Bir Türkiye eleştirisi: "Hocam?.."

Daha önce karaladığım/yazdığım sözleri yavaş yavaş düzeltip besteleyip şarkı yapmaya devam ediyorum.
Bir Türkiye eleştirisi olarak yaptığım parçayı da tanıtmak isterim.
Enstrümanları çalıp bütün kaydı kendim yaptığım için mastering diye bir şey yok. Elden geldiği kadar dengelemeye çalıştım :)
Beğenirseniz, çevrenizle paylaşmanız beni çok memnun eder.

"Hocam bozar mı, çiğnemek sakız?
Sakatlar mı orucu görmek karı kız?"



 
Daha önce karaladığım/yazdığım sözleri yavaş yavaş düzeltip besteleyip şarkı yapmaya devam ediyorum.
Bir Türkiye eleştirisi olarak yaptığım parçayı da tanıtmak isterim.
Enstrümanları çalıp bütün kaydı kendim yaptığım için mastering diye bir şey yok. Elden geldiği kadar dengelemeye çalıştım :)
Beğenirseniz, çevrenizle paylaşmanız beni çok memnun eder.

"Hocam bozar mı, çiğnemek sakız?
Sakatlar mı orucu görmek karı kız?"




Bolca Erkin Koray etkilenimi aldım; vokal de benziyor.
Tabii açık konuşmak gerekirse, belli bir mesaj ve amaç doğrultusunda yapılmış bir kayıt olduğu için teknik olarak değerlendirmedim. Modal yapıyı çok iyi kullanmışsınız, derhal çakılıyor insanın kafasına şarkı, fakat vokaller özenli değil. Ama zaten trajikomik bir toplumsal kafayı eleştirmek için yapılan bir iş olunca, insan ister istemez işin bu kısmına odaklanamıyor. Çünkü sözlerde anlatılan mesele zaten adamın içini burkuyor fazlasıyla.

Diğer taraftan, böyle bir niyetle yapılmayıp popüler müzik eseri olarak düşünülse ve farklı biçimlerde söz yazılsa (ör: Yenitürkü - Yedikule veya Gündoğarken-Ankara'dan Abim Gelmiş...), o zaman iyi bir vokal icrasını da hak edermiş beste.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Bolca Erkin Koray etkilenimi aldım; vokal de benziyor.
Tabii açık konuşmak gerekirse, belli bir mesaj ve amaç doğrultusunda yapılmış bir kayıt olduğu için teknik olarak değerlendirmedim. Modal yapıyı çok iyi kullanmışsınız, derhal çakılıyor insanın kafasına şarkı, fakat vokaller özenli değil. Ama zaten trajikomik bir toplumsal kafayı eleştirmek için yapılan bir iş olunca, insan ister istemez işin bu kısmına odaklanamıyor. Çünkü sözlerde anlatılan mesele zaten adamın içini burkuyor fazlasıyla.

Diğer taraftan, böyle bir niyetle yapılmayıp popüler müzik eseri olarak düşünülse ve farklı biçimlerde söz yazılsa (ör: Yenitürkü - Yedikule veya Gündoğarken-Ankara'dan Abim Gelmiş...), o zaman iyi bir vokal icrasını da hak edermiş beste.
Abi yorumun için teşekkür ederim. Erkin Koray'ın sosyal mesaj içerikli şarkılarını düşününce haklısın valla.
Açıkçası modal yapıyı bilmiyorum. Buzukide makamları çalışırken , melodi ortaya çıktı baktım baya baya uyuyor. Hâlâ şüphem var ben bu melodiyi bir yerden çordum mu acaba diye. :)
Vokal konusunda hiç iyi değilim. Kendimi duydukça sesime alışmaya başlasam da hâlâ garipsiyorum. İlk kayıtlarda sesimi daha yumuşak kullanarak kaydetmiştim. Tam ifade edemedim belki ama nasıl diyeyim, kulağa vokal daha hoş geliyordu. Ama o zaman da şarkıdaki kinayeleri vermiyor, daha iğneleyeceği bir ses tonu kullanmak istedim. Bilmiyorum tam olarak kastın bu muydu ama teknik olarak değerlendirme ihtiyacı hissettirmediyse demek ki doğru mesajı verebiliyorum.
 
