Uzun Soluklu Müzik Grubu Tecrübelerimizi Paylaşalım

Malumunuz, bir müzik grubu kurabilmek ayrı, yürütebilmek ayrı dert.

Bu konudaki deneyimlerimizi paylaşmanın faydalı olabileceğini düşündüm.

Bugüne kadarki denemelerimden kişisel tecrübelerim şu şekilde:

1) Bir grubun 2-3 kişilik sağlam bir çekirdek kadrosu olmalı. Diğer elemanlar değişse bile, bu kadro sabit durabilirse oturaklı bir şeyler çıkabiliyor.

2) Sahne almak öncelikli değilse şayet, bu durumda müzikal ve enstrümanda gelişime önem veren kişilere ihtiyaç var. Aksi takdirde motivasyon sıfırlanıyor.

Şu anki ekibimle neredeyse 3 sene hiç sahne almadan prova yaptık. Söyleyince insanlar inanamıyor:) Ancak üçümüz de enstrümanla yatıp kalkan saplantılı adamlarız:) İlk iki sene kendi çalımlarımızı adam etmeye uğraştık zaten, hiç kasmadık sahne için, dert de etmedik.

Ama mesele sadece filancanın şarkılarını çalmak, filanca türde çalmak oldu mu, sahne alınamayınca grup genellikle çöküyor.

3) Arkadaşlık mühim, ama nasıl arkadaşlık ? Enseye tokat ..te parmak arkadaşlık değil, hep birlikte çalımlar ve müzik konusunda rahat rahat konuşup eleştiri yapılabilecek düzeyde arkadaşlık.

Eğer birinin çalışı hakkında memnuniyetsizliğiniz varsa, ama bunu açıkça konuşabilecek iletişim ortamınız yoksa, grup derhal kaynamaya başlıyor ne yazık ki...

Sağda-solda grup arayan tecrübesiz arkadaşlar, "egolarından arınmış" diye bir klişe uydurmuşlar, ilanlara bunu yazıp duruyorlar. Sağlıklı bir ego herkese gereklidir. Asıl sıkıntılar şu şekilde çıkıyor:
  • Hiç bir şeye ses çıkarmayan, herşeye "he" diyen insanlar (mümkün değil, muhtemelen içine atıyor, konuşmuyor veya grubu zaten ciddiye almıyordur)
  • Herşeye muhalif veya herşeyi kontrol etmek isteyen insanlar (kırılgan egosu var, özgüveni yok, herşeyi kontrol edebileceğini sanarak kendini güvende tutmaya çalışıyor...)
Dolayısıyla, özgüveni olan ve yapılan işi ciddiye alan insanları aramak lazım. Böyle insanlar ile olursa oluyor, olmuyorsa da dostça ayrılabiliyorsunuz.

4)Frekans ÇOK mühim.

Belki de en sık yapılan hata: Müzik türü... gibi çok uzun sürede oturan ve son derece kişisel unsurlar içeren konularda karşı tarafı tartışarak ikna etmenin mümkün olduğunu zannetmek !!!

Böyle bir şey mümkün değil. Kolaylıkla frekans tuttturabildiğiniz insanları aramak en akıllıcası. Eğer provada çalınacak parça listesi için bile saatlerce konuşmak zorunda kalıyorsanız, "geçiniz" derim. O gruptan iş çıkmaz.

Hiç birimiz, sevdiğimiz bütün müzisyenleri sadece akılcı değerlendirmeler ve tartışmalar ile seçmiyoruz. Hele de müziğe ilk başlanan ortaokul-lise dönemlerinde... Ben, mesela, neden halen Deep Purple dinlemeye başladığımı da, neden halen tutkun olduğumu da izah edemem. Sevmeyen adama da izah etmeye çalışmam.

Eğer çalışınızı ve müzikal tercihlerinizi grup üyelerine sürekli izah etmek zorunda kalıyorsanız bence bu hiç iyi bir işaret değil. Ortak müzik ve zevkler, bu tip açıklamaları daha az gerekli hale getiriyor olmalı.
 
