Light and Shadow - Enstrümantal rock (Tolga Güven)

Y.J Malmsteen'e bir saygı duruşu niteliğindeki enstrümantal parçama aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
Parçayı N&M Creation tarafında hazırlanan bir altyapı (BT-211) üzerine kaydettim. Bu altyapıyı mp3 olarak da 1 dolara (minimum ödeme) satın alabiliyorsunuz.

Aslında bu altyapı üzerine tümüyle emprovize çalmak ve bunu bir video olarak kaydetmek istedim önce, ama teknik zorluklar engel oldu. Videoyu audio üzerine oturtmak için yeterli deneyimim yok; movavi video editör yazılımında ise altyapı ve soloyu birlikte kaydederken kayıt ve altyapı tümüyle sağ ve sol kanallara ayrışıyor. Bunu da henüz çözemedim.

Diğer taraftan, yeni oyuncağım Nux Amp Academy'deki Fireman (Friedman) modellemesini o kadar beğendim ki, bir süredir VST'lerle çalıp da memnun olamadığım soundun bayağı toparladığını fark edince, daha kapsamlı bir audio kayıt yapıp mikslemeye karar verdim. Bu süreçte temalar oluştu, baştan aşağı emprovize çalarsam kafa ütülemeye dönebilecek bir kayıt, basbayağı yapılandırılmış bir parçaya dönüştü. Sadece ortadaki sololar emprovize olarak kaldı ki, bu da zaten Malmsteen geleneğine uygun.

Şarkıda kasıtlı olarak bir dizi tematik gönderme ve cümle var. Far beyond the Sun ve Rising Force (altyapıya büyük ölçüde ilham veren şarkı sanırım) etkilenimi bariz gelecektir zaten, ama soloda kullandığım bir dizi unsur ve lick/konsept de aslında Malmsteen'in hemen her solosunda duylan şeyler. Bir noktada biraz daha nefes alarak Blackmore-I surrender vari cümleler de eklemeye çalıştım (benim favorim o kısımlar zaten...)

Video yerine de bugün AI destekli görüntülerle bir slayt gösterisi hazırladım. Aslında "tek bir hareketli görüntü tipi bir şey üzerine mi aksa acaba?" derken, şarkının adına (Işık ve Gölge) yakışacak bir dizi görüntü daha iyi olur gibi geldi. Eh, bu aralar da Dragon Age-Origins'i yeniden oynuyorum, o da sanki biraz etkili oldu:)

İyi dinlemeler...
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Harika olmuş Tolga hocam ellerinize sağlık. Ne zaman Malmsteen çalmaya (çalışmaya) kalksa 5. Günün safaginda doğuya bakıp vazgeçen biri olarak imrenerek dinledim 😁
Bu adam ve saz arkadaşları (Macalpine, Vinnie Moore, Gilbert...) benim kuşağımın ömrünü yedi gitarda. Helak olduk öyle çalacağız diye. Al di Meola sayesinde oradan kurtulup kendime kapı açtım ve fusion ile caza sardım (ama o süreçte di Meola'yı da tükettim...).
Gel gelelim, şurada çaldığım şeyleri başka bir formatta çalmaya kalksam adamı döverler. Bunları çalabilmek o kadar uğraş, sonra da o devir kapansın, dımdızlak kal ortada, iyi mi? 🤣
Bu durumda ancak Malmsteen'e saygı duruşu olurdu bu parçadan:)
 
Malmsteen çok dinlemesem de tarzını iyi biliyorum, gerçekten güzel bir saygı duruşu olmuş. 💯 Ama Blackmore hissiyatlarını aldığımda içimden bir 'oh be' çekmedim de değil, elinize sağlık. 🙂
 
Hem Nux'tan gelen sound güzel olmuş hem de şarkı.
Yalnız, "Bunları çalabilmek o kadar uğraş, sonra da o devir kapansın." serzenişi aslında ibretlik, genişletince başka şeyleri de içine alır tarzda. Aklıma bir ton şeyi getirdi.
 