Abi yorumun için teşekkür ederim. Erkin Koray'ın sosyal mesaj içerikli şarkılarını düşününce haklısın valla.
Açıkçası modal yapıyı bilmiyorum. Buzukide makamları çalışırken , melodi ortaya çıktı baktım baya baya uyuyor. Hâlâ şüphem var ben bu melodiyi bir yerden çordum mu acaba diye. :)
Vokal konusunda hiç iyi değilim. Kendimi duydukça sesime alışmaya başlasam da hâlâ garipsiyorum. İlk kayıtlarda sesimi daha yumuşak kullanarak kaydetmiştim. Tam ifade edemedim belki ama nasıl diyeyim, kulağa vokal daha hoş geliyordu. Ama o zaman da şarkıdaki kinayeleri vermiyor, daha iğneleyeceği bir ses tonu kullanmak istedim. Bilmiyorum tam olarak kastın bu muydu ama teknik olarak değerlendirme ihtiyacı hissettirmediyse demek ki doğru mesajı verebiliyorum.
Rica ederim.
Eğer vokalin amacı mesajı aktarmaksa, o anlamda görevini yapıyor. Bir hikaye anlatmak veya mesaj vermek kaygısıyla şarkı söyleyen insanlar böyle yapıyor zaten.
Vokal meselesini pek çoğumuz (hele gitaristler...) hiç anlamıyoruz. Mesela Paul Gilbert vokal de yapıyor, ama tam bir facia. Vokali teknik anlamda hiç çalışmamış. Gitara verdiği emeğin onda birini vokal tekniğine verse, vokali seviye atlar. Kimse oturduğu yerden alternate picking üstadı olmuyor. Aynı şekilde, vokali de çalışıp geliştirmek mümkün. Her gitar çalışan nasıl Guthrie Govan olamazsa, her vokal çalışan da bülbül gibi şakıyacak diye bir şey yok. Ama daha iyi ton çıkarmak, hakimiyeti arttırmak, daha doğal şarkı söylemek vs... mümkün. Fakat bu bir ihtiyaç meselesi. Eğer kafadaki müziğe oturan şey bu tip iğneleyici bir vokal ise, neden olmasın...
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Rica ederim.
Eğer vokalin amacı mesajı aktarmaksa, o anlamda görevini yapıyor. Bir hikaye anlatmak veya mesaj vermek kaygısıyla şarkı söyleyen insanlar böyle yapıyor zaten.
Vokal meselesini pek çoğumuz (hele gitaristler...) hiç anlamıyoruz. Mesela Paul Gilbert vokal de yapıyor, ama tam bir facia. Vokali teknik anlamda hiç çalışmamış. Gitara verdiği emeğin onda birini vokal tekniğine verse, vokali seviye atlar. Kimse oturduğu yerden alternate picking üstadı olmuyor. Aynı şekilde, vokali de çalışıp geliştirmek mümkün. Her gitar çalışan nasıl Guthrie Govan olamazsa, her vokal çalışan da bülbül gibi şakıyacak diye bir şey yok. Ama daha iyi ton çıkarmak, hakimiyeti arttırmak, daha doğal şarkı söylemek vs... mümkün. Fakat bu bir ihtiyaç meselesi. Eğer kafadaki müziğe oturan şey bu tip iğneleyici bir vokal ise, neden olmasın...
Fark ettiğim, geçen senelere göre söyledikçe iyileşiyor gibi. Ama üstüne çalışmadım, vokalden önce müzikal tarafı geliştirmem gerek, keza o da zor ilerliyor.
Bu şarkı için iğneleyici ama başka bir şey yaparsam değiştirmem gerekebilir. Bu tonda romantik şarkı söylesem millet evde kalır :D

Mesela aşağıdaki parçada da benzeri bir şekilde olması gerekiyordu. atarlı bir şeylerden rahatsız olmuş rapçi moledi
 
