Ekipman Fetişi ve Yeni Başlayanlar

Merhaba arkadaşlar
Forumda yeniyim ama yıllardır takip ederim. Yeni başlayan arkadaşlar sürekli aynı soruları sorduğu ve doğru soruları sormayı bilmediği için bu başlığı açma ihtiyacı hissettim.
Yeni başlayan arkadaşlarımız öncelikle şunu bilmeliler. Elektrogitar neredeyse hiçbir enstrümanda olmayacak kadar efekt ve tonal zenginlik sağlayan, hatta bir noktada iyi bir gitariste mühendislik öğreten bir enstrümandır. Bundan dolayı hadi şu enstrümanı ve amfiyi aldım işim bitsin diyemezsiniz. Sadece efektleri kullanmayı bilmek bile başlı başına bir marifettir.
Yeni başlayan birisi mümkün olduğunda çalma odaklı düşünmelidir. Sorulacak soru şu aralıkta gitar öneririr misinizden ziyade çalınacak enstrümanın sap profili, akort tutma becerisi gibi en temel tecrübeleri anlamaya yönelik olmalı. Mesela bir adama çıkıp SX alder strat iyi midir derseniz havaya atılmış boş bir cümle olur. Ancak mesela girersiniz YouTube gibi mecralara, sevdiğiniz müziğe uygun bir enstrüman seçersiniz ve mesela burada şunu sorarsınız: Bu tarz bir gitar beğendim, çalımı rahat mıdır ya da akort tutma konusunda sorun çıkartır mı vs vs.
Amfi konusunda ise yeni başlayan birisinin küçük fantezi ürünü oyuncakları almaktan ziyade en temel birkaç özelliği sağlayan ürünü tercih etmesi gerekir. Yahu daha arpej çalmayı bilmeyen, tuşe tepkisi oturmamış veya high gain tonlarda temiz çalımı olmayan birisi neden amfide flanger efekti olup olmadığını düşünür ki? Delay mesela. Zamansal bir efekttir. Bir ritimde Delay kullanmayı düşünen adam önce metronom kaçırmamayı öğrenmelidir. Yani amfide Delay efekti var mı demek yeni başlayan birisi için çok anlamlı değildir bence. Çünkü bir metronom tik-tak’ına uygun vuruş yapmayı öğrenmeden efekt sadece kalabalıktan ibarettir.
Forumda profesyonel müzisyenler de var, yıllarını bu işe vermiş insanlar da var. Birçok ekipman aslında bir fetiş ürünüdür. Gitaristler çocuksu ruha sahiptir. Sanatla uğraşan insanlar öyledir zaten. O çocuksu ruha sahip olmasa burada ekipman kovalamak yerine borsa ve gayrimenkul kovalarlardı. Bundan dolayı hep bir oyuncak görünce isteyen çocuk gibi yeni bir ekipman, gitar vs görünce heyecanlanırız. Kafamızda idollerimiz vardır onlar gibi olmak isteriz. Mesela Gibson gitarlar hala 1959 kafasıyla üretilir. Neden? Çünkü gitaristler idollerini o gitarla görmüşler ve onu almak isterler. Oysa 1959 gibsonda birçok mühendislik hatası vardır. Fenderler de öyledir mesela. Leo fenderin kendisi bile sap ayarı yapmak için trus rod girişini kafaya taşımasına rağmen Fender Custom Shop 1954 strat ürettim diye ilk dönemki gibi sap tarafından sap ayarı yapmaya zorlar. Yani ayar yapmak için sapı sökmeniz gerekir vs vs. Bunun tek bir mantığı vardır. Kullanım kolaylığı sağlamaz, pratik değildir zahmetidir. Ama size idolünüzün elindeki enstrümanı vermeyi vaadeder.
Birçok ekipman size elimizdekinden çok çok fazla şey sunmaz. Mesela Yamaha THR 30 gibi bir amfiniz varsa uzun yıllar neredeyse hiçbir ekipmana ihtiyaç duymadan birçok müziği çalmayı öğrenebilir ve hatta kayıt yapabilirsiniz. Evet ekipman arayışı eğlencelidir. Yeni şeyler almak veya bunu hayal etmek eğlencelidir ama gitar çalabildiğiniz sürece. Bakın iyi bir gitariste bir Marshall MG 30 ve orta halli bir gitar verin sahne yapabilir ve gelen seyircilerden neredeyse hiç birisi adamın Custom Shop gitarla birlikte JCM 800 ve 4x12 kabin kullanıp kullanmadığını anlayamaz. Çünkü ekipman alma ve kullanmadan önce en temel şey gitarı ve ekipmanı tanımaktır. Bugün binlerce ürün ve binlerce seçenek var. Mesela en baba Axe FX, Kemper vs kullanan adamlar bile çoğunlukla birkaç temel tonun üzerine soundunu inşa ederler. İşte clean tonlar için x amfisi gain tonlar için y amfisi vs vs. Öyle onlarca amfiyi onlarca ayrı şekilde tonlamaya çalışmak hem yorucu hem de gereksiz bir uğraştır.
Velhasıl kelam henüz yolun başında olan arkadaşlar ekipman ve gitar fetişizmine bulaşmamalıdırlar. Ekipman enstrümanı çalmanız için bir araçtır sadece. Aslolan çalmayı öğrenebilmektir. Burada sorduğunuz şeylerin çalım, akort tutma, amfilerin tuşeye tepkisi gibi konular olması halinde kimse ya bin defa soruldu demez size. Çünkü kullanıcı deneyimi kişiden kişiye değişir. En biliyorum diyen adam bile ya ben bu gitarı aldım ama bana şöyle uymadı der çekilir. Çünkü bilir ki bir başkası o enstrüman veya ekipmandan çok daha iyi faydalanabilir, hatta sahne yapıp hayatını kazanabilir.
Sizin şu kadar bütçem var bana amfi önerin demeniz gelecekte gitar çalmaya kafa yormaktan çok ekipman fetişisti olacağınızı düşündürür insanlara. Birçok tepki bundandır.
 
