Klavyeyi dolaşma taktiği

Merhabalar, keşfettiğim ve eleme yöntemi dediğim bir yöntemle notaları klavyeye yayma ve ton içinde kalmayla ilgili bir yöntem paylaşacağım.

1-) Çoğumuz klavyenin ilk 3 telindeki notaları biliyoruz. Hatırlatayım:
e 0-1-3
B 0-1-3
G 0-2
D 0-2-3
A 0-2-3
E 0-1-3

Üstte yazdığım perdeler arızasız perdelerdir. Yani A D G tellerinde birinci perde her zaman arıza verecektir. E ve B tellerinde ise 2. perde arıza verecektir.

2.1-) G teli hariç tüm 5. perdeler bir tiz telin sesini verecektir. B telinin akort sistemi farklı olduğu için G telinde 4. perde bir tiz teli olan B telinin sesini verir.

2.2-) B teli hariç tüm 7. perdeler bir pes telin sesini verecektir. B telinin akort sistemi farklı olduğu için B telinin 8. perdesi bir pes teli olan G telinin sesini verir.

2.1 ve 2.2 ile elde ettiğimiz bilgiler doğrultusunda:
E A D B e tellerinde 5. perdede arıza olmuyor ve E A D G e tellerinde 7. perdede arıza olmuyor. B telinde 8, G telinde 4. perdede arıza olmuyor. Yani olaya farklı şekilde bakarsak B telinde 7, G telinde 3. perde arıza verir.*

2.3-) Bildiğimiz üzere B ve E notaları dışında bir sonraki notaya geçmek için aynı tel üzerinde iki perde (tam ses) ilerlememiz lazım, E ve B sonrasındaki notalar için tek perde (yarım ses) ilerlememiz lazım. Bu tüyoda klavyedeki E ve B notalarını bulacağız.

2.1 ve 2.2'deki bilgileri kullanarak E tellerinde B notasını bulmak için zaten bir pes telinde olan B'yi 7. perdeden bulabileceğimizi söylemiştim. Dolayısıyla (yarım ses ilerleme mantığı) E tellerinde 7 ve 8'de de arıza yok. B telindeki E'yi bulmak için zaten bir tiz telindeki E'yi 5. perdeye basarak bulabiliyoruz dolayısıyla B telinde 5-6. perdelerde de arıza yok. B ve E tellerinde bir perde ilerleyerek bulacağımız arızasız notaları bulduk, dolayısıyla B telinde F'ye, E telinde C'ye ulaştıktan sonra(çünkü Mi'den bir perde sonra Fa, Si'den bir perde sonra Do gelir) artık ikişer perde ilerleyebiliriz çünkü her yarım perde ilerlediğimizde arıza buluruz.

Öğrendiğimiz bilgileri kullanmaya devam edelim, G telindeki B'yi 4. perdede buluyoruz dolayısıyla 4 ve 5. perdede arıza olmaz.

2.4-) A D G tellerindeki yarım ses aralıkları bulacağız. İlk üç tel formüllerine bakarsak iki tane 2-3 parmak formülü görüyoruz, yani ilk yarım sesli aralığı bulduk sıra ikinciye geldi. A telinde 2. perde B, D telinde ikinci perde E notasına denk geliyor. İkinci yarım sesli aralığı bulmak için ufak bir tüyo vereceğim. E ve A telinde 7-8, D ve G telinde de 9-10 bulacağımız ikinci yarım sesli aralıktır. B telinde ise ikinci yarım ses aralığı üstte belirttiğim üzere 5-6. perdelerdir.

İkinci yarım ses aralıklarını klavyede gösterelim. (E ve B tellerinde 0-1 ilk yarım ses aralığıdır)
e 7-8(B-C)
B 5-6 (E-F)
G 9-10 (E-F)
D 9-10 (B-C)
A 7-8 (E-F)
E 7-8 (B-C)

Parantez içinde notaları verdim.

3-) Hiçbir telde 10 ve 12 arıza değildir. Çünkü EADGBe düzeninde telleri F veya C şeklinde akort etmediğimiz için 10. perdenin arıza olma ihtimali yok.

4-) Bir telin oktavını (aynı sesi) bulmak için iki tiz telden iki perde kaydırırız fakat bunda da istisna var.

