Doğaçlamada Soru-cevap

#1
Soru-cevap cümleleleri oluştururken soru kısmını root sesle bitirmeyip, cevap kısmında root ses kullanarak sonlandırmak bitirmişlik-cevap verilmişlik hissi uyandırılıyor anladığım kadarıyla.Peki bu root sesden kasıt gamın root sesi olan ses mi yoksa o anda solo çalarken diğer gitardan gelen akorun ana sesi ya da 1-3-5 inci sesleri mi?Birde soru kısmına başlarken root sesle başlama gerekliliği yok değil mi?Yorumlarını bekliyorum teşekkürler.
 
Son düzenleme:
#2
Bu mesele bu kadar analitik yaklaşarak öğrenilebilecek bir hadise değil. Teoriyi düşünerek emprovize çalamazsınız, bunu bir miktar içseleştirmeniz gerekiyor.
Öncelikle "root ses" komedisine bir son verelim. Başlangıç notası-eksen demek çok daha doğru. "Kök ses" de denilebilir, ama bu akorun (genel tonalitenin değil) bas sesini belirtir.
İlk sorunuzun cevabı: Her ikisi de :) Bir ton içerisinde yer alan akorların belli fonksiyonları vardır. Bazı akorlar sizi birinci dereceden uzağa götürür (subdominant), bazırları da sizi birinci dereceye çözülmeye zorlar (dominant). Bunlar dışındaki akorlar da birinci derece yani çözülmüş hissi verirler. Emprovize çalarken bu hisleri yakalamaktır önemli olan. O sırada çalınan akoru da düşünebilirsiniz, genel olarak tonaliteyi de.
Asıl mesele, çalınmakta olan akor üzerinde dizinin herhangi bir sesini çaldığınızda ne etki geleceğini az çok duyabilir hale gelmektir. Bunun için de bol bol emprovize çalmak ve kendinizi dinlemeniz gerekir.
Son olarak da şunu söyleyeyim: Soru-cevap cümleleri her şeyden önce RİTMİK unsurlardır. Bu unsuru yakalayamazsanız, istediğiniz kadar doğru notaları çalın, bir işe yaramaz. Ama eğer çaldığınız notalar en ideal notalar olmasa bile ritmik olarak soru-cevap hissini yakalarsanız bu yine de işe yarar.
Size tavsiyem, öncelikle belli bir akor dizisi üzerinde tek bir majör diziyi ve çeşitli minör pentatonik dizilerini çalarak emprovize yapmanız. Bu sıarada akorların tek tek seslerini öğrenin, ortak seslerine bakın vs... Zamanla fark etmeye başlayacaksınız belli şeyleri.
Mesela:
C maj - F maj - Am - G maj akorlarını çalıp kaydedin. Üzerine C majör dizisi ile ve D minör, E minör ve A minör pentatonik dizileri ile sololar deneyin. Hangi notaların havada kaldığını, hangilerinin çözülme hissi yarattığını, hangilerini gerilim yarattığını duymaya çalışın.
Bir kaç tane de melodik çalma önerisinde bulunayım: İlk üç akorun ortak sesi Do notası. Bu üç akorun üzerinde Do sesini vurgulamaya çalışın. G maj akorunda ise bu sesi Si notasına yürütün. Benzer fikirleri başka sesler üzerinden yakalamaya çalışın. Bu iş böyle öğrenilir, çalarken komplike teorik şeyleri düşünemezsiiz.
 
#3
arkadaşlar ben araya bir soru sormak istiyorum :) doğaçlama çalabiliyorum fakat bu soru cevap gibi terimleri ilk defa duydum doğaçlamada. Bunların anlamları nedir kısa bir şekilde açıklar mısınız ?
 
#4
arkadaşlar ben araya bir soru sormak istiyorum :) doğaçlama çalabiliyorum fakat bu soru cevap gibi terimleri ilk defa duydum doğaçlamada. Bunların anlamları nedir kısa bir şekilde açıklar mısınız ?
Emprovizede biri soru sorar gibi, öbürü de ona yanıt gibi çalınmış iki ardışık cümle üretmek için kullanılan tekniğin adı. Caz, blues ve rock gitaristlerinde yaygın olarak gözlenebilecek bir yaklaşım. Bir cümleleme tekniği aslında.
Saniyede kaç nota basacağını önemseyen ve haldır-huldur çalan gitaristlerde ise genellikle pek gözlenmez bu tip yaklaşımlar. Çalarken "nefes almayı" bilen adamların daha çok tercih ettiği bir şeydir soru-cevap.
 
