Burada bir modülasyon var mı?

Bir şarkı çalıyordum, Şarkının uzun Bir kısmı Am-Dm-G-Am olarak yürüyor. Bir yandan da şarkı nakaratında C G F C yürüyüşü var. Aslında şarkı biraz majör karakterli gibi..

Bahsettiğim şarkı Pinhani-Haftanın Sonu(şarkı orjinalinde Gm üzerinden gidiyor ama ben Am üzerinden gidecek şekilde transpoze çaldım).
Pinhani - Haftanın Sonu - Akor buradaki akorları kullandım.


Bu şarkıda iki türlü kadans görüyorum. Birincisi yukarıdaki Am ile biten Am-Dm-G-Am yürüyüşü(tipik natürel A minör yürüyüşlerinden biri). İkincisi ise C G F C(tipik Do majör yürüyüşlerinden biri)

Kadanslardan biri Am ile, diğeri C ile bitince kafam karıştı, çünkü her iki akor yürüyüşü de şarkıda yeterince uzun süre kullanılmış...
Şarkının Tonu nedir? Ve birdenbire Am Dm-G-Am olarak giden yürüyüşün C G F C olması "ilgili dizi modülasyonü" olarak kabul edilebilir mi?
 
Son düzenleme:
Bir şarkı çalıyordum, Şarkının uzun Bir kısmı Am-Dm-G-Am olarak yürüyor. Bir yandan da şarkı nakaratında C G F C yürüyüşü var. Aslında şarkı biraz majör karakterli gibi..

Bahsettiğim şarkı Pinhani-Haftanın Sonu(şarkı orjinalinde Gm üzerinden gidiyor ama ben Am üzerinden gidecek şekilde transpoze çaldım).
Pinhani - Haftanın Sonu - Akor buradaki akorları kullandım.


Bu şarkıda iki türlü kadans görüyorum. Birincisi yukarıdaki Am ile biten Am-Dm-G-Am yürüyüşü(tipik natürel A minör yürüyüşlerinden biri). İkincisi ise C G F C(tipik Do majör yürüyüşlerinden biri)

Kadanslardan biri Am ile, diğeri C ile bitince kafam karıştı, çünkü her iki akor yürüyüşü de şarkıda yeterince uzun süre kullanılmış...
Şarkının Tonu nedir? Ve birdenbire Am Dm-G-Am olarak giden yürüyüşün C G F C olması ilgili dizi modülasyonü olarak kabul edilebilir mi?
Teknik olarak buna modülasyon denebilir. Ama sonuçta ilgili minör-majör arasında gidip geldiği için anahtar/arıza değişimi gerçekleşmiyor.
Bu bir şarkı yazma tekniği aslında; daha hüzünlü bir kısım ile daha enerjik/neşeli bir kısım arasında değişim yapılarak parçanın duygusu değiştirilmiş oluyor.
Şarkı baştan aşağı majör karakterli değil yalnız:) Şarkının bir yarısı bariz minör; nakaratta akıllıca bir şekilde ilgili majöre geçiş yapılarak monotonluktan çıkılmış ve o şekilde bitmiş.
Bu akorlar üzerinde ilginç şeyler denenebilir aslında.
Örneğini Am'deki kısımın akorları A MAJÖR olsa, C majördeki kısım aynı bırakılsa ne etki olur ?
A - D - G - A
Am akoru, G majör dizisinin ikinci derecesine ait olsa (Dorian) etki ne olur ?
Am- D - G - Am
Am akoru, F majör dizisinin üçüncü derece akoru olsa (Frigya...) etki ne olur ?
Am - Dm - Gm - Am
Bütün bu değişimler kulakta çok daha net etki bırakacak modülasyonlara yol açarlar (elbette üzerlerindeki melodi de akorlara göre değişmelidir...)

Bu arada; sizin konumunuzdaki insanlar için tipik olan soruları soruyorsunuz ("bu şarkının tonu ne ?"). Oysa bunu bilmek size olsa olsa test sınavında puan kazandırır:)
Ama aslında şu mantıkta sorular size müzisyen olarak çok daha fazla şey kazandırır:
"Bu şarkının akor dizisinin akıcılığını sağlayan şey nedir ?" veya "bu şarkının akorlarından ne öğrenebilirim ?" gibi...
 
Bana şarkının tonu daha çok Gm gibi geldi. Orijinal tonda eğer şarkının üstüne improvize bir şeyler çalmayı denerseniz hem nakarat hem de sözlerin ilk kısmında G notası kök nota gibi hissettiriyor. Eğer nakarat ilgili majörde olsaydı nakaratta I-V-IV-I akor geçişi olacaktı fakat bu V akorunun kullanım şekline biraz aykırı gibi. Majör tonalitede V'in dominant fonksiyonu üstlendiğini düşünürsek majör tonalite hissiyatını vermek için I-V akor geçişi yerine V-I akor geçişi kullanmak daha mantıklı sanki.
Bence bu yüzden akor geçişleri sözlerin olduğu bölümde: i-iv-VII-i
Nakaratta: III-VII-VI-III
şeklinde.

Yanlış bir şey yazmadım umarım, eğer hatam varsa şimdiden @barrios abimden özür dilerim :D
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
Bana şarkının tonu daha çok Gm gibi geldi. Orijinal tonda eğer şarkının üstüne improvize bir şeyler çalmayı denerseniz hem nakarat hem de sözlerin ilk kısmında G notası kök nota gibi hissettiriyor. Eğer nakarat ilgili majörde olsaydı nakaratta I-V-IV-I akor geçişi olacaktı fakat bu V akorunun kullanım şekline biraz aykırı gibi. Majör tonalitede V'in dominant fonksiyonu üstlendiğini düşünürsek majör tonalite hissiyatını vermek için I-V akor geçişi yerine V-I akor geçişi kullanmak daha mantıklı sanki.
Bence bu yüzden akor geçişleri sözlerin olduğu bölümde: i-iv-VII-i
Nakaratta: III-VII-VI-III
şeklinde.