Hem Nux'tan gelen sound güzel olmuş hem de şarkı.
Yalnız, "Bunları çalabilmek o kadar uğraş, sonra da o devir kapansın." serzenişi aslında ibretlik, genişletince başka şeyleri de içine alır tarzda. Aklıma bir ton şeyi getirdi.
İnsan kendisi değişip/dönüşüp de bir şeyleri geride bırakınca sıkıntı olmuyor, ama "modası geçti" şeklinde müzik endüstrisi 80'leri terk ettği zaman ben de bir anlamda kendimi "açıkta kalmış" gibi hissetmiştim. 90'ların rock müziği ile hiç bir zaman bağ kuramadım. Tabii benim bu süreçte edindiğim teknik yanıma kar kaldı, şimdi de biraz "dışarıda kalan" bu parçayı entegre etmeye çalışıyorum çalışıma ve psişeme diyelim 🤣 Blues veya caz çaldığım zaman bu parçanın dışarıda bir yerde kalması beni hep rahatsız etti, sanki son dönemde bu anlamda biraz gelişme oldu...Strat kasa tasarımı da sanki bu kafaları birbirine bağlayan bir köprü gibi; düşündüğün zaman Hendrix, Clapton, Gilmour, Blackmore ve Malmsteen... bunları hepsi Strat ruhunun farklı temsilcileri gibi.
 
Son düzenleme:
ha benim neoclassic shred'ime... maşallah kulağımızın pası alındı, evde giyebileceğim kolları dantel işlemeli gömlek ve yüksek topuklu çizme aradım

80'lere damga vuran adamlar bunlar... bir de 80'lerin alameti farikası game-watch ve atari oyunları vardı... onlar sonra Polyphia'ya evrildi ... ahah lynch loading !
 
ha benim neoclassic shred'ime... maşallah kulağımızın pası alındı, evde giyebileceğim kolları dantel işlemeli gömlek ve yüksek topuklu çizme aradım

80'lere damga vuran adamlar bunlar... bir de 80'lerin alameti farikası game-watch ve atari oyunları vardı... onlar sonra Polyphia'ya evrildi ... ahah lynch loading !
Ben Commodore 64 mahallesindenim:) Müzikleri o kadar iyiydi ki, sadece Commodore 64 müziklerini çalan gruplar kuruldu sonra (ör: "Press play on tape"). Benim kulağımda emeği çoktur o makinenin. Bir nota çalsın diye 3 ayrı data değeri girildiğini hatırlıyorum. 80'ler müziğinin ruhunu en iyi yakalayan makine oydu sanırım.
 
Harika olmuş 👏👏👏, video olsaydı iyi olurdu hakikaten, teknik kapmaya çalışırdım biraz.
Sizin penalamadaki tercihinizi bilmediğim için öncelikle şunu söyleyeyim, economy picking şart:). Malmsteenvari çalımda, özellikle Troy Grady'nin "volcano lick" dediği (giderek daha fazla notanın aşağı yukarı aynı süre içerisine sıkışacak gibi çalındığı ve bu şekilde "volkanın püskürmesi" etkisi veren, benim bu soloda en belirgin olarak 1:51 civarında ama aslında başka yerlerde de kullandığım) şeyi uygulayabilmek açısından sıkı alterne vuruş tekniği kesinlikle yanlış sonuç veriyor. Hem akıcı olmuyor ve çok fazla vurgu katıyor, hem de zaten gereksiz efora yol açıyor. Ben yıllardır economy (ve bir süredir de çift yönlü economy) tekniği ile tel geçtiğim için bu bana çok doğal geliyor zaten. Ne yazık ki pek çok kişi burada tökezliyor, her notayı vurmaya çalışırken sağ elde penalamayı abartıyorlar ve senkronizasyonu bozuk, sağ elin bazı notaları birden fazla penaladığı şeyler oluşuyor.
Oysa bu tarzda mümkün olduğunda, özellikle de "volcano lick" gibi şeylerde sol elde legatonun da akıcı çalışması lazım. Malmsteen bu anlamda (sanılanın aksine) hiç bir zaman bir Gilbert veya Vinnie Moore kadar abartılı bir alterne vuruş tekniğine sahip değil, ama legatoyla çok ustaca birleştiriyor penalamayı, sağ elde biraz muting de yaparak acaip yoğun pasajlar çalabiliyor.
Benim açımdan aşağı doğru (downward) pickslanting denilen şey de oldukça fark yarattı. Öncesinde penayı farklı tutuyordum; Troy Grady'nin videolarında bu işe merak sarınca gerçekten de penanın telden uzakta kalan ucunu hafifçe aşağı doğru eğmenin benim çalışım için şart olduğunu anladım. Gypsy caz çalanlar bunun daha da abartılısını kullanıyor (ama onlar telleri kapatmaya uğraşmıyor...)
Bu anlamda George Bellas videoları çok ilham verici (Truth in Shredding isimli bir eleman youtube üzerinde onun eski videolarını AI ile güçlendirere elden geçirip yeniden yayınlıyor...). Penayı bu şekilde tutunca sağ el başparmağımın iç kısmını tellere oldukça yakın tutma ve boştaki telleri tutma şansım oluyor. "Sunny" videosunda da gözüküyordur bu.
Gerisi zaten büyük ölçüde tipik Malmsteen konseptleri: tizdeki 3 telde, 4 perdede bir kayacak şekilde diminished 7 arpejleri var (01:23 civarı...), Black Star ve Far beyond the sun göndermeli bir sekans var (01:32...), temada ise açıkça Rising Force göndermeli 2 telde triad (sweep artı legato ile) arpejler var. Zaten en çok koordinasyon isteyen şey orası oldu benim açımdan.
İlgilenen olursa, emprovize olmayan kısımların tabını çıkartıp bir ara buradan paylaşabilirim. Ama aslında spesifik bir kaç Malmsteen parçası tabını çalışmış olan herkes aşağı -yukarı bu cümlelerin yapısını biliyordur.
 