#6
Emprovizede biri soru sorar gibi, öbürü de ona yanıt gibi çalınmış iki ardışık cümle üretmek için kullanılan tekniğin adı. Caz, blues ve rock gitaristlerinde yaygın olarak gözlenebilecek bir yaklaşım. Bir cümleleme tekniği aslında.
Saniyede kaç nota basacağını önemseyen ve haldır-huldur çalan gitaristlerde ise genellikle pek gözlenmez bu tip yaklaşımlar. Çalarken "nefes almayı" bilen adamların daha çok tercih ettiği bir şeydir soru-cevap.
Teşekkür ederim peki bunu tek bir kişi yapıyor değil mi ? yani 2 gitaristin atışması değil bu. ve böyle bir tekniği kullanıldığı bir parça ismi söyler misin ?
 
#7
Bu mesele bu kadar analitik yaklaşarak öğrenilebilecek bir hadise değil. Teoriyi düşünerek emprovize çalamazsınız, bunu bir miktar içseleştirmeniz gerekiyor.
Öncelikle "root ses" komedisine bir son verelim. Başlangıç notası-eksen demek çok daha doğru. "Kök ses" de denilebilir, ama bu akorun (genel tonalitenin değil) bas sesini belirtir.
İlk sorunuzun cevabı: Her ikisi de :) Bir ton içerisinde yer alan akorların belli fonksiyonları vardır. Bazı akorlar sizi birinci dereceden uzağa götürür (subdominant), bazırları da sizi birinci dereceye çözülmeye zorlar (dominant). Bunlar dışındaki akorlar da birinci derece yani çözülmüş hissi verirler. Emprovize çalarken bu hisleri yakalamaktır önemli olan. O sırada çalınan akoru da düşünebilirsiniz, genel olarak tonaliteyi de.
Asıl mesele, çalınmakta olan akor üzerinde dizinin herhangi bir sesini çaldığınızda ne etki geleceğini az çok duyabilir hale gelmektir. Bunun için de bol bol emprovize çalmak ve kendinizi dinlemeniz gerekir.
Son olarak da şunu söyleyeyim: Soru-cevap cümleleri her şeyden önce RİTMİK unsurlardır. Bu unsuru yakalayamazsanız, istediğiniz kadar doğru notaları çalın, bir işe yaramaz. Ama eğer çaldığınız notalar en ideal notalar olmasa bile ritmik olarak soru-cevap hissini yakalarsanız bu yine de işe yarar.
Size tavsiyem, öncelikle belli bir akor dizisi üzerinde tek bir majör diziyi ve çeşitli minör pentatonik dizilerini çalarak emprovize yapmanız. Bu sıarada akorların tek tek seslerini öğrenin, ortak seslerine bakın vs... Zamanla fark etmeye başlayacaksınız belli şeyleri.
Mesela:
C maj - F maj - Am - G maj akorlarını çalıp kaydedin. Üzerine C majör dizisi ile ve D minör, E minör ve A minör pentatonik dizileri ile sololar deneyin. Hangi notaların havada kaldığını, hangilerinin çözülme hissi yarattığını, hangilerini gerilim yarattığını duymaya çalışın.
Bir kaç tane de melodik çalma önerisinde bulunayım: İlk üç akorun ortak sesi Do notası. Bu üç akorun üzerinde Do sesini vurgulamaya çalışın. G maj akorunda ise bu sesi Si notasına yürütün. Benzer fikirleri başka sesler üzerinden yakalamaya çalışın. Bu iş böyle öğrenilir, çalarken komplike teorik şeyleri düşünemezsiiz.

Ek olarak @barrios un vermiş olduğu dizi olan C Majör serisinin 5. sesi olan G yi G diyez yada G bemol olarak caldıgınızda sırıtmayacaktır
 
#8
Teşekkür ederim peki bunu tek bir kişi yapıyor değil mi ? yani 2 gitaristin atışması değil bu. ve böyle bir tekniği kullanıldığı bir parça ismi söyler misin ?
Tek kişi de yapabilir, karşılıklı atışabilirler de. Bütün iyi gitar sololarda duyulabilecek bir teknik.
Aşağıda 4:20 itibariyle başlayan soloları dinleyin. Her bir kısım soru ve cevap şeklinde düşünülebilir. Her iki gitarist de olağanüstü cümleler çalıyorlar. En sondaki sürekli melodi de bile bir soru-cevap tavrı var aslında.
 

Üst