Blues majör gamı ve TT-Y-TTT-Y kuralı

'Müzik Endüstrisi' forumunda stanger34 tarafından 14 Kasım 2007 tarihinde açılan konu

  1. Blues C majör gamı

    C D# F F# G A şeklinde ama majör gam kuralına göre iki tam bir yarım üç tam bir yarım olmalı. Nasıl kural dışı oluyor?

    Guitar pro'dan baktım bu gama anlamadım, kendimiz mi çevireceğiz yoksa bu gamın istisnalığı mı var?

    Diğer bazı gamlarda da bu var açıklarsanız sevinrim.

    Sitede aradım fakat bulamadım. Cevap vereceklere şimdiden teşekkürler
     
  2. ( iki tam bir yarım üç tam bir yarım )bu kural bütün major gamlar için geçerli değildir...
    blues ve jazz kalıpları farklıdır.
    nasıl doğal armonik minorde değişiyorsa onlardada farklı kalıplar vardır..
     
  3. evet cybercash ın söylediği gibi blues kalıpları birazcık farklı ve diğer soloları illa ki o gamdan çalman için bir kaide de yok mesela o gamın dışındaki bir ses daha uygun olacaktır öyle çalarsın sonuçta zevk işi bu ;)
     
  4. Anladım, bugün gittim müzik hocasına sordum bilmiyorum dedi. Herhalde blues, jazz tarzı müziklerle ilgilenmiyor. Önümüzde uzun yollar var anlaşılan teşekkürler
     
  5. C majör gamı ile Blues C majör gamı farklı şeyler bu yüzden kalıpları da farklı. isimlerinin çok benzer olmasına aldanma.
     
  6. "Majör" gam başka, "Blues" gamı başka şey. Öncelikle "C D# F F# G A" şeklinde yazdığın notalar yanlış, doğrusu "C, Eb, F, F#, G, Bb", yani do blues gamı. Minör pentatonikten türetilmiş ve adına da "Blues" gamı denmiş. Ama "Blues müziğinde sadece bu gam kullanılır" diye bir kural yok. "İki tam, bir yarım, üç tam, bir yarım" denen durum ise sadece majör gama has bir olay. Her gamın kendine has bir aralık sıralaması var.

    Do üzerinden düşünürsek:

    Majör: Do (C), Re (D), Mi (E), Fa (F), Sol (G), La (A), Si (B)
    Majör pentatonik: C, D, E, G,A
    Minör pentatonik: C, Eb, F, G, Bb
    Blues: C, Eb, F, F#, G, Bb
     
  7. ya bu blues gamı yine normal minör pentatonik dizinin arasına bir dizi daha giriyordu kısa birşeydi öyle blues gamı gibi birşey oluyor diye biliyordum. yanılmıyormuyum
     
  8. evet bende öyle biliyorum...
    mesela; Aminör pentatonic: A-C-D-E-G-A...
    Blues u da : A-C-D-D#-E-G-A ...
    (D'den sonra D#'de çalınıyor)
    Zaten heartcore da öle demiş:
    Minör pentatonik: C, Eb, F, G, Bb
    Blues: C, Eb, F, F#, G, Bb

    *sanırım demek istediğin buydu ...
     
  9. Paul Gilbert bir eğitim videosunda şunu söylüyor: Müzik teorisi öğrendikten sonra blues çalamamaya başlamıştım.
    Aynı sesin hem majör hem minöründen çalmak ters geliyormuş,teorinin dışında gibi geliyormuş.
    Blues solosu olayını çözümlemek için çok fazla dinlemekten başka çare yok gibi geliyor bana.Çünkü blues sololar,klasik armoniye göre oldukça farklı klasik majör pentatonikten ya da minör pentatonikten çalmak çok çok yavan oluyor bilirsiniz.O bilindik blues kalıbının üstüne karar sesinin majöründen de minöründen de dorianından da çalınabiliyor,hatta bunları harmanlayarak çalınıyor ki hakkaten baya bir dinlemek,sevmek,hissetmek lazım:) Blues istisnalarla dolu bir şey...Anlatması çok güç.
    İyi çalışmalar...
     
    MetalPose bunu beğendi.
  10. arkadaşlar; bir blues majör ve minör gamın kuralını biri bana yazabilir mi. kaç tam kaç yarım nedir bu!
     
  11. minör pentatonik gamın 3. sesinden sonra 3. sesin diyezini de ekliyormuşuz
     
  12. Bildiğim kadarıyla:

    Minör pentatonic gamı: 1,5 - 1 - 1 - 1,5 - 1 / Minör gamdan (1,2,m3,4,5,m6,m7,8) 2 ve m6'nın çıkarılmasıyla elde edilir. Blues gamı için #4 eklenir.

    Majör pentatonic gamı: 1 - 1 - 1,5 - 1- 1,5 / Majör gamdan (1,2,3,4,5,6,7,8) 4 ve 7'nin çıkarılmasıyla elde edilir. Blues gamı için #2 eklenir.
     
  13. Minör pentatonik gamın 3. sesinin #'i de ekleniyor.5 sesten oluşan pentatonik gama 6. bir ses ilave edilmiş oluyor. Bu sese "mavi nota" deniyor ve müziğin "bluesy" tınlamasını sağlıyor. Fakat bu mavi ses yalnızca bir geçiş sesi. Çalarken üzerinde çok uzun durulduğu zaman sesin detone olduğu fark edilmeye başlanıyor mazallah.
     
  14. Do Majör bir şarkıda La blues olarak çalınıyor. 6lısının blues gamı o şarkıda gezilebiliyor. İşte oda La Do Re Re# Mi Sol La şeklinde. Gitar elimde değil ezberede yapmıorum klavyeyi kafamda canlandırdım o yüzden yanlışta yazmış olabilirim. Ben böyle öğrendim. Majör'den Minor, blues, Harmonic minor falan şeklinde çıkarıyorum. Majör blues ne bilmiyorum ama ben kök ses majörse 6lısı onun bluesu olarak çıkarıyorum. Yine aynı şekilde 6lısı minor. Birde öğrendiğim şey teoride örneğin bir şarkı C majör ise o şarkıda hem C majör dizeleri hemde La blues çalınabilir. Ama La blues bir şarkıda Do majör kötü tınlar.

    Özetlersek;

    Do Majör bir şarkıda Donun 6. sesinin blues dizesi çalınabilir. Oda La blues oluyor. Başka bir kök sesten yine 6. sesten bluesu çıkarılabilir aynı mantık.
    Do Majör; Do Re Mi Fa Sol La Si Do
    La Blues: La Do Re Re# Mi Sol La

    Pentatoniklere girmedik parasızlıktan derslerim yarım kalmıştı. :D Dize yazımınada dikkat etmedim 2 tane Re olmuş normalde öyle yazılmazda ama aynı hesap işte.
     

Bu Sayfayı Paylaş