Porte okuyamadan gitar çalmak

Herkese merhaba . 2 yıldır gitar çalıyorum ama majör gamlar , pentatonik ve klavye üzerindeki notalar hariç müzik bilgim yok . müzik kulagım gercekten cok güclü oldugu için orta seviye ve melodik doğaçlamalar atabiliyorum fakat dediğim gibi asla porte okuyamıyorum . müzik hocalarımla çalarken nota üzerinden ayak uyduruyorum fakat onlar gibi akor türetemiyorum mesela, sadece sololarda faaliyet gösterebiliyorum . sizce bir gitaristin porte okuyabilmesi ve ileri müzik bilmesi ne kadar gerekli ?

teşekkürler
 
Bence bu sorduğunuz sorunu cevabı amacınıza bağlı. İlk gitar çalmaya başladığımda notalarla aram çok iyi değildi fakat bu bana sevdiğim şarkıları çalarken zorluk yaratmıyordu çünkü tab kullanıyordum. Şimdi ise improvize yapmayı ve caz çalmayı öğrenmeye çalışıyorum, bu durumda nota okumak işimi büyük oranda kolaylaştırıyor. Fakat eğer cazla ilgilenmeseydim veya beste yapmak gibi bir gayem olmasaydı şuan müzik teorisini kullanır mıydım bilmiyorum.

Bir parçayı tabdan bakarak kusursuza yakın çalmak istiyorsanız veya çok basit pentatonik sololar atmak istiyorsanız bence nota okumanıza gerek yok. Müzik teorisi ve nota okumayı öğrenmek bence nereden bakarsanız iyi bir şey fakat bunları öğrenmek sizi sıkıp müzikten soğutacaksa gerek yok.

Beste yapmak veya karmaşık akor geçişleri üzerine solo atmak istiyorsanız nota okumanızı tavsiye ederim çünkü bu sizi büyük bir yükten kurtarıyor. Bunun dışında bir şarkıyı kulaktan çok daha hızlı bir şekilde çıkartmak istiyorsanız da nota ve müzik teorisi aşırı faydalı oluyor.

Son olarak şunu söylemek istiyorum: Eğer zamanınız ve enerjiniz varsa notaları ve müzik teorisi öğrenmenin bir zararı olmadığı için bunları öğrenmenizi tavsiye ederim. Ama bunlarla uğraşamam, sadece birkaç parçayı ezberden çalmak istiyorum diyorsanız bence nota okumaya ve müzik teorisi öğrenmeye zaman ayırmak yerine enstrümanınızla daha keyifli zaman geçirebilirsiniz.
 
Ben nota okuma işine bir dönem çok özendim ama beceremedim, okuyana pek bir saygı duyuyorum. Yani elbette çok faydası vardır, beceremediğim için bu konuda yapacağım yorum baya eksik olur ama yine de yazmak istedim.

Kişisel olarak amacım sesler üzerinden bir iletişim kurabilmek. Yani müziği ezberlemek ya da teorisini ileri düzeye getirmek gibi bir amacım yok. Tabii ki bir taraftan bu insanoğlunun sadece yapabildikleri üzerine ilerlemesiyle de ilgili bir hadise, onu tekrar hatırlatayım.

Yani özetle, sesler üzerinden karşıdakini dinleyeyim ve üzerine hangi sesler uygundur gibi bir çalışma için, nota okumanın direkt bir etkisi olmadığını düşünüyorum. Hatta teoriyi biraz kavradıktan sonra akorları da o düzlemle düşünmek mümkün.

Önem sırasına alırsak gitar klavyesini çözmek bence ilk sırada, sonra ses aralıkları mevzusuna eğilmek gerekiyor, sonra da üst üste ve yan yana melodiler meselesine eğilmek gerekiyor. Bunların teknik adları vardır da şimdi ben "özümsediğim" kadarıyla çatpat söylüyorum :) Ve tabii yukarda bahsettiğim çerçeve için işe yarayan bir yöntem bu, farklı bir amaç varsa bu şekilde bir yere varılmaz, o çok açık.

Bu sefer polemikten kaçınma notunu sona ekleyeyim, aman diyeyim tüm yazdıklarım yatırım tavsiyesi değildir :)
 
Bir sayfa yazı yazdım. İnce ince açıkladım ama sonra laf lafı açınca ' ulan ne anlatıyorum ben ' diyerek sildim.
Özetle; müzik teorisini yani müziğin nasıl olduğunu, nasıl oluştuğunu, nasıl yapıldığını aciklayan bu kurallar bütününü ne kadar iyi bilirsen enstrümanına o kadar hakim olur, bir o kadar da başarılı bir icracı olursunuz.
 
