kayıtları cd ye aktarmak...

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda esatburak tarafından 17 Ocak 2005 tarihinde açılan konu

  1. nuendo da yaptığım kayıtlarımı 16 bit 44.100 khz wav formatına çevirip cd ye kaydediyorum. Yanlız cd ye oranla programda bu kayıtları dinlerken kulağıma çok daha kaliteli geliyor... bunun sebebi ne olabilir ?

    (tahminimce kayıtları programda 32 bit (float) dinliyorum)

    yaptığım kayıtları en iyi bir biçimde nasıl cd ye aktarabilirim ?

    not: bu işte daha çömez sayılırım sorduğum sorunun cevabı büyük ihtimalle mastering, mixing gibi konuları da içerecek kadar geniş
    yanlız genede cevaplarsanız çok sevinirim

    anlayışınıza ve ilginize şimdiden teşekkürler...

    kolay gelsin
     
  2. sound forge 7 ve acid 4.0 yada 5.0 ın kombine kullanımının ses kalitesini arttıracağı yönünde forumlar okudum bu 2 programı bende kullanıyorum ancak bu tür yazdırma faaliyetlerinde hiç kullanmadım

    bu konuda bir bilgisi olan varmı ?
     
  3. Cdyi bilgisayara koyup dinledin mi hic? Onda da bahsettigin kalite farki oluyor mu? Yok eger kalitede bi fark yoksa monitorlerin seni yaniltiyo demektir; eqlarda oynaman lazim; buyuk bi ihtimalle gerek kucuk monitor gerek de oda akustiginden dolayi (odan kucukse) ozellikle bas frekanslari az duyuyo olabilirsin, bundan dolayi da baslari acarsin kayit esnasinda, ama daha sonra baska bi cd calarda dinlediginde kaydin gereginden fazla bas'li ve "boguk" duyulur; biraz deneme-yanilma yontemiyle baslarini kisarak ise basla, oyle kayda gir, sonra duruma gore degistirmelerini yap. yani sen oncelikle monitorlerinin seni yaniltip yaniltmadigindan emin ol bence, mastering detaylariyla sonra ugrasmak daha saglikli olur boylece...
     
  4. kayıtları yaptıktan sonra wav formatına çevirip media player da kulaklıkla dinliyorum onda bi sıkıntı olmuyor yada kayıt kalitesinde düşme çok az oluyor
    yanlız geçen hafta ev sinema sistemine cd yi koyup dinledim çok cılız geldi :(
     
  5. iste monitorlerin/kulaklıkların seni yaniltiyor gibi bir durum anlıyorum su an, once onu hallet sonra da geriye kalan onemli mix/master olaylari icin
    http://www.turkrock.com/ftopic380.html
    basligini bi oku bence, arkadaslar saolsunlar cok guzel yazmislar onemli bilgileri, biraz uzun ama zamanın hakkını veriyor. Zaten bu baslik biraz daha devam ederse kilit koyacaklar benden soylemesi :)
     
  6. valla en iyisi wav formatı.eğer şarkılarınızı plak şirketlerine yolluyorsanız ve de gerçekten cda formatı ile wav formatı arasında büyük bi kalite farkı oluyorsa (ki zaten onlar şarkıları studyoda dinlerler süper kolonlarla)
    eğer cda formatında yollarsanız cd çalarda da dinlemeleri olası ihtimal ki mixajda falan hata varsa benim de başıma geldiği gibi polifonik melodi gii çalıyor.. en iyisi wav formatı diyelim bitirelim..


    not:bu 3. üyelik.yeterli artık.
     
  7. Bakın, 44.1 khz 16 bit wav dosyası ile cd'ye audio cd formatında yazılmış aynı dosya arasında, herhangi bir fark olmaması beklenir...Cd 'ye yazarken kullandığınız yazılım çok absürd bir şey değilse, zaten bir fark da olmaz....

    Ancak fark şuradadır.... Eğer iki dosyayı da bilgisayardan dinliyorsak, ses kartları ve kullanılan yazılımların eq'ları olabilir kendi içlerinde... Wav dosyası ses kartında dijital işlenirken, audio'cd den gelen sese line-in muamelesi yapılıyor olabilir.. Bu durumda sese eq uygulanmaz... İki kaynak aynı olmasına rağmen, biri ham diğeri -sadece sizin sisteminize özgü- bir şekilde işlenmiş olur..

    Zaten Miks yapan adam, ses kartının veya yaptığı şarkıyı dinlediği programların eq'larını açmaz.. Aksi takdirde yanılır çünkü...

    Gelelim yaptığınız kaydı alıp götürdünüz bir arabada dinlediniz, bir diskoda dinlediniz... Bambaşka çıkar sesler.. Kimi enstrümanlar hiç duyulmaz, kimilerinde alakasız bir uğultu gelir... Bunun sebebi ise mastering.. Mastering çok geniş bir mevzu, zaten ben de detaylarını bilmiyorum ama genel olarak multiband bir compressor sıkıntısını çektiğiniz ilk şeydir.. Bazı frekanslar haddinden fazla dinamikken bazıları tavana vurmuş seyrediyor gibi bir durum söz konusu... O kaydı bir de radyoya verin, çalsınlar, o zaman görün rezaleti.. Radyo ve tv'lerin compression/limiter'ları sizin kaydınızın fırtınada kalmış tekne gibi salınıp durmasına neden olacaktır muhtemelen...