Merhaba arkadaşlar
Forumda yeniyim ama yıllardır takip ederim. Yeni başlayan arkadaşlar sürekli aynı soruları sorduğu ve doğru soruları sormayı bilmediği için bu başlığı açma ihtiyacı hissettim.
Yeni başlayan arkadaşlarımız öncelikle şunu bilmeliler. Elektrogitar neredeyse hiçbir enstrümanda olmayacak kadar efekt ve tonal zenginlik sağlayan, hatta bir noktada iyi bir gitariste mühendislik öğreten bir enstrümandır. Bundan dolayı hadi şu enstrümanı ve amfiyi aldım işim bitsin diyemezsiniz. Sadece efektleri kullanmayı bilmek bile başlı başına bir marifettir.
Yeni başlayan birisi mümkün olduğunda çalma odaklı düşünmelidir. Sorulacak soru şu aralıkta gitar öneririr misinizden ziyade çalınacak enstrümanın sap profili, akort tutma becerisi gibi en temel tecrübeleri anlamaya yönelik olmalı. Mesela bir adama çıkıp SX alder strat iyi midir derseniz havaya atılmış boş bir cümle olur. Ancak mesela girersiniz YouTube gibi mecralara, sevdiğiniz müziğe uygun bir enstrüman seçersiniz ve mesela burada şunu sorarsınız: Bu tarz bir gitar beğendim, çalımı rahat mıdır ya da akort tutma konusunda sorun çıkartır mı vs vs.
Amfi konusunda ise yeni başlayan birisinin küçük fantezi ürünü oyuncakları almaktan ziyade en temel birkaç özelliği sağlayan ürünü tercih etmesi gerekir. Yahu daha arpej çalmayı bilmeyen, tuşe tepkisi oturmamış veya high gain tonlarda temiz çalımı olmayan birisi neden amfide flanger efekti olup olmadığını düşünür ki? Delay mesela. Zamansal bir efekttir. Bir ritimde Delay kullanmayı düşünen adam önce metronom kaçırmamayı öğrenmelidir. Yani amfide Delay efekti var mı demek yeni başlayan birisi için çok anlamlı değildir bence. Çünkü bir metronom tik-tak’ına uygun vuruş yapmayı öğrenmeden efekt sadece kalabalıktan ibarettir.
Forumda profesyonel müzisyenler de var, yıllarını bu işe vermiş insanlar da var. Birçok ekipman aslında bir fetiş ürünüdür. Gitaristler çocuksu ruha sahiptir. Sanatla uğraşan insanlar öyledir zaten. O çocuksu ruha sahip olmasa burada ekipman kovalamak yerine borsa ve gayrimenkul kovalarlardı. Bundan dolayı hep bir oyuncak görünce isteyen çocuk gibi yeni bir ekipman, gitar vs görünce heyecanlanırız. Kafamızda idollerimiz vardır onlar gibi olmak isteriz. Mesela Gibson gitarlar hala 1959 kafasıyla üretilir. Neden? Çünkü gitaristler idollerini o gitarla görmüşler ve onu almak isterler. Oysa 1959 gibsonda birçok mühendislik hatası vardır. Fenderler de öyledir mesela. Leo fenderin kendisi bile sap ayarı yapmak için trus rod girişini kafaya taşımasına rağmen Fender Custom Shop 1954 strat ürettim diye ilk dönemki gibi sap tarafından sap ayarı yapmaya zorlar. Yani ayar yapmak için sapı sökmeniz gerekir vs vs. Bunun tek bir mantığı vardır. Kullanım kolaylığı sağlamaz, pratik değildir zahmetidir. Ama size idolünüzün elindeki enstrümanı vermeyi vaadeder.
Birçok ekipman size elimizdekinden çok çok fazla şey sunmaz. Mesela Yamaha THR 30 gibi bir amfiniz varsa uzun yıllar neredeyse hiçbir ekipmana ihtiyaç duymadan birçok müziği çalmayı öğrenebilir ve hatta kayıt yapabilirsiniz. Evet ekipman arayışı eğlencelidir. Yeni şeyler almak veya bunu hayal etmek eğlencelidir ama gitar çalabildiğiniz sürece. Bakın iyi bir gitariste bir Marshall MG 30 ve orta halli bir gitar verin sahne yapabilir ve gelen seyircilerden neredeyse hiç birisi adamın Custom Shop gitarla birlikte JCM 800 ve 4x12 kabin kullanıp kullanmadığını anlayamaz. Çünkü ekipman alma ve kullanmadan önce en temel şey gitarı ve ekipmanı tanımaktır. Bugün binlerce ürün ve binlerce seçenek var. Mesela en baba Axe FX, Kemper vs kullanan adamlar bile çoğunlukla birkaç temel tonun üzerine soundunu inşa ederler. İşte clean tonlar için x amfisi gain tonlar için y amfisi vs vs. Öyle onlarca amfiyi onlarca ayrı şekilde tonlamaya çalışmak hem yorucu hem de gereksiz bir uğraştır.
Velhasıl kelam henüz yolun başında olan arkadaşlar ekipman ve gitar fetişizmine bulaşmamalıdırlar. Ekipman enstrümanı çalmanız için bir araçtır sadece. Aslolan çalmayı öğrenebilmektir. Burada sorduğunuz şeylerin çalım, akort tutma, amfilerin tuşeye tepkisi gibi konular olması halinde kimse ya bin defa soruldu demez size. Çünkü kullanıcı deneyimi kişiden kişiye değişir. En biliyorum diyen adam bile ya ben bu gitarı aldım ama bana şöyle uymadı der çekilir. Çünkü bilir ki bir başkası o enstrüman veya ekipmandan çok daha iyi faydalanabilir, hatta sahne yapıp hayatını kazanabilir.
Sizin şu kadar bütçem var bana amfi önerin demeniz gelecekte gitar çalmaya kafa yormaktan çok ekipman fetişisti olacağınızı düşündürür insanlara. Birçok tepki bundandır.
Benzer bir ruh haliyle ben de bu konuyla ilgili bir şey yazmıştım.
Beni en çok hayrete düşüren şu tarz cümleler oluyor: "Blues ve metal çalacağım ("Metallica seviyorum, ama Duman tonu da versin" olayının özü...)"
Sahi mi ? Çalabilecek misin peki? Guitar hero konsolü değil bu, gitarın kendisi çünkü...
Asıl meselenin gitarı edinmek olduğunu, işin büyük kısmının orada bittiğini sanıyor.
Oysa hikaye orada yeni başlıyor...
Şunu da itiraf etmek lazım: Çoğumuzun yolu fetişe düştüğü için (hobi olarak takılanların eğer geliri de müsaitse kaçınılmaz sonu bu genelde...) bizim de yatacak yerimiz yok. Belki hatalarımızı da itiraf etsek iyi olur bu gibi arkadaşlar için. Ahkam kesmediğimizi, tecrübeye dayanarak konuştuğumuzu anlarlar belki...
Örnek: Evdeki 4 gitarımın ikisi kılıfından çıkmıyor, sadece ikisini çalacak zaman var çünkü...
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Benzer bir ruh haliyle ben de bu konuyla ilgili bir şey yazmıştım.
Beni en çok hayrete düşüren şu tarz cümleler oluyor: "Blues ve metal çalacağım ("Metallica seviyorum, ama Duman tonu da versin" olayının özü...)"
Sahi mi ? Çalabilecek misin peki? Guitar hero konsolü değil bu, gitarın kendisi çünkü...
Asıl meselenin gitarı edinmek olduğunu, işin büyük kısmının orada bittiğini sanıyor.
Oysa hikaye orada yeni başlıyor...
Şunu da itiraf etmek lazım: Çoğumuzun yolu fetişe düştüğü için (hobi olarak takılanların eğer geliri de müsaitse kaçınılmaz sonu bu genelde...) bizim de yatacak yerimiz yok. Belki hatalarımızı da itiraf etsek iyi olur bu gibi arkadaşlar için. Ahkam kesmediğimizi, tecrübeye dayanarak konuştuğumuzu anlarlar belki...
Örnek: Evdeki 4 gitarımın ikisi kılıfından çıkmıyor, sadece ikisini çalacak zaman var çünkü…
Zaten YouTube gibi platformlar da bunu körüklüyor. Musicman Rebea Massad için signature çıkarttı. Gerçekten mi? Bu adam hangi grupta çalıp nasıl bir devrim yapmış? Kendine ait eşsiz bir soundu mu var? Neural DSP Mateus Assato için plugin çıkartıyor. Yaptıkları şey müziği öldürmekten başka bir şey değil. Yani bu adamlar bir kült eser mi vermiş? Herhangi bir politik sosyal meseleyi anlatan şarkılar mı yazmışlar? Ne yapmışlar?
Tüm gün çalışma odalarında oturup şu teknikle şu shred çaldım, şu pedalı tanıtıyorum diyen birer influencer aslında bunlar. Makyaj malzemesi tanıtmaktan farkı daha zahmetli bir iş olması. Ha bir şekilde ünlenmişler ama bu adamlar kadar gitar çalan ve ünlü olmayan bir sürü adam var dışarıda. Eskiden signature gitarlar böyle dünya çapında ün salmış ve gitar soundunu değiştiren insanlara çıkardı. David Gilmour gibi. Hatta ben signature gitar konusunda Gibson’ın Green Day’in gitaristine çıkarttığı Les Paul Jr.’u bile daha mantıklı bulurum. Evet Rebea Massad kadar gitar çalmıyor, shred yapmıyor ama gün sonunda bir sürü politik meseleye değinmiş, gerçek rock yapmış bir adam var. Müzik üretmiş. İnsanlara ilham vermiş.
Son 8-10 senedir tüm olay YouTube üzerinden firmaların birbiriyle savaşına döndü. Adam youtube kanalı açıp tüm gün ekipman tanıtıyor. Başkalarına mal satmaktan başka bir becerisi olmayan insanlar prim yapıyor. Hadi Andertons gibi mağazaların YouTube kanallarını anlarım ama bireysel kanallar da bakın bugün şu pedalı deniyoruz mükemmel pedal diyerek insanların iştahını kabartmakla görevliler. Bunu iyi yapan da ödülünü alıyor. Bu adamlar esnaf. Sanatçı değiller. Sen sanatı seviyorsan sanatla ilgilen. Piyasayı öyle bir hale getirdiler ki insanlar sadece ekipman arıyor. Mükemmel bir kapital düzen kurmuşlar.
Koskoca AC/DC bir marshall amfi ve bir Gibson SG ile yıllarca müzik üretti, hiç de sıkılmadan dinledik. Çoğumuz Angus Young hastasıyız. Türkiye’de bile bu böyle. Milletin delirdiği duman yıllardır aynı gitar ve amfi kombinasyonunu kullanıyor. Harun tekin mor Jeff Beck startını bırakmıyor. Ancak z kuşağı ve hatta biz hala ekipman peşinde koşuyoruz. İşte bu YouTube ve güncel durumun bize verdiği zarar. Şarkı öğrenmek yerine yeni aldığın ekipmanın tonları ile oynamak ve sıkılınca bir başkasını almak…
 
