Mahsun Kırmızıgül'ün Yönetmenliği Hakkında

Ben hem üniversitede (Amerikan Kültürü ve Edebiyatı) hem de yüksek lisansta (İngiliz Dili ve Edebiyatı) "film incelemesi", "cinema vs novel" derslerini görmüş ve eğitimini almış bir kişi olarak yaklaşıyorum olaya. Yani yazacaklarım "bence" değil işin içinden birisi olarak algılanmalı.

İlk duyduğumda dalga geçtim. "Hadi canım Mahzun Kırmızıgül film yazmış, hem de yönetmiş!!!". "Beyaz Melek" filmini ilk duyduğumda verdiğim tepki buydu. Fakat kadroya bakınca çok şaşırdım. @Darkie tarafından belirtilen filmindeki o "başarılı oyuncular" gerçekten de ciddi kariyere sahip insanlar. Ama onlar oynatılmıyor. Hele hele o seviyedeki bir oyuncu senaryoyu okumadan bir işi kabul etmez. Bu noktadan yola çıkarak filmi büyük bir ciddiyetle izledim. Açık ve net olarak belirtmeliyim ki kendisini yönetmen zannettiğiniz bir çok "yönetmen"den bile daha sağlam kurgulamış filmi. Hatta belli başlı bazı teknikleri de tam yerinde kullanmış. Tabi bu tespitlerimden sonra diğer filmlerini de merakla bekledim. "Beyaz Melek" filminin bir tesadüf olmadığını, çok ciddi bir altyapıya sahip olduğunu, diğer filmleriyle de ortaya koyduğunu görmemek mümkün değil.

Diplomayı bilmem ama, Mahzun Kırmızıgül kendisini yönetmenlik konusunda ciddi anlamda geliştirmiş ve hiç de küçümsenmemesi gereken güzel işler çıkartıyor.

Katılıyorum hocam. Değerli bir oyuncu eğer açlık sınırında değilse kendini küçültecek projelere girmez diye düşünüyorum. En basitinden Yıldız Kenter vardı benim izlediğim filminde. Ben teknik anlamda yönetmenlikten, ışığın kullanımından, tam "evet bu sahneye bu teknik yakışır" dan anlamam. Ben hikayeye bakarım ve izleyici olarak oyunculuklara önem veririm. Ve hatta bazı izleyiciler gibi yönetmenleri bile ayırt edemem kimbilir. Lakin çektiği ilk filmi benim gözümde hiç öyle sırıtmadı. Hatta ben de şaşırdım diyebilirim. Mahsun'dan böyle bir iş çıkması beni şaşırtmıştı çok net hatırlıyorum. İşte bunlar hep ön yargı. Ben sadece dramanın göze sokulmasına tahammül edemiyorum. Bariz duygu sömürüsü türk, yabancı farketmeksizin tahammül edemediğim bir şey filmlerde ve bence hikayeleri küçültüyor. Mahsun abimizi sadece bu yönden eleştirebilirim kendi çapımda. Kimisi de aksini düşünür, dramın göze sokulmasından hoşlanır, bilemem.

Kısacası kendisini takdir ediyorum. Maddi imkanlarını çeşitli ticari projelere aktarıp kar etmektense, bir sanat dalında daha aktif olmayı tercih edip öyle ya da böyle bir şeyler üretmeyi tercih ettiği için ben kendi adıma teşekkür ediyorum Mahsun Kırmızıgül'e. Beğenip beğenmemenin ötesinde bir şey bu bence. Saygılar.
 
Bir kere sinema = sanat diye bir şey yok dostum . Sinema ağırlıklık olarak entertainment. O kelimeyi artık eğlence sektörü olarak mı çevirelim öyle bir şey insanları eğlendirmek önemli heyecan vererek, korkutarak, ağlatarak . Görüntü yönetmenini, editörünü, senaristini iyi seçip danışmanlarlarda çalışırsan. Lise mezunu adamların nasıl dev firmaları yönettiği ile aynı mesele önemli olan kim olduğun değil kimi tanıdığın yada çalıştırdığın adam sana öyle bir vizyon verir ki bunu destekleyecek sermayen varsa kopup gidersin.
 
Bir kere sinema = sanat diye bir şey yok dostum . Sinema ağırlıklık olarak entertainment. O kelimeyi artık eğlence sektörü olarak mı çevirelim öyle bir şey insanları eğlendirmek önemli heyecan vererek, korkutarak, ağlatarak . Görüntü yönetmenini, editörünü, senaristini iyi seçip danışmanlarlarda çalışırsan. Lise mezunu adamların nasıl dev firmaları yönettiği ile aynı mesele önemli olan kim olduğun değil kimi tanıdığın yada çalıştırdığın adam sana öyle bir vizyon verir ki bunu destekleyecek sermayen varsa kopup gidersin.