Ben de hazır başlığı açılmışken bir soru sorayım mahzuru yoksa :
İnternetten müzik grubu kurulur mu ? Yani ilan falan oluyor, eleman arıyorlar ya onlardan.
 
Peki diyelim ki benim kendi yazdığım şarkılarım var. Bunları birlikte çalabileceğim insanlarla grup kuracağım. Sadece bana ait parçaları çalacağım insanları bulabilir miyim? Örneğin Nirvana'nın çoğu şarkısını Kurt yazmış. Diğer grup üyelerinin beste anlamında pek katkısı yok gibi. Bu tarz, tek kişiye bağlı grup işi nasıl olur sizce?

Edit: Sadece beste anlamında tek kişinin üstünlüğü olduğunu düşünelim.
 
Peki diyelim ki benim kendi yazdığım şarkılarım var. Bunları birlikte çalabileceğim insanlarla grup kuracağım. Sadece bana ait parçaları çalacağım insanları bulabilir miyim? Örneğin Nirvana'nın çoğu şarkısını Kurt yazmış. Diğer grup üyelerinin beste anlamında pek katkısı yok gibi. Bu tarz, tek kişiye bağlı grup işi nasıl olur sizce?

Edit: Sadece beste anlamında tek kişinin üstünlüğü olduğunu düşünelim.
Ben de bu tarz grupların nasıl ortaya çıktığını anlayamıyorum. Sonuçta müzik ortak yapılan bir şey değil mi?
 
Peki diyelim ki benim kendi yazdığım şarkılarım var. Bunları birlikte çalabileceğim insanlarla grup kuracağım. Sadece bana ait parçaları çalacağım insanları bulabilir miyim? Örneğin Nirvana'nın çoğu şarkısını Kurt yazmış. Diğer grup üyelerinin beste anlamında pek katkısı yok gibi. Bu tarz, tek kişiye bağlı grup işi nasıl olur sizce?

Edit: Sadece beste anlamında tek kişinin üstünlüğü olduğunu düşünelim.
Besteye inanan kisiler bulunursa neden olmasin. Hatta aranjmana katkilari da olursa onlar da birlikteligi sahiplenebilirler.
 
Peki diyelim ki benim kendi yazdığım şarkılarım var. Bunları birlikte çalabileceğim insanlarla grup kuracağım. Sadece bana ait parçaları çalacağım insanları bulabilir miyim? Örneğin Nirvana'nın çoğu şarkısını Kurt yazmış. Diğer grup üyelerinin beste anlamında pek katkısı yok gibi. Bu tarz, tek kişiye bağlı grup işi nasıl olur sizce?

Edit: Sadece beste anlamında tek kişinin üstünlüğü olduğunu düşünelim.
Besteyi kimin yaptigina gore degisiyor. Besteyi yapan kisinin muzikal olarak katkisi pek yoksa diger elemanlarin da pek olamiyor. Benim sahsi tercihim beste gruplarina girmemek, single yapicaz kayit yapicaz diyen kisilerden amator kayit bekliyorum, pilot kayit almamis vokalle, ritm tutturamayan davulcuya denk gelme ihtimali cok fazla oldugu icin kayit istemek ilk yaptigim is. Cover gruplari daha basarili oluyor genelde
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Peki diyelim ki benim kendi yazdığım şarkılarım var. Bunları birlikte çalabileceğim insanlarla grup kuracağım. Sadece bana ait parçaları çalacağım insanları bulabilir miyim? Örneğin Nirvana'nın çoğu şarkısını Kurt yazmış. Diğer grup üyelerinin beste anlamında pek katkısı yok gibi. Bu tarz, tek kişiye bağlı grup işi nasıl olur sizce?

Edit: Sadece beste anlamında tek kişinin üstünlüğü olduğunu düşünelim.

