Ton ve tuşe hakkında

Yaklaşık 2.5 aydır gitar çalıyorum. Ders aldığım, takip ettiğim bir kurs yok. Vakit buldukça aklıma gelen bir riffi çalmaya çalışarak vakit geçiriyorum. İlk kez bir solo öğrenme kararı aldım. Kendimce uygun bir ton bulmaya çalıştım. Ton olsun, tuşe olsun, bendler olsun (muhtemel) çalımımda eksik hissettiğiniz şeyler nelerdir? Bir hocam ya da gitar çalan bir yakınım olmadığı için eksikliklerimi bana gösterecek, kulağım hariç, bir öğretmenim yok :/ Önerilerinize ve yardımlarınıza açığım. İyi akşamlar 🙂
 
problem notaların yerinde olmaması, bend çalışmak için zor bir solo seçilmiş ve bendler doğru değil, basitleri çalışarak düzeltirsin, bendi önce yarım seslerle başlayıp özellikle kulakla çalışmak lazım. bend için eğer gitarın köprüsü sabit değilse tutarlı bir kondisyonda olması şart, bend yapınca çok hareket ediyor mu bir bak. bir hoca bulman yoksa bir metod kitabı vs.takip etmen ilerlemeni hızlandırır.
 
Gitarın akordu bozuk veya gitarın entonasyonu bozuk, tuner 12. perde de doğru notaları veriyor mu?
Henüz 2.5 aydır çalan bir arkadaş. Bend hakimiyeti çok zayıf olduğu ve muhtemelen belli noktalarda gereğinden fazla güç uyguladığı için entonasyon sorunlu geliyor diye düşündüm.
İlginç olan, boş tel gürültüsü gelmemesi. Eğer fretwrap filan gibi bir şey kullanmıyorsa aslında 2.5 ay için bu iyi bir başlangıç.
Bend yerine belki şimdilik sadece ton içindeki doğru notaları basmaya odaklanması daha iyi olur, ama bunun için bir altyapı üzerine çalmak lazım.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
problem notaların yerinde olmaması, bend çalışmak için zor bir solo seçilmiş ve bendler doğru değil, basitleri çalışarak düzeltirsin, bendi önce yarım seslerle başlayıp özellikle kulakla çalışmak lazım. bend için eğer gitarın köprüsü sabit değilse tutarlı bir kondisyonda olması şart, bend yapınca çok hareket ediyor mu bir bak. bir hoca bulman yoksa bir metod kitabı vs.takip etmen ilerlemeni hızlandırır.
Gitar boştayken köprüyü ittirince çok çok az bir oynama var. Ayrıca ince mi teli hariç diğer tellerde full bend yapınca yine hafif bir oynama söz konusu. Bu normal midir acaba? Ben bu köprüyü iyice yapıştıracaktım da elimde uygun tornavida yoktu köprü vidalarını sıkamadım. Tecrübesiz olunca da üstüne çok düşmedim.
 
Gitar boştayken köprüyü ittirince çok çok az bir oynama var. Ayrıca ince mi teli hariç diğer tellerde full bend yapınca yine hafif bir oynama söz konusu. Bu normal midir acaba? Ben bu köprüyü iyice yapıştıracaktım da elimde uygun tornavida yoktu köprü vidalarını sıkamadım. Tecrübesiz olunca da üstüne çok düşmedim.
Oynar köprülü gitarlarda bu normaldir. Yani olması istenmez, ama köprü tümüyle sabitlenmediği müddetçe önüne geçilemez.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Henüz 2.5 aydır çalan bir arkadaş. Bend hakimiyeti çok zayıf olduğu ve muhtemelen belli noktalarda gereğinden fazla güç uyguladığı için entonasyon sorunlu geliyor diye düşündüm.
İlginç olan, boş tel gürültüsü gelmemesi. Eğer fretwrap filan gibi bir şey kullanmıyorsa aslında 2.5 ay için bu iyi bir başlangıç.
Bend yerine belki şimdilik sadece ton içindeki doğru notaları basmaya odaklanması daha iyi olur, ama bunun için bir altyapı üzerine çalmak lazım.
O seslere çok sinir olduğum için bu konuya iyi çalıştım. Sol el pozisyonum doğru, üstüne sağ elle de boş telleri susturunca istenmeyen seslerin önüne geçebiliyorum.
 