Örneğin; E telinde 5. perde A sesini, iki tiz teli olan D telinde 7. perde de A sesini verir. A telinde 7. perde E sesini, iki tiz teli olan G telinde 9. perde E sesini verir.

İstisnalara geçecek olursam eğer oktav e teline ve B teline denk gelirse iki perde ilerletmek yerine üç perde ilerleriz. Örneğin G telinde 5. perde C, e telinde 8. perde C olur.

D telinde 7. perde A, B telinde 10. perde A olur.

Bu yöntemle öncelikle C majör ve A minör dizilerini klavyeye rahatça yayabilirsiniz. Gitara yeni başlayanlar, ki ben de yeni başladım sayılır 1 yıldır çalıyorum, öncelikle arızasız diziler olan C majör ve A minörü öğrendiği için bu yöntemle klavyeyi tanımasının çok daha kolay olacağını düşünüyorum.
Arızalı diziler için gerekli diziyi bu yöntemi özelleştirerek bulabilirsiniz. Mesela D minör dizisinde B yerine B bemol kullanmalısınız. Bu yöntemi diğer dizilerde uygulamak için arıza sıralarını öğrenmelisiniz, bu yöntemi öğrendikten sonra dizileri tüm klavyede uygulamak gerçekten basitleşiyor.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.

*Düzeltme, G telindeki 4. perde yerine 3. perde arıza verir. Üst yerine pes, alt yerine tiz ifadesini kullandım.
 
Son düzenleme:
Merhabalar, keşfettiğim ve eleme yöntemi dediğim bir yöntemle notaları klavyeye yayma ve ton içinde kalmayla ilgili bir yöntem paylaşacağım.

1-) Çoğumuz klavyenin ilk 3 telindeki notaları biliyoruz. Hatırlatayım:
e 0-1-3
B 0-1-3
G 0-2
D 0-2-3
A 0-2-3
E 0-1-3

Üstte yazdığım perdeler arızasız perdelerdir. Yani A D G tellerinde birinci perde her zaman arıza verecektir. E ve B tellerinde ise 2. perde arıza verecektir.

2.1-) G teli hariç tüm 5. perdeler bir alt telin sesini verecektir. B telinin akort sistemi farklı olduğu için G telinde 4. perde bir alt teli olan B telinin sesini verir.

2.2-) B teli hariç tüm 7. perdeler bir üst telin sesini verecektir. B telinin akort sistemi farklı olduğu için B telinin 8. perdesi bir üst teli olan G telinin sesini verir.

2.1 ve 2.2 ile elde ettiğimiz bilgiler doğrultusunda:
E A D B e tellerinde 5. perdede arıza olmuyor ve E A D G e tellerinde 7. perdede arıza olmuyor. B telinde 8, G telinde 4. perdede arıza olmuyor. Yani olaya farklı şekilde bakarsak B telinde 7, G telinde 4. perde arıza verir.

2.3-) Bildiğimiz üzere B ve E notaları dışında bir sonraki notaya geçmek için aynı tel üzerinde iki perde (tam ses) ilerlememiz lazım, E ve B sonrasındaki notalar için tek perde (yarım ses) ilerlememiz lazım. Bu tüyoda klavyedeki E ve B notalarını bulacağız.

2.1 ve 2.2'deki bilgileri kullanarak E tellerinde B notasını bulmak için zaten bir üst telinde olan B'yi 7. perdeden bulabileceğimizi söylemiştim. Dolayısıyla (yarım ses ilerleme mantığı) E tellerinde 7 ve 8'de de arıza yok. B telindeki E'yi bulmak için zaten bir alt telindeki E'yi 5. perdeye basarak bulabiliyoruz dolayısıyla B telinde 5-6. perdelerde de arıza yok. B ve E tellerinde bir perde ilerleyerek bulacağımız arızasız notaları bulduk, dolayısıyla B telinde F'ye, E telinde C'ye ulaştıktan sonra(çünkü Mi'den bir perde sonra Fa, Si'den bir perde sonra Do gelir) artık ikişer perde ilerleyebiliriz çünkü her yarım perde ilerlediğimizde arıza buluruz.

