Ne Kaldı Geriye - Tolga Güven (Türkçe sözlü hard rock)

Yıllar önce yazdığım, ama ancak yakın zamanda içime sinen bir kaydını yapabildiğim bir beste.
Bir süredir biraz daha hard rock tınılarına yaklaşmaya çalışıyorum (eski kayıtlarımda daha çok "metal" tınısı var).
Mikste özellikle davul ve bası gitarlarla daha dengeli kullanmaya çalıştım. Böylece altyapı biraz daha "vintage" tınlasın diye uğraştım.
Gitar ve vokal icrası da bana ait.
 
Eline ve de yüreğine sağlık hocam, ben sevdim.
Yani baya böyle dinlemelik şarkı olarak sevdim. O yüzden müzikal olarak davullar şöyle, gitarlar böyle gibi filan konulara girmeye gerek görmüyorum.
 
Ben merak ettiğim için sormak istedim. Hem gitar çalıp hem vokal yaparken vokal enerjiniz düşüyor mu?
Evet; ne yazık ki böyle bir sorunum var. Çünkü ben vokalistten ziyade gitaristim. Vokal-gitar olarak çaldığım bir ekip vardı; orada bu şarkıdaki kadar iddialı partiler söylemekte zorlanıyordum. Blues-rock olması işime de geliyordu şarkıların. Bu tarzın vokalleri genellikle gitarist olmuyor; hatta bu 80'ler etkilenimli işler ile 90'lar etkilenimli olanların da temel farklarından biri gibi gelmiştir bana. Aynı zamanda gitar çaldıkları açıkça bilinen kimi isimler bile (iki ayrı kuşaktan örnek vereyim: Joe Lynn Turner ve John West) kariyerlerini genellikle vokal olarak yapmıştır. Dio aynı zamanda basçı imiş, ama hard rock kariyerinde bunu hiç görmedik.
Tabii istisnai yetenekler var, ama benim için çok daha fazla deneyim gerekiyor. Gitar çalarsam geri vokal yapmak çok daha iyi bir tercih olacak gibi geliyor.
 
Şarkı güze, sololar gitarlar, bir iki kez daha dinlemem gerek ama eski hard rock havasında olması bile yeterli.
Başıma bir şey gelmeyecekse bir tek vokali sevmedim : ( kötü değil sadece hoşuma gitmedi, belki alışmam lazım
 
Şarkı güze, sololar gitarlar, bir iki kez daha dinlemem gerek ama eski hard rock havasında olması bile yeterli.
Başıma bir şey gelmeyecekse bir tek vokali sevmedim : ( kötü değil sadece hoşuma gitmedi, belki alışmam lazım
Yok yahu, niye başınıza bir şey gelsin 🤣 Vokal tınısı tümüyle kişisel bir şey ve insanların beklentisi ile de ilgili. Tabii icra kalitesi başka bir şey (tutarlı ton üretme, detone olmama vs...) ve o açıdan da müthiş değil burada vokaller.
Ben kendi ses tınıma alışana kadar yıllar geçti. En sonunda hafif Michael Kiske vari bir tınım olduğuna karar verdim ve kendimce kabul edilebilir bir hale getirdim kafamda.

Belli kuşaklardan metal dinleyicisinin kulağı bariton tınıları arıyor olabilir (90'lar ekolü özellikle böyle), bu da etkili. Ben mesela La Brie'nin vokalini sevmeyen Dream Theater dinleyicisinde böyle bir şeyin söz konusu olduğunu düşünüyorum. Benzer şekilde, forumda Madcap grubunun vokali için de "vokal olmuyor..." filan gibi bir şeyler yazanlar olmuştu ki, gerçekten sağlam bir rock vokali aslında söz konusu şarkıcı. Muhtemelen belli beklentiler var belli soundlarla ilişkili olarak oluşan, buna göre de kişilerin kulağı vokali yadırgıyor. Ben de kendi hesabıma bu şarkıda biraz daha Dio vari kırçıllı bir tenor vokal veya Russell Allen gibi tizleri de kuvvetli bir bariton vokal acaba nasıl olurdu diye de düşünüyorum.
 
Müzik adına yapılan şeyleri hep takdir etmişimdir özellikle geçenki formda ücretsiz yayınladığınız kitabınızı, şarkıya dair sormak istediğim birkaç sorum olacak, ilkin şarkıyı D tonunda söylemişsiniz anladığım kadarıyla yükselen kısımlarda çok dikleşiyor ton neden B veya C tonunda okumadınız daha rahat olmaz mıydı, birde gitar tonunu sanırım ses kartından aldınız sıcak bir ses duyamadım dijital geldi, farklı pluginler denediniz mi ?
 
