Gam Pozisyonları

'Müzik Endüstrisi' forumunda ahmet_ tarafından 27 Temmuz 2005 tarihinde açılan konu

  1. Merhabalar,arkadaşlar yine başlık açtım diye bana kızmayın soruyu nerede sorsam cevap alamıyorum,müzik gramerindede bunu sordum ama cevap alamadım idare edin artık...

    Sorum şu:

    Araştırdığım ve öğrendiğim kadarıyla tam bir gitar hakimiyeti için majör ,minör ve minör pentatonikleri tam anlamıyla öğrenmem gerekiyor..

    Fakat 7 notanında maör tonda olsun minör tonda olsun,pentatonic olsun ,her 7 notanında 13 er tane pozisyonu var...

    Yani do majörün 13 ,re majörün 13 diye gidiyor elimdeki dökümanda gamlar...

    Gözüm korktu birden,majör olsun minör olsun pentatonic olsun gam tonuna bağlı her notanın 13 er tane pozisyonu var...

    Bunlkarın hepsini ezberlemek zorundamıyım ,çok zor gibi geldi bana...

    En azından ,bunların belirli pozisyonlarını ezberlesem nasıl olur,belirli pozisyonunu ezberleyeceksem hangi pozisyonları ezberlemeliyim ve ezberleyeceğim bu gamların minimum kaç pozisyonunu ezberlemeliyim?

    Saygılar...-
     
  2. Kendi cevabını vermişsin aslında gitara tam hakimiyet için bilmek lazım. Hangisini daha iyi bilmek dersen bence en önemlisi a minör pentatoniktir derim. Ama klavyenin her yerindeki a minör pentatonikleri bilmen lazım tabi diğer gamlar içinde geçerli ben ezberliyorum ama çabuk unutuyorum notaların yerleri gamları falan nasıl çözücem
    bu sorunu bilmem artı gamları ezbere bilmeklede iş bitmiyo hangi tonda hangi gamı çalıcaksın o da armoni gerektiriyormuş bende burda okuduğum yazılarda öğrendim. Ya tabi ki ciddi bir iş olarak bakmak lazım olaya kolay olsaydı herkes deli gibi solo gitarist olurdu .
     
  3. Neyi ezberlemen gerektiğini, öğrendiğin şeylerle müzik yapmaya başladığın zaman anlayacaksın. Sözkonusu pozisyonlar gitar hakimiyetine ancak "bir giriş" olabilir, tam hakimiyetten bahsetmek için çok daha fazla şey var. Biraz amaçsız çalışıyorsun anlaşılan. Kaçını ezberlesem yeter diyorsun ama, "neye yeter?" onu bilmiyorsun. Uygulamadıktan sonra bütün pozisyonları öğrensen de bir şey yapamadığını farkedeceksin.

    Bu yüzdne yutabileceğinden fazlasını ısırma. Bir pozisyonla başla, onu genişlet.
     
  4. Bence gitar eğitimine başlarken öncelikle kromatik diziyi çok iyi öğrenmek gerekir. Solfej eşliğinde öğrenilen bir kromatik dizi sana bütün sesleri ve bu seslerin tüm pozisyonlarını gizlice öğretecektir. Ardından yapman gereken majör gam pozisyonlarını otomatik bir şekilde çalışmak. Evet hepsini! Gama dahil olan bütün notaların bütün pozisyonlarından başlayarak en az 3 ay boyunca majör gam çalışmalısın. Tabii bu arada kromatik diziye de devam. Ardından Nurhan Cangal/Armoni diye bir kitap var. Bunu alıyorsun ve birşey dikkatini çekiyor: Kromatik - Diyatonik dizi(majör gam mesela) = Pentatonik dizi. Ardından ilgili minör kavramını öğreniyorsun. Bunun ardından intervaller ve çıkıcılık-inicilik kavramı. Ve 3-4 aylık bu eğitimin ardından şunun farkına varacaksın: Sadece majör gam bilerek bütün gamları üretebiliyorsun ve çalabiliyorsun. Hatta modal progresyonları bile 1-2 saniye düşünerek yapabiliyorsun! İşte bundan sonra müzik başlıyor :D
     
  5. İlk olarak solfejle yoğrulmuş gerçekten iyi bir kulağa ihtiyacın var, bir solocuda iyi bir kulak yoksa yaptığı, hızlı parmak oynatmaktan öteye gidemez.

    Sen 7 ton demişsin aslında 12sinide bilmen gerek kimin nerden çalıcağı belli olmaz birisiyle jam yapmaya kalktığında adam basar böyle şeyler ortada kalırsın.