Öğrendiğimiz bilgileri kullanmaya devam edelim, G telindeki B'yi 4. perdede buluyoruz dolayısıyla 4 ve 5. perdede arıza olmaz.

2.4-) A D G tellerindeki yarım ses aralıkları bulacağız. İlk üç tel formüllerine bakarsak iki tane 2-3 parmak formülü görüyoruz, yani ilk yarım sesli aralığı bulduk sıra ikinciye geldi. A telinde 2. perde B, D telinde ikinci perde E notasına denk geliyor. İkinci yarım sesli aralığı bulmak için ufak bir tüyo vereceğim. E ve A telinde 7-8, D ve G telinde de 9-10 bulacağımız ikinci yarım sesli aralıktır. B telinde ise ikinci yarım ses aralığı üstte belirttiğim üzere 5-6. perdelerdir.

İkinci yarım ses aralıklarını klavyede gösterelim. (E ve B tellerinde 0-1 ilk yarım ses aralığıdır)
e 7-8(B-C)
B 5-6 (E-F)
G 9-10 (E-F)
D 9-10 (B-C)
A 7-8 (E-F)
E 7-8 (B-C)

Parantez içinde notaları verdim.

3-) Hiçbir telde 10 ve 12 arıza değildir. Çünkü EADGBe düzeninde telleri F veya C şeklinde akort etmediğimiz için 10. perdenin arıza olma ihtimali yok.

4-) Bir telin oktavını (aynı sesi) bulmak için iki alt telden iki perde kaydırırız fakat bunda da istisna var.

Örneğin; E telinde 5. perde A sesini, iki alt teli olan D telinde 7. perde de A sesini verir. A telinde 7. perde E sesini, iki alt teli olan G telinde 9. perde E sesini verir.

İstisnalara geçecek olursam eğer oktav e teline ve B teline denk gelirse iki perde ilerletmek yerine üç perde ilerleriz. Örneğin G telinde 5. perde C, e telinde 8. perde C olur.

D telinde 7. perde A, B telinde 10. perde A olur.

Bu yöntemle öncelikle C majör ve A minör dizilerini klavyeye rahatça yayabilirsiniz. Gitara yeni başlayanlar, ki ben de yeni başladım sayılır 1 yıldır çalıyorum, öncelikle arızasız diziler olan C majör ve A minörü öğrendiği için bu yöntemle klavyeyi tanımasının çok daha kolay olacağını düşünüyorum.
Arızalı diziler için gerekli diziyi bu yöntemi özelleştirerek bulabilirsiniz. Mesela D minör dizisinde B yerine B bemol kullanmalısınız. Bu yöntemi diğer dizilerde uygulamak için arıza sıralarını öğrenmelisiniz, bu yöntemi öğrendikten sonra dizileri tüm klavyede uygulamak gerçekten basitleşiyor.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.
Gitar üzerinde notaların ezberlenmesi konusunda bir türlü net bir sistem geliştirilemedi, o yüzden bu konuya kafa yormanız güzel. Sakın cesaretiniz kırılmasın, ben alttaki noktaları geri bildirim olarak yazıyorum:

1)Herhangi bir sistemde çok fazla istisna olduğu zaman sistem anlamını yitirir. Ben sizin sisteminizi okurken bir noktada dağıldım. Meseleyi olduğundan daha zor hale getiren bir tarafı var sanki. Prensipleri netleştirmek lazım.

2)"Üst tel" ifadesi yanlış, "pesteki tel" olarak değiştirilmeli. "Üst" müzikte tiz anlamına gelir ve gitaristlerin bu konuda hep kafası karışır. Pesteki tel derseniz bu yanlış anlaşılma azalır.
3) "Yani olaya farklı şekilde bakarsak B telinde 7, G telinde 4. perde arıza verir."
Hayır, G telinde 4. perde arıza vermez. B natürel notasıdır.

4) Konunun doğası gereği bu mesele belli bir noktada düşünmeden notaların adını söyleyebilmeyi gerektiriyor.
O nedenle buradaki prensipleri egzersizlere dökmek de iyi olacaktır. Çünkü bence iyi noktalar yakalamışsınız, özellikle de 1 yıldır çalan birisi için gerçekten başarılı.

