Notaları Do-re-mi.. Yerine A-b-c Diye Okumak Ezberlemek

gam mod vs öğrenirken klavyede do re mi fa sol ... olarak okuma yerine a b c d e f g olarak yani yurtdışındaki gitaristlerin yaptığı gibi adlandırmak ezberlemeyi sanki çok daha kolaylaştırıyor gibi. örneğin kafamda La major gamını oluştururken işte 2-1-3-1 formulüne göre başlıyorum sıralamaya. la si do diyez diye bulmak yerine a b c diyez diye giderek bulmak sanki çok daha kolaymış gibi. değişik varyasyonlar yaparkende bu a b c d mantığı sanki işi kolaylaştırıyor. siz ne düşünüyorsunuz beyler. şartlardan dolayı kendi kendime bu gam mod işlerini çözmeye çalışıyorum. bi el atın :)
 
Son düzenleme:
Müzik eğtimi almadım ama bende gitara başlarken A,B,C... şeklinde öğrendim. Çeşitli kaynaklarda da gamlar hep bu şekilde adlandırılmış (A minor natural scale gibi ). Hangisi kolayına geliyorsa öyle çalış. Mi de desen E de desen çıkan ses aynı.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Müzik eğtimi almadım ama bende gitara başlarken A,B,C... şeklinde öğrendim. Çeşitli kaynaklarda da gamlar hep bu şekilde adlandırılmış (A minor natural scale gibi ). Hangisi kolayına geliyorsa öyle çalış. Mi de desen E de desen çıkan ses aynı.


çıkan ses aynıda a b c... üzerinden değişik varyasyonlar oluşturmak daha kolay sanki. diğer türlü kafa karıştırıyor gibi. la si do do si la yerine a b c c b a demek bunu kafada oluşturmak sanki çok daha kolay gibi. bu aralıkları major minör yada diğer gamlar hesaplarkan bu formul işi kolaylaştırıyor sanki. bakalım deniycem. ama bilen anlayan varsa onun fikirlerinide alayım
 
Ikisi notaların farklı ifade ediliş şekli. Tam hatırlamıyorum ama 'Do,re' fars kökenli abcd ingiliz kökenli olması lazım. Bende bu işin okulunu okumadım istediğiniz gibi öğrenin ama bu şekil meselesi.
Turkiyede 'do,re' kullanılıyor ve sözel iletişimde bunu kullanmanız beklenir.
 
gam mod vs öğrenirken klavyede do re mi fa sol ... olarak okuma yerine a b c d e f g olarak yani yurtdışındaki gitaristlerin yaptığı gibi adlandırmak ezberlemeyi sanki çok daha kolaylaştırıyor gibi. örneğin kafamda La major gamını oluştururken işte 2-1-3-1 formulüne göre başlıyorum sıralamaya. la si do diyez diye bulmak yerine a b c diyez diye giderek bulmak sanki çok daha kolaymış gibi. değişik varyasyonlar yaparkende bu a b c d mantığı sanki işi kolaylaştırıyor. siz ne düşünüyorsunuz beyler. şartlardan dolayı kendi kendime bu gam mod işlerini çözmeye çalışıyorum. bi el atın :)

Mesele harf veya hece kullanmakta değil. Dizileri ezberlerken arızalı olan sesleri ezberlemeyi temel alın. Amerika'yı yeniden keşfetmeye gerek yok, bu işin bir mantığı var. A'dan A'ya giderken seslerin sırası değişmez, değişen tek şey eklenen arızalardır. Bunlar da, bemoller için beşliler çemberi (circle of fiths), diyezler için ise dörtlüler çemberi (circle of fourths) diye bilenen sıra üzerinden isimlendirilir. (Dörtlüler çemberi ile beşliler çemberi birbirinin tam tersidir aslında)

http://www.musictheory.me.uk/keysignatures.html

Zaman içerisinde "3 diyezli gam hangisidir", "4 bemollü gam nedir ?" şeklinde düşünmeye başlarsanız bu iş oturuyor demektir. Diyez ve bemol sırası hep aynıdır, değişmez. Yeni bir arıza eklenirken eskisi korunur, bu da değişmez. Mesela, bir diyezli tonun adı G majördür (F sesi diyez alır). İki diyezli tonun adı D majördür, (F ve C sesleri diyez alır) vb...

