True Bypass Nedir, Ne Değildir?

'Elektro Gitar Ekipmanı' forumunda erginn tarafından 19 Temmuz 2006 tarihinde açılan konu

  1. Arkadaşlar bu olayı tam olarak anlamak istiyorum

    Ne için kullanılır?
    Kimler kullanır?
    Pedallarda seri dizilimde kesinlikle gereklimidir?
    Seste ve sinyalde oluşturduğu farklılıklar?


    bilgilerinizi bekliyorum teşekkürler..
     
  2. mxr kullanır,shakti usta kullanır,marshall benzeri olan passive bypassı kullanır.DPDT switch ile yapılır.En kaliteli bypass şeklidir.Kesinlikle diye birşey yok ama olursa tonun bozulmaz.Pedalın pili bitse bile kapatınca sesi etkilemez.
     
  3. anlaşıldı ok.. shakti ustaya bi ulaşabilsem.. ne iyi olur ama nese bilen varsa bana özel mesajla numarasını yolarsa sevinirim..
     
  4. Pedallarda seri dizilimde kesinlikle gerekli midir sorusunun cevabı olumsuz aslında.Tüm pedalların True Bypass olduğu bir setupta sinyal hiç işlenmeden geçeceği için sanki tek bir jak üzerinden ampliye iletiliyormuş gibi bir prensip ortaya çıkar.Ancak o kalitede bir jak olmadığı için(4 pedal olduğunu düşünürsek toplam 5 tane jak gerekecek ki hepsi teker teker kaliteli olsalar dahi yine de ses kaybına yol açacaktır bu durum) tonum işlenmeden ampliye ulaşsın isteğimiz,ses kaybıyla sonuçlanır.Yani kalabalık analog setuplarda pedalların hepsinin True Bypass olması 'herşeyin fazlası zarar' durumuna yol açar :) Benim önerim modulation pedalları dışında olanlar ve sürekli açık tutulan pedalların True Bypass olmaması yönünde.
     
  5. Hellhound hocam dediklerinize katılmıyorum.Aletler true bypass olsada sinyal bir miktar bozulacak bu doğru ama elektronik bypassda hem bahsettiğiniz kablodaki bozulma olacak hemde bypass sisteminde bozulma olacak.Yanlış anladıysam düzeltin lütfen.
     
  6. Tam açıklayamamışım pardon.Aletler True Bypass olduğunda kabloda bozulma olmuyor çünkü sinyal tekrar bir buffer ile karşılaşacağından kablodaki bozulma elinimine olmuş oluyor.Yani demek istediğim Rockstarların kullandığı gibi tanesi 50-60 dolar olan jaklardan alabiliyorsak tüm pedalların True Bypass olmasında sorun yok ama öteki türlü sinyalin içinde en azından bir veya iki tane mekanik ya da pasif bypass a sahip pedal olması daha iyidir.
     
  7. Bana mantıksız geldi ama doğru olabilir uzatmanın anlamı yok.Bu arada burda sanırım elektronik yazacaktınız.
     
  8. Selamlar,

    Aranızda güzel güzel bilgi alış verişi yapıyorsunuz bu çok ama biraz da ben teknik destekte bulunayım:)

    İlkönce helhound'un söylediği olay yanlış, yani çok sayıda kablo ve jakın olması sesin kalitesini bozar tezi yanlıştır. Orjinal ses kaybını (buna sinyal kaybı diyelim, daha teknik olsun) etkileyen unsurları şöyle özetliyeyim.

    1.Gitar ile anfi arasındaki toplam kablo uzunluğu. Bu da çok uzun olursa 30-50m gibi bir miktar sinyal değişimi kablonun bakır alaşımı saflığı (hurda bakırdanmı yoksa saf bakırdanmı yapıldığı), ve canlı uç olan ortadaki bakırın kesitine göre hem seviye olarak hem de ton olarak olarak bir miktar değişme oluşabilir. Uzun kablonun çıkış seviyesi azalması dışında kablonun canlı uç ile ekran arasındaki aralığın kablo uzadıkça kapasitif değerinin artması sinyalin karakterinde değişine neden olup tonu etkileyebilir. Bunun dışında jakların ve swicthlerin kaliteli olduğu şartlarda sayının çok olması sinyal seviyesi ve kalitesi olarak hiç bir fark teşkil etmez.