Benim size tavsiyem, bu sistemi sağlam kafayla bir belgeye düzgün formatla yazın. Gerekirse şekillerle örnekleyin.
Elimde çok basit bir yazılım var gitar klavyesinde nokta-nota vs formatında bir şeyler göstermeyi sağlayan. Kendi kitabım için kullanmıştım. Onu sizinle paylaşabilirim.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Gitar üzerinde notaların ezberlenmesi konusunda bir türlü net bir sistem geliştirilemedi, o yüzden bu konuya kafa yormanız güzel. Sakın cesaretiniz kırılmasın, ben alttaki noktaları geri bildirim olarak yazıyorum:

1)Herhangi bir sistemde çok fazla istisna olduğu zaman sistem anlamını yitirir. Ben sizin sisteminizi okurken bir noktada dağıldım. Meseleyi olduğundan daha zor hale getiren bir tarafı var sanki. Prensipleri netleştirmek lazım.

2)"Üst tel" ifadesi yanlış, "pesteki tel" olarak değiştirilmeli. "Üst" müzikte tiz anlamına gelir ve gitaristlerin bu konuda hep kafası karışır. Pesteki tel derseniz bu yanlış anlaşılma azalır.
3) "Yani olaya farklı şekilde bakarsak B telinde 7, G telinde 4. perde arıza verir."
Hayır, G telinde 4. perde arıza vermez. B natürel notasıdır.

4) Konunun doğası gereği bu mesele belli bir noktada düşünmeden notaların adını söyleyebilmeyi gerektiriyor.
O nedenle buradaki prensipleri egzersizlere dökmek de iyi olacaktır. Çünkü bence iyi noktalar yakalamışsınız, özellikle de 1 yıldır çalan birisi için gerçekten başarılı.

Benim size tavsiyem, bu sistemi sağlam kafayla bir belgeye düzgün formatla yazın. Gerekirse şekillerle örnekleyin.
Elimde çok basit bir yazılım var gitar klavyesinde nokta-nota vs formatında bir şeyler göstermeyi sağlayan. Kendi kitabım için kullanmıştım. Onu sizinle paylaşabilirim.
Yazarken biraz yoruldum o yüzden yanlış yazmışım düzelttim 4. perde hatasını, üstte arıza almadığını yazdım dalgınlıkla aldığını yazmışım. Üst tabirini yazarken ben de çok düşündüm ama bunu okuyup gitarda denemek isteyenlerin yeni başlayanlar olduğunu düşündüğümden üst yerine pes yazmadım ama haklısınız pes yazmam daha doğru olur düzelttim. Aslında istisna olarak bahsettiklerim sadece B telinin getirdiği istisnalar.
Bu kafamda birleştirerek kurduğum bir yapı, hala tam olarak klavyedeki notaları ezberleyemesem de arızaların nerede olduğunu biliyorum açıkçası bu da klavye bilgimi arttırdı. Yeni başlayan biri (kendim de bu durumdaydım) klavyedeki notaları ezberlemek için tam olarak nasıl bir yol izleyeceğini bilmediği için kendimin de kullandığı bu yolun iyi bir yol olduğunu düşünüyorum.
Yaptığım egzersiz tüm telleri arızaları atlayarak dolaşmak ve notaları sesli söylemek. Örneğin E teli için 0-1-3-5-7-8-10-12 perdelerinin notalarını sesli söyleyerek geziyorum.

Uyarılarınız için çok teşekkürler, müsait bir zamanımda yapıyı görselleştirmeye çalışacağım
 
Selamlar, emeğinize sağlık, benim bu gitar klavyesi olayına bakış açım şöyle;
boş tel ile bir pesteki telde 5. perde(sol telinde 4. perde) unison,
7. perde'nin bir pesteki telde oktavı olması(si telinde 8. perde),
aynı tel üzerinde 12. perde ve 0. perdenin oktav olması(dolayısıyla x. perde ile x+12. perde oktav olur),