Bunu yapmanın iki yolu var:

1)Müzisyenlere paralarını verip çaldırırsınız. Şarkı yazarı profesyoneller bunu hep yapıyor.

2)Sizinle aynı kafada insanlar bulup, onlarla herşeyden önce insan olarak ve sonrasında da müzisyen olarak bağ kurabildiğiniz bir gruba emek verirsiniz.
Sizi besteci olarak kabul etmeleri için sizin yeteneğinize inanmaları ve size saygı duymaları gerekir. Daha uzun vadede de elbette bir yerlere gelebilmek gerekir. Elbette sıfırdan amatör grup toplayıp "hadi şimdi benim şarkılarımı çalıcaksanız" derseniz insanlar sizi hemen ciddiye almayabilir. Bu işler hemen olmaz. Daha önceden hiç bir tanınırlığı olmayan, profesyonel anlamda hiç bir şey yapmamış bir grupta insanlar durup dururken "sen beste işinin kralısın abicim, biz bestelere el sürmeyelim" filan demez :) Açık fikirli olmanız gerekiyor.

Bunları yapabilmek için belli bir birikime, özgüvene, hatta bir miktar liderlik vasfına da ihtiyacınız olacak elbette. Bunlar da yine zamanla oluşacak şeyler.

Nirvana ilgilendiğim bir grup değil (hiç sevmem ve dinlemem hatta), ama sizin bakış açınızdan grup meselesinde daha öğrenmeniz gereken çok şey olduğu anlaşılıyor. Nirvana'nın diğer üyeleri de kendi enstrümanlarını özgün biçimde kullanarak bestelerin hayata geçmesinde büyük katkıları olmuştur.
O dönemin soundunu oluşturan grup Nirvana, Cobain tek başına bir sound yaratmadı neticede. Bunları da düşünmek lazım.
 
Bunu yapmanın iki yolu var:

1)Müzisyenlere paralarını verip çaldırırsınız. Şarkı yazarı profesyoneller bunu hep yapıyor.

2)Sizinle aynı kafada insanlar bulup, onlarla herşeyden önce insan olarak ve sonrasında da müzisyen olarak bağ kurabildiğiniz bir gruba emek verirsiniz.
Sizi besteci olarak kabul etmeleri için sizin yeteneğinize inanmaları ve size saygı duymaları gerekir. Daha uzun vadede de elbette bir yerlere gelebilmek gerekir. Elbette sıfırdan amatör grup toplayıp "hadi şimdi benim şarkılarımı çalıcaksanız" derseniz insanlar sizi hemen ciddiye almayabilir. Bu işler hemen olmaz. Daha önceden hiç bir tanınırlığı olmayan, profesyonel anlamda hiç bir şey yapmamış bir grupta insanlar durup dururken "sen beste işinin kralısın abicim, biz bestelere el sürmeyelim" filan demez :) Açık fikirli olmanız gerekiyor.

Bunları yapabilmek için belli bir birikime, özgüvene, hatta bir miktar liderlik vasfına da ihtiyacınız olacak elbette. Bunlar da yine zamanla oluşacak şeyler.