Herkese merhaba . 2 yıldır gitar çalıyorum ama majör gamlar , pentatonik ve klavye üzerindeki notalar hariç müzik bilgim yok . müzik kulagım gercekten cok güclü oldugu için orta seviye ve melodik doğaçlamalar atabiliyorum fakat dediğim gibi asla porte okuyamıyorum . müzik hocalarımla çalarken nota üzerinden ayak uyduruyorum fakat onlar gibi akor türetemiyorum mesela, sadece sololarda faaliyet gösterebiliyorum . sizce bir gitaristin porte okuyabilmesi ve ileri müzik bilmesi ne kadar gerekli ?

teşekkürler
Kendi kendini eğiten insanların sahip olması gereken en önemli özellik, kendine karşı dürüst olmasıdır.
Çok yetenekli, ama çok kırılgan egolu insanlarla karşılaştım geçmişte. Bunlar birilerinden ders alıp bir şeyler öğrenseydi, çok başka yerlerde olabilirlerdi. Ama kimsenin kendilerine bir şey öğretmesi fikrine dayanamıyorlardı.
Eğer nota okumama tercihiniz böyle bir sorunu gizliyorsa, nota okumanın üzerine gitmenizi tavsiye ederim. Size müzikal anlamda fayda sağlar, sağlamaz, onu ileride tartarsınız. Ama yapamadığınız şeyin üzerine gidip yol almak, size her şeyden önce kendinizi geliştirmeniz açısından fayda sağlar. Otuz küsur senede gitar sayesinde şunu öğrendim: İnsan, çoğu zaman kendine karşı yol almak zorundadır. Gitarı hep çok sevdim, ama ilerlemek için öğrenmek zorunda kaldığım şeyler (teknik, teori...) her zaman çok zordu ve başlarda hep moralimi bozardı. Çünkü oralarda egomla yüzleşmek ve bilmediğimi, yapamadığımı kabul etmek zorundaydım önce.
Sizin yazdığınız bazı şeyler de bu açıdan "alarm" veriyor. "müzik kulağım gercekten cok güclü" diyen birisinin "akor türetemiyorum" demesi tutarlı değil. Bunu birinin size söylemesi gerekir.
Bu coğrafya, makamsal/modal müziğin ön planda olduğu bir yer. O yüzden de pek çoğumuzun melodik kulağı güçlüdür.
Akorlar ise çok sesli batı müziğinin temeli. Bilmem anlatabiliyor muyum...
Zorlandığınız yer, gelişmeniz gereken yeri gösterir. İşin özü bu.
 
Son düzenleme:
Kendi kendini eğiten insanların sahip olması gereken en önemli özellik, kendine karşı dürüst olmasıdır.
Çok yetenekli, ama çok kırılgan egolu insanlarla karşılaştım geçmişte. Bunlar birilerinden ders alıp bir şeyler öğrenseydi, çok başka yerlerde olabilirlerdi. Ama kimsenin kendilerine bir şey öğretmesi fikrine dayanamıyorlardı.
Eğer nota okumama tercihiniz böyle bir sorunu gizliyorsa, nota okumanın üzerine gitmenizi tavsiye ederim. Size müzikal anlamda fayda sağlar, sağlamaz, onu ileride tartarsınız. Ama yapamadığınız şeyin üzerine gidip yol almak, size her şeyden önce kendinizi geliştirmeniz açısından fayda sağlar. Otuz küsur senede gitar sayesinde şunu öğrendim: İnsan, çoğu zaman kendine karşı yol almak zorundadır. Gitarı hep çok sevdim, ama ilerlemek için öğrenmek zorunda kaldığım şeyler (teknik, teori...) her zaman çok zordu ve başlarda hep moralimi bozardı. Çünkü oralarda egomla yüzleşmek ve bilmediğimi, yapamadığımı kabul etmek zorundaydım önce.
Sizin yazdığınız bazı şeyler de bu açıdan "alarm" veriyor. "müzik kulağım gercekten cok güclü" diyen birisinin "akor türetemiyorum" demesi tutarlı değil. Bunu birinin size söylemesi gerekir.
Bu coğrafya, makamsal/modal müziğin ön planda olduğu bir yer. O yüzden de pek çoğumuzun melodik kulağı güçlüdür.
Akorlar ise çok sesli batı müziğinin temeli. Bilmem anlatabiliyor muyum...
Zorlandığınız yer, gelişmeniz gereken yeri gösterir. İşin özü bu.
çok farklı bir yerden girmişsiniz , söyledikleriniz çok doğru . fakat 2. satırda yazdığınız tarzda bir ego bende yok hatta işinde iyi birinin bana bir şeyler katması büyük bir zevktir benim için . yaşadığım şehir ve çevrem gereği 2 yıldır sürekli bireysel gitar çalıyorum .bu yüzden sanırım motivasyonum olmuyor teori ve müzik öğrenmeye . dediğiniz gibi insanın kendine karşı dürüst olması önemli. "müzik kulagım cok güclü" lafını kendimi kanıtlamak için demedim asla .
 