    Dediğim gibi ilk önce iyi bir kulak sonra iyi bir teori bilgisi (bastığını görmelisin) bazı pozisyonları ezberleyebilirsin bunlar akor kalıpları gibidir bir iki referans ses alarak klavyede 5tane pozisyon çıkarabilirsin bu şekilde ama çıkardığın pozisyonları kullanman için yineliyorum yine iyi bir kulak lazım ve iyi bir "kurgu" yeteneği! Sadece sürat yapmak gitar çalmak değildir kurgu yapmak gerekir.

    Buarada sadece majörü minörü ya da pentatoniği iyi bilmekle olmaz, gitar çalarken hepsini harmanlamalısın. Sadece pentatonik çalarak solo atılmaz, çok yavan olur, ara sesleri iyi bilmek gerek. Neyi nerede kullanıcağını. Bunun içinde biraz ses aralığı bilgisi gerekli, sonuçta kulağın bu şekilde gelişecek...

    Tavsiye istersen: Do major-La minor ile başla önce bütün naturel sesleri yut iyice bir öğren sonra mi minör-sol major le devam et boyle ilerle...
     
  6. Herkese değerli cevapları için ayrı ayrı teşekkür ederim...

    Gamlara halen çalışmaktayım fakat malesef bilinçsizce...
    Çünkü müziğin kendimce ezber işi olmadığını düşünüyorum,gamları ezberlemek yerine mutlaka bunun bir formulu vardır diyorum ama bulamıyorum ve buda beni kahrediyor neyse...

    Arkadaşlar solfejden bahsetmiş,ben sekiz ay kadar şan-solfej dersleri aldım...KUlağımın çok iyi durumda olduğunu söylüyor hocalarım ,tabi öylemi ben anlayamadım bir türlü...

    Şu anda ezberlediğim akorlarla basit parçaları çalabiliyor ve bu akorların üzerine sololarını atabiliyorum...

    Ama amacım bunları daha bilinçli yapıp kendimi bu konbu üzerinde hakim kılmak,yoksa olduğum yerde sayacağımı düşünüyorum...

    Bugün gitar çalan birine sordum aynı olayı (önüme gelene sorup bilgi edinmeye çalışıyorum malesef) o şahısta 2 tam 1 yarım,3 tam bir yarım formülünü herhangi bir notaya uygulayarak majör gamları elde edeceğimi söyledi bu doğrumudur?Birde sizlere danışmak isterim?

    Eğer gerçekten doğru ise,mesela 1 perdeden çalacağım 2tam 1 yarım 3 tam 1 yarım formulü nasıl oluyorda do majör oluyor?Fa dan çalıyorum sonuçta?

    Birde kalıpları baz almamı söyleyenler var,şöyle. mesela

    3-5
    2-3-5
    2-3-5
    2-4-5
    3-5
    1-3-5

    Şeklinde giden bir do majör kalıbı var (sanırsam 3.pozisyondu)
    Bu kalbı farklı pozisyonlarda uygulayarak nasıl do majörü elde ederim?Çünkü atıyorum miden çalacağım bu do majör kalıbını sonuçta mi den çalıyorum nasıl oluyorda do majör gamı oluyor...

    Bu sorular beynimi fazlasıyla meşgul ediyor her kafadan bir ses çıkıyor,en kötüsü danışacağım bir yerde yok ikamet ettiğim yerde...

    Yardımlarını beklemekten başka bir çarem yok malesef...

    Saygılar...
     
  7. gitarda gamlar

    Simdi ilk basta majör ve minör pozisyonları ogrenmen gerekiyor. her gam için farklı degil tabiki bu. 7 majör pozisyon 7 de minor pozisyon var. bunları ogrendikten sonra her gama uygulayabilirsin yani sole oluyor o da do majoru ele alalım 1. pozisyonu do dan baslayıp do da biter ve gitardaki yeri ise söyle kalın mi perde :
    8-10-12
    8-10-12
    9-10-12
    9-10-12
    10-12
    8- - - - - bu 1. pozisyon yani bu pozisyonu 3. pededen baslayarak çalarsan sol majör gam çalmış olursun 5 den baslarsan la majör daha detalı bilgi istersen mail yoluyla falan bana ulasabilirsin elimden gelen yardımı yaparım...
     
  8. Bence biraz teori eksiğin varo ndan kafan karışıyor. Fa dan belirttiğin aralıkları uygularsan fa major alırsın, do dan başlarsan do major alırsın. Klavyedeki pozisyonları notaların yerlerini zaman içinde öğrenerek sen de öğrenebilirsin, aslında ezber işi deği lalışkanlık işi.