Nirvana ilgilendiğim bir grup değil (hiç sevmem ve dinlemem hatta), ama sizin bakış açınızdan grup meselesinde daha öğrenmeniz gereken çok şey olduğu anlaşılıyor. Nirvana'nın diğer üyeleri de kendi enstrümanlarını özgün biçimde kullanarak bestelerin hayata geçmesinde büyük katkıları olmuştur.
O dönemin soundunu oluşturan grup Nirvana, Cobain tek başına bir sound yaratmadı neticede. Bunları da düşünmek lazım.
Siz bu konularda tecrübeli birisiniz sanırım. Bir konu hakkında danışmak istiyorum. Mesela bir projeye başlanacak. Pilot kayıtlar elden ele dağıtılıyor grup elemanları arasında. Provadan birkaç gün önce oturup konuşmalar yapılıyor ve herkes diyor ki: "Besteler şahane! Çok ilginç yaklaşımlar var! Biz bu işi kesinlikle yaparız! Haftaya prova alalım hemen abi!" Haftaya prova alınır ve görülür ki besteye çalışmadan gelinmiş. Pilot kayıtta ölçü 7/8 ise bas gitarist 8/8 davulcu 9/8 çalıyor. Ses çıkartılmaz ve bir sonraki prova beklenir. Arada yine besteye veya bestelere övgü dolu sözler söylenir. Yok müzik dünyasının nasıl sarsılacağından yok nasıl herkesin bu grup hakkında konuşacağından yok eskisi gibi nitelikli müzisyenlerin kalmadığından ve sıranın bize geldiğinden söz edilir. Tamam denir ve bir sonraki provaya girilir. Haydaaaa! E çalışmamışsın? Nasıl olacak bu rock star durumları senin? Toparlayacak olursam benim karşılaştığım temel sorun şu: Marx'ın dediği gibi "hikaye beni anlatıyor". Bestelerim var ve bunları beraber tekrar yorumlayabileceğim arkadaşlar arıyorum. Gerekirse besteyi kökten de değiştiririz sorun yok. Ama şu hareketler beni üzüyor: Eğer bestelerim karşı tarafta teyikleyici etki yaratıyorsa neden bana yalan söyleniyor? Çalışamayacak durumdaysalar veya çalışmak istemiyorsalar neden açıkça söylenmiyor?
 
Siz bu konularda tecrübeli birisiniz sanırım. Bir konu hakkında danışmak istiyorum. Mesela bir projeye başlanacak. Pilot kayıtlar elden ele dağıtılıyor grup elemanları arasında. Provadan birkaç gün önce oturup konuşmalar yapılıyor ve herkes diyor ki: "Besteler şahane! Çok ilginç yaklaşımlar var! Biz bu işi kesinlikle yaparız! Haftaya prova alalım hemen abi!" Haftaya prova alınır ve görülür ki besteye çalışmadan gelinmiş. Pilot kayıtta ölçü 7/8 ise bas gitarist 8/8 davulcu 9/8 çalıyor. Ses çıkartılmaz ve bir sonraki prova beklenir. Arada yine besteye veya bestelere övgü dolu sözler söylenir. Yok müzik dünyasının nasıl sarsılacağından yok nasıl herkesin bu grup hakkında konuşacağından yok eskisi gibi nitelikli müzisyenlerin kalmadığından ve sıranın bize geldiğinden söz edilir. Tamam denir ve bir sonraki provaya girilir. Haydaaaa! E çalışmamışsın? Nasıl olacak bu rock star durumları senin? Toparlayacak olursam benim karşılaştığım temel sorun şu: Marx'ın dediği gibi "hikaye beni anlatıyor". Bestelerim var ve bunları beraber tekrar yorumlayabileceğim arkadaşlar arıyorum. Gerekirse besteyi kökten de değiştiririz sorun yok. Ama şu hareketler beni üzüyor: Eğer bestelerim karşı tarafta teyikleyici etki yaratıyorsa neden bana yalan söyleniyor? Çalışamayacak durumdaysalar veya çalışmak istemiyorsalar neden açıkça söylenmiyor?

İlk mesajımda yazmıştım. Kolpa insanlarla grup işine girilmez:)
Şaka bir yana, işin gerçeği bu. Samimiyet olmadan bu işler olmuyor.
Yalnız, önemli bir unsur daha var. Tembellik, basit bir hadise değil. İnsanlar çok istekli olsalar bile kendilerini sabote edebiliyor, hiç bir şey yapmadan tembel tembel gezinebiliyorlar. Bu gibi durumlarda meselenin sizin şarkınızla veya kişiliğinizle hiç bir alakası olmayabilir. O kişiler her grubu sabote edip yoldan çıkarabilir, yol yakınken o arkadaşlara "size hayatta başarılar dilerim" demek en iyisi olur bence.
Ama diyorsanız ki bu adamda iş var, bir şans daha vereyim.. O zaman adama kontrollü serbesti tanımak iyi olabilir. "Bu şarkıda senin söyle şöyle bir solo çalmanı istiyorum" filan gibi... Sorumluluğu paylaşmaya başlayınca insanlar esas renklerini belli ediyor.
 