Zaten YouTube gibi platformlar da bunu körüklüyor. Musicman Rebea Massad için signature çıkarttı. Gerçekten mi? Bu adam hangi grupta çalıp nasıl bir devrim yapmış? Kendine ait eşsiz bir soundu mu var? Neural DSP Mateus Assato için plugin çıkartıyor. Yaptıkları şey müziği öldürmekten başka bir şey değil. Yani bu adamlar bir kült eser mi vermiş? Herhangi bir politik sosyal meseleyi anlatan şarkılar mı yazmışlar? Ne yapmışlar?
Tüm gün çalışma odalarında oturup şu teknikle şu shred çaldım, şu pedalı tanıtıyorum diyen birer influencer aslında bunlar. Makyaj malzemesi tanıtmaktan farkı daha zahmetli bir iş olması. Ha bir şekilde ünlenmişler ama bu adamlar kadar gitar çalan ve ünlü olmayan bir sürü adam var dışarıda. Eskiden signature gitarlar böyle dünya çapında ün salmış ve gitar soundunu değiştiren insanlara çıkardı. David Gilmour gibi. Hatta ben signature gitar konusunda Gibson’ın Green Day’in gitaristine çıkarttığı Les Paul Jr.’u bile daha mantıklı bulurum. Evet Rebea Massad kadar gitar çalmıyor, shred yapmıyor ama gün sonunda bir sürü politik meseleye değinmiş, gerçek rock yapmış bir adam var. Müzik üretmiş. İnsanlara ilham vermiş.
Son 8-10 senedir tüm olay YouTube üzerinden firmaların birbiriyle savaşına döndü. Adam youtube kanalı açıp tüm gün ekipman tanıtıyor. Başkalarına mal satmaktan başka bir becerisi olmayan insanlar prim yapıyor. Hadi Andertons gibi mağazaların YouTube kanallarını anlarım ama bireysel kanallar da bakın bugün şu pedalı deniyoruz mükemmel pedal diyerek insanların iştahını kabartmakla görevliler. Bunu iyi yapan da ödülünü alıyor. Bu adamlar esnaf. Sanatçı değiller. Sen sanatı seviyorsan sanatla ilgilen. Piyasayı öyle bir hale getirdiler ki insanlar sadece ekipman arıyor. Mükemmel bir kapital düzen kurmuşlar.
Koskoca AC/DC bir marshall amfi ve bir Gibson SG ile yıllarca müzik üretti, hiç de sıkılmadan dinledik. Çoğumuz Angus Young hastasıyız. Türkiye’de bile bu böyle. Milletin delirdiği duman yıllardır aynı gitar ve amfi kombinasyonunu kullanıyor. Harun tekin mor Jeff Beck startını bırakmıyor. Ancak z kuşağı ve hatta biz hala ekipman peşinde koşuyoruz. İşte bu YouTube ve güncel durumun bize verdiği zarar. Şarkı öğrenmek yerine yeni aldığın ekipmanın tonları ile oynamak ve sıkılınca bir başkasını almak…
Evet, bu devirde artık gitaristlerin albümleri filan yok. Grupları bile yok. Youtube videoları ve ders paketleri var.
Arada bir teknik olarak gaza gelmek için JTC tayfasının videolarına takılıyorum da... Gerçekten müziği öldürüyorlar. Adamların emprovize anlayışı ya belli bir tekniğin kullanımı veya belli bir teorik konseptin klavyeye uygulanışına dayalı. Ve bu yüzden zibilyon tane insan da emprovizeyi bundan ibaret zannediyor. Sonra o koskoca Tom Quayle bile daha sade cümleler çalmaya başladığı zaman Greg Howe taklidi gibi duyuluyor. Neden? Çünkü adam içindeki müziği dinleyerek spontan bir fikir, bir cümle, bir melodi üretmekle hiç uğraşmamış. Onun yerine başka gitaristleri etüd etmiş. Yavaşlayınca Howe, hızlanınca Holdsworth-Brett Garsed.
Ne yazık ki ekipman tanıtmayan kafanın yediği halt da bu işte... Ya cover videosu çekecek ya da ders videosu yapacak.
Bu işin ilacı grup kurup insanlarla müzik yapmak. Ama bu konsepte insanlar o kadar yabancılaştı ki, artık uzaylı gibi kalıyorsun bunu dediğin zaman. Zaten grup dediğin soytarıların çoğu da cover çalmanın ötesine gidemiyor. Burada da bir kısır döngü var işte...
 