Yanlış bir şey yazmadım umarım, eğer hatam varsa şimdiden @barrios abimden özür dilerim :D

Müzikte tamamlanmış noktalanmış kadanslar tonik(1.Derece) akorla biter(ben hep öyle gördüm). Fakat eser içindeki bir kadans, tonik ailede bulunan başka bir akorla bitebilir. Bu hareket seyrek olarak hemen duyurulur geçilirse sıkıntı yok. Fakat bu eserde olduğu gibi sürekli olarak bir süre boyunca kadans C'ye gittiği için orada tonun İlgili Majore kaydığını yorumladık. Yani Aminör ve C majör arası gidip geliyor.(Orjinal tona göre Gminör ve A# Majör arasında).

Ki zaten C G F C yürüyüşü plagal kadans adını alıyor (yanılmıyorsam).

Ayrıca incelenen müziğin tarzı, yapılması gerekilen armonik yorumu/bakış açısını çok değiştiriyor. Bu da ayrı bir mevzu.

Sevgili @barrios da modülasyon olarak görülebilir dedi zaten. Kendisine de çok teşekkür ederim. Sağ olsun, var olsun. Yine ikilemde kaldığım bir konuda yardım etti. :)

Bu arada ton nedir diye sormanın altındaki asıl neden, Modülasyon olayının bakış açısını kavrayabilmekti.
 
Son düzenleme:
Bana şarkının tonu daha çok Gm gibi geldi. Orijinal tonda eğer şarkının üstüne improvize bir şeyler çalmayı denerseniz hem nakarat hem de sözlerin ilk kısmında G notası kök nota gibi hissettiriyor. Eğer nakarat ilgili majörde olsaydı nakaratta I-V-IV-I akor geçişi olacaktı fakat bu V akorunun kullanım şekline biraz aykırı gibi. Majör tonalitede V'in dominant fonksiyonu üstlendiğini düşünürsek majör tonalite hissiyatını vermek için I-V akor geçişi yerine V-I akor geçişi kullanmak daha mantıklı sanki.
Bence bu yüzden akor geçişleri sözlerin olduğu bölümde: i-iv-VII-i
Nakaratta: III-VII-VI-III
şeklinde.

Yanlış bir şey yazmadım umarım, eğer hatam varsa şimdiden @barrios abimden özür dilerim :D
Estağfurullah. Sayfayı açtığınızda ilk akor Gm gözüküyorsa ton Gm oluyor. Sayfadan tonu istediğiniz gibi seçebilirsiniz. Ben Am yaptım ve o şekilde yazdım mesajı:)
 
Müzikte tamamlanmış noktalanmış kadanslar tonik(1.Derece) akorla biter(ben hep öyle gördüm). Fakat eser içindeki bir kadans, tonik ailede bulunan başka bir akorla bitebilir. Bu hareket seyrek olarak hemen duyurulur geçilirse sıkıntı yok. Fakat bu eserde olduğu gibi sürekli olarak bir süre boyunca kadans C'ye gittiği için orada tonun İlgili Majore kaydığını yorumladık. Yani Aminör ve C majör arası gidip geliyor.(Orjinal tona göre Gminör ve A# Majör arasında).

Ki zaten C G F C yürüyüşü plagal kadans adını alıyor (yanılmıyorsam).

Sevgili @barrios da modülasyon olarak görülebilir dedi zaten. Kendisine de çok teşekkür ederim. Sağ olsun, var olsun. Yine ikilemde kaldığım bir konuda yardım etti. :)

Bu arada ton nedir diye sormanın altındaki asıl neden, Modülasyon olayının bakış açısını kavrayabilmekti
Evet, işte o bakış açısı işe yarar.
Pivot akor/ortak akor modülasyonu gibi başlıklara bakabilirsiniz bu noktada.
Modülasyon geniş bir konu, önce diyatonik olmayan (kromatik) akor derecelerini öğrenmek faydalı olur.
Yani, C majör içerisinde Bb sesini nasıl kulanırım ... gibi.
Klasik armoni tabanlı bakıyorsanız, sekonder dominantlar, diminished 7 akoru, Napoliten akoru, artık altı akorları ve çözülüşlerine bakabilirsiniz.
Caz armonisi ise bunları daha çok modal interchange, ödünç (borrowed) akorlar, akor yedeklemeleri/vekil akorlar vs gibi şeylerle ele alır.
Zaman içerisinde ben de yine kendi sentezlediğim bilgileri buradan paylaşırım gerekirse.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Evet, işte o bakış açısı işe yarar.
Pivot akor/ortak akor modülasyonu gibi başlıklara bakabilirsiniz bu noktada.
Modülasyon geniş bir konu, önce diyatonik olmayan (kromatik) akor derecelerini öğrenmek faydalı olur.
Yani, C majör içerisinde Bb sesini nasıl kulanırım ... gibi.
Klasik armoni tabanlı bakıyorsanız, sekonder dominantlar, diminished 7 akoru, Napoliten akoru, artık altı akorları ve çözülüşlerine bakabilirsiniz.
Caz armonisi ise bunları daha çok modal interchange, ödünç (borrowed) akorlar, akor yedeklemeleri/vekil akorlar vs gibi şeylerle ele alır.
Zaman içerisinde ben de yine kendi sentezlediğim bilgileri buradan paylaşırım gerekirse.
Sağ olun, teşekkürler tekrardan. Kütüphane gibisiniz cidden 😃😇
 
Geri
Üst