Yok yahu, niye başınıza bir şey gelsin 🤣 Vokal tınısı tümüyle kişisel bir şey ve insanların beklentisi ile de ilgili. Tabii icra kalitesi başka bir şey (tutarlı ton üretme, detone olmama vs...) ve o açıdan da müthiş değil burada vokaller.
Ben kendi ses tınıma alışana kadar yıllar geçti. En sonunda hafif Michael Kiske vari bir tınım olduğuna karar verdim ve kendimce kabul edilebilir bir hale getirdim kafamda.

Belli kuşaklardan metal dinleyicisinin kulağı bariton tınıları arıyor olabilir (90'lar ekolü özellikle böyle), bu da etkili. Ben mesela La Brie'nin vokalini sevmeyen Dream Theater dinleyicisinde böyle bir şeyin söz konusu olduğunu düşünüyorum. Benzer şekilde, forumda Madcap grubunun vokali için de "vokal olmuyor..." filan gibi bir şeyler yazanlar olmuştu ki, gerçekten sağlam bir rock vokali aslında söz konusu şarkıcı. Muhtemelen belli beklentiler var belli soundlarla ilişkili olarak oluşan, buna göre de kişilerin kulağı vokali yadırgıyor. Ben de kendi hesabıma bu şarkıda biraz daha Dio vari kırçıllı bir tenor vokal veya Russell Allen gibi tizleri de kuvvetli bir bariton vokal acaba nasıl olurdu diye de düşünüyorum.
Kiske için yorum yapamayacağım :))
 
Müzik adına yapılan şeyleri hep takdir etmişimdir özellikle geçenki formda ücretsiz yayınladığınız kitabınızı, şarkıya dair sormak istediğim birkaç sorum olacak, ilkin şarkıyı D tonunda söylemişsiniz anladığım kadarıyla yükselen kısımlarda çok dikleşiyor ton neden B veya C tonunda okumadınız daha rahat olmaz mıydı, birde gitar tonunu sanırım ses kartından aldınız sıcak bir ses duyamadım dijital geldi, farklı pluginler denediniz mi ?
Şarkıyı yıllar önce D minörde yazdım. Akorların ve boş tellerin konumu nedeniyle de gitarda bu tip tonlar özel tınlıyor malum. Başka bir yere alınca o büyüsü kayboluyor.
Dik gelen kısımlar benim için zorlayıcı nitelikte değil. Ben o tınıları kafa sesini güçlendirerek söylüyorum. Burada biraz ahkam kesiyormuşum gibi gelebilir, yanlış anlaşılmasın, ama benim için gerçekten bu partilerin hiç biri fiziksel bir güçlük teşkil etmiyor (biraz sıra dışı bir aralığım var diyelim; A5'e kadar rahatlıkla çıkıyorum; şan dersi aldığım günlerde C6'ya kadar çıkıyordum). Ama tümüyle antremansızım. Vokal icrasını biraz idareten yapıyorum; özellikle de şu aralar. Böyle partileri söylemek için ideal olarak her gün şarkı söylemek ve formda olmak gerekir... Yani kayıtta kusursuz çıksın diye değil, şarkının fikri otursun diye söylüyorum, öyle diyeyim. 2. veya 3. denemedir en fazla burada duyulan.
Şarkının partisinin tiz olması aynı zamanda stilistik bir şey; böyle bir şarkının vokalleri pes olduğu zaman şarkının bütün enerjisi ölüyor (en azından benim için).
Bu zaten 80'ler ve 90'lar arasındaki en net fark. Biri parlak tenorların, öbürü baritonların dönemidir.

Gitar tonu meselesi sanırım benim bazı şeyleri abartmamla ilgili; bunu ilk olarak @Rock Tribe dile getirdi; sağolsun 1-2 deneme de yaptık onunla.
Çaldığım plug-in bana organik geliyor (Otto Audio II II II II), ama mikste absürd şeyler yapınca o tonların organikliği gidiyor...
Miksin illk hali fazlasıyla parlak ve aşırı yüksek volümlü imiş anladığım kadarıyla. Benim kendime referans aldığım Spotify öncesi dönemin kayıtları bu anlamda pek de iyi bir tercih değilmiş anlaşılan; onlar zaten çok yüksek volümlü. Ben de parlaklığı abartmışım. Bunlar tecrübesizlik ve beceri(k)sizlik işte...
O nedenle şöyle ikinci bir versiyon yükledim; duruma göre belki ilkini de kaldırabilirim.
 