    Subwoofer'lı sistemlerde ise binbir türlü başka sorun var.. Örneğin siz kick'leri böyle adamın suratına vurdurmak istediniz, tuttunuz 120 hz civarını açtınız...Düz Hi-fi'larda sorun yok, ama Kimi 5.1'de kick kaybolur....Neden?.. Çünkü kimi 5.1'lerin subwoofer'ları 50-100 hz aralığına duyarlıdır, gerisini görmezden gelir... E sizin kick'iniz 120 de vuruyor...O zaman uydulardan gelmesi gerekir... Ama gelemez, çünkü uydular da 120 hz'de adam gibi ses veremezler...5.1 sistemlerde genelde bir low-mid kaybı vardır.. 125 hz-400 hz civarında yeteri kadar duyarlı olmayabilirler.. Bu yüzden o sistemlerde trampetleriniz donuk, bas gitarlarınız dolu dolu ama boğuk, gitarlarınız ise gövdesiz gelecektir... Bir RATM kaydını alın, 5.1 de dinleyin, sonra 2 kolonlu bir hi-fi da dinleyin aradaki low-mid farkını göreceksiniz zaten...

    Bir kaydı, her ortamda benzer şekilde duyulur hale getirmek mastering'den anlayan bir adamın işidir.. Ancak 44.1 khz 16bit wav formatı ile audio-cd arasında (tüm ses kartı/yazılım efektleri kapatıldığında -ki buna surround ve 3d efektler de dahil- ve aynı sistemde çalındıklarında) bir fark olmamalıdır.. Oluyorsa cd'ye yazan yazılımınızda bir ciddi sorun var demektir.. (Gerçi ben böyle batıran bir cd kayıt yazılımına denk gelmedim, Nero ve Easy cd creator bu konularda sorunsuzdur genelde)
     
  8. ya çok onemli bir konu bu..bu konu ile ilgili başlık açmama rağmen mixaja yazman gerekli dendiği için kapatıldı..esasında ana bir başlıkta yazılırsa iyi olur..

    gelelim konuya.. SwaLLoweD alıntıda mastering yazıyo..bu konuda eminmisin...sanki bana bu konu mixing ile ilgili gibi geliyor.çünkü mastering bir albümdeki bütün şarkıları atıyorum 10 tane şarkı var onları aynı tarz frekansda çalmakdır....yani diyelimki tek bir parçanın demosunu yaptırdı arkadaş, bunun mixing yapılıp cd ye basılmasından başka işi yoktur.

    DEMEK İSTEDİÐİN acaba BU sorunun mastering ilemi çözüleceği YOKSA!!! MASTERİNG YAPABİLEN MÜHENDİS TARAFINDAN MI ÇÖZÜLECEÐİ?

    soru anlaşılır olmadı sanırım
     
  9. Hayır sorun mastering ve multiband compression'dır birincil olarak.. Miks aşamasında o tarz sorunlar düşünülmez...Mikste amaç herşeyi düzgün karıştırmaktır, adı üzerinde zaten.. Sonra dinamikleri ve genel sesi kontrol altına almak mastering aşamasında olan bir şeydir...

    Mastering üzerine çok şey bilen bir arkadaş sanırım bizim forumumuzda yok.. Zaten mastering miksaja göre biraz daha fazla teknik bilgi ve deneyim ile yapılabilen bir şey.. Ayrıca bol ekipman da gerekli... Öyle "sana gelen ses doğruya, yaptığın doğrudur" diye bir şey söylenemez mastering'de.. "Şu sistemde, burası fazla vurgulanacak bunun, ona göre bişi yapmak lazım" gibi bir durum var o aşamada...Bu nedenle bu konuda sabit bir başlığımız da yok...

    Şöyle bir şey var zaten, şarkıyı yapan adam miksajı yapmamalı, miksajı yapan adam ise mastering i yapmamalı... Çünkü şarkıyı yapan adam, miksajda bazı sevdiği noktaları fazla vurgulayacaktır ki bu denge amaçladığın bir uygulamada yanlıştır... Öte yandan miksi yapan adam, şarkıyı pek hapsetmek, sıkıştırmak istemeyecektir ki bu da mastering uygulaması için ters bir durumdur....

    Kendi imkanlarıyla bir şeyler yapmaya çalışan adamın yapabileceği tek şey, gidip her ortamda yaptığı kayıtları dinlemektir... Arbaya koyacaksınız, ne öne çıkmış göreceksiniz, kısacaksınız onu, geride kalanı compress edeceksiniz... Büyük ortamlarda reverb'ler saçmalayacak, reverb'leri kısacaksınız v.s.. Maalesef bu konunun daha kısa daha öz bir yolu pek yok... Sonuçta mantık belli, dinamiklere vurmak ama vur deyip öldürmemekten geçiyor herşey... Onun kararı ise maalesef deneyimle ilglili bir şey..
     

Bu Sayfayı Paylaş