Yaklaşık 2.5 aydır gitar çalıyorum. Ders aldığım, takip ettiğim bir kurs yok. Vakit buldukça aklıma gelen bir riffi çalmaya çalışarak vakit geçiriyorum. İlk kez bir solo öğrenme kararı aldım. Kendimce uygun bir ton bulmaya çalıştım. Ton olsun, tuşe olsun, bendler olsun (muhtemel) çalımımda eksik hissettiğiniz şeyler nelerdir? Bir hocam ya da gitar çalan bir yakınım olmadığı için eksikliklerimi bana gösterecek, kulağım hariç, bir öğretmenim yok :/ Önerilerinize ve yardımlarınıza açığım. İyi akşamlar 🙂
164037 eklentisini görüntüle
Öncelikle iyi yaptığınız bir şeyle başlayayım. Entonasyon sorunlarına rağmen çalım temiz. Gürültülü gelmiyor kulağa ve hocamın dediği gibi 2.5 aylık süreç için bu çok iyi. Fretwrap var mı ben de merak ettim ama. Bend göründüğü kadar kolay bir teknik değil. Hele ki Gilmour'un sololarını çalıyorsanız daha bir özen ister. Bence de bend çok olmayan daha çok slide, hammer on, pull off bol olan soloları çalışabilirsiniz ilk etapta. Bend'e ayrı zaman ayırmak lazım çünkü. Referans sesi alıp teli sadece o sese kadar kaldırmak (detone olmadan) gibi çalışmalar yapabilirsiniz. Ama dediğim gibi bend konusunu apayrı çalışın bence. Bir de vibrato nedir, nasıl yapılır bunu da öğrenin. Çünkü fark edeceksiniz ki çok basit bir şey çalsanız bile karakter katacaktır. Bu yeni başlayanlarda umursanmayan bir konu. Ama hazır baştayken bence üzerine gidin.
Edit: fretwrap yokmuş siz üzerine gitmişsiniz olayın, tebrik ederim.
 
O seslere çok sinir olduğum için bu konuya iyi çalıştım. Sol el pozisyonum doğru, üstüne sağ elle de boş telleri susturunca istenmeyen seslerin önüne geçebiliyorum.
Çok güzel. İnsan neye odaklanırsa o alanda ilerliyor. Bence ton ve tuşe konusunda aceleci davranmayın, bunların gelişmesi için çok zamanınız var. Benim tavsiyem gitar klavyesini daha fazla tanımak-öğrenmek olur, bu konudaki beceriniz arttıkça klavyede kaybolma ihtimaliniz azalır.
 