Son düzenleme:
Şarkıyı yıllar önce D minörde yazdım. Akorların ve boş tellerin konumu nedeniyle de gitarda bu tip tonlar özel tınlıyor malum. Başka bir yere alınca o büyüsü kayboluyor.
Dik gelen kısımlar benim için zorlayıcı nitelikte değil. Ben o tınıları kafa sesini güçlendirerek söylüyorum. Burada biraz ahkam kesiyormuşum gibi gelebilir, yanlış anlaşılmasın, ama benim için gerçekten bu partilerin hiç biri fiziksel bir güçlük teşkil etmiyor (biraz sıra dışı bir aralığım var diyelim; A5'e kadar rahatlıkla çıkıyorum; şan dersi aldığım günlerde C6'ya kadar çıkıyordum). Ama tümüyle antremansızım. Vokal icrasını biraz idareten yapıyorum; özellikle de şu aralar. Böyle partileri söylemek için ideal olarak her gün şarkı söylemek ve formda olmak gerekir... Yani kayıtta kusursuz çıksın diye değil, şarkının fikri otursun diye söylüyorum, öyle diyeyim. 2. veya 3. denemedir en fazla burada duyulan.
Şarkının partisinin tiz olması aynı zamanda stilistik bir şey; böyle bir şarkının vokalleri pes olduğu zaman şarkının bütün enerjisi ölüyor (en azından benim için).
Bu zaten 80'ler ve 90'lar arasındaki en net fark. Biri parlak tenorların, öbürü baritonların dönemidir.

Gitar tonu meselesi sanırım benim bazı şeyleri abartmamla ilgili; bunu ilk olarak Rock Tribe dile getirdi; sağolsun 1-2 deneme de yaptık onunla.
Çaldığım plug-in bana organik geliyor (Otto Audio II II II II), ama mikste absürd şeyler yapınca o tonların organikliği gidiyor...
Miksin illk hali fazlasıyla parlak ve aşırı yüksek volümlü imiş anladığım kadarıyla. Benim kendime referans aldığım Spotify öncesi dönemin kayıtları bu anlamda pek de iyi bir tercih değilmiş anlaşılan; onlar zaten çok yüksek volümlü. Ben de parlaklığı abartmışım. Bunlar tecrübesizlik ve beceri(k)sizlik işte...
O nedenle şöyle ikinci bir versiyon yükledim; duruma göre belki ilkini de kaldırabilirim.

Bu halini daha beğendim, ilkinde vokalde yankılanma baskındı bunda daha doğal duruyor, gitar tonu ve vokal tonu da aynı şekilde daha dengeli geldi kulağıma, ilkinin sesi yüksek ve net ama ses duyumunu bozmuş bir tık yani vokal sanki zorlanıyor gibi gelmişti şimdi daha rahat söylüyor gibi geliyor.
 
Bugun tekrar monitor kulaklıklarıyla dinledim. Normal kulaklıkla dinlediğimde pek duymamıştım. Akor geçişlerinde parmakların tellere sürtünme sesi (nakarat bölümlerinde) mikste daha az duyulabilecek şekilde olursa harika olur. Onun haricinde gitar vokal beste vs çok beğendim ve birden fazla kez keyifle dinledim.
 
Bugun tekrar monitor kulaklıklarıyla dinledim. Normal kulaklıkla dinlediğimde pek duymamıştım. Akor geçişlerinde parmakların tellere sürtünme sesi (nakarat bölümlerinde) mikste daha az duyulabilecek şekilde olursa harika olur. Onun haricinde gitar vokal beste vs çok beğendim ve birden fazla kez keyifle dinledim.
Bazı pluginler o sesleri büyütüyor sanırım. O sesi temizlediğini iddia eden yazılımlar da vardı galiba, ama onlar da sesi başka şekilde etkileyebiliyor.
 
Bugun tekrar monitor kulaklıklarıyla dinledim. Normal kulaklıkla dinlediğimde pek duymamıştım. Akor geçişlerinde parmakların tellere sürtünme sesi (nakarat bölümlerinde) mikste daha az duyulabilecek şekilde olursa harika olur. Onun haricinde gitar vokal beste vs çok beğendim ve birden fazla kez keyifle dinledim.
tellerdeki hareket sesini benim beceriksizliğimden sanıyordum. herkese mi oluyormuş bu ya :D
 
Geri
Üst