    2.Gitar manyetiğinin sinyalini etkileyen bir diğer unsur da gitarın üzerindeki volume potudur. bu pot bazı gitarlarda bazı pasif elemanlarla bağlanarak bu sinyal değişimi izale edilmiştir ama klasik fender veya gibson volume bağlantılarında bu dezavantaj bulunmaktadır. Volume düğmesi kısıldıkça ses seviyesiyle birlikte ton da değişime uğrar. Dediğim gibi az olan bu değişim yeni modern gitarlarda çözülmüştür.

    3.konu ise pedal (efekt) setap'ınızda kullandığınız pedal veya pedalların true-bypass olup olmadığıdır. Bu konu ile ilgili kendi sitemde daha detaylı açıklamalarım bulunmaktadır. http://www.gitarmuzikevi.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=9
    True-bypass olmayan pedallar tru-baypss konumunda iken her biri bir miktar elektronik gürültü üretirler ve de sinyalin orjinal karakterini bir miktar bozarlar. 2-3 ten fazla pedallar arka arkaya bağlandığında bu fark daha da belirgin olur. İşte onun içindir ki profesyonel gitaristler sahnede özellikle bu true-bypass olamayn pedalları için 4-6 veya 8'li true-bypass board lar kullanırlar (steve vai gibi). Bu boardlar boss gibi true-bypass olmayan pedalları true bypass hale getirir ve sorun çözülür. Çok ara jack kullanmanın sakıncası yoktur. 50-60 $ değil 5 YTL lik jaklar mükemmel işinizi görürler.

    Son olarak kablo kalitesinden herhalde bahsetmeme gerek yoktur. Ucuz jack kullanabilirsiniz ama ucuz kablo kullanmayın. çünkü kablodaki bakırın kalitesi ve ekranın kalitesi sese çok etki yapmaktadır. aldığınız kabloyu kendiniz lehim yapacaksanız şöyle bir test yapabilirsiniz. kabloyu sıyırdığınız zaman ekran (örgü) kısmı tamamen kusursuzca orta telin dışını kapladığına bakın, yanı normalde örgüyü dağıtmadığınız zaman ortadakı canlı uç olan teli görememeniz lazım. ikincisi ekran ve ortadaki kablonun telleri altın gibi pırıl pırıl parlamalıdır. Kararmış bakır ise kalitesi düşüktür.

    iyi sololar:)
     
    hekofali bunu beğendi.
  9. -Altına imza atarım bir elektronikçi olarak.
     
  10. Elektronikçi olduğunuz için bilginiz benden fazladır ama zamanında analog işine baya taktığım için araştırmalarım sonucu bu bilgileri edinmiştim.Kaynakları bulabilirsem tekrar kopyalarım buraya.
     
  11. boss , ibanez ve birçok firma pedallarında elektronik bypass kullanırlar neden acaba? true bypass kullanmayı bilmediklerindenmi yoksa başka nedeni olabilirmi? düşünün bakalım :D
     
  12. O zaman ben de şunu derim. Neden Amerikada el yapımı (bakınız analogman) analog true bypass pedallar boss ve ibanez pedalların 2-3 katıdır? Ayrıca Aşağıdaki linkte gördüğünüz bypass rack ları imal edilir?
    http://www.pedalboards.com/bp strips.htm
    Ayrıca neden Steve vai gibi bazı ünsüz gitaristler pedal setuplarında bypass racklar kullanırlar. peki bu soruyu soran kardeşim, silikondan imal edilmiş bir yarı iletkeninin devrede çalırken noise denen bir gürültü ürettiğini bilmiyormu? Eğer hala bu konuda inat edeniniz var ise kaliteli bir anfide clean tonda gitarınızı anfiye bağlayın çalın ve sonra herhangi bir elektronik by passlı pedalınızı bypass konumunda bağlayın bir de öyle çalın. Eğer kulağınız iyiyse arada bir fark görürsünüz.

