Tonların duygusu?

'Müzik Endüstrisi' forumunda Kaish tarafından 3 Aralık 2005 tarihinde açılan konu

  1. arkadaşlar la minor de calınan bi şarkı do minor deki gibi olmadığı gibi farkı nedir yanı do nun duygusu nedir bunun gibi?
     
  2. Sorduğun soruda çoook garip bir cevap gizli ama...
    Senin sevdiğin bir nota varmı?..
    Hah işte,sevdiğin notadan bir gam dizisiyle duyguların ona demmlenir...
    Meselâ Iced Earth Eb gitar kullanır Megadeth E,bide 7 telli gitar kullanan B gruplar vardır,hangisi seni çeker ton olarak nah buda onun gibidir...
    Değişik tondan çalınan şarkıyı;nota tanıma terbiyesine erişmiş bir kulağa sahip olmayan insanlar şarkının gam dizilişindeki duyguyu alır vede aynı hisleri tadar ama nota tanıyan biri bunu hemen anlar ve eski tonunu arar...
    Yani E akordlu bir gitardan sana Fade to Black çalsak,2 gün sonrada D akorddan çalsak belki farkına varmayacak "aaa ne güzel Fade to Black" diyeceksin...
    Gibi gibi annadın?..
     
  3. Soloist,Kaish arkadaşın sorduğu başka birşey bence...eskiden hocam sölemişti az çok hatırlarım Aminör duygusallık,F#minor ilen C#minor melankolik bir hava katarmış....
    Tam doğru olmayabilir akorlar örnek vermek için yazdım!
     
  4. bir de söyleyecek kişinin sesi önemli onun duyguyu hangi tonda yakalaması önemli yani
     
  5. Aslında bu soruya cevap vermeden önce şu soruyu sorarsak daha açıklayıcı olur: Neden Majör bir dizi ya da akor genel anlamda güçlü ve neşeli bir hava verirken minörler daha duygusal ve hüzünlüdür?
    Bunun cevabı biraz fazla fiziksel, yani o notaların çıkardığı ses dalgalarının beynine gönderdiği titreşimler ve uyarıların vücudunda gerçekleştirdiği kimyasal değişimler.
    Burdan da şuna gelebiliyoruz. La minörün göndericeği titreşimle Do minörün ki dizilim farklı olucaktır (Dizilim olarak aynı olsa da ses farkı var.). Bu da vücutta farklı değişimler yaratıcaktır.
     
  6. Major hoptirik işi,minor ağır,bunalım adam işi ama sanırım sorduğu sorunun cevabını doğru vermiş olmalıyımki sustu =)...
     
  7. rL

    rL

    236
    0
    300
    :D :D

    Oldukça mantıklı geldi bana bu. Fakat nasıl algılıyoruz biz bu tireşimleri falan da sonra hormon, salgı falan oluyor? Allah'ın işi işte! :D
     
  8. Laaaaaaaaaaaaa :D,yau geyirince çıkan La ile elektronun sol telindeki bridgedki o yumuşacık duygu yüklü 5. oktav lâ bir deil tabii :D...
     
  9. Aslında düşününce o kadar zor birşey değil. Bizim duymamız zaten kulağımıza gelen ses dalgalarının, kulak içindeki yarattığı titreşimler sonucu oluşan sinyallerin beyine gitmesi. Farklı sinyallerde farklı titreşimler olucağı için bunlar da farklı kimyasal tepkimeler yapıcaktır. Yüzeysel olarak üstünden geçtiğimizde durum böyle, ama bunların denklemlerini vs.. istersen bir biyolog, kimyacı vs.. bul derim :)
     
  10. arkadaşlar olayın felsefesine girmişler.bence gerek yok.müziği istediğiniz kadar duygusal çalmaya çalışın aslında müzik=matematik. duygusallık kendini moda sokup ıkınarak bişeyler çıkarmakta değil(çok ıkınan patlar maazallah.geri teper.)duygusallık ve tüm duygular modlarda arkadaşlar.bknz=frank gambale nin mod's no more mystery(böyle bişeydi yanılmıyosam) eğitim videosu.bu videonun özeti.ionian=her zaman major gamdadır.insanda mutluluk hissi uyandırır.dorian=.. phrigian=... lydian=gizemli ,her an bişey olacakmış hissi verir.süpermen filmlerindeki o gizemli ama huzur veren melodiler gibi.anlatmak zor dinlemek lazım. mixolydian=... aeolian=... locrian=.... hepsinin duygusunu açıklamak benim için de zor.en sevdiğim 2 sini yazdım örnek olarak.ama hepsinin böyle herkeste aynı duyguları hissettirdiği ayrı bi havası var.mesela bi şarkı yapmak istiyosun 1-sıradan bi melodi bul 2-hangi modda olduğunu çıkar 3-uyumlu modlardan şarkının duygusunun gitmesini istediğin yönde biriyle ya da birkaçıyla kombine et.işte sıcak sıcak fırından yeni çıkmış çok duygusal bi şarkı.
    bu bilgileri yılların tecrübesiyle yazıyorum.gereksiz yorumlarınızı ,ortada parlayan bişey görünce çamur atma isteğinizi kendinize saklayın.bu bilgilerden kullanmak isteyen çok iyi faydalanır.faydalanmak istmeyen bu yazıyı okumadan önceki ıkınanarak şarkıya duygu katma moduna geri dönebilir.iyi geceler...
    :twisted: :twisted: :twisted:
     