Son düzenleme:
Merhaba arkadaşlar
Forumda yeniyim ama yıllardır takip ederim. Yeni başlayan arkadaşlar sürekli aynı soruları sorduğu ve doğru soruları sormayı bilmediği için bu başlığı açma ihtiyacı hissettim.
Yeni başlayan arkadaşlarımız öncelikle şunu bilmeliler. Elektrogitar neredeyse hiçbir enstrümanda olmayacak kadar efekt ve tonal zenginlik sağlayan, hatta bir noktada iyi bir gitariste mühendislik öğreten bir enstrümandır. Bundan dolayı hadi şu enstrümanı ve amfiyi aldım işim bitsin diyemezsiniz. Sadece efektleri kullanmayı bilmek bile başlı başına bir marifettir.
Yeni başlayan birisi mümkün olduğunda çalma odaklı düşünmelidir. Sorulacak soru şu aralıkta gitar öneririr misinizden ziyade çalınacak enstrümanın sap profili, akort tutma becerisi gibi en temel tecrübeleri anlamaya yönelik olmalı. Mesela bir adama çıkıp SX alder strat iyi midir derseniz havaya atılmış boş bir cümle olur. Ancak mesela girersiniz YouTube gibi mecralara, sevdiğiniz müziğe uygun bir enstrüman seçersiniz ve mesela burada şunu sorarsınız: Bu tarz bir gitar beğendim, çalımı rahat mıdır ya da akort tutma konusunda sorun çıkartır mı vs vs.
Amfi konusunda ise yeni başlayan birisinin küçük fantezi ürünü oyuncakları almaktan ziyade en temel birkaç özelliği sağlayan ürünü tercih etmesi gerekir. Yahu daha arpej çalmayı bilmeyen, tuşe tepkisi oturmamış veya high gain tonlarda temiz çalımı olmayan birisi neden amfide flanger efekti olup olmadığını düşünür ki? Delay mesela. Zamansal bir efekttir. Bir ritimde Delay kullanmayı düşünen adam önce metronom kaçırmamayı öğrenmelidir. Yani amfide Delay efekti var mı demek yeni başlayan birisi için çok anlamlı değildir bence. Çünkü bir metronom tik-tak’ına uygun vuruş yapmayı öğrenmeden efekt sadece kalabalıktan ibarettir.
Forumda profesyonel müzisyenler de var, yıllarını bu işe vermiş insanlar da var. Birçok ekipman aslında bir fetiş ürünüdür. Gitaristler çocuksu ruha sahiptir. Sanatla uğraşan insanlar öyledir zaten. O çocuksu ruha sahip olmasa burada ekipman kovalamak yerine borsa ve gayrimenkul kovalarlardı. Bundan dolayı hep bir oyuncak görünce isteyen çocuk gibi yeni bir ekipman, gitar vs görünce heyecanlanırız. Kafamızda idollerimiz vardır onlar gibi olmak isteriz. Mesela Gibson gitarlar hala 1959 kafasıyla üretilir. Neden? Çünkü gitaristler idollerini o gitarla görmüşler ve onu almak isterler. Oysa 1959 gibsonda birçok mühendislik hatası vardır. Fenderler de öyledir mesela. Leo fenderin kendisi bile sap ayarı yapmak için trus rod girişini kafaya taşımasına rağmen Fender Custom Shop 1954 strat ürettim diye ilk dönemki gibi sap tarafından sap ayarı yapmaya zorlar. Yani ayar yapmak için sapı sökmeniz gerekir vs vs. Bunun tek bir mantığı vardır. Kullanım kolaylığı sağlamaz, pratik değildir zahmetidir. Ama size idolünüzün elindeki enstrümanı vermeyi vaadeder.
Birçok ekipman size elimizdekinden çok çok fazla şey sunmaz. Mesela Yamaha THR 30 gibi bir amfiniz varsa uzun yıllar neredeyse hiçbir ekipmana ihtiyaç duymadan birçok müziği çalmayı öğrenebilir ve hatta kayıt yapabilirsiniz. Evet ekipman arayışı eğlencelidir. Yeni şeyler almak veya bunu hayal etmek eğlencelidir ama gitar çalabildiğiniz sürece. Bakın iyi bir gitariste bir Marshall MG 30 ve orta halli bir gitar verin sahne yapabilir ve gelen seyircilerden neredeyse hiç birisi adamın Custom Shop gitarla birlikte JCM 800 ve 4x12 kabin kullanıp kullanmadığını anlayamaz. Çünkü ekipman alma ve kullanmadan önce en temel şey gitarı ve ekipmanı tanımaktır. Bugün binlerce ürün ve binlerce seçenek var. Mesela en baba Axe FX, Kemper vs kullanan adamlar bile çoğunlukla birkaç temel tonun üzerine soundunu inşa ederler. İşte clean tonlar için x amfisi gain tonlar için y amfisi vs vs. Öyle onlarca amfiyi onlarca ayrı şekilde tonlamaya çalışmak hem yorucu hem de gereksiz bir uğraştır.
Velhasıl kelam henüz yolun başında olan arkadaşlar ekipman ve gitar fetişizmine bulaşmamalıdırlar. Ekipman enstrümanı çalmanız için bir araçtır sadece. Aslolan çalmayı öğrenebilmektir. Burada sorduğunuz şeylerin çalım, akort tutma, amfilerin tuşeye tepkisi gibi konular olması halinde kimse ya bin defa soruldu demez size. Çünkü kullanıcı deneyimi kişiden kişiye değişir. En biliyorum diyen adam bile ya ben bu gitarı aldım ama bana şöyle uymadı der çekilir. Çünkü bilir ki bir başkası o enstrüman veya ekipmandan çok daha iyi faydalanabilir, hatta sahne yapıp hayatını kazanabilir.
Sizin şu kadar bütçem var bana amfi önerin demeniz gelecekte gitar çalmaya kafa yormaktan çok ekipman fetişisti olacağınızı düşündürür insanlara. Birçok tepki bundandır.
evet özellikle mühendislik benzetmeniz gayet oturaklı olmuş, şahsen kalıplaşmış şekilde o mu bu mu diye sormaktansa mesela hangi ağaç nasıl bir ton karakterine sahiptir, manyetiklerin çalışma prensibi nedir, klavye radius'u senin çalım tercihlerine göre hangi ölçülerde olmalı, yine çalım tercihine göre aradığın oktav genişliğine bağlı olarak fret sayısı...