    Bu konuda başka tartışmaya girmek istemiyorum çünkü burada aktardığım şeyler ne benim iddiamdır ne de kişisel tahminimdir, bilimsel gerçeklerdir, o boss pedalların tasarımını yapan mühendislerin bile kabul etmeleri gereken bir şeydir. ha bunu neden yaparlar diye soran olursa onu cevaplayabilirim ama bilimsel bir konuda tartışma yapmam.
     
  13. Ben de shakti'nin tüm söylediklerine katılıyorum. Son mesajında da biraz değindiği gibi en azından sinyalin pasif de olsa devre elemanından geçmesindense jacktan geçmesini tercih ederim.

    Bir de true-bypass'ın en iyi bypass sistemi olmadığı konusunda da süper bir yazı vardı. (Bağlantım çok rezil olduğu için koyamıyorum)

    Bir de Hellhound'un dediği gibi her zaman kullanılan pedalların true-bypass olmasına gerek yok. Yani metal grubu iseniz Boss distortion pedalı kullanmanızda hiç sakınca yok çünkü pedal nerdeyse sürekli açık. Ama bir CryBaby true-bypass değildir ve bir setupta genellikle en başta yer alır ve ara sıra kullanılır, bu da sinyalin bozulması demektir...

    Bir de shakti'nin bahsettiği gibi tüm pedalları yada devreleri true-bypass olarak çalıştırmak mümkündür. "True-bypass box", "loop (looper) box" devreleri ile bu sağlanır...
     
  14. Sanırım bahsedilen yazı şu olacak:

    http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

    Hellhound'un verdiği bilgilere benzer ama biraz farklı. Kablo uzunluğundan bahseden (jack kalitesinden bahsedilmiyor) ilk paragrafta özetle gitardan pedalboard'a 15 ft. (4,5 m), sıralı 10 adet pedalın her çiftinin arasında 2'şer ft (0,6 m) ve son pedaldan ampliye kadar 30 ft (9 m) yani toplam 63 ft (17 m) kablo olduğunda özellikle gitarın vintage tarz düşük çıkışlı ve yüksek empedanslı olması halinde (yani vai yanlış örnek)sinyalin ve tonun büyük oranda kayba uğrayacağından bahsediyor. Bunu gidermek için ise amplinin volümünün ve tizlerinin açılmak zorunda kalınacağını, gain ve treble artışının da gürültü seviyesini arttıracağından bahsetmiş.Tabii başka bir sürü detay daha...

    Benim yorumum ise:

    1-O uzunlukta kablo ile aman aman bir yerde ve koca bir sahnede çalmıyorsanız ne işiniz var?

    2- 10 tane pedalı ne yapayım ben. O kadar pedalı birbirine bağlayan adamın gitarın ve manyetiklerin tonu konusunda herhangi bir kaygısı olmaz zaten.

    3-Yukarıda da yazılan en basit testi uygulayın ve 3 tane ( 10 değil :)) boss tipi pedalı bağlayın ve çalın. Ardından gitarı ampliye direkt girin ..Arada fark yok diyorsanız gidip kulaklarınız konusunda uzman hekim yardımı alın.
     
  15. Saol stratman,

    Linkteki yazılan bilgi de yıllardır uygulanan bir şey. Evet doğrudur, bypass rack'a alternatif olarak ve bazı müzisyenlerin tercih ettiği bir sistem olduğu doğrudur. bu sistemin rack sisteme göre üstünlüğü de tartışılmaz ama bazı müzisyenler hala bypass rack sisteminin sesi daha natürel verdiği konusunda israr ederler. Linkte anlatılan sistemde gitarın hemen çıkışına konan bir preamp ile gitarın tonu ve volümü sabitlenir, preamp çıkışı düşük empedanslı olduğu için paralel olarak pedallara bağlandığında pedalların giriş katındaki 1m gibi değerlerde olan giriş drençlerin toplamından oluşan ton kaybı gibi problemlerin oluşmadığıdır. Çünkü preampın çıkışı 10k gibi düşük bir değerdedir vede pedalların giriş drençleri gitarın girişine etki etmediği için ton bozulmaz. Ama yine bir iki dez avantaj vardır, birincisi preampın kalitesi, yani frekans aralığının kulağın duyduğu aralığında çok üzerinde olması gerekir çünkü harmoniklerin geçişlerine izin verebilsin, ikincisi preampın frekans cevabının tüm frekanslarda 0db olması gerekir ki gitarın orjinal tonu değişmesin ve tabiiki bu preamp noise factorünün çok düşük olması gerekir, onun için de fetli bir preamp kullanılmalıdır. 2. dezavantaj ise bu sistem maalesef çok pedalın ürettiği toplam noise factor ü ortadan kaldıramaz ama diğer taraftan rack sistemdeki jackların oksidasyonundan oluşan sinyal sızıntılarınına karşı belki daha sağlıklı olabilir. Sonuçta her iki sisteminde artıları ve eksileri vardır.