Not: Bu arada, teori öğrenmek ve bunu gitar klavyesinde kullanabilmek bambaşka şeylerdir. O nedenle CAGED gibi gitar klavyesi bazlı sistemlere bir göz atmanızı öneririm. Yani A majörün seslerini öğrenmekle, La majörü klavyede öğrenip çalar hale gelmek bambaşka şeylerdir. Birini bilen diğerini yapar diye bir şey yok gitarda, o mantık piyano, saksafon vs. için geçerlidir. Gitarda dizileri öğrenmek, klavyenin şekil mantığını kavramaya dayalıdır.
 
Son düzenleme:
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Mesele harf veya hece kullanmakta değil. Dizileri ezberlerken arızalı olan sesleri ezberlemeyi temel alın. Amerika'yı yeniden keşfetmeye gerek yok, bu işin bir mantığı var. A'dan A'ya giderken seslerin sırası değişmez, değişen tek şey eklenen arızalardır. Bunlar da, bemoller için beşliler çemberi (circle of fiths), diyezler için ise dörtlüler çemberi (circle of fourths) diye bilenen sıra üzerinden isimlendirilir. (Dörtlüler çemberi ile beşliler çemberi birbirinin tam tersidir aslında)

http://www.musictheory.me.uk/keysignatures.html

Zaman içerisinde "3 diyezli gam hangisidir", "4 bemollü gam nedir ?" şeklinde düşünmeye başlarsanız bu iş oturuyor demektir. Diyez ve bemol sırası hep aynıdır, değişmez. Yeni bir arıza eklenirken eskisi korunur, bu da değişmez. Mesela, bir diyezli tonun adı G majördür (F sesi diyez alır). İki diyezli tonun adı D majördür, (F ve C sesleri diyez alır) vb...

Not: Bu arada, teori öğrenmek ve bunu gitar klavyesinde kullanabilmek bambaşka şeylerdir. O nedenle CAGED gibi gitar klavyesi bazlı sistemlere bir göz atmanızı öneririm. Yani A majörün seslerini öğrenmekle, La majörü klavyede öğrenip çalar hale gelmek bambaşka şeylerdir. Birini bilen diğerini yapar diye bir şey yok gitarda, o mantık piyano, saksafon vs. için geçerlidir. Gitarda dizileri öğrenmek, klavyenin şekil mantığını kavramaya dayalıdır.

eyvallah kardeşim. cidden zor bir süreçmiş. bu klavyede armoni hakimiyeti gamlar felan . ben 1 buçuk aydır kendimce netide kurcalayarak anlamaya çalışıyorum. sadece notaların yerlerini ezberleyebildim şu an klavyede. oda düşünme payı oluyor yarım saniye felanda olsa bir notayı bulurken. biri yazmış forumda mi major mi minör gamının pozisyonlarını ezberle gerisi kolay. şekil olarak kafamda tutmam çok daha kolay. örneğin mi major pozisyonlarını 12 perdede nerdeyse ezberledim gibi. ama soloları hep mi den mi atıcam. fa dan felan gireceğimde fa major olarak girerim. ama mi majordaki 12 perdedeki tüm pzoisyonları bir anda fa ya göre uyarlayamam. inglilizce olmadığından yerli kaynaklarla yetinmeye çalışıyorum yoksa özel dersten daha iyi anlatımlar var sanırım. keşke teknik kasarken bi yandan yavaş yavaşda olsa şu armoni işine girseymişim. şu an acaip sıkıcı geliyor. belkide yanlış çalışdığım yada yol yordam bilmedğim için olabilir.

önemli olan bunları klavyede uygulamak tabi. yoksa sadece teoride bilmenin bi anlamı yok.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Aynı pozisyonda 13. Perde de çalarsanız fa olur.