    Ama önce biraz müzik teorisi çalışmalısın anladığım kadarıyla. Fa major = F G A Bb C D E
    Olduğunu bilirsen, gitarda bu notaları kullandığın zaman fa major çalmış olursun. Pozisyonları çıkarman ve reflekslerine yerleştirmen kolaylaşır.

    O kalıbı mi den çaldığın zaman do major olmuyor, mi major oluyor. Pozisyonun kök notası olarak nereyi alırsan o notayla ilgili gamı çalmış olursun, ama bunları kendi kendine çaıkramadığın için söylüyorum teori eksiğin var, temel armoni çalışmak 1 haftanı almaz. Gitarda parmak egzersizleri çalışırken 1 haftanı bir kitaptan armoni çalışmaya ayır. Çok faydasını göreceksin.

    Kolay gelsin.
     
  9. Turange ve Pyramind değerli cevaplarınız için sizlere çok teşekkür ederim,çünkü şu son verdiğiniz cevaplar kafamdaki soruların %50 sini sildi...

    Gam yaratmayı bilseydim,gamlar nasıl oluşur bunu keşfedebilseydim bu çalışmalara daha erken başlayacaktım,ve zaman kazanmış olacaktım ama olsun zararın neresinden dönsek kardır diyoruz artık :D

    Neyse...

    Bugün öğrendiğim en önemli şey Çaldığım herhangi bir gam pozisyonunun uygulandığı kök notaya göre isimlendirildiğidir...

    Yalnız ufak tefek sorular kaldı bunlarıda çözersem söz veriyorum sizlerin canını sıkıp bir daha başınızı ağrıtmayacağım :D söz veriyorum...

    Sorum şu oda gam pozisyonları şöyle: mesela Do majörün 2. pozisyonu demiş bir kitapta oda

    3-5
    2-3-5
    2-3-5
    2-4-5
    3-5
    1-3-5

    Şeklinde göstermiş fakat anlamadığım nokta Do majör dediği bu gam "sol" den başlıyor?BU nasıl iş?Elimdeki bu kitapdamı bir yanlışlık var yok?

    Örneğin 3.pozisyon demiş ve devam etmiş

    3-5
    2-3-5
    2-3-5
    2-4-5
    3-5-6
    3-5

    demiş buda yine "sol" den başlıyor üstelik 3. pozisyon olmasına rağmen?

    Diğer bir noktada Belli bir gam pozisyonunun ismini kök notası belirler demişsiniz özetle,peki bunlar o gama ait kaçıncı pozisyon oluyor?

    Çünkü elimdeki kitapta örneğin Do majörü örneklersek do majör 1.pozisyon ,2.pozisyon ,3.pozisyon vs vs devam etmiş?

    POzisyonları belirleeyen nedir?

    Tekrardan teşekkür eder hepinize saygı ve sevgilerimi sunarım...
     
  10. ikisi de "sol"den başlıyor evet ama gam Do majör
    (bu arada en üstteki kalın mi (gitara karşıdan bakar gibi yazılmış)



    sen bu kalıbı majör kalıp olarak öğrenme bence daha ilerde mixolydian modu olarak öğrensen çok daha iyi olur

    Majör kalıbı için Do majör örenk verirsek Dodan başlayıp gene Do da biten kalıpları öğren böylece diğer tonlara geçmen daha kolay olur
     
  11. Do dan başlayıp Do da bitireceksin, yani diğer adıyla Ionian :wink:
     
  12. bnce pozisyonları ezberlemeye çalışmak anlamsız. her şey pratikle olacak sonuçta.normalde çaldığımız bir melodiyi klavyenin o ana kadar kullanmadığımız bir bölgesinden çalmayı denemekle işe başlanabilir mesela.
     
  13. "
    Herkese cevaplar için çok teşekkür ederim...

    Senin bu söylediğini daha öncede söyleyenler oldu,yani sol den başlamasına rağmen "do majör" diyorlar fakat kök nota "sol" yani solden başlıyorum bu nasıl "do majör oluyor işte orasını çözemedim...

    Kimiside eğer söz konusu "do majör" ise do dan başlayıp do dan bitirmelisin diyor, ne halt edeceğimi şaşırdım vallahi...

    Mixolydian ın ne olduğunu bilmiyorum sanırım bir "mod".Fakat nasıl bir olaydır onuda hiç bilmiyorum,iyice kafam karıştı ...
     
