Grup Bunalım

Türk Rock müzik tarihinin "Rock Okulu" Grup Bunalım; 1969 yazında gitarda Aydın Çakus, basta Ahmet Güvenç, davulda Hüseyin Sultanoğlu kadrosuyla Cem Karaca'nın prodüktör ve menajerliğinde kuruldu. Türk Rock tarihinin underground müziğe yönelik çalışmalara girişen en ünlü gruplarından biri olan Bunalım'ın ilk 45'liği yukarıda bahsettiğim kadroyla kaydedilen Taş Var Köpek Yok/Yeter Artık Kadın’dır. Aslında bu plak grubun konserlerde bu bahsettiğim türdeki çalışmalara yöneldiğinin plağa aktarılmış ilk ve tek örneği. Dönemin koşullarından dolayı genel olarak daha çok Anadolu Rock tarzında çalışmalar yapıp bunları plağa aktarmak zorunda kalan grubun konser repertuarının daha çok batı ağırlıklı olduğunu dönemin Hey, Ses ve Diskotek gibi dergilerini yakından takip etmiş olanlar ya da grubun konserlerine gitmiş olanlar fark etmişlerdir. Grubun ilk 45'liği Taş Var Köpek Yok/Yeter Artık Kadın'da, 1960'ların ikinci yarısında Amerika Birleşik Devletleri'nde oldukça popüler hale gelmiş ve müzisyenlerin sert sound arayışları ve özgürlükçü düşünceleri üzerine kurulu bir tür olan Garage Rock'ın özellikleri görülüyor. Milattan sonra 500'lerde yazılmış bir şiir olan Taş Var Köpek Yok'u Aydın Çakus bestelemiştir. 45'liğin B yüzü parçası Yeter Artık Kadın ise söz ve müziği Iron Butterfly'ın "Get Out Of My Life Woman" adlı parçasının sözlerinin Cem Karaca tarafından Türkçe'ye çevrilmiş bir aranjmanıdır. Grup, 1970 yılında Hüseyin Sultanoğlu'nun Cem Karaca Kardaşlar’a geçmesi üzerine davula Nihat Örerel'i alarak ikinci kadrosunu kurmuş ve çalışmalarına devam etmiştir. Bunalım, kadrosu 70'ler boyunca birçok değişikliğe uğramış bir gruptur. Grubun önemli bir özelliği Türk Rock piyasasına bir çok müzisyen yetiştirmiş olmasıdır. Müzikal kariyerini daha sonraki dönemlerde başka gruplarda yapmış dönemin birçok önemli müzisyeni profesyonel müzik hayatına bu grupta başlamıştır. Buna verilecek en güzel örneklerden birisi 1999 kışında yitirdiğimiz Türk Rock müziğinin yüzaklarından Barış Manço'nun grubu Kurtalan Ekspres'in çok uzun sürelerden beri basçılığını yapmış ve Türkiye'nin "Kurtalan Ekspres'in basçısı olarak" tanıdığı Ahmet Güvenç'in müzikal yaşamına Bunalım'da başlamış olmasıdır. Bu konudaki en önemli diğer iki örnek ise Nihat Örerel ve Hüseyin Sultanoğlu'dur. Müzik hayatına Bunalım'da başladığında deneyimsiz bir davulcu olan Nihat Örerel müzisyenliği bu grupta ilerletip 1974 yılı civarlarında Erkin Koray'ın arkasındaki değişmez elemanlardan olmuş hatta Erkin Koray'ın iki önemli şarkısına (Krallar,Şaşkın) imzasını atmıştır. Nihat Örerel gibi müzikal hayatına bu grupta başlamış bir davulcu olan Hüseyin Sultanoğlu, Bunalım’dan ayrıldıktan sonra müzikal kariyerini Cem Karaca Kardaşlar grubunda sağlamlaştırmış, Karaca'nın daha sonraki grubu Dervişan’ın ilk kadrosunda da yer almıştır. Cem Karaca Dervişan’ın en ünlü parçalarından bir olan Tamirci Çırağı’nda davulu Sultanoğlu çalmaktadır. Bu grupta yetişmiş diğer iki önemli müzisyen ise dönemin önemli Anadolu Rock grupları Kardaşlar'da uzun süre davul çalmış olan Cengiz Teoman ve Dadaşlar'ın ilk dönem davulcusu Mehmet Gözüpek'dir.