Ben nota okuma işine bir dönem çok özendim ama beceremedim, okuyana pek bir saygı duyuyorum. Yani elbette çok faydası vardır, beceremediğim için bu konuda yapacağım yorum baya eksik olur ama yine de yazmak istedim.

Kişisel olarak amacım sesler üzerinden bir iletişim kurabilmek. Yani müziği ezberlemek ya da teorisini ileri düzeye getirmek gibi bir amacım yok. Tabii ki bir taraftan bu insanoğlunun sadece yapabildikleri üzerine ilerlemesiyle de ilgili bir hadise, onu tekrar hatırlatayım.

Yani özetle, sesler üzerinden karşıdakini dinleyeyim ve üzerine hangi sesler uygundur gibi bir çalışma için, nota okumanın direkt bir etkisi olmadığını düşünüyorum. Hatta teoriyi biraz kavradıktan sonra akorları da o düzlemle düşünmek mümkün.

Önem sırasına alırsak gitar klavyesini çözmek bence ilk sırada, sonra ses aralıkları mevzusuna eğilmek gerekiyor, sonra da üst üste ve yan yana melodiler meselesine eğilmek gerekiyor. Bunların teknik adları vardır da şimdi ben "özümsediğim" kadarıyla çatpat söylüyorum :) Ve tabii yukarda bahsettiğim çerçeve için işe yarayan bir yöntem bu, farklı bir amaç varsa bu şekilde bir yere varılmaz, o çok açık.

Bu sefer polemikten kaçınma notunu sona ekleyeyim, aman diyeyim tüm yazdıklarım yatırım tavsiyesi değildir :)
bende aynen sizin gibiyim işte . ama tabii ki müzik öğrenmek, bir müzisyeni senden benden ayırır . zor olsa da kafa yoracağım gibi duruyor müziğe . teşekkürler
 
Bence bu sorduğunuz sorunu cevabı amacınıza bağlı. İlk gitar çalmaya başladığımda notalarla aram çok iyi değildi fakat bu bana sevdiğim şarkıları çalarken zorluk yaratmıyordu çünkü tab kullanıyordum. Şimdi ise improvize yapmayı ve caz çalmayı öğrenmeye çalışıyorum, bu durumda nota okumak işimi büyük oranda kolaylaştırıyor. Fakat eğer cazla ilgilenmeseydim veya beste yapmak gibi bir gayem olmasaydı şuan müzik teorisini kullanır mıydım bilmiyorum.

Bir parçayı tabdan bakarak kusursuza yakın çalmak istiyorsanız veya çok basit pentatonik sololar atmak istiyorsanız bence nota okumanıza gerek yok. Müzik teorisi ve nota okumayı öğrenmek bence nereden bakarsanız iyi bir şey fakat bunları öğrenmek sizi sıkıp müzikten soğutacaksa gerek yok.

Beste yapmak veya karmaşık akor geçişleri üzerine solo atmak istiyorsanız nota okumanızı tavsiye ederim çünkü bu sizi büyük bir yükten kurtarıyor. Bunun dışında bir şarkıyı kulaktan çok daha hızlı bir şekilde çıkartmak istiyorsanız da nota ve müzik teorisi aşırı faydalı oluyor.

Son olarak şunu söylemek istiyorum: Eğer zamanınız ve enerjiniz varsa notaları ve müzik teorisi öğrenmenin bir zararı olmadığı için bunları öğrenmenizi tavsiye ederim. Ama bunlarla uğraşamam, sadece birkaç parçayı ezberden çalmak istiyorum diyorsanız bence nota okumaya ve müzik teorisi öğrenmeye zaman ayırmak yerine enstrümanınızla daha keyifli zaman geçirebilirsiniz.
teşekkürler ..
 