:) orası tamamda bahsetiğim mi major 12. perdeye kadar olan klavyedeki bütün pozisyonlar 24 perdede diyebiliriz 12 den sonra aynı sonuçta. ama hepsini birden kafamda 1 perde kaydıramıyorum. dediğim gibi sadece fadan girip major in çık yapabilirim. yani bahsettiğim skalayı komple kaydırmak. gerçi bu şekilde çalışmak doğrumu bilmiyorum. örneğin maslmsteen genelde mi minör den atıyormuş soloları parçaları felan. yani 2 3 skala ezberleyip hep aynı kök sesden mi atıcaz soloları :D
 
:) orası tamamda bahsetiğim mi major 12. perdeye kadar olan klavyedeki bütün pozisyonlar 24 perdede diyebiliriz 12 den sonra aynı sonuçta. ama hepsini birden kafamda 1 perde kaydıramıyorum. dediğim gibi sadece fadan girip major in çık yapabilirim. yani bahsettiğim skalayı komple kaydırmak. gerçi bu şekilde çalışmak doğrumu bilmiyorum. örneğin maslmsteen genelde mi minör den atıyormuş soloları parçaları felan. yani 2 3 skala ezberleyip hep aynı kök sesden mi atıcaz soloları :D
Zamanla alışılıyor. Ensturman hâkimiyetiniz gelişmeli. Zaten bu gelişmenin sonu yok. Pentatonik diziyi kullanarak bile o kadar güzel sesler yakalıyorlar ki insan bakınca, ben niye hiç böyle dogacliyamiyorum, diyor.
Benim tavsiyem pozisyon pozisyon ezberlemeniz. Şuan major çalışıyorsanız önce 5 ile 8 arası Perdelerde la majoru ezberleyin. Daha sonra 7. Perdede si majoru ezberleyin vs... Diğer pozisyonlara sonra geçin. Belki doğrudur, yanlistir ben öyle öğrendim. Tüm klavyede tek nota dizisini çalmadan önce hepsine biraz hakim olun yani.
 
:) orası tamamda bahsetiğim mi major 12. perdeye kadar olan klavyedeki bütün pozisyonlar 24 perdede diyebiliriz 12 den sonra aynı sonuçta. ama hepsini birden kafamda 1 perde kaydıramıyorum. dediğim gibi sadece fadan girip major in çık yapabilirim. yani bahsettiğim skalayı komple kaydırmak. gerçi bu şekilde çalışmak doğrumu bilmiyorum. örneğin maslmsteen genelde mi minör den atıyormuş soloları parçaları felan. yani 2 3 skala ezberleyip hep aynı kök sesden mi atıcaz soloları :D
Hayır, hayır. Öyle bir şey yok. Malmsteen her tondan her yerden çalabilir. E minör gitar için rahat bir ton, o yüzden o tonda çok fazla parça yazılıyor.
Sizin konumunuzdaki gitaristlerin iki sorunu oluyor.
1)Klavyedeki notaların yerini bilmemek: Siz bu konuda bir mikta çalışmışsınız, bu iyi bir şey
2)Dizileri çalmak için sistem/şekil mantığı bilmemek.: Bu konuda henüz çok yenisiniz, eksiğiniz burada belli ki.

Minör pentatonik dizisi, vertikal (dikey) olarak 6 tele yayılan 5 farklı şekil içerir. Yani, D teli 2. perdedeki E'den D teli 14. perdedeki E'ye kadar 5 farklı şekil birbirine bağlanır. Bu şekilleri ve mantığını çalışmanız gerekiyor. Aşağıdaki linke bakın (NOt: Kırmızı noktalar başlangıç notaları, bu noktaya hangi notayı getirirseniz o diziyi çalmış olursunuz)
5 Shapes of the Minor Pentatonic Scale | Guitar Lesson

Majör dizi için de benzer bir mantık var. Sizin sevdiğiniz gitaristler, özellikle Paul Gİlbert, her telde üç nota (three not per string) tabir edilen şekilleri kullanır. Bunlar 7 adettir (mavi noktalar başlangıç sesi):
Major scale: 3 note per string patterns | Discover Guitar Online, Learn to Play Guitar
 
@barrios birgün atölye mi yapalım, bu soruları karşılıklı ele mi alsak. Ne dersin ? Uygulamalı, sorulu-cevaplı %100 futbol yani.