Örnek pek uymadı. İlk okul mezunu olup dev firmaları yöneten ve çok başarılı insanlar vardır. doğru Örneğin Coco Cola ceo su Muhtar kent o işe kamyon şöförlüğü ile başlamış tüm süreçleri öğrenmiş kısaca o konum için yıllarını vermiştir. lise diplomalı ve sektör içinde bulunmayn birinin para ve sınırsız imkan ile başarılı olabilmesi film senaryolarında mümkün olur.
evet görüntü yönetmeni ve ekip seçmek belki onların yaptığı işle yükselmek.... ancak o bile şansla olmaz, doğru birikim tecrübe aşama gerektirir.
 
Son düzenleme:
Örnek pek uymadı. İlk okul mezunu olup dev firmaları yöneten ve çok başarılı insanlar vardır. doğru Örneğin Coco Cola ceo su Muhtar kent o işe kamyon şöförlüğü ile başlamış tüm süreçleri öğrenmiş kısaca o konum için yıllarını vermiştir. lise diplomalı ve sektör içinde bulunmayn birinin para ve sınırsız imkan ile başarılı olabilmesi film senaryolarında mümkün olur.
evet görüntü yönetmeni ve ekip seçmek belki onların yaptığı işle yükselmek.... ancak o bile şansla olmaz, doğru birikim ve tecrübe aşama gerektirir.
Muhtar Kent ornegi eksik oldu adamin Ingiltere`den lisans ve MBA dereceleri var. Coca Cola dagitimi yaptigi da dogru ama egitimli kamyon soforuymus kendisi. Bence hem egitim hem de gercek deneyim. Ikisi de birbirinin yerini tutmaz ama tamamlar bana kalirsa herkesin de yaptigi iste bu cift dikis yolu tutturmasi gerekir. Birisinin eksik oldugu durumlar outlier ikisinin de eksik oldugu durumlar ise basarisizligin habercisi sayiliyor bence.
 
Son düzenleme:
Anadolu ya saplanıp kalmasa çok daha ileri taşıyabilir Türk sinemasını. Son filmini pek tutmadım. Ama Beğenip beğenmemek ortadaki başarıyı değersizleştirmiyor. Adam Kendi işinde gücünde. Geçenlerde bi röportajını okudum. Sürekli toplu taşıma falan kullanıyorum. Öyle çok param da yok zor geçiniyorum falan diyor. Şarkıcı türkücüyken kıyaslandığı insanlardan çok daha farklı bir kafası olduğunu kanıtladı açıkçası. Tek eleştirim köylerden çıkmıyor olması.
 
Örnek pek uymadı. İlk okul mezunu olup dev firmaları yöneten ve çok başarılı insanlar vardır. doğru Örneğin Coco Cola ceo su Muhtar kent o işe kamyon şöförlüğü ile başlamış tüm süreçleri öğrenmiş kısaca o konum için yıllarını vermiştir. lise diplomalı ve sektör içinde bulunmayn birinin para ve sınırsız imkan ile başarılı olabilmesi film senaryolarında mümkün olur.
evet görüntü yönetmeni ve ekip seçmek belki onların yaptığı işle yükselmek.... ancak o bile şansla olmaz, doğru birikim tecrübe aşama gerektirir.

