklı yapılır.

    sweep picking;teller üzerinde''süpürerek''yapılan bir pena hareketidir.

    rake strıgs;(x)işaretli vuruşlarda sol el parmakları perdelere tam basmaz,sadece tellee susturucak kadar dokunur.bunlar''ölü notalar''dır

    vıbrato/tremelo bar;vibrato koluyla yapılan ve''drive and return''(dal ve çık)hareketidir nota vurulduktan sonra kol gövdede istenilen oranda drive yapılır.

    vibrato bar;ilk önce kol bastırılarak tel gereği kadar düşürülür ve notaya vuruş yapıldıktan sonra kol bırakılır.

    slıde;ilk nota çalınır ve sol el parmağı kaldırmadan diğer notaya kaydırılır

    legato slıde;bu olayda iki nota birbirine bağ ile bağlıdır,yanlız 1. nota çalınır

    pull off;iki parmak da başlangıçta ilgili notalara basar,1.notayı çalıp ve bu notaya basan parmağınızı kaldırdığınızda diğer parmağınızın basmakta olduğu 2. nota tınlar.2. notaya vuruş yapılmaz

    hammer on;''çekiçlemek''anlamına gelen bu teknik pull off un ters yönüne yapılanıdır

    legato phrasıng;tek bir vuruş ile birbiriyle bağlı olan notaların tümünün çalınmasıdır.

    staccato phrasıng;legato phrasıng in aralara suslar ve kesiklemeler eklenerek çalınmasıdır.

    choppy phrasıng;aynı staccato gibi kesik fakat şiddetli vurgularla çalınır.

    fret-hand muting;susturma tekniğinin ilginç bir koludur notalara ölçülü vuruşlar yapılarak'' percussiv''sesler çıkarılır.

    trıll;arka arkaya yapılan hızlı hammer ve pull of hareketidir.

    tap-on;(t)işaretiyle gösterilen perdeye sağ el parmaklarının pene tutmayan her hangi biriyle vurulur.3 çeşit tap_on vardır
     
  2. Santana'nın Gitarı;

    gövde:maun
    ön yüz:yoğun alev desenli kelebek ağacı(maple)
    sap:maun
    klavye:brezilya gül ağacı
    klavye uzunluğu:24.5 inch
    klavye yarı çapı:11.5 inch

    perdeler:0.105 inch X 0.050 inch jumbo .standart prs'lerde olduğundan biraz daha büyük böylece tel ittirmelerde daha fazla kolaylık sağlıyor.

    tremolo sistemi:gövdeden havalanmışşekilde ayarlanıyor.Santananın gitar teknisyeni rene martinez in dediğine göre''derin dalışlarda daha iyi akordda kalıyormuş.

    sap ayarı:düm düz.

    manyetikler:sap tarafında prs santana model;eşik tarafında prs dragon 2 model.ikisininde krom kapakları var.eşik tarafındaki daha tatlı tizler ve en yüksek feedback ve sustain için özel olarak sarılmış tiz manyetik tellerden 3/32 inch bas manyetik 1/16 inch uzakta duruyor.

    potlar:volüm ve ton potansiyemetrelerinin ikiside 500 kiloohmluk (500k).
    volüm düşürüldüğünde tizleri kaybetmemek için vol. potuna 181 pikofaradlık (181pf) bir kondansitör bağlanmış.
    (arkadaşlar terimler fazla karışık veya zor gelmesin zamanla ne için kullanıldıklarını öğrenirsiniz zaten yukarıda geçen mühendislik terimlerinin anlamlarını yazıcağım sandığınız gibi zor değil göründüğü gibide kolay değil :wink: )

    CARLOS'UN TEKNİK DONANIMI;

    Gitar:paul reed smith santana model.1979-82 yapımı.Bu gitarlar oldukça ağır gövdelerinden dolayı ötürü sesi''sonsuza kadar''uzatabiliyor bu yüzden sanılanın aksine santana ''sustain pedal'' kullanmıyor.

    pedallar:ıbanez veya boss''chorus''ve morley mutron ''wah''(en sevdiğimden )

    pena:(kaplumbağa kabuğuna benzeyen)en sert(super-heavy)naylon penalar.

    teller:d'addario 0.10-0.42 earnie ball yada d'angelico 0.9-042 lik takımlar

    ampli:en sevdiği mesa mark 4 kafa fakat özellikle power-chord ları çalarken 100 watt'lık marshallar.

    kabinler:arkaları açık.içlerinde genellikle 4 adet 12 inchlik altec hoparlör bulunuyor.
     
  3. SANTANA MÜZİÐİNİN SIRLARI;

    *Santana 1969'da müzik çevrelerini jazz,blues,rock ve latin tarzlar
    karışımı bir sesle sarstığında henüz hiç kimse''fusion''tarzının sözünü etmemişti.Ya da daha soyut konuşursak,santana melodilerinin çoğu
    olağan malzemelerden kurtulmuştur,bunlarda majör yada minör
    pentatonik(5 sesli)gamlar,blues gamları ve diatonik modlar(genellikle dorian=melodik minörün 7'lisi yani 1,2,b3,4,5,6,b7)'dir.

    *Ancak,santana müziğinin belki en önemli kısmı ritmdir.gitar kısımlarını çıkarın ;geri kalan tumba ve timbal ritmleri müziğin havasını,gitarda olduğu kadar verir.bu yüzden,bu müzikle uğraşmak isteyen arkadaşlar tüm ritmleri en iyi şekilde sömürmelidirler.carlos!un bazı çalışlarını kağat üzerine dökmek zordur.zamanlamanın biraz ilerisine yada gerisine düşen vuruşlarıyla,nefes alan,esnek ritmlerini tam olarak notaya dökmek mümkün olmayabilir,bu''zıplayan top''etkisinin üstesinden gelmenin bir yolu tek ve çift sayılarla bölünen ritmleri çalışmaktır.

    *tipik bir santana solosu blues yağmurlarıyla ıslanmış soru-cevap cümleleri ,pentatonik gamın kaldırımları dışındaki aralıklarla renklendirilmiş beklenmedik melodik kıvrımlar ,senkoplu ritm motifleri,tel ittirmeler ve sonunda belkide sonsuza kadar uzatılmış bir sustain notadan(europe parçasının osaka konserindeki versiyonunda carlos bir notayı tam 59 saniye uzatıyor!!!)oluşacaktır ve tabi her nota santana'ya özel bir ''x faktörü '' ile tınlayacaktır.
     

Bu Sayfayı Paylaş