Ben de şöyle bir ekleyeyim bu işin ilk basamağından olmayan son basamağına kadar geçerli tek şey; elindeki bilgiyle ne kadar müzik yapabiliyorsun ?

İpucu 1; yaratıcı olmak için sınırlara ihtiyaç vardır...
İpucu 2; zamanı dikkate almadan notalar havadaki bulutlara benzer...

Uygulama; tek pozisyonda sadece 3 nota ile doğaçlama olarak ne kadar çalabilirsin ?
 
Son düzenleme:
Zamanla alışılıyor. Ensturman hâkimiyetiniz gelişmeli. Zaten bu gelişmenin sonu yok. Pentatonik diziyi kullanarak bile o kadar güzel sesler yakalıyorlar ki insan bakınca, ben niye hiç böyle dogacliyamiyorum, diyor.
Benim tavsiyem pozisyon pozisyon ezberlemeniz. Şuan major çalışıyorsanız önce 5 ile 8 arası Perdelerde la majoru ezberleyin. Daha sonra 7. Perdede si majoru ezberleyin vs... Diğer pozisyonlara sonra geçin. Belki doğrudur, yanlistir ben öyle öğrendim. Tüm klavyede tek nota dizisini çalmadan önce hepsine biraz hakim olun yani.
Zamanla alışılıyor. Ensturman hâkimiyetiniz gelişmeli. Zaten bu gelişmenin sonu yok. Pentatonik diziyi kullanarak bile o kadar güzel sesler yakalıyorlar ki insan bakınca, ben niye hiç böyle dogacliyamiyorum, diyor.
Benim tavsiyem pozisyon pozisyon ezberlemeniz. Şuan major çalışıyorsanız önce 5 ile 8 arası Perdelerde la majoru ezberleyin. Daha sonra 7. Perdede si majoru ezberleyin vs... Diğer pozisyonlara sonra geçin. Belki doğrudur, yanlistir ben öyle öğrendim. Tüm klavyede tek nota dizisini çalmadan önce hepsine biraz hakim olun yani.

dostum ben zaten hep doğaçlama çalıyorum. ama klavyede notaları bilmediğimden bir yerden başlayıp in çık işte sağa sola slide yap o şekilde bütün klavyeyi geziyorum. major minör blues metal vb diğer gamları kulak aşinağlığından solo atabiliyorum. swepp alternate legato vs o konularda zaten belli bi seviyedeyim. tek eksik armoni ve gam bilgisini uygulayabilmek gitarda. şu pozisyon olaylarını tam kavramam lazım dediğin şekilde.amfinin jack girişi bozuk kaç zamandır amfisiz çalışıyorum sürekli :D yaptırayım bi kayıt koyacam.
 
Hayır, hayır. Öyle bir şey yok. Malmsteen her tondan her yerden çalabilir. E minör gitar için rahat bir ton, o yüzden o tonda çok fazla parça yazılıyor.
Sizin konumunuzdaki gitaristlerin iki sorunu oluyor.
1)Klavyedeki notaların yerini bilmemek: Siz bu konuda bir mikta çalışmışsınız, bu iyi bir şey
2)Dizileri çalmak için sistem/şekil mantığı bilmemek.: Bu konuda henüz çok yenisiniz, eksiğiniz burada belli ki.

Minör pentatonik dizisi, vertikal (dikey) olarak 6 tele yayılan 5 farklı şekil içerir. Yani, D teli 2. perdedeki E'den D teli 14. perdedeki E'ye kadar 5 farklı şekil birbirine bağlanır. Bu şekilleri ve mantığını çalışmanız gerekiyor. Aşağıdaki linke bakın (NOt: Kırmızı noktalar başlangıç notaları, bu noktaya hangi notayı getirirseniz o diziyi çalmış olursunuz)
5 Shapes of the Minor Pentatonic Scale | Guitar Lesson

Majör dizi için de benzer bir mantık var. Sizin sevdiğiniz gitaristler, özellikle Paul Gİlbert, her telde üç nota (three not per string) tabir edilen şekilleri kullanır. Bunlar 7 adettir (mavi noktalar başlangıç sesi):
Major scale: 3 note per string patterns | Discover Guitar Online, Learn to Play Guitar

yani bende öyle tahmin ediyorum ama işime gelmiyor. yoksa 3 4 skala ezberle habire aynı tondan çal. aslında olmayacak birşeyde değil. ama grup müziği canlı müzik, doğaçlama vs gibi zamanlarda sıkıntı olacaktır.