İlk mesajımda yazmıştım. Kolpa insanlarla grup işine girilmez:)
Şaka bir yana, işin gerçeği bu. Samimiyet olmadan bu işler olmuyor.
Yalnız, önemli bir unsur daha var. Tembellik, basit bir hadise değil. İnsanlar çok istekli olsalar bile kendilerini sabote edebiliyor, hiç bir şey yapmadan tembel tembel gezinebiliyorlar. Bu gibi durumlarda meselenin sizin şarkınızla veya kişiliğinizle hiç bir alakası olmayabilir. O kişiler her grubu sabote edip yoldan çıkarabilir, yol yakınken o arkadaşlara "size hayatta başarılar dilerim" demek en iyisi olur bence.
Şimdi isim vererek ortalığı karıştırmak istemiyorum ama canım baya sıkıldı bu işlerden. Bende bir sorun olabilir mi? Ben bir şeyi yanlış yapıyor olabilir miyim?
 
Şimdi isim vererek ortalığı karıştırmak istemiyorum ama canım baya sıkıldı bu işlerden. Bende bir sorun olabilir mi? Ben bir şeyi yanlış yapıyor olabilir miyim?
Benim başıma defalarca geldi:) Kişisel algılamayı bıraktım.
Bir şeyleri yanlış yapıyor olabilirsiniz elbette, ama bunlar deneme-yanılma olmadan öğrenilmiyor.
Ben çok şey öğrendim ve öğrenirken de kendimi değiştirdim aslında. İngilizce sözlü müzik takıntımdan vazgeçtim mesela. Baktım vokalistlerle sorun yaşıyorum, o işe de ufaktan el attım... vs
Kendi frekansınızda insanlar aramaya devam edin. Bu sırada siz de ne istediğinizi netleştirin. İnsanları kendi hayalinize ortak etmek öyle kolay bir şey değil.
 
Benim başıma defalarca geldi:) Kişisel algılamayı bıraktım.
Bir şeyleri yanlış yapıyor olabilirsiniz elbette, ama bunlar deneme-yanılma olmadan öğrenilmiyor.
Ben çok şey öğrendim ve öğrenirken de kendimi değiştirdim aslında. İngilizce sözlü müzik takıntımdan vazgeçtim mesela. Baktım vokalistlerle sorun yaşıyorum, o işe de ufaktan el attım... vs
Kendi frekansınızda insanlar aramaya devam edin. Bu sırada siz de ne istediğinizi netleştirin. İnsanları kendi hayalinize ortak etmek öyle kolay bir şey değil.
Teşekkür ederim önerileriniz için.
 
Teşekkürler arkadaşlar. Grup işlerine henüz çok uzağım. Nirvana konusunda demek istediğim şey aslında şarkıların Kurt tarafından bestelendikten sonra son halini almasıydı. Yani diğer üyeler şarkının son haline gelmesine kendi enstrümanlarıyla katkı veriyorlar. Bazı gruplar birlikte çalışıyor falan.


Neyse, ben pek bilgili değilim :) Yaşım da genç sayılır, lise bitmedi.
 
Teşekkürler arkadaşlar. Grup işlerine henüz çok uzağım. Nirvana konusunda demek istediğim şey aslında şarkıların Kurt tarafından bestelendikten sonra son halini almasıydı. Yani diğer üyeler şarkının son haline gelmesine kendi enstrümanlarıyla katkı veriyorlar. Bazı gruplar birlikte çalışıyor falan.