aletiyle beraber yol alabilmeli müzisyen er kişi, keşfetmeli adım adım
 
Geçen sosyal medya da Apple vision gözlük ile klavye öğreniminln ne kadar rahat olduğu ile ilgili video gördüm

Şahsi fikrim 10 yıla kalmaz yapay zeka albümler çıkacak ticari tarafta,enstrüman donanımı bizim gibi amatörler için olacak.

O yüzden şu an yaşlandı dediğimiz babaların tadını çıkarmak lazım,son jenerasyonlar,her şey değişecek
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Geçen sosyal medya da Apple vision gözlük ile klavye öğreniminln ne kadar rahat olduğu ile ilgili video gördüm

Şahsi fikrim 10 yıla kalmaz yapay zeka albümler çıkacak ticari tarafta,enstrüman donanımı bizim gibi amatörler için olacak.

O yüzden şu an yaşlandı dediğimiz babaların tadını çıkarmak lazım,son jenerasyonlar,her şey değişecek
Ben yapay zekanın ileride ekipmanlarda da kullanılacağını düşünüyorum. 10 sene sonra şöyle bir reklam görebilirsiniz: Headrush yeni bir prosesör çıkarttı. Spotify hesabınızda dinlediğiniz tonu ve gitarı analiz edip size gitar tonu yaratıyor. Ya da sevdiğiniz tonları kusursuzlaştıran veya tuşeye göre ton düzenlemesi yapan aletler çıkacak. Hatta buradaki konular bile benim yapay zeka tam olarak istediğim impulse responseları oluşturmuyor, bunu nasıl eğitiriz falan olacak belki de. O durumda bile Gibson hala 4 bin dolara Custom 1959 Les Paul satmaya çalışır o ayrı :D
 
Geçen sosyal medya da Apple vision gözlük ile klavye öğreniminln ne kadar rahat olduğu ile ilgili video gördüm

Şahsi fikrim 10 yıla kalmaz yapay zeka albümler çıkacak ticari tarafta,enstrüman donanımı bizim gibi amatörler için olacak.