Bu 3 madde bilinmeli, devamına çok kafa yormuyorum. zaten 24 perde gitarda 144 perde var. 12. perdeden sonrası telin kendini tekrar etmesidir. Yani kalır sana 72 perde. her birini ezberleyerek öğrenmek zaten zor değil. Ek çaba sarfetsen bir kaç gün belki birkaç haftada ezberlenir. Ben hiç ezberlemek için uğraşmadım, gam çalışması şarkı çalışması doğaçlama çalışması falan derken bir bakmışım her perdeyi tanıyorum.
Bu şekilde klavyeye hakim olunca ve Dizi pozisyonları ile de bağlantı kurunca problem kalmaz diye düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
Merhabalar, keşfettiğim ve eleme yöntemi dediğim bir yöntemle notaları klavyeye yayma ve ton içinde kalmayla ilgili bir yöntem paylaşacağım.

1-) Çoğumuz klavyenin ilk 3 telindeki notaları biliyoruz. Hatırlatayım:
e 0-1-3
B 0-1-3
G 0-2
D 0-2-3
A 0-2-3
E 0-1-3

Üstte yazdığım perdeler arızasız perdelerdir. Yani A D G tellerinde birinci perde her zaman arıza verecektir. E ve B tellerinde ise 2. perde arıza verecektir.

2.1-) G teli hariç tüm 5. perdeler bir tiz telin sesini verecektir. B telinin akort sistemi farklı olduğu için G telinde 4. perde bir tiz teli olan B telinin sesini verir.

2.2-) B teli hariç tüm 7. perdeler bir pes telin sesini verecektir. B telinin akort sistemi farklı olduğu için B telinin 8. perdesi bir pes teli olan G telinin sesini verir.

2.1 ve 2.2 ile elde ettiğimiz bilgiler doğrultusunda:
E A D B e tellerinde 5. perdede arıza olmuyor ve E A D G e tellerinde 7. perdede arıza olmuyor. B telinde 8, G telinde 4. perdede arıza olmuyor. Yani olaya farklı şekilde bakarsak B telinde 7, G telinde 3. perde arıza verir.*

2.3-) Bildiğimiz üzere B ve E notaları dışında bir sonraki notaya geçmek için aynı tel üzerinde iki perde (tam ses) ilerlememiz lazım, E ve B sonrasındaki notalar için tek perde (yarım ses) ilerlememiz lazım. Bu tüyoda klavyedeki E ve B notalarını bulacağız.

2.1 ve 2.2'deki bilgileri kullanarak E tellerinde B notasını bulmak için zaten bir pes telinde olan B'yi 7. perdeden bulabileceğimizi söylemiştim. Dolayısıyla (yarım ses ilerleme mantığı) E tellerinde 7 ve 8'de de arıza yok. B telindeki E'yi bulmak için zaten bir tiz telindeki E'yi 5. perdeye basarak bulabiliyoruz dolayısıyla B telinde 5-6. perdelerde de arıza yok. B ve E tellerinde bir perde ilerleyerek bulacağımız arızasız notaları bulduk, dolayısıyla B telinde F'ye, E telinde C'ye ulaştıktan sonra(çünkü Mi'den bir perde sonra Fa, Si'den bir perde sonra Do gelir) artık ikişer perde ilerleyebiliriz çünkü her yarım perde ilerlediğimizde arıza buluruz.

Öğrendiğimiz bilgileri kullanmaya devam edelim, G telindeki B'yi 4. perdede buluyoruz dolayısıyla 4 ve 5. perdede arıza olmaz.

2.4-) A D G tellerindeki yarım ses aralıkları bulacağız. İlk üç tel formüllerine bakarsak iki tane 2-3 parmak formülü görüyoruz, yani ilk yarım sesli aralığı bulduk sıra ikinciye geldi. A telinde 2. perde B, D telinde ikinci perde E notasına denk geliyor. İkinci yarım sesli aralığı bulmak için ufak bir tüyo vereceğim. E ve A telinde 7-8, D ve G telinde de 9-10 bulacağımız ikinci yarım sesli aralıktır. B telinde ise ikinci yarım ses aralığı üstte belirttiğim üzere 5-6. perdelerdir.

İkinci yarım ses aralıklarını klavyede gösterelim. (E ve B tellerinde 0-1 ilk yarım ses aralığıdır)
e 7-8(B-C)
B 5-6 (E-F)
G 9-10 (E-F)
D 9-10 (B-C)
A 7-8 (E-F)
E 7-8 (B-C)

Parantez içinde notaları verdim.