Tuna, (ismi yanlış hatırlamıyorum değil mi ?) başarı = finansal başarı olduğunda mesele eğitim (alaylı ya da okullu) olmadan da olabiliyor. Cem Yılmaz bunun en iyi örneği. Oyunculuk eğitimi yok. Kırmızıgül'den belki daha iyi bir örnek aslında.
Türkiye gibi ülkelerde zaten standartlar düşük, bu da bazı şeyleri daha da kolaylaştırıyor. Bir kaç şeyi anlamamız lazım:
1) "Para kazanmanın" sektörlerden de bağımsız olarak bazı "sırları" var. Zengin pek çok insan, sezgisel olarak bu sırları kavrayan kişiler.
2) Bu kişiler genellikle belli ölçüde pragmatik ve "single-minded" tabir edilen insanlar. Sonuç odaklılar. "Benim eğitimim ne ki ? Ben film çekemem... " diye düşünmüyorlar mesela.
3) Çok gişe yapmak, çok kişiyi yakalamak demek. Bu da çok iyi teknik beceri veya entellektüel derinlik ile olmuyor. Bu unsurlar sizin için önemli ise, küçük ve çekirdek bir kitleyi hedefleyebilirsiniz. Bu da bir tercih. Ama aslına bakarsanız -eğer öncelikli hedef para ise- aslında sığ, (hatta vıcık vıcık) işler yapmak daha karlı. Bkz: Recep İvedik... Bir şekilde kitleyi yakalamak asıl olan.
4)Elbette Kırmızıgül hiç bir zaman bir sinema dahisi olarak anılmayacak. Ama zaten hedefi de bu değil... Kitleyi yakalamayı biliyor adam
5)Müzisyenlerimiz de aşağı yukarı böyle... Teoman, Nil Karaibrahimgil... Berbat şarkıcılar. Ama herkes meseleye bu kadar teknik yaklaşmıyor...
6)Benim için Türkiye'de ana akım iş yapan neredeyse hiç kimsenin yaptığı işin pek bir kıymeti yok. Türk dizisi izlemem, filmini seyretmem, Türkçe pop dinlemem, Türkçe rock bile neredeyse dinlemem. Ama biliyorum ki tuhaflık bende. Bunu anlayınca da pek çok şey anlam kazandı. Aksi takdirde insan başkalarına bakıp sinirlendiğiyle kalıyor:)

Şunu da itiraf edelim: Bizde piyasa iş yapmak ile gelişmiş bir ülkede yapmak aynı şey değil. Beyonce olağanüstü bir şarkıcı mesela.
(ama yaptığı iş piyasanın dibi ve hiç bir zaman bir Aretha Franklin olamayacak elbette...). Bizim standartlarımız ise çok düşük olduğu için, böyle bir şey gözleyemiyoruz. Yani piyasa iş yapan, ama dünya standardında olağanüstü müzisyen veya sanatçı olan insanlardan bahsedemiyoruz Türkiye'de. Bizdeki adam piyasacıysa bu zaten entellektüel anlamda boş, yaratıcılık yoksunu ve muhtemelen kazma olduğu anlamına geliyor. Ama bunların çok önemi yok, çünkü bunlar zaten Türkiye'de paraya tahvil edilebilen şeyler değil:)

Son olarak da, özellikle batı müziği ve batı kültürü ile yoğrulmuş kafaların buralarda yapılan işlere karşı önyargılı olabileceğini de vurgulamak isterim. Bende bu anlamda ciddi sorun var mesela. En son bunun örneğini Mustafa Ceceli ile yaşadım. Adamın bir şarkısını dinliyordum (Kral TV açıyor fakültenin kantini...) "Hüsran" isimli şarkısında baktım adam çatır çatır B5 veriyor. Kolay kolay Türkiye'deki erkek seslerden duyacağım bir nota değil. Lara Fabian ile de düet yapmış filan... Üzerine düşündüm biraz ve fark ettim ki, adam arabeskten bozma vıcık vıcık işler yapmasa, aslında fena şarkıcı değil ve pekala ben de dinleyebilirdim. (Şu anki haliyle dinleyemiyorum, ayrı mesele...)
 
Son düzenleme:
6)Benim için Türkiye'de ana akım iş yapan neredeyse hiç kimsenin yaptığı işin pek bir kıymeti yok. Türk dizisi izlemem, filmini seyretmem, Türkçe pop dinlemem, Türkçe rock bile neredeyse dinlemem. Ama biliyorum ki tuhaflık bende. Bunu anlayınca da pek çok şey anlam kazandı. Aksi takdirde insan başkalarına bakıp sinirlendiğiyle kalıyor:)
@barrios
Teşekkürler. Keyifle okudum. :) Bendeki sıkıntı da bu; kalite algısı ....
 
Çok iyi bir görüntü yönetmenin ve sağlam bir de Yardımcı yönetmen + reji ekinin varsa çekemeyeğin şey yoktur. Zaten biraz set bilgin varsa (sanırım mahsun kırmızıgül daha önce dizi oyunculuğu yapmıştı) ilk filminden sonra bir çok şeyi kavramış olursun. Sektörde ki bir çok yönetmenin arkasını bu ekipler toparlıyor :)
 
Adam sırf Mahsun diye önyargıyla yaklaşmamak gerek.Filmlerinden acı fışkırdığı bir gerçek.Gerçi son filminde komedi yapmış biraz ama izlemedim onu.Bunlar kendisinin başarılı olduğu gerçeğini değiştirmez.Mahsun'da iş olmasa Yıldız Kenter,Haluk Bilginer gibi isimler onunla çalışmazdı.Ben başarılı buluyorum kendisini.
 
Geri
Üst