Grubun diğer önemli üç elemanı ise bir süre tamamen Aydın Çakus’la beraber bir kadro oluşturmuş olan gitarist Berç Yenal, kardeşi davulcu Nur Yenal ve bu iki kardeşin kuzeni basçı Melik Yirmibir'dir. Grubun kurucusu Aydın Çakus'la İktisadi ve İdari Bilimler fakültesinde tanışmış olan Berç Yenal'ın anlattığına göre kendisi, daha önceleri konserlerden takip ettiği Bunalım'ın provalarına Aydın Çakus'la tanıştıktan sonra sık sık gitmeye başlamış. Bir süre sonra grubun elemanı olarak çalmaya başlayan genç gitarist, ilk ciddi müzikal deneyimlerini diğer tüm Bunalım elemanları gibi bu grupta yaşamış. Bir süre sonra Melik Yirmibir'in de gruba dahil olmasıyla çalışmalara devam eden grup, bir gün davulcu Mehmet Gözüpek'in ortadan kaybolması sonucu davulcusuz kalmış. Çıkmaları gereken konserler olduğu için davulcuya ihtiyaç duyan grup, o dönemler 15-16 yaşlarında olan ve daha önce hiç davulun başına bile oturmamış Nur Yenal'ı çok kısa bir süre zarfı içinde çalıştırıp konsere çıkarmışlar ve yine Berç Yenal'ın anlattığına göre o gün Nur Yenal konserde gerçekten yaşına ve deneyimsizliğine göre çok sağlam bir performans sergilemiş! Gruba girdiği zaman hiçbirşey bilmemesine rağmen yaklaşık 2 sene sonra Erkin Koray’ın kurduğu TER grubunda da, stüdyo kayıtlarından dinlediğimiz kadarıyla inanılmaz bir performans sergileyen Nur Yenal'ın bu kadar kısa bir süre zarfında müzisyenliği bu kadar geliştirebilmesi gerçekten takdir edilmeye değer. Bunalım maceralarını sona erdirdikten sonra da profesyonel müzisyenliğe devam etmiş olan bu üç müzisyenden Berç Yenal İstanbul'da, Melik Yirmibir New York'da, Nur Yenal New Jersey'de yaşamlarını sürdürmekteler....

Grubun bu elemanları yanında bir de grubun aktif hayatı boyunca değişmez gitaristi ve şefi olmuş Aydın Çakus'tan bahsetmemek haksızlık olur. Grubun tüm kadrolarında yer almış olan Aydın Çakus, sütdyo kayıtlarından anlaşıldığı kadarıyla Jimi Hendrix'in gitar çalış tekniğine karşı ilgisi olan fakat bu ilginin yanında çalışmalarında yer yer Anadolu ezgileri içeren gitar sololarına da yer vermiş olan dönemin iddialı rock müzisyenlerinden. Çakus’un en önemli performanslarından biri ise yukarıda bahsettiğim Erkin Koray ve TER grubunun ilk ve tek 45'liği Hor Görme Garibi/Züleyha'nın A yüzü parçası Hor Görme Garibi'nde müziğin arkasında vokal esnasında dahi kesintisiz olarak attığı gitar solosu. 1974 yılında Türkiye'den ayrılıp Amerika Birleşik Devletleri'ne yerleşen Çakus hala orada yaşamını sürdürmektedir.