3-) Hiçbir telde 10 ve 12 arıza değildir. Çünkü EADGBe düzeninde telleri F veya C şeklinde akort etmediğimiz için 10. perdenin arıza olma ihtimali yok.

4-) Bir telin oktavını (aynı sesi) bulmak için iki tiz telden iki perde kaydırırız fakat bunda da istisna var.

Örneğin; E telinde 5. perde A sesini, iki tiz teli olan D telinde 7. perde de A sesini verir. A telinde 7. perde E sesini, iki tiz teli olan G telinde 9. perde E sesini verir.

İstisnalara geçecek olursam eğer oktav e teline ve B teline denk gelirse iki perde ilerletmek yerine üç perde ilerleriz. Örneğin G telinde 5. perde C, e telinde 8. perde C olur.

D telinde 7. perde A, B telinde 10. perde A olur.

Bu yöntemle öncelikle C majör ve A minör dizilerini klavyeye rahatça yayabilirsiniz. Gitara yeni başlayanlar, ki ben de yeni başladım sayılır 1 yıldır çalıyorum, öncelikle arızasız diziler olan C majör ve A minörü öğrendiği için bu yöntemle klavyeyi tanımasının çok daha kolay olacağını düşünüyorum.
Arızalı diziler için gerekli diziyi bu yöntemi özelleştirerek bulabilirsiniz. Mesela D minör dizisinde B yerine B bemol kullanmalısınız. Bu yöntemi diğer dizilerde uygulamak için arıza sıralarını öğrenmelisiniz, bu yöntemi öğrendikten sonra dizileri tüm klavyede uygulamak gerçekten basitleşiyor.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.

*Düzeltme, G telindeki 4. perde yerine 3. perde arıza verir. Üst yerine pes, alt yerine tiz ifadesini kullandım.

Bu konuda kafa yoranları görmek güzel, bana bu haliyle çok karışık geldiğini söyleyebilirim hatta metinde tamamen kayboldum. Görselleştirme şart. Ben de benzer şekilde bir arayışa girip en basit yönteme şu şekilde çıkmıştım:


Eğer sizin metot bundan basitse ona da geçebilirim ama şu an basit olup olmadığını dahi anlayamadım.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Gitar üzerinde notaların ezberlenmesi konusunda bir türlü net bir sistem geliştirilemedi, o yüzden bu konuya kafa yormanız güzel. Sakın cesaretiniz kırılmasın, ben alttaki noktaları geri bildirim olarak yazıyorum:

1)Herhangi bir sistemde çok fazla istisna olduğu zaman sistem anlamını yitirir. Ben sizin sisteminizi okurken bir noktada dağıldım. Meseleyi olduğundan daha zor hale getiren bir tarafı var sanki. Prensipleri netleştirmek lazım.

2)"Üst tel" ifadesi yanlış, "pesteki tel" olarak değiştirilmeli. "Üst" müzikte tiz anlamına gelir ve gitaristlerin bu konuda hep kafası karışır. Pesteki tel derseniz bu yanlış anlaşılma azalır.
3) "Yani olaya farklı şekilde bakarsak B telinde 7, G telinde 4. perde arıza verir."
Hayır, G telinde 4. perde arıza vermez. B natürel notasıdır.

4) Konunun doğası gereği bu mesele belli bir noktada düşünmeden notaların adını söyleyebilmeyi gerektiriyor.
O nedenle buradaki prensipleri egzersizlere dökmek de iyi olacaktır. Çünkü bence iyi noktalar yakalamışsınız, özellikle de 1 yıldır çalan birisi için gerçekten başarılı.

Benim size tavsiyem, bu sistemi sağlam kafayla bir belgeye düzgün formatla yazın. Gerekirse şekillerle örnekleyin.
Elimde çok basit bir yazılım var gitar klavyesinde nokta-nota vs formatında bir şeyler göstermeyi sağlayan. Kendi kitabım için kullanmıştım. Onu sizinle paylaşabilirim.
PDF haline getirdim son konuma bakabilirsiniz
 
Geri
Üst