şimdi abcdefg sistemine geçtiğimden yeniden ezberlemeye çalışıyorum. misal a yı bulurken aklımdan la diye geçiyor tam olarak oturmadı. 2 gündür felan bakıyorum. yoksa do re sistemine devammı etsem bilemedim çünkü kafama baya iyi yerleştirmiştim 2 ayda :D

şekil mantığı aynen. hiç oa açıdan ele almamıştım daha önce çalarken . işte biraz gamlara felan girince fark ettim majordan girerken 1-3-5 minör 1-3-4 vb belli bir dizlilim ve mantık var. buna bağlı sabit pozisyonlar var.

verdiğin bilgiler için teşekürler. yarın incelyeceğim inşallah birşeyler kaparım da biraz ufkum açılır. teknik olayından daha zormuş bu armoni işleri :D
 
@barrios birgün atölye mi yapalım, bu soruları karşılıklı ele mi alsak. Ne dersin ? Uygulamalı, sorulu-cevaplı %100 futbol yani.

Ben de şöyle bir ekleyeyim bu işin ilk basamağından olmayan son basamağına kadar geçerli tek şey; elindeki bilgiyle ne kadar müzik yapabiliyorsun ?

İpucu 1; yaratıcı olmak için sınırlara ihtiyaç vardır...
İpucu 2; zamanı dikkate almadan notalar havadaki bulutlara benzer...

Uygulama; tek pozisyonda sadece 3 nota ile doğaçlama olarak ne kadar çalabilirsin ?
Güzel olur. İstekli olanlarla organize olalım forum üzerinden, yer ayarlayabilirsek ben seve seve katkıda bulunurum.
 
Notalar ve diziler amaç değil araçtır. Amaç icradır.
Diziler, detone olmamanız için size yol gösterirler.

X gitaristtir. "3. telin, 10. perdesinde hangi nota var?" diye sorsam cevap veremez ama adam dizileri ve gitar klavyesi üzerindeki pozisyonlarını adı gibi ezberlemiştir. Detone olmadan, sololar atar döktürür.

Y gitaristtir. 3. telin, 10. perdesindeki notayı bilir ama tuşesi X'e göre zayıftır.

Z gitaristtir. Dizi falan bilmez, kulaktan çalar, zırt pırt detone olur veya tab olmadan şarkı çalamaz. Eli mahkumdur tab ezberlemeye, yoksa detone olur.

Böyle böyle, çeşitli gitarist profilleri vardır. Bunlar teferruattır. Önemli olan bu ufak teferruatların icranız üzerindeki etkisidir. Zira etkisi vardır.
 
Notalar ve diziler amaç değil araçtır. Amaç icradır.
Diziler, detone olmamanız için size yol gösterirler.

X gitaristtir. "3. telin, 10. perdesinde hangi nota var?" diye sorsam cevap veremez ama adam dizileri ve gitar klavyesi üzerindeki pozisyonlarını adı gibi ezberlemiştir. Detone olmadan, sololar atar döktürür.

Y gitaristtir. 3. telin, 10. perdesindeki notayı bilir ama tuşesi X'e göre zayıftır.

Z gitaristtir. Dizi falan bilmez, kulaktan çalar, zırt pırt detone olur veya tab olmadan şarkı çalamaz. Eli mahkumdur tab ezberlemeye, yoksa detone olur.

Böyle böyle, çeşitli gitarist profilleri vardır. Bunlar teferruattır. Önemli olan bu ufak teferruatların icranız üzerindeki etkisidir. Zira etkisi vardır.
Alttan 3. tel ise F
üstten 3. tel ise C notası :)
 
Genel kabul gormus goruse gore gitar icin teller en ince telden en kalin tele dogru 1. tel, 2. tel, 3. tel diye siralandigindan 3. tel deyince sol (G) telini dusunuyoruz. :)
 
Geri
Üst