çok farklı bir yerden girmişsiniz , söyledikleriniz çok doğru . fakat 2. satırda yazdığınız tarzda bir ego bende yok hatta işinde iyi birinin bana bir şeyler katması büyük bir zevktir benim için . yaşadığım şehir ve çevrem gereği 2 yıldır sürekli bireysel gitar çalıyorum .bu yüzden sanırım motivasyonum olmuyor teori ve müzik öğrenmeye . dediğiniz gibi insanın kendine karşı dürüst olması önemli. "müzik kulagım cok güclü" lafını kendimi kanıtlamak için demedim asla .
"Ego" sözcüğü çok yanlış anlaşılıyor. Çoğumuz "kibirli, kendini beğenmiş" filan gibi anlıyoruz.
Kavramın farklı kullanımları var, ama ben buradaki kullanış şeklimi söyleyeyim: Ego, bizi güvende tutmayı amaçlar. Gereklidir, ama "sağlıklı" olması gerekir.
Bu anlamda, egosuz insan OLMAZ ("egolarından arınmış" filan gibi laflara gülüp geçelim... hiç girmeyelim o klişelere...)
Ancak, egonun bizi olduğumuz yere kilitleyip güvenli alana hapsettiği noktada, onun farkında olmamız gerekir. Söylediğim bundan ibaret. Kendinizi güvenli alana hapsediyorsanız, ego iş başında demektir. Kendinizi büyük görüyor olmanız, böbürlenmeniz filan gerekmez yani. Bu anlamda neredeyse hepimizin egosu ile her zaman başı derttedir, olması da gerekir. Yoksa bir noktada takılıp kalırız.
 
Son düzenleme:
nota okumayi bilmek sart degil ama isini kolaylastiracagida yeni bir kapi acacagida kesin. soyle dusun daha basit. turkce konusuyorsun yazmayi bilmiyorsun.hayat ozaman senin icin nasil olurdu bir hayal et:) nota okumak yazmakta ingilizce tukce almanca gibi bir dil bilmek gibi birsey. bazi zamanlarda seni cok hizlandiracaktir.
 
armoni öğrenmek gerekiyor bence özellikle bir şeyler yaratmak sadece yazılan parçaları öğrenmekten kurtulmak istiyorsan örnek vermek gerekirse bazen bir çalışma yapmam gerektiğinde konuyla ilgili çalışıcağım şeyi kendim yazıyorum nota okumakta bir yere kadar öğrenilirse güzel olabilir mesela porte başındaki arızalardan parçanın veya o dizeğin tonunu öğrenmek güzel birşey kişiyi rahatlatıyor ama onun haricinde deli gibi porte okuyabilmek zor bir iş şahsım adına ben bunu öğrenemem gibi geliyor emek verilmesi gerek ama yinede yerlerini bilmek kullanılan işaretlerin anlamlarını bilmek önemli geri kalan kısımlar tab dan daha kolay hallediliyor tabi bu laflarım seni soğutmasın sen daha algısı geniş birisindir öğrenebiliyorsan öğrenmeni tavsiye ederim bunlar sadece benim şahsi fikirlerim müzik otoiteside değilim bu forumdaki kimse de değil benzer bir başlık da ağır bir linç yediğim için biliyorum

şunu da eklemek isterim ki gitara yeni başladığımda bir parçayı sanırım nothing else matter dı hocama çalışmak için çıkartmıştım notalarını (kağıt ta tab yoktu )
nasıl yaptı bilmiyorum ama adam sadece 10 15 saniye göz gezdirdi ve neredeyse %90-95 doğrulukla çaldı ve kendisi daha önce bu parçayı özellikle dinlemediğini ve çalmadığını belirtmişti ben gerçekten hayran olmuştum kendisi konservatuar mezunuydu üzerine düşülürse büyük farklar yaratabilir
 
Üst
AdBlock Tespit Edildi

Lütfen devam etmeden önce adblock/reklam engelleyici uygulamanızı devre dışı bırakın.

Sitemizin yazılım/donanım/servis sağlayıcı giderleri reklam gösterimleri ile karşılanmaktadır.

AdBlock'u devre dışı bıraktım    Hayır teşekkürler