O yüzden şu an yaşlandı dediğimiz babaların tadını çıkarmak lazım,son jenerasyonlar,her şey değişecek
Yapay zeka yine sermaye ve siyasi güç yanlısı olacak gibi geliyor bana. Bir çoğumuz işini kaybedecek daha da fecisi bir şekilde kanunlarla regüle edilmediği takdirde manipülasyon konusunda çok iddialı bir enstrüman olabilir sanırım. Keşke sadece müziği ve hayatımızı güzelleştirmekle kalsa 🥲
 
Merhabalar. Dediklerinizin altına imzamı atar çekilirim. Özellikle şuna

Neural DSP Mateus Assato için plugin çıkartıyor. Yaptıkları şey müziği öldürmekten başka bir şey değil. Yani bu adamlar bir kült eser mi vermiş?
Tüm gün çalışma odalarında oturup şu teknikle şu shred çaldım, şu pedalı tanıtıyorum diyen birer influencer aslında bunlar. Makyaj malzemesi tanıtmaktan farkı daha zahmetli bir iş olması. Ha bir şekilde ünlenmişler ama bu adamlar kadar gitar çalan ve ünlü olmayan bir sürü adam var dışarıda. Eskiden signature gitarlar böyle dünya çapında ün salmış ve gitar soundunu değiştiren insanlara çıkardı. David Gilmour gibi.
İlginçtir ki Fender artık Gilmour signatıre gitar üretmiyor. Youtube kanalında görüyorum abuk sabuk insanlara signature yapıyor.
Gerçekten müzikte de olay influencerlığa gidiyor kimin daha çok tanıdığı varsa ona yatırım yapılıyor destek olunuyor vs vs
Şuan ülkede şarkı yapmaya çalışan çoğu kişi öyle ya da böyle youtubedan geçiyor yolu önce.
Bi ara aptal youtuberların parladığı dönemde film, müzik işlerine girmelerinden bahsediyorum tabi ki. Gerçi hala öyle…
Emin değilim ama bu bizim ülkede sanki biraz fazla gibi. Popüleriteye olan kölelik, sazanlık… Duyar kasmamak için zor duruyorum ama hala televizyon dizilerinde görülen bi kıyafetin peşine düşüyor ülkemiz:))

Neyse konumuza dönersek buraya başlangıç seviyesi sorular yazanların hiçbirinin gerçek amacının müzik olmadığını biliyorum. Hiçbiri dedim ama yine de sorulardan bunu anlamak mümkün. Amaç popülarite, gitar çalmanın kendine sağlayacağı bir ayrıcalık, parmak ile gösterilen kişi olma düşüncesi, kızların dibinin düşeceğini düşünmeleri.
Ve muhtemelen 1 ay bile sürmeden bırakacak. Hevesi kaçacak. Biliyorum…
Bu pornografiyle tanışan ergen azgınlığı gibi. Çok yüksek ama kısa süreli…
 
Fetiş olayını engelleyebilmek gerçekten bizler (yeni başlayanlar) için beka meselesi 😄 İlk gitarımı 2016’da 450 TL’ye, ilk amfimi 2017’de 500 TL’ye, ilk pedalımı da (MXR ZW-44) 2018’de 250 TL’ye aldım. Fiyatlara bakınca ne kadar yersiz olduğu anlaşılıyor. O pedalın hakkını da hala verdiğimi düşünmüyorum. Sırf Dimebag Darrell’ın Still Got The Blues yorumunda gözümden yaş getirdiği için aldım desem yalan olmaz. Ama çalarken iyi ki almışım dedirtiyor mu dedirtiyor.. :) Bursla almamış olsam çok daha mantıksız olurdu mesela. Verimlilik buradaki kilit mesele. O paraya birkaç ders alsaydım mesela çok daha faydalı olurdu ama olur mu, o göz illa ki doyacak.
 
evet özellikle mühendislik benzetmeniz gayet oturaklı olmuş, şahsen kalıplaşmış şekilde o mu bu mu diye sormaktansa mesela hangi ağaç nasıl bir ton karakterine sahiptir, manyetiklerin çalışma prensibi nedir, klavye radius'u senin çalım tercihlerine göre hangi ölçülerde olmalı, yine çalım tercihine göre aradığın oktav genişliğine bağlı olarak fret sayısı...

aletiyle beraber yol alabilmeli müzisyen er kişi, keşfetmeli adım adım
Enstrümanı keşfetmenin bu tip bir mühendislik üzerinden anılması bana hep ilginç gelmiştir.
Bahsettiğiniz şeyler, luthiye-enstrüman yapımcılığına meraklı insanların veya daha mühendislik eğilimli kişilerin gitara bakış açısı sanki.
Gitarı çalınacak bir şey olarak gördüğümüzde "Gitarın çalışma prensibi" aslında malzemesi değil, klavyenin mantığı ile ilgili. Gitarın "çalınma prensibi" ise pena-parmaklar ve teller arasındaki etkileşimin mekanikleri ile ilgili. (Bkz: Troy Grady...) Pick slanting ile devrim yarattı adam pena tekniğinde. Tel geçme tekniğim sınıf atladı adamın keşfettikleri sayesinde.

Pek çok insanın gitarda bir noktada takılıp kalması da sanki biraz bu yüzden. Yanlış soruların peşindeler gibi geliyor bana. Adam zibilyon tane şey biliyor ağaçların ton karakteristiği vs ile ilgili. Veya hangi gitar markasının hangi serisinde ne aksam var vs.... Ama klavyede 5 ayrı yerden C majör çal desen ne yapar, orası belli değil.
 
Geçen sosyal medya da Apple vision gözlük ile klavye öğreniminln ne kadar rahat olduğu ile ilgili video gördüm

Şahsi fikrim 10 yıla kalmaz yapay zeka albümler çıkacak ticari tarafta,enstrüman donanımı bizim gibi amatörler için olacak.