    düşük sinyal seviyeli vintage gitarlar için söylediğin çok doğru, steve vai'in kullanmasındaki neden tabiiki gitarının düşük seviyeli sinyalinden doğacak sorundan ziyade o da boss gibi pedallar kullanıyor vede tüm parçalarını distortionla çalmıyor. clean solo yada ritmlerde true bypass olmayan pedallardan çıkan sinyal cleanı matlaştırıyor ve gitarın o güzel clean karakterini öldürüyor, o yüzden vai de bu bypass racklardan kullanıyor.

    Ayrıca yukarıda kablo uzunluğu ve kalitesinden bahsettim. Jackların kalitesizinde oluşan problemler oksidasyondan dolayı sinyalin 0 ohm geçişi yapamaması ve parazitlerin ve ses kopukluklarının oluşması veya şasi iletişimi eksikliğinde de gelip gidem hum gürültünün oluşması gibi sayabiliriz. Bu tip sorunlara karşı neutrik gibi kaliteli jacklar kullanılabilir, veya altın kaplamalı jacklar da piyasada satılmaktadır (yerli olmayanlar). eğer jackınız temiz ve sorunsuz ise çok ucuz olmayan bir jack işinizi pekala görebilir, sadece sahnede rezil olmamak için daha kaliteli jack kullanılabilir. Eğer kendi jackınızı yapamıyorsanız tabiiki biraz paraya kıyıp markalı orjinal jacklar alternatif olabilir veya çok bilinçli bir elektronikçinin de yaptığı jacklar kullanılabilir.
     
  16. selamlar,benim anlayamadığım bir durum var,bende bigg muff Pİ made in russia var ben bu pedalı by pass yaptırmak istedim çünkü pedalsız aynı ses seviyesinde tonum cayır cayırken pedal kapalı olduğunda ve arada olduğunda aldığım ton çok düşüyor..pedalı by pass için götürdüğümde arkadaş switch e baktı ve pedalın zaten by pass olduğunu söyledi ama problem çözülmüş değil pedalımı çok seviyorum ama kapattığımda almam gereken tondan çok daha düşük ton alıyorum ve bunu yanında başka pedal olmadan gitarla amfi arasında tek başınayken yapabiliyor..çözümü nedir üstadlar??
     
  17. E zaten bu pedal açık olduğunda ton cayır cayır olur. Ben anlamadım sorunu.
     
  18. ben anladım sorununu
    volume knob u yok
    pi lerde , dolayısıyla sen pedalı açtığında çıkan ses oldukca yuksek oluyor, ama kapalıyken kısık geliyor çünkü sen volume u pi açıkken ki duruma gore baz alıyorsun


    yapman gereken istediğin clean soundu elde ettikten sonra , pedallarla istediğin tona yaklasmaya çalısmak ,

    örneğin clean tonu ayarladıktan sonra overdrive pedalının volume tonunu ayarlarsın ondan sonra clean - drive dengesini yaparsın ;)
     
  19. Benim anladığım da arkadaş pedalı setuptan çıkarttığında ton cayır cayırken pedalı bypass konumda setupa eklediğinde tonun bozulması.

    Benim tahminim kalitesiz jack kullanımından kaynaklanıyordur. Big Muff'ı eklediğinde kullandığın fazladan jack kalitesizse olabilir.
     
  20. aynen dediğin gibi kardeş,hala deniyorum ve hala öyle geliyor,sanırım takıntı haline geldi pedal :)
     

Bu Sayfayı Paylaş