Fark ettiğim, geçen senelere göre söyledikçe iyileşiyor gibi. Ama üstüne çalışmadım, vokalden önce müzikal tarafı geliştirmem gerek, keza o da zor ilerliyor.
Bu şarkı için iğneleyici ama başka bir şey yaparsam değiştirmem gerekebilir. Bu tonda romantik şarkı söylesem millet evde kalır :D

Mesela aşağıdaki parçada da benzeri bir şekilde olması gerekiyordu. atarlı bir şeylerden rahatsız olmuş rapçi moledi

Katılıyorum. Bu tip bir işte vokalin işlevi çok farklı, bunu klasik kalıplar içinde tartmak mümkün değil.
Sözler muhteşem. Bunu belli bir formata oturtmakta da gayet başarılısınız. Ben yarıldım resmen dinlerken ki, ben müzik konusunda oldukça tutucu ve gıcık biriyim ayıptır söylemesi. Bu tarzı sevenler bu parçaya bayılır bence. 🤣
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Katılıyorum. Bu tip bir işte vokalin işlevi çok farklı, bunu klasik kalıplar içinde tartmak mümkün değil.
Sözler muhteşem. Bunu belli bir formata oturtmakta da gayet başarılısınız. Ben yarıldım resmen dinlerken ki, ben müzik konusunda oldukça tutucu ve gıcık biriyim ayıptır söylemesi. Bu tarzı sevenler bu parçaya bayılır bence. 🤣
çok teşekkür! :)
ama yayamadım yeterince, instagram/facebook reklam kabul etmedi nedense. parasıyla değil mi karşim. sanırım fotodaki nargile tütün mamülü diye takıldı.
Ben de eskiden bodoz metalciydim, sonra n'olduysa eksen kayması yaşadım. Canım sıkılınca Omar Souleyman bile dinliyorum, baya faydası oluyor
Kendimi övüyor gibi olmasın ama iki parçada da sözleri yazarken hiç zorlanmadım valla. Malzeme bol zaten, yazdıkça gerisi geldi. Biraz da eleştiren kinayeli yapım var bence, onun da etkisi oluyor :D
 
çok teşekkür! :)
ama yayamadım yeterince, instagram/facebook reklam kabul etmedi nedense. parasıyla değil mi karşim. sanırım fotodaki nargile tütün mamülü diye takıldı.
Ben de eskiden bodoz metalciydim, sonra n'olduysa eksen kayması yaşadım. Canım sıkılınca Omar Souleyman bile dinliyorum, baya faydası oluyor
Kendimi övüyor gibi olmasın ama iki parçada da sözleri yazarken hiç zorlanmadım valla. Malzeme bol zaten, yazdıkça gerisi geldi. Biraz da eleştiren kinayeli yapım var bence, onun da etkisi oluyor :D
O tip eksen kaymaları, hayat yolculuğundaki çeşitli evreleri temsil ediyor (çok kafa ütülemeyeyim, sadece bu meselelere çok kafa yorduğumu söylemekle yetineyim). Benim de başıma geldi. Zaman içerisinde, gelgit yaşanan o iki ucun arasındaki mesafenin kapanması mümkün oluyormuş. Sağlıklı olan buymuş yani (entegrasyon veya sentez deniyor teknik olarak... boşverelim süslü lafları neyse...) Yani yeniden ama başka bir bakış açısıyla metale döner veya bu şarkıların içerisine ufaktan metal de atmaya başlarsanız şaşırmayın. Fena da olmaz hani. Muhtemelen sizin metal içerisinde yakaladığınız damar da zaten sounddan bağımsız bir şeydi. Başka türlü böyle bir geçiş olmazdı yoksa.