O yüzden şu an yaşlandı dediğimiz babaların tadını çıkarmak lazım,son jenerasyonlar,her şey değişecek
Ben yapay zekanın ileride ekipmanlarda da kullanılacağını düşünüyorum. 10 sene sonra şöyle bir reklam görebilirsiniz: Headrush yeni bir prosesör çıkarttı. Spotify hesabınızda dinlediğiniz tonu ve gitarı analiz edip size gitar tonu yaratıyor. Ya da sevdiğiniz tonları kusursuzlaştıran veya tuşeye göre ton düzenlemesi yapan aletler çıkacak. Hatta buradaki konular bile benim yapay zeka tam olarak istediğim impulse responseları oluşturmuyor, bunu nasıl eğitiriz falan olacak belki de. O durumda bile Gibson hala 4 bin dolara Custom 1959 Les Paul satmaya çalışır o ayrı :D

Merhabalar. Dediklerinizin altına imzamı atar çekilirim. Özellikle şuna


İlginçtir ki Fender artık Gilmour signatıre gitar üretmiyor. Youtube kanalında görüyorum abuk sabuk insanlara signature yapıyor.
Gerçekten müzikte de olay influencerlığa gidiyor kimin daha çok tanıdığı varsa ona yatırım yapılıyor destek olunuyor vs vs
Şuan ülkede şarkı yapmaya çalışan çoğu kişi öyle ya da böyle youtubedan geçiyor yolu önce.
Bi ara aptal youtuberların parladığı dönemde film, müzik işlerine girmelerinden bahsediyorum tabi ki. Gerçi hala öyle…
Emin değilim ama bu bizim ülkede sanki biraz fazla gibi. Popüleriteye olan kölelik, sazanlık… Duyar kasmamak için zor duruyorum ama hala televizyon dizilerinde görülen bi kıyafetin peşine düşüyor ülkemiz:))

Neyse konumuza dönersek buraya başlangıç seviyesi sorular yazanların hiçbirinin gerçek amacının müzik olmadığını biliyorum. Hiçbiri dedim ama yine de sorulardan bunu anlamak mümkün. Amaç popülarite, gitar çalmanın kendine sağlayacağı bir ayrıcalık, parmak ile gösterilen kişi olma düşüncesi, kızların dibinin düşeceğini düşünmeleri.
Ve muhtemelen 1 ay bile sürmeden bırakacak. Hevesi kaçacak. Biliyorum…
Bu pornografiyle tanışan ergen azgınlığı gibi. Çok yüksek ama kısa süreli…

Dijital teknolojinin ve yapay zekanın en çok "infiltre ettiği" sektör film endüstrisi. "Tel tel" dökülüyorlar (kelime oyunu kasıtlıdır).
Eğlence-kaçış sineması diye bir şey kalmadı. Ve sonunda artık iş bağımsız youtuberlara kalmaya başladı. Şarlatanlardan bahsetmiyorum, mükemmel fan kurgusu filmler var mesela...
Çünkü yapay (geri)zeka bir şey yaratamıyor, ancak "yediklerini kusuyor". Yapay zeka, onu yaratanların kazmalığını aşabilecek gibi gözükmüyor. Tonları mükemmel hale getirebilir, ama çalan kazma ise yapacak bir şey yok:) Yaratacılıktan yoksun bir kazmaya da (bkz "woke" senaristler...) yapabilecekleri bir şey yok.
Ama biz bir gün Matrix veya X-men vari geliştirmelerden bahseder hale gelirsek, o başka bir hadise. İnsan yaratıcılığı dijital kusursuzlukla birleştiğinde işler değişebilir. Yine de bir "kullanıcı"ya ihtiyaç var gibi gözüküyor.
Ama yerli dizileri zibilyon kadar insanın seyrettiği bir yerde kalite talebi ne kadar olur, kim bilir...
Şu anda ise gitarı yapay zeka gibi çalmaya çalışan "virtüözler" var. Beni de bunlar bitiriyor🤣
 
Konuyla ilgili görünen bir sohbet; Vai'nin bahsettiği teknikle ilgili kısım dikakt çekici. Satriani'nin konuşmasının ilk kısmı ise apayrı bir çalışmanın konusu açıkçası fakat çok güzel özetlemiş.
 
Fetish ve GAS da hayatın bir parçası… kasmayın bu kadar iredeleyecez diye 😝…. Biz de varız yani.
Amacım gitarist olmak değildi ilk günden beri, otursam 15 dakika jam edemem çoğunuzla alaylıyım teori, nota bilmem ama istediğim cihazı gidip şimdi uğrar alırım, alıyorum da… keyfim bu benim de…hayatta keskin ayrımlar yok bunu öğrendim.. artık Duman tonu için hangi prosesörü alayım diyene bile kucaklayıcı bakmaya karar verdim.
Şaka lan şaka…. dürterim Duman’ını da tonunu da o kadar da değil 😝
 
Fetish ve GAS da hayatın bir parçası… kasmayın bu kadar iredeleyecez diye 😝…. Biz de varız yani.
Amacım gitarist olmak değildi ilk günden beri, otursam 15 dakika jam edemem çoğunuzla alaylıyım teori, nota bilmem ama istediğim cihazı gidip şimdi uğrar alırım, alıyorum da… keyfim bu benim de…hayatta keskin ayrımlar yok bunu öğrendim.. artık Duman tonu için hangi prosesörü alayım diyene bile kucaklayıcı bakmaya karar verdim.
Şaka lan şaka…. dürterim Duman’ını da tonunu da o kadar da değil 😝
Yapay zeka konusunda enseyi çok karartanlar var da ondan şeettim...
Ekipman alınsın-satılsın, inovasyona can veren şey tüketim.
Ama işte amacından sapıveriyor hemen... FOMO (fear of missing out - internette olanı biteni kaçırma korkusu) ve benzeri sıkıntılar nedeniyle artık akıllı telefonları atıp eski Nokiaları alanlar varmış. Bazılarımıza da bunlardan lazım. Kafayı önüne eğip gitar ve müzikle haşır neşir olmanın zevkini yeniden hatırlamak için yani...
Benim kafadan bakınca Duman tonu almaya kasmak da, nota nota Guthrie Govan solosu çalmaya kasmak da, bar grubu kurup aynı repertuarı zibilyon kere çalmaya kasmak da aynı şey... Keşke biraz da başka insanlarla ve keyifli müzik yapmaya teşvik eden "oyuncaklar" icat edilse. Ama nedense bu olamıyor... Duman tonu alma özentisine ekstra bir gıcığım var evet benim de, ama neticede sorun bundan büyük aslında. Bu "sürüden biri olma" özentisi, yapay zeka gibi şeylere de can veren zihniyet aslında... O yüzden yapay zekadan da bir halt olmaz bu gidişle.
 