Öncelikle iyi yaptığınız bir şeyle başlayayım. Entonasyon sorunlarına rağmen çalım temiz. Gürültülü gelmiyor kulağa ve hocamın dediği gibi 2.5 aylık süreç için bu çok iyi. Fretwrap var mı ben de merak ettim ama. Bend göründüğü kadar kolay bir teknik değil. Hele ki Gilmour'un sololarını çalıyorsanız daha bir özen ister. Bence de bend çok olmayan daha çok slide, hammer on, pull off bol olan soloları çalışabilirsiniz ilk etapta. Bend'e ayrı zaman ayırmak lazım çünkü. Referans sesi alıp teli sadece o sese kadar kaldırmak (detone olmadan) gibi çalışmalar yapabilirsiniz. Ama dediğim gibi bend konusunu apayrı çalışın bence. Bir de vibrato nedir, nasıl yapılır bunu da öğrenin. Çünkü fark edeceksiniz ki çok basit bir şey çalsanız bile karakter katacaktır. Bu yeni başlayanlarda umursanmayan bir konu. Ama hazır baştayken bence üzerine gidin.
Edit: fretwrap yokmuş siz üzerine gitmişsiniz olayın, tebrik ederim.
Fretwrap kullanmıyorum. Bend bence de gitar çalmada en önemli ve en zor tekniklerden biri. Bu zorluğu detone olmadan teli doğru notaya çekmekten geliyor. Ama benim özellikle bend barındıran bir soloya çalışmamdaki neden detone sorununu aşmak değil. Bende bildiğiniz teli kaldıracak güç yok 😃. Özellikle full bendlerde telleri kaldırmakta zorlanıyorum ve teller parmaklarımı acıtıyor. Dolayısıyla parmaklarımı güçlendirmek için bendli bir solo tercih ettim. Diğer dediklerinizin üzerine gideceğim. Farklı tellerde hammer on/pull off geçişlerini beceremiyorum. Telleri öldürüyorum hep. Yorumunuz için teşekkür ederim.
 
Fretwrap kullanmıyorum. Bend bence de gitar çalmada en önemli ve en zor tekniklerden biri. Bu zorluğu detone olmadan teli doğru notaya çekmekten geliyor. Ama benim özellikle bend barındıran bir soloya çalışmamdaki neden detone sorununu aşmak değil. Bende bildiğiniz teli kaldıracak güç yok 😃. Özellikle full bendlerde telleri kaldırmakta zorlanıyorum ve teller parmaklarımı acıtıyor. Dolayısıyla parmaklarımı güçlendirmek için bendli bir solo tercih ettim. Diğer dediklerinizin üzerine gideceğim. Farklı tellerde hammer on/pull off geçişlerini beceremiyorum. Telleri öldürüyorum hep. Yorumunuz için teşekkür ederim.
Anlattığınız şeyler tümüyle pratiğe ve tecrübeye dayalı olarak kazanılacak beceriler zaten. İşin ilginç tarafı da şu: Yeni başlayanlar aslında çok fazla güç uyguladıkları için sıkıntı çekerler, çünkü parmakların bağımsızlığı yeterince gelişmediği için bunu başka şekillerde kompanse etmeye çalışırlar. Satriani şöyle bir şey demişti bir keresinde: "1 yıldır çalan birisi 10 yıldır çalan birine göre 10 kat daha fazla güç uygular".
Hammer on-pull off teknikleri de yine orta tempoda ve metronomla çalışılması gereken şeylerdir. Parmaklar gereken güce ve koordinasyonu kavuşmadan bunları yapamazsınız, telleri öldürmeniz çok doğal o nedenle. Ayrıca zaman içerisinde parmak uçları nasır tutacak ve o acıma hissi de geçecek.
 
Anlattığınız şeyler tümüyle pratiğe ve tecrübeye dayalı olarak kazanılacak beceriler zaten. İşin ilginç tarafı da şu: Yeni başlayanlar aslında çok fazla güç uyguladıkları için sıkıntı çekerler, çünkü parmakların bağımsızlığı yeterince gelişmediği için bunu başka şekillerde kompanse etmeye çalışırlar. Satriani şöyle bir şey demişti bir keresinde: "1 yıldır çalan birisi 10 yıldır çalan birine göre 10 kat daha fazla güç uygular".
Hammer on-pull off teknikleri de yine orta tempoda ve metronomla çalışılması gereken şeylerdir. Parmaklar gereken güce ve koordinasyonu kavuşmadan bunları yapamazsınız, telleri öldürmeniz çok doğal o nedenle. Ayrıca zaman içerisinde parmak uçları nasır tutacak ve o acıma hissi de geçecek.
Hocam konu dışı olabilir ama merak ettiğim bir soru var hazır sizi bulmuşken. Bend yaparken tırnaklarımın ucu açılıyor. Özellikle orta parmağımın tırnağının içi sızlıyor birkaç gün boyunca. Bunun önüne nasıl geçebilirim?
 