  14. Daha ileride modlarla ilgilendiğin zaman anlayacaksın
    yukarıdaki gam kök sol olarak bakarsan majör gam olmaz
    2 tam 1 yarım muhabbetinden gidersen zatenn sol majörün fa# alması gerektiğini göreceksin neyse dediğim gibi

    sen do dan başlayıp do da biten do majör gamını bul istersen aşağıya yazayım yalnız gitarı kucağına yatırmışsın gibi yazacağım zaten tab formatı öyle oluyor genelde


    ince mi 8(do)

    8-10-12(sol-la-si)

    7-9-10 (re-mi-fa)

    7-9-10 (la-si-do)

    7-8-9 (mi-fa-sol)

    kalın mi 8-9 (do-re)


    bu kalıbın kök sesi kalın mi telinde 8.perde yani ilk notası

    iyice ezberledikten sonra olduğu gibi üç perde kaydırırsan yani 5.perdeden başlarsan la majör çalarsın
    3.perdeden başlarsan sol majör çalarsan istersen 3.perdeye kaydırıp karşılaştırmasını yap yukarıdaki ile.


    tabii ki tek majör gam paterni bu değil mesela ben her tele 3 nota gelecek şekilde ayarladım
    parmaklarını yerleştirirken 7.perde birinci parmak olacakşekilde ayarla yalnız sitelinde elini 1 perde sağa kaydırarak 8.perdeyi 1.parmağına alıcaksın

    aynı sesleri çok değişik pozisyonlarda çalabilirsin

    mesela kalın miden 8-10-12 diyede başlayıp gidebilirsin
     
  15. Kafan karışıyor çünkü herşeyi aynı anda öğrenmek istiyorsun, öncelikle yapman gereken temel majör ve minör dizilerin oluşum formülasyonunu öğrenmen, bunlar da majör için: 2 Tam 1 Yarım 3 Tam 1 Yarım'dır; minör için ise 1 Tam 1 Yarım 2 Tam 1 Yarım 2 Tam'dır. Bu temel majör ve minör kalıpları öğrendikten sonra minör dizinin armonik, melodik ve naturel kalıplarını, majörlerin ilgili minörlerini öğrenir ve ardından modlar konusuna girersin. Tüm bunlar arasındaki matematik bağlantıları görmek de temel olarak çok zor değil, çünkü hepsi birbiriyle ilintili konular. Bu bağlantıları kurmaya başladığında müzik çok daha keyifli hale gelecektir. Kolay gelsin ama lütfen yavaş yavaş, sabırla ve sırayla ilerle...
     
  16. Herkese cevaplar için teşekkür ederim...

    TAhmin ettiğim gibi do majör kalıbını başka başka pozisyonlara taşıyarak fgarklı gamlar elde edilebiliyor,bunu kafamda netleştirdim enazında ona göre çalışmaya devam edeceğim,diğer türlü neye çalışacağımı sapıtıyordum...


    Majör lerdeki gibi minör pozisyonlarıda farklı farklı pozisyonlara taşıyarak değişik minör gamlar elde edebilirmiyiz?

    Hksm dediklerinde haklısın şu anda günde 4-5 saat aralıksız çalışarak hızlı bir şekilde ilerlemeye çalışıyorum belki acele ediyorum ama gitarı tam anlamıyla çalabilmek içinde sabırsızlanıyorum,şu an parmaklarımın hızını görenler inanamıyorlar önceki hallerimi kıyasla :D

    MOd kavramı nedir?Gam içinde ayrı bir gammı oluyor bunlar?

    Saygılar....
     
  17. Mod kavramı ile ilgili sorulara verilecek her yanıt gam sistematiğini beynine oturtmadığın sürece senin kafanı karıştıracaktır. Bu konuda forumdaki Acemiye Müzik ve Nota Bilgisi diye bir topic vardı, orasını baştan sona okursan (en son 16 sayfaydı sanıyorum) çok faydalı bilgilere ulaşacaksın, fakat şunu unutma, her öğrendiğin bilgi bir sonraki bilgiye temel teşkil edecek ve bu kartopu gibi büyüyecek. Örnekleme yaparsam: "henüz alfabeyi öğreniyorken aynı zamanda Ulysess'i okumak istiyorsun..." Acemiye Müzik Bilgisi ve Grameri adlı topicte okuduğun bazı ve birçok şeyi ilk anda anlamayacaksın fakat yeni bilgiler öğrendikçe her seferinde onları tekrar okuyacak/anlayacak ve armoni ufkunu geliştireceksin. Daha önce ne demiştim bkz: "herşey yavaş yavaş ve sabırla":)
    (4-5 saat aralıksız çalışmanın bir bölümünü armoniye ayırdığını ve majör/ minör dizileri oluşturduğunu varsaydığımızda majör triad/üçlü akorların hangi seslerden -1/3/5- oluştuğunu da bilgin içine katmışsındır diye düşünüyorum, sonuçta herşey birbiri ile ilintili)
     

Bu Sayfayı Paylaş