  11. codec arkadasim, iyi guzel soylemissin de olay sadece modlari yalayip yutmakla bitmiyor ki. yani tamam kullandigin mod sarkinin genel havasini belirliyor ama yeri geliyor o diziki bi notayi yarim kaydiriyorsun, bir anda sarkinin havasi degisiveriyor. yada tam tersine bazi zamanlar arpeje dizide olmayan bir nota eklesen bile arpejin havasi bozulmayabiliyor.

    sonuc olarak bence major gazdir, minor bunalimdir iste phygian karanliktir falan diye genelleme yapilmamali. ben mesela dorian dan bi sarki yazarim, ama akor yapisini oturtamamisimdir hicbiseye benzemez, sen ayni melodiyi alirsin guzel bir altyapi yaparsin, uzerinde hic oynamasan bile apayri bir hava verir.

    cok calismak lazim cok, yani olay sadece mojor modlarla bitmiyor daha minor modlar falan var onlari hic bilmiyorum super locrian vs.
     
  12. iyide aynı duyguyu verselerdi bunları minor ve major diye ayırmanın hatta her ses aynı duyguyu verse bunları nota diye ayrı ayrı isim takmanın ne mantıgı alakası olurdu ?

    Donun duygusuyla la minorun duygusu arasındaki fark nedir diye sorarken cevabı kendin vermişin bence , arada ki fark farklı duyguları vermesidir iki notanın :lol:
     
  13. Açıklama güzel, doğru ya da değildir bunu bilemem. Göreceli olduğu kesin.
    Ama arkadaşın sorusunu cevaplamıyor aslında, arkadaşın sorusu neden bu modlar o duyguyu veriyor. Yani Lydian neden o gizemli duyguyu veriyor, ya da neden bir mi lydian ile sol lydian arasında fark vardır (Kabul etmek gerekirse cidden var.). Bir Mi majör dizisi bana her zaman DO majöre göre daha çaık ve rahatlatıcı gelmiştri mesela. Bunun gibi.
    Bu arada görevimi de yapıyım: Tamamı bold karakterli harflerle mesaj yazmak yasak, dikkat edersen sevinirim :)
     
  14. Benim nota bilgim sıfırdır.Yani hiç bilmem.Biraz akorları biliyorum ezbere.Bütün sololar atarım ,sallarım kafadan. 10 senedir çalarım hiç bilmem.Ama minörlerin,sus lu olan akorlar ve böle major minör akraba akorların arasındaki geçişler öldürüyor bazen.

    İçinden geldiği gibi çaldığın,yeteneğin varsa zaten başlarsın ezgiler dökülür gider klavyeden.Duygusal olmaya çalışarak y ada tabiki kasarak olmuyor bu işler.Kapatırsın gözlerini içinden geldiği gibi.

    Ruhtan gelen bir şey bu.İçine işler müzik o an ne yaptığını bilemessin öle acaip duyguyu yüklersin gitara ister mutluluk ister hüzün ..

    Hani can alıcı şarkılar oluyor bazen bilmiyorum bilen varsa bana sölesin:Deep purple ın ''love conquers all''şarkısında kemanla giriyor o keman soloda bir geçişler var ahha haha biri sölese hangi nota diye:)
     
  15. Aslında senin yaptığın da bilen adamın yaptığının aynısı. Tek fark, senin ne yaptığını bilmiyorken onun bilmesi sanırım. Yani benim fikrim bu. Ben de nota bilmem adam gibi. Pek iyi çalabildiğim de söylenemez. Ya durun bi dakka :) Benim burda ne işim var :lol:
     
  16. Eheheh :) aslında notanın bir faydası var nota okuyabilir ve yazabilrisin.

    Kulaktan çalmıyor millet ,nota biliyor da ne oluyor:).Ama şu farklı hem nota bilip hem kulağın olduğu zaman bu sefer farklı bir getirisi olur.Birine gitar öğretceksen,bu işten bir öğretim üyesi olarak y ada özel ders vericeksen birine nota bilmek lazım çünkü ,karşıdaki öğrencinin kulağı iyi olacak diye bir kaide yok.O zaman notanın olayı kulağı olmayan öğrenciye haliyle öğretilmesi şarttır.