Sizin penalamadaki tercihinizi bilmediğim için öncelikle şunu söyleyeyim, economy picking şart:). Malmsteenvari çalımda, özellikle Troy Grady'nin "volcano lick" dediği (giderek daha fazla notanın aşağı yukarı aynı süre içerisine sıkışacak gibi çalındığı ve bu şekilde "volkanın püskürmesi" etkisi veren, benim bu soloda en belirgin olarak 1:51 civarında ama aslında başka yerlerde de kullandığım) şeyi uygulayabilmek açısından sıkı alterne vuruş tekniği kesinlikle yanlış sonuç veriyor. Hem akıcı olmuyor ve çok fazla vurgu katıyor, hem de zaten gereksiz efora yol açıyor. Ben yıllardır economy (ve bir süredir de çift yönlü economy) tekniği ile tel geçtiğim için bu bana çok doğal geliyor zaten. Ne yazık ki pek çok kişi burada tökezliyor, her notayı vurmaya çalışırken sağ elde penalamayı abartıyorlar ve senkronizasyonu bozuk, sağ elin bazı notaları birden fazla penaladığı şeyler oluşuyor.
Oysa bu tarzda mümkün olduğunda, özellikle de "volcano lick" gibi şeylerde sol elde legatonun da akıcı çalışması lazım. Malmsteen bu anlamda (sanılanın aksine) hiç bir zaman bir Gilbert veya Vinnie Moore kadar abartılı bir alterne vuruş tekniğine sahip değil, ama legatoyla çok ustaca birleştiriyor penalamayı, sağ elde biraz muting de yaparak acaip yoğun pasajlar çalabiliyor.
Benim açımdan aşağı doğru (downward) pickslanting denilen şey de oldukça fark yarattı. Öncesinde penayı farklı tutuyordum; Troy Grady'nin videolarında bu işe merak sarınca gerçekten de penanın telden uzakta kalan ucunu hafifçe aşağı doğru eğmenin benim çalışım için şart olduğunu anladım. Gypsy caz çalanlar bunun daha da abartılısını kullanıyor (ama onlar telleri kapatmaya uğraşmıyor...)
Bu anlamda George Bellas videoları çok ilham verici (Truth in Shredding isimli bir eleman youtube üzerinde onun eski videolarını AI ile güçlendirere elden geçirip yeniden yayınlıyor...). Penayı bu şekilde tutunca sağ el başparmağımın iç kısmını tellere oldukça yakın tutma ve boştaki telleri tutma şansım oluyor. "Sunny" videosunda da gözüküyordur bu.
Gerisi zaten büyük ölçüde tipik Malmsteen konseptleri: tizdeki 3 telde, 4 perdede bir kayacak şekilde diminished 7 arpejleri var (01:23 civarı...), Black Star ve Far beyond the sun göndermeli bir sekans var (01:32...), temada ise açıkça Rising Force göndermeli 2 telde triad (sweep artı legato ile) arpejler var. Zaten en çok koordinasyon isteyen şey orası oldu benim açımdan.
İlgilenen olursa, emprovize olmayan kısımların tabını çıkartıp bir ara buradan paylaşabilirim. Ama aslında spesifik bir kaç Malmsteen parçası tabını çalışmış olan herkes aşağı -yukarı bu cümlelerin yapısını biliyordur.
Evet economy picking kullandığınızı anladım, ama senkronizasyon ve ritm düzeniniz çok iyi. Zaten meselenin özü ve epey eksik olduğum da yer orası. Kara düzen bir tekniğim var benim, gününe göre ve hızlı pasajlarda alternate, orta hızlarda economy, günüm tutmuyorsa aşırı legato vs. Dominant olmayan elim penada olduğu için her zaman herkesden fazla idman yapmak zorunda oluyorum zaten bu konularda. Elimi başparmak tarafında gitara daha fazla sabitleme ihtiyacım da oluyor aynı sebeple ve downward pick slanting için bileği biraz öne doğru açmak zorlayıcı bir mesele benim için. Bu aralar biraz tekniğe yoğunlaşmayı düşünüyordum, o yüzden çalımınız çok hoşuma gitti, biraz kıskandırıcı ve motive edici 🙂

