Analog efekti DAW'da kullanmak

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda Casablanca tarafından 1 Nisan 2013 tarihinde açılan konu

  1. Merhaba, şuradan berklee den aldığım introduction to music production dersinden parallel effect diye bir şey öğrendim. Mantık şu; tüm enstrümanları bir bus a pre-send yaptırıp, sonra o bus ı in olarak alacak bir track den istediğiniz efeği ekliyorsunuz. Daha sonra örnek olarak reverb için(%100 wet), o busa bağlı olan herhangi bir track ten send miktarını değiştirdiğinizde o track için olan reverb miktarı artıp azalıyor. Yine bağlı track için fader ı değiştirdiğinizde, çıkan dry wet oranı değişiyor. Dolayısıyla, tek efekt ünitesini bütün bir proje için kullanabiliyorsunuz.

    Bunu görünce acaba buradaki efekt ünitesi olarak analog bir pedal kullanabilir miyiz dedim. Ses kartının üzerindeki bir output ve bir input çıkışını kullanarak direk bir pedala bağlasak işe yarar mı, ya da fikri kullanılamaz yapacak kadar gecikme olur mu?

    Yapacak olduğumdan değil de, merak ettiğimden soruyorum.
     
  2. Analog masa kullanmayalı çok zaman oldu (DAW böyle şeylerde daha affedici) ama soruyu okuduğumda aklıma ilk gelen şey bu send'lerdende kanala bir miktar seviye (gain değilde level diye tanmlamak doğrusu sanırım) eklendiği, ve efektinde distortion olursa çok fazla noise probleminin olabileceği aklıma geldi. DAW tabii daha naz'sız analog bir masaya göre ama stüdyo veya PA'de bu send/return olayında kullanılan outboard ünite türleri oldukça sınırlı (reverb, delay gibi).

    Bir pedal'a wet/dry normal uygulamada 2 kanal arası blending şekilinde ilk aklıma gelir. Elbette uygulama değilde teori amaçlı sordunuz yinede belirtmek istedim.
     
  3. Teşekkürler cevap için. Evet iki kanalı birbirine karıştırarak blending yapmıştı loudon amca videolarda. Her bir kanal için farklı efekt kullanmak yerine, daha verimli çalışması için bu şekilde tek efekt kullanmak da çok zekice gelmişti :)

    Buradan benim aklıma gelen soru da şuydu; madem tek üniteyi projenin tamamında kullanabilicez, acaba bir tane string reverb ya da tüplü ıvır zıvır(compressor vs) ı tüm projede kullanıp çok daha gerçekçi efektler elde edebilir miyiz? Ama sanırım zaten yapılan bir şey bu olay :D
     
  4. Walking dead'e yetişeceğim diye biraz hızlı cevaplamışım izlerken aklıma takıldı soruyu yanlışmı okumuşum diye, analog masaya girmesemde olurmuş ama ok gibi görünüyor cevap :D

    Aynen yapılan şey bu :) yanlız bu send olayında işin bir kötü tarafı hiçbir efekti (efektif :p) 100% wet kullanamıyoruz. Diğer yandan reverb bu konuda pratikte sorun değil ama aklıma mesela aynı kompresör attack/release time farklı sendlere gönderdikçe karışıklık gelirmi diye düşündüm...tabii denemek lazım bilgisayar bu konuda merak edene çok zevkli :)

    Bende öğrenciyken böyle şeyleri denemiştim ama bir yaklaşım/stil oturdukça açıkası buna iten nedenleri unutmaya başlıyorum, problem yaşadıkça alternatiflere kafa patlatıyorum.

    Dijital efektlerde gerçekçilik cpu/ram sınırlamaları içerisinde bence 96khz'de çalışıp freeze etmekle oluyor; Bunun 2 ana nedeninden birincisi seskartındaki konverter 44.100'de çalışıyorsa 21khz çivarını filtrelemek zorunda yani belki bu frekansı duyamıyoruz ama harmoniklerini yapay olarak filtrelediğimiz için sesin derinlik kalitesinden ödün veriyoruz (o nedenle minimum 48khz'te çalışmayı tavsiye ediyorum, sonradan 44.1'e downsample edilse bile sound kalitesi daha iyi).

    Diğer nedeni ise yüksek samplerate'te çalışmakla (varsa efektte) oversampling aslında çok farklı. Oversampling'te de yapay bir filtre söz konusu, programcılar bunu hissettirmemek için olabildiğince ince ayarlıyorlar ama mix kalabalıklaştıkça etkisi artıyor. Oversampling (veya yüksek sample rate'te) çalışmanın nedeni ise aliasing'ten kurtulma çabası.

    Tabii en güzeli eski usül yani kayıtta olabildiğince güzel soundu oturtup pan ve seviyelerle işin en az %90'ını halledip mix'e daha az iş bırakmak ama o da homestudio'da bir yere kadar :)
     
  5. Daw'da g-major'ın reverb'ünü ve AxeFX'in preamp'lerini bu şekilde kullanıyorum. dijital giriş ve çıkışlar üzerinden (SPDIF I/O) ses kaybı olmadan bağlanabileceği gibi, Analog giriş çıkışlar üzerinden de aynı şekilde yapılabiliyor.

    Yine benzer şekilde, pedallardan da mono kanalı, ya da stereo kanalın iki kanalını sırayla aynı pedal'dan geçirerek (2 x mono ayrı ayrı, sonra tekrar stereo track'e bounce şeklinde) kaydettiğim oluyor. Direct monitorıng yapılabilen bir ses kartı varsa dinlerken gecikme olmaz. Ama efektli halini DAW'un içine kaydederek çalışmak daha iyi, hem efekt cihazı ve I/O'lar boşa çıkar :)

    Sanırım cubase ve diğer bir çok DAW'da artık 'External Insert FX' şeklinde adlandırılmış bir plug-in bulunuyor. Bunu bir FX kanalına insert edip, I/O'larını belirleyip, efektten geçirmek istenen kanalların 'send' seviyelerini ayarlayarak harici bir cihaz üzerinde paralel efektlendirme yapılabilir.

    Şahsi görüşüm, tüm projeyi olmasa da, belli kanallara belli efektleri vermek için kullanılmalı. Örneğin davula verilen reverb'ü vokal'e vermektense, bunlara farklı reverbler vermek daha doğru olur diye düşünüyorum.
     
  6. İkinize de ayrı ayrı teşekkür ediyorum verdiğiniz bilgilerden dolayı. Sanırım, bilgisayarlar hızlandıkça (ve git gide daha hızlanıyor) çok daha yüksek bit depth, sampling rate ve buffer size ı elde edip, aynı zamanda gecikme de sıfıra yaklaşıcak. Böyle olduğu zamanlarda efficiency amaçlı paralel efektlendirme çok gereksiz olucak herhalde :D

    Aslında bu başlığı, forumda bu tarz içerikte konular da olsun diye açtım. İşe de yaramış gibi gözüküyor :)

    mertay sezon finali de güzeldi bence baya :)
     
    mertay bunu beğendi.
  7. Paralel efektlendirme mecburiyetten değil, tercih meselesidir.
    Harici bir efekt cihazı kullanmak da öyle...
    Hardware sounds better ;)
     

Bu Sayfayı Paylaş