Neyse, ben pek bilgili değilim :) Yaşım da genç sayılır, lise bitmedi.
Bence siz şarkılarınızı biriktirmeye devam edin, bir taraftan da kendinizi geliştirin. Ortaokul-lise dönemi bu işin temelinin atılacağı yer.
 
Aslında şarkıdan çok ritim ve melodilerim var. Sözleri yok. Anneme dinletiyorum, sözleri olmadığından bir şeye benzemiyor diyor :) Eksiklerime katkı sağlayacak birileri lazım.

Aklıma gelmişken İngilizce sözlü müzik yapan grupların durumu nasıl? Dinleyici bulabiliyorlar mı?
 
Beste üzerine çalışmak isteyen arkadaşlara şöyle bir önerim olabilir. Grubunuzla direk beste üzerine çalışmaktansa, önce bir coverlar yapın. Bu hem grubun sinerjisinin artmasını sağlar, hem de grupta "çürük eleman" varsa ortaya çıkartır. Belli bir sinerji, belli bir samimiyet oluştuktan sonra, "beyler benim şöyle bestelerim var ne diyorsunuz?" gibi bir yaklaşım çok daha sağlıklı olacaktır.
 
Aslında şarkıdan çok ritim ve melodilerim var. Sözleri yok. Anneme dinletiyorum, sözleri olmadığından bir şeye benzemiyor diyor :) Eksiklerime katkı sağlayacak birileri lazım.

Aklıma gelmişken İngilizce sözlü müzik yapan grupların durumu nasıl? Dinleyici bulabiliyorlar mı?
Türkiye'de büyük profesyonel ölçekte bir şansları yok, büyük bir dinleyici kitlesi de yok.
Ama amatör ölçekte bir sürü var elbette.
Buna meydan okuyan bir grup olarak Ankara'dan Heavy Sky var şansını deneyen. Bu forumdan gitarist Deniz Sayman'ın ekibi Madcap var bir de aklıma gelen. Ama işleri çok çok zor Türkiye'de. Dış pazarları hedeflemek gerekiyor. Türkiye'de İngilizce müziği dinleyen kitle çok küçük diğer kitlelere kıyasla.
 
Peki diyelim ki benim kendi yazdığım şarkılarım var. Bunları birlikte çalabileceğim insanlarla grup kuracağım. Sadece bana ait parçaları çalacağım insanları bulabilir miyim? Örneğin Nirvana'nın çoğu şarkısını Kurt yazmış. Diğer grup üyelerinin beste anlamında pek katkısı yok gibi. Bu tarz, tek kişiye bağlı grup işi nasıl olur sizce?

Edit: Sadece beste anlamında tek kişinin üstünlüğü olduğunu düşünelim.
Bunu iki şekilde düşünmek lazım. Cover değil de bir şeyler üretebilmek için bir grup oluşturmuşsanız, kafanızda albüm falan çıkartmak varsa olay iki farklı şekilde ilerleyebilir.

Grup kurulur, kimya uyuşmuştur. Artık üretme noktasına gelinir. Sen dersin ki albümde benim bestelerim olacak. Bunları çalacaksınız. Böyle dersen alacağın cevap bellidir aşağı yukarı.

Veya üretme aşamasında dersin ki, beyler böyle böyle güzel fikirlerim var bir dinleyin. Adamlar beğenirse albümün büyük çoğunluğu senin bestelerinden oluşur zaten. Onlarda kendilerinden bir şeyler katarlar.

Empati kur mesela şimdi bu iki yöntemden hangisi önüne gelse kabul ederdin? İkincisidir diye umut ediyorum. İlk yolu seçip başarılı olabilmiş tek grup Megadeth muhtemelen ama onda da Mustaine'in beste ve çalım konusunda çok büyük bir yeteneği vardı. Onun dışında zamanla müzikal bilgini ve becerilerini grup arkadaşlarına kabul ettirirsen, saygılarını kazanırsan zaten ister istemez bestelerin büyük bölümü senin elinden çıkacaktır.
 
Geri
Üst