    :) Bu arada tamam kulağı olanlar bilinç altından çalıyor:) olmayanlar ise bilinç altından çalamazlar :).


    Notaya ne gerek var salla notayı:).




    Yalnız bir taraf ne yaptığını biliyor mu acaba? Şöyle nota bilen çok insan tanıyorum öyle kitap okuyorlar.


    Kulağı çok iyi sadece kulaktan çalanda arkadaşlarım var.Aradaki fark kulağu iyi olanlar gitarda iyiken ,hayatlarını sadece notaya adamış ama bir şey becerememiş ,ne çalmasını beceriyor böyle tiplerde var.



    Hea bir de hem kulağı olup hemde soradan notayı öğrenmiş olanlar var.Öğrenmek güzel bir şey ama duygu aslında notada aranmaz,Çünkü duygu notayı kovalar.Duyguyu sen verirsin,notalarda sadece senin yaptığını klavyeden yansıtır ve dinlersin. ,Kalpten,ruhtan çaldınmı aslında nerden çaldığınında bir önemi yok.


    Bu nota işlerinin tek bir faydası var,alıştırmaları okuma yani parmak alıştırmaları vesaire-gerçi bunu tablarlada yapabilirsin ama notayla daha sağlıklı., Bunun haricindeşöyle faydaları var: beyin cimlastiği,dil bilgisiöğrenmek gibi bir şey.Bulmaca gibi:)


    Nyese öğrenmek güzel şey öğrenelim,coşalım...
     
  17. Bi de şu varki, müzik teorisi bilmenin çok büyük bi faydası var, müziği okuyabilmek, Nerede olursa olsun, nasıl olursa olsun, o müzikten bişeyler kapmak için onu okuyabilmek lazım sanırım.

    Yani örnek vermek gerekirse, ben almanca bilmiyorum, biri elime almanca bi kağıt verdi, üzerinde hayatın anlamı yazıyor :D Ama ben onu okuyamadığım için hayatın anlamını hiç bi zaman öğrenemeyeceğim. Tabi almanca biliyosam hayatım değişir o ayrı :D
    Veyada, diyelimki italyada bi jazz bar'a, rock bara gittik (gitmedik ya :) ). Gitarist arkadaşın çaldığı melodi, arpej ya da işte ne çalıyosa pek hoşumuza gitti, ama işte onun ne olduğunu anlamak için teori bilmek şart. Yoksa benim gibi "anaaaa ne biçim çalıyo lan !!!" gibi nidalar atarak arkanıza baka baka gelmeniz de olası. Dolayısıyla tabi yine kendi sınırlı yaratıcılığınızın da dışına çıkamaz, tekdüze bir müzisyen olursunuz............ mu acaba :p

    Yanılıyor muyum ey teori bilen yüce insanlar ? :)
     
  18. ben bu modları gam olarak biliyodum ben mi yanlış biliyorum yoksa mod gamın diğer adı fln mı :D
     
  19. modlar gamlardan elde ediliyorlar
    c maj ve c lonian birbirine eşit
    d-e-f-g-a-b-c-d dorian
    e-f-g-a-b-c-d-e phrygian
    f-g-a-b-c-d-e-f lydian
    g-a-b-c-d-e-f-g mixolydian
    b-c-d-e-f-g-a-b locrian
    a dan a ya hatırlamıyorum şu an genel oluşum bu şekilde
     
  20. hocam
    1)fa major i.bne bi akordur. cok tarz bi akordur. ananı s.kerim karizması vardır

    2)re minor mıymıy mızmız cocuklar gibidir.hep damar sarkılar buradadır. messela ahmet kayanın bir cok parcası keza müslüm

    3) do minor aglayan kadınlar gibidir. cok aglatır sesleri.. mesela insanın moralini bozan gıcık mıy mıy parcalar hep bu akorun üzerine kurulur. BKNZ: CHOPIN'in NOKTURNOLARI

    4) DO MAJOR otoriter is biritiricidir. bach'ın neredeyse bütün majorik parcalarının kadansları CMAJ ile biter. 5.dereceden 1. dereceye domitant tonik cözünümü.....

    ŞİMDİLİK BUKKADAR eheheh
     

Bu Sayfayı Paylaş