. O yüzden yapay zekadan da bir halt olmaz bu gidişle.
Üstad bizim için belki olmaz.Bende klasiği severim,80 ler 90 lar filmlerine müziklerine özlem duyup sürekli takip ederim,ancak biz öleceğiz 😊

Geriden gelen nesil bu manuel retro zevkleri tatmadı,teknoloji yeni nesili hazırcılığa,düşünme yetilerini tembelliğe alıştırdı.Yapay zekayı küçümsemeyin bize hitap etmese de,hitap ettiği ilk nesil büyümeye başladı.
 
Üstad bizim için belki olmaz.Bende klasiği severim,80 ler 90 lar filmlerine müziklerine özlem duyup sürekli takip ederim,ancak biz öleceğiz 😊

Geriden gelen nesil bu manuel retro zevkleri tatmadı,teknoloji yeni nesili hazırcılığa,düşünme yetilerini tembelliğe alıştırdı.Yapay zekayı küçümsemeyin bize hitap etmese de,hitap ettiği ilk nesil büyümeye başladı.
"Olmaz" derken kastım, kalite niyetine bir halt olmaz anlamında... Daha önce de söylemiştim, yapay zekanın yerini en kolay alacağı şey ana akım tüketim "mallarıdır". Bu anlamda yapay zekanın çok başarılı olacağına eminim. Çünkü bunlar aslında yapay "gerizeka". Yerli dizileri yapay zeka yazsa o kitle ayırt edebilir mi? Sanmam. Kast ettiğim şey bu. O tembelliğe alışan yeni nesil de hak ettiği gibi yaşayacak. Bunu kırmanın yolu yapay zekadan korkmak değil, yapay zekanın ardındaki gerzeklerin akıl erdiremeyeceği şeyler yapmaya özenmek. Bu da insanın akıl erdirilemeyen tarafıyla, yani yaratıcılıkla-ilhamla olacak şey. Bunun keşfettirmenin yollarını bulmak lazım o nesillere...
 
Fetish ve GAS da hayatın bir parçası… kasmayın bu kadar iredeleyecez diye 😝…. Biz de varız yani.
Amacım gitarist olmak değildi ilk günden beri, otursam 15 dakika jam edemem çoğunuzla alaylıyım teori, nota bilmem ama istediğim cihazı gidip şimdi uğrar alırım, alıyorum da… keyfim bu benim de…hayatta keskin ayrımlar yok bunu öğrendim.. artık Duman tonu için hangi prosesörü alayım diyene bile kucaklayıcı bakmaya karar verdim.
Şaka lan şaka…. dürterim Duman’ını da tonunu da o kadar da değil 😝
Elbette öyle. Parası varsa insanların nereye harcayacağını biz belirleyemeyiz ama en nihayetinde asgari ücretli bir adamın sırf gösteriş olsun diye yüksek model telefon alması misali psikolojik etkisi de çok. Mesela sizin paranız vardır, en yüksek model telefonu da alırsınız, tüm özelliklerini de kullanmazsınız. Ancak imkanı ve kaynağı sınırlı olan bir adamın sırf fetiş için en yüksek özelliği olan telefonu alması irrasyonel gelir. Evet yapabilir, iradesine kelepçe vuramayız ama en nihayetinde yapma sebebi rasyonel sebeplere dayanmaz. İşlevsellikle ilgili değildir. Gün sonunda garageband gibi üretici uygulama kullanmaz. İnstagrama foto atar, Twitter’da millete salça olur vs vs. Ekipman işi de bence biraz böyle. Başta yeni başlayanlar deme sebebim telefon kullanmayı bile bilmeyenlerin bu psikolojiye girmesi. Yoksa herkes birçok gereksiz ürüne para harcar ama en temelinde nasıl kullanacağını da az buçuk bilir. GAS bir çeşit dopamin kandırmacasıdır beyin için. Hani yeni bir kalem alınca yazı yazma isteği de gelir ya işte aynı mekanizma GAS için geçerlidir(Tıbbi olarak şema çizerek gösterebilirim).
Bu dopamin kandırmacasını isterseniz uyuşturucu, isterseniz porno isterseniz de tüketim yaparak sağlayabilirsiniz. Zaten pornografinin yaygınlaştırılma sebebi de dopamin salgılanmasına karşı iradesiz beyinler oluşturmak ve dolaylı yoldan tüketimdeki dopamin ihtiyacına karşı iradeyi kırıp daha fazla tüketim sağlamaktır. Adım attığımızda para alan dünyada en kolay ulaşılabilen birkaç şeyden birisi de pornografidir.
Neyse bunlar başka meseleler ama daha kötü bir şey söyleyeyim hocam. Dopamin salgısı evrimsel bir kamçıdır. Yani saatlerce uğraşıp vücut geliştirme veya en sonunda güzel vücuda sahip olunca bakın ben ne yaptım diye tatmin olmak için evrimsel olarak beyinde oluşmuştur. Yine mesela bir zor soloyu öğrenince yapamadığınız bir şeyi artık yapabiliyor olma tatminini sağlayan ve yine buna ödül olarak salgılanan nörotransmitter dopamindir. GAS denilen durumda çalarak ve zorlanarak elde ettiğiniz tatmini yeni bir ton elde ederek alma durumu vardır. Bir nevi sahte bir ödül vermek ve kendinizi kamçılamaktan kaçınmak.
Ha sigara gibi sahte ödül sağlayan bir ürünü milyonlar kullanırken(tüm sağlığa zararına rağmen tüketiminin yaygın olmasının sebebi yine dolaylı olarak kapitalist dünyada tüketimi artırmaktır) kimse başkasının parasını nereye harcadığına karışamaz. Ancak en temel olarak böyle bir argüman bırakıp kenara çekilir benim gibi :)
 
Son düzenleme:
Geri
Üst