George Bellas izleyeceğim biraz, dinlememiştim ve bilmiyordum. Tekrar elinize sağlık.
 
Evet economy picking kullandığınızı anladım, ama senkronizasyon ve ritm düzeniniz çok iyi. Zaten meselenin özü ve epey eksik olduğum da yer orası. Kara düzen bir tekniğim var benim, gününe göre ve hızlı pasajlarda alternate, orta hızlarda economy, günüm tutmuyorsa aşırı legato vs. Dominant olmayan elim penada olduğu için her zaman herkesden fazla idman yapmak zorunda oluyorum zaten bu konularda. Elimi başparmak tarafında gitara daha fazla sabitleme ihtiyacım da oluyor aynı sebeple ve downward pick slanting için bileği biraz öne doğru açmak zorlayıcı bir mesele benim için. Bu aralar biraz tekniğe yoğunlaşmayı düşünüyordum, o yüzden çalımınız çok hoşuma gitti, biraz kıskandırıcı ve motive edici 🙂

George Bellas izleyeceğim biraz, dinlememiştim ve bilmiyordum. Tekrar elinize sağlık.
Teşekkür ederim.
Siz solak olmadığınız halde solak gitar mı çalıyorsunuz? Baskın olmayan eliniz penada olduğuna göre?
Downward slanting ters geliyorsa belki sizin için tam tersi efektif olabilir.
 
Evet solak değilim ama solak çalıyorum. İlk olarak solak kuzenimin gitarını aldım elime. Piyano ve akordiyon çalıyordum o yüzden klavye eli kolay gelince iyi birşey yaptığımı zannetmiştim. Forumda da bunu denemeyin diye uyarıyorum denk geldikçe🙂 Akıl verecek kimse de yoktu etrafımda, 1 sene o şekilde çaldım. Öyle başladım öyle gitti.

Zaten doğal bir upward slanting yatkınlığım var, o yüzden orta hızlarda tize çıkan her telde tek sayıda vuruşlu dizileri alternate, inenleri economy picking ile çalma eğilimim var. Yüksek hızlarda ise alternate picking e geçiyorum ve dediğiniz abanma eğilimi oluşabiliyor elimin gerginlik durumuna bağlı olarak. Ama bu ara eksiklerimin üzerine gidesim olduğu için zorluyorum yapamadığım şeyleri.
 
Bu adam ve saz arkadaşları (Macalpine, Vinnie Moore, Gilbert...) benim kuşağımın ömrünü yedi gitarda. Helak olduk öyle çalacağız diye. Al di Meola sayesinde oradan kurtulup kendime kapı açtım ve fusion ile caza sardım (ama o süreçte di Meola'yı da tükettim...).
Gel gelelim, şurada çaldığım şeyleri başka bir formatta çalmaya kalksam adamı döverler. Bunları çalabilmek o kadar uğraş, sonra da o devir kapansın, dımdızlak kal ortada, iyi mi? 🤣
Bu durumda ancak Malmsteen'e saygı duruşu olurdu bu parçadan:)
Öncelikle elinize sağlık hocam. Malmsteen ve Gary Moore beni en etkileyen gitarcı olmuştur her zaman. Tabi zamanla Malmsteen daha ağır bastı ve gitar çalmamı kendisi şekillendirdi diyebilirim. Hala ciddi bir Malmsteen fanı olarak, sahnede bulduğum ilk fırsatta acımasızca yapıştırıyorum Malmsteen stil soloları. 15 yaşında tanıştım kendisiyle yaklaşık 25 senedir hala en çok sevdiğim gitaristtir. Bizi seven böyle sevsin 🤣 Seviyoruz yani ne yapalım 🤣
 
Geri
Üst