Son düzenleme:
2,5 Ay için çok iyi bir performans. Gitarınız floydrose ise köprüyü sabitleyin, hareket etmesin. Çünkü bendlerinizi sabote ediyor. Doğru notaya bend ypmayı öğrenemezseniz; kas hafızası kalıcı bir hal alır ve düzeltmeye senelerinizi dahi harcayabilirsiniz. Başlangıçta Flodrose asla kullanmayın.
 
2,5 Ay için çok iyi bir performans. Gitarınız floydrose ise köprüyü sabitleyin, hareket etmesin. Çünkü bendlerinizi sabote ediyor. Doğru notaya bend ypmayı öğrenemezseniz; kas hafızası kalıcı bir hal alır ve düzeltmeye senelerinizi dahi harcayabilirsiniz. Başlangıçta Flodrose asla kullanmayın.
Buna katılamayacağım. Doğru bend tamamen doğru nota duyumu ile ilişkili. Her perdede bend için teli çekmek farklı güç ve hareket uygulanır. Doğru notaya bend yapmayı öğrenen gitarist için köprü çeşidinin hicbir önemi yok.
 
Buna katılamayacağım. Doğru bend tamamen doğru nota duyumu ile ilişkili. Her perdede bend için teli çekmek farklı güç ve hareket uygulanır. Doğru notaya bend yapmayı öğrenen gitarist için köprü çeşidinin hicbir önemi yok.
Size ahkam kesmek gibi olmasın hocam ama bendleri sadece duymak değil kas hafızasına kazımak da önemli değil midir? Hızlı bendler barındıran nice sololar/riffler var. Hızlı bendler için de kas hafızası devreye giriyor. Aslında yukarıdaki hocamız da doğru söylüyor. Ben gitarımda köprüyü düzgün oturtmazsam bendlerde yanlış kuvvetlere alışırım bu da sorun teşkil eder. Ama asıl kafamda soru işareti bırakan şey yukarıda da cevabını aradığım tırnak acıması 🙂 . Yok mudur bunun çözümü? Bend çalışmaları sonrası günler süren tırnak sızlaması oluyor. Tırnağımın uç kısmı etten ayrılıyor 😟.
 
Size ahkam kesmek gibi olmasın hocam ama bendleri sadece duymak değil kas hafızasına kazımak da önemli değil midir? Hızlı bendler barındıran nice sololar/riffler var. Hızlı bendler için de kas hafızası devreye giriyor. Aslında yukarıdaki hocamız da doğru söylüyor. Ben gitarımda köprüyü düzgün oturtmazsam bendlerde yanlış kuvvetlere alışırım bu da sorun teşkil eder. Ama asıl kafamda soru işareti bırakan şey yukarıda da cevabını aradığım tırnak acıması 🙂 . Yok mudur bunun çözümü? Bend çalışmaları sonrası günler süren tırnak sızlaması oluyor. Tırnağımın uç kısmı etten ayrılıyor 😟.
Muhtemelen parmaktan güç alarak bend yapıyorsunuz, ondan olabilir. Bendi ve vibratoyu bilekten yapacaksınız. Parmak ucu oynamayacak aslında. Parmağınızı perdeye koyduktan sonra tüm bilekten kaldıracaksınız teli. İnce kas uyguluyorsunuzdur bu da acıtır. Çok güzel videolar var bununla ilgili iyice gözlemleyin bendi nasıl yaptıklarını.
 