Not: Şekil oğlanı dinlerken, 6 ay kadar çalıştığım bir özel üniversitedeki günlerime ışınlandım resmen. Kampüs Florya'da idi. Dehşet bir sosyolojik yarılmaya şahit oldum ki, ben yılllardır Kadıköy'de yaşıyorum, ona rağmen. Öğrenci profili denilen şeyi kafam almamıştı bir türlü. Türkiye de inanılmaz bir gelgit veya yarılma yaşıyor aslında. Bakalım entegrasyon veya sentez nasıl olacak 🤣
 
Son düzenleme:
O tip eksen kaymaları, hayat yolculuğundaki çeşitli evreleri temsil ediyor (çok kafa ütülemeyeyim, sadece bu meselelere çok kafa yorduğumu söylemekle yetineyim). Benim de başıma geldi. Zaman içerisinde, gelgit yaşanan o iki ucun arasındaki mesafenin kapanması mümkün oluyormuş. Sağlıklı olan buymuş yani (entegrasyon veya sentez deniyor teknik olarak... boşverelim süslü lafları neyse...) Yani yeniden ama başka bir bakış açısıyla metale döner veya bu şarkıların içerisine ufaktan metal de atmaya başlarsanız şaşırmayın. Fena da olmaz hani. Muhtemelen sizin metal içerisinde yakaladığınız damar da zaten sounddan bağımsız bir şeydi. Başka türlü böyle bir geçiş olmazdı yoksa.

Not: Şekil oğlanı dinlerken, 6 ay kadar çalıştığım bir özel üniversitedeki günlerime ışınlandım resmen. Kampüs Florya'da idi. Dehşet bir sosyolojik yarılmaya şahit oldum ki, ben yılllardır Kadıköy'de yaşıyorum, ona rağmen. Öğrenci profili denilen şeyi kafam almamıştı bir türlü. Türkiye de inanılmaz bir gelgit veya yarılma yaşıyor aslında. Bakalım entegrasyon veya sentez nasıl olacak 🤣
Metalde beni ilk çeken bence sounddu. Yaş 12-13, gitar soloları, davullar, duyduğumda baya coşmuştum. Ama zamanda aykırı, bize verilenin dışında olması da etkilemiştir. Keza ilgimi çeken diğer tarzlardaki topluma aykırılık ve eleştirisel bakış beni çeken şeyler (rembetiko veya biraz hiphop) Zaten dönüp dolaşıp metale geri geliyorum.
Bu parçayı (hocam) rock altyapıyla yapmayı denedim ama bilgisayarda ritim/davul yazamıyorum, çok sallapati oluyor. Bir şeyler kaydettim ama çok tatmin edici olmadı.
Bir-iki eleştirel, protest söz daha var. Derleyip toparlarsam rock yoksa da protest türkü formatı bir şeyler yapmak istiyorum.
 
Hocam hakkında daha iyi prodüksyonla kaydedilmeli mutlaka bir bateri lazım temponun biraz daha atması lazım ve zaman zaman vokallerin koro şeklinde olması daha eğlendirici olur. Aksi taktirde müziğin ana öğesi olan tansiyon ve çözülme sağlanmıyor. 3 dakika boyunca hissiyat aynı arkaya konuşmalar bağrışmalar biraz ilgi dağıtmak istiyor yoksa güzel.
 
Hocam hakkında daha iyi prodüksyonla kaydedilmeli mutlaka bir bateri lazım temponun biraz daha atması lazım ve zaman zaman vokallerin koro şeklinde olması daha eğlendirici olur. Aksi taktirde müziğin ana öğesi olan tansiyon ve çözülme sağlanmıyor. 3 dakika boyunca hissiyat aynı arkaya konuşmalar bağrışmalar biraz ilgi dağıtmak istiyor yoksa güzel.
Davul yazmayı deneyip rock altyapıyla kaydettim ama çok tatmin edici olmadı. Davulları ayarlatabilirsem ileride onu da deneyeceğim. Solo vs. ile Pentagram havası veriyor gibi. Profesyonel müzisyenlerle kayıt da yaptırabilirim İzmir'de tanıdık var. Ama o kadar harcamadan sonra bu sefer parçayı tanıtmak gerekiyor o da ek bir harcama kalemi.
Parçanın tekdüzeliğinin de farkındayım ama rembetikolarda , türkülerde genelde bir giriş, söz ve nakarat oluyor. Yani genelde 2 veya 3 melodi melodi üzerine kurulu ve bazen de solo. Ben de çeşitlendirmedim, solo falan girerse parça iyice uzayacak.
 
Geri
Üst