1970-taş var köpek yok-yeter artık kadın
1971-başak saçlım- bunalım
1972-kınalı gelin-güzel

taş var köpek yok ülkemizde yapılmış ilk punk şarkı olarak dikkat çekiyor...dönemin koşullarında hard rock tarzında 3 kırkbeşlik kaydeden bunalımlar 70li yıllarda oldukça cesur çalışmalar yapmışlar...özellikle 72deki kınalı gelin isimli çalışmalarının ortasında aydın çakusun solosu inanılmaz boyutta...ağır black sabbath izlenimleri var karanlık yapısıyla...bir yerlerden bulun ve dinleyin bunalımlar hakikaten çok farklı bir grup!!!zaten grubun gitaristi aydın çakus 74te ülkeyi terketmiş ve abdye yerleşmiş oğluyla birlikte kurdukları fear nature isimli metal grubuyla 2000de broken fate adlı albümü yapmışlar!!!


aşk senin bildiğin gibi değil
sen aşkı hiç tatmamışsın ki
sen aşka hiç yanmamışsın ki
gözlerin süzmek aşk değil ki güzelim
aşk senin duyduğun gibi değil :twisted: :twisted: :twisted:
 
Taş var köpek yok u dinlemiştim baya güzeldi.Ahmet Güvenç varsa diğerleri de çok güzel olmalı.Bu kdr eski ve iyi grupları keşke hala dinliyor olabilsek... :(
 
bizde o müzik yapısının--- kültürünün oluşması zor...değer bilmemek var çünkü :roll: diskografi kültüründen yoksunuz...

aşk senin bildiğin gibi değil
sen aşkı hiç tatmamışsın ki
sen aşka hiç yanmamışsın ki
gözlerin süzmek aşk değil ki güzelim
aşk senin duyduğun gibi değil

aşık olanlar kaçamaz
ayrılığa dayanamaz
sana muhtacım
sevdiğim gel

hep peşinden koşamam ki
sensin de hiç olamam ki
sana muhtacım
sevdiğim gel

aşk senin bildiğin gibi değil
sen aşkı hiç tatmamışsın ki
aşkta bu kadar naz hiç olmaz ki
gözlerin süzmek aşk değil ki güzelim
aşk senin duyduğun gibi değil

anlaşıldı sevemeyeceksin
sen aşkı hiç tadamayacaksın
sendeki kalp kalp değil ki güzelim

sil kalbindeki buğuyu
bir defa sev ne olur

aşk senin bildiğin gibi değil

çok leziz bir rock balladı... :twisted:
 
M

morvedelisi

Taş Var Köpek Yok eseri Replikas'ın son albümü olan Avaz CD'sinde Hidden Track olarak yorumlandı..

ilginize..
 
yeter artık kadın
çekilmez nazın

çek git artık kadın
sıkılmaya başladım

canım çekmiyor seni
ne sevmeyi ne öpmeyi

anla artık kadın
çek git artık

hep aynı hal hep aynı tavır
bir sürü dırdır

bunaldım bunaldım
çek git kadın artık
:roll:
 
ingiliz müzik şirketi finders keepers bunalımın LP sini bastı.plak adeti 500 adet.internetten edinebilen edinsin.bence çok değerli bir eser.
 
Fiyatı ne kadar? Sınırlı sayıda basılmış. Kesin yüksek fiyat biçmişlerdir.

Elin gavurları bizim grupların albümlerini basıyor, bizim plak firmaları da boş boş duruyor. Hala geçmişte sadece kaset olarak, plak olarak piyasa sürülmüş albümler var. O albümleri CD formatında bassalar güzel olur.

Mesela Hardal'ın ilk iki albüm sadece LP formatında basılmış ve hemen tükenmiş. Bir plak firması da çıksa Hardal'ın albümlerini CD olarak piyasaya sürse ne güzel olur. Ya da Moğollar'ın 70'lerde çıkardığı 45'likleri Cd formatında bassalar iyi olmaz mıydı? Hoş Barış Manço'nun eski albümleri CD formatında piyasaya sürüldü ama nasıl sürüldü! Mesela muhteşem 2023 albümünü basmışlar... basmaz olsunlar. "Yine Yol Göründü Gurbete", "Yol Verin Ağalar Beyler" gibi kült şarkıları yok yeni basımın da. Ayrıca "Baykoca Destanı" gibi muhteşem bir parçayı yamalı