Hocam konu dışı olabilir ama merak ettiğim bir soru var hazır sizi bulmuşken. Bend yaparken tırnaklarımın ucu açılıyor. Özellikle orta parmağımın tırnağının içi sızlıyor birkaç gün boyunca. Bunun önüne nasıl geçebilirim?
Benim de başıma gelmişti lisedeyken. Bend için yüzük parmağı daha iyi bir tercih, bu şekilde çok daha fazla destek alırsınız elin geri kalanından.
 
Buna katılamayacağım. Doğru bend tamamen doğru nota duyumu ile ilişkili. Her perdede bend için teli çekmek farklı güç ve hareket uygulanır. Doğru notaya bend yapmayı öğrenen gitarist için köprü çeşidinin hicbir önemi yok.

"Doğru duyum" elbette. Başka türlü olmaz zaten. Herkesin bildiği gibi FR köprülerde sıkıntı şu; Özellikle ucuz olanlarda, teli bend yaptığınızda köprü telin gerginliği ile birlikte hareket edip sizi olması gerekenden daha fazla teli germeye zorluyor. Orada kuvveti ayarlayabilmek, kararına erdirebilmek yeni başlayan biri için çok zor ve genellikle de hata yapmalarına neden oluyor.

Ben FR bir dönem kullandım ancak sonra anladım ki, çalım stilimde onun ile ilgili bir şey yoktu. Önce sabitledim ve şimdi Hard tail köprüler kullanmaktayım artık. Sanırım yanlış hatırlamıyorsam FR kulvarında Edge III gibi üst seviye köprüler daha stabildi.
 
Size ahkam kesmek gibi olmasın hocam ama bendleri sadece duymak değil kas hafızasına kazımak da önemli değil midir? Hızlı bendler barındıran nice sololar/riffler var. Hızlı bendler için de kas hafızası devreye giriyor. Aslında yukarıdaki hocamız da doğru söylüyor. Ben gitarımda köprüyü düzgün oturtmazsam bendlerde yanlış kuvvetlere alışırım bu da sorun teşkil eder. Ama asıl kafamda soru işareti bırakan şey yukarıda da cevabını aradığım tırnak acıması 🙂 . Yok mudur bunun çözümü? Bend çalışmaları sonrası günler süren tırnak sızlaması oluyor. Tırnağımın uç kısmı etten ayrılıyor 😟.
Bend yaparken hem iki parmakla teli çekmeniz lazım (ileri zamanlarda yerine gore tek parmak da kullanilabilir), hem de teli tirnakla et arası değil, parmak ucu ön kisminin sadece et kısmı ile çekmeniz gerekir, yani daha aşağıda bir yerden. Buna alistirirsaniz o kısım zamanla biraz nasirlasip sertlesecek ve bendler acısız olacak.

Kas hafızası elbette önemli ama demek istedigim 5. perdedeki çekme gücü ve hareketi ile 15. perdedeki güç ve hareket bambaşka. Bunu da anca çala çala ve duya duya öğrenebilirsiniz. Doğru bend tamamen duyum ile ilişkili. FR veya başka hareketli köprü de olsa, sabit köprü de olsa doğru nota noktasına kadar çekmediğiniz takdirde detone kalacaksınız. FR köprünün dezavantajı bend yaparken diğer tellerin biraz pesleşmesi oluyor ancak tecrübeli gitaristler bend yaparken alttaki teli de calacaksa onu da hafifçe bend yaparak notayi düzeltiyor. Bu bağlamda yeni başlayan için yalnızca bu çalım tekniğinde FR köprü bir zorluk yaratacaktır. Kalitesiz FR köprünün bendli çalım sonrası akort kaçırması sıkıntısı olabilir. Bu durumda ust eşiği kilitleyip teller iyice oturana kadar ince akort ayari yapmaya devam etmek, sonrasında ise bendli çalımlarla rahatsız edici düzeyde akort bozulması oluyorsa o kopruyu sabitlemek, tek yönlü hale getirmek veya köprü ile vedalasmaktan başka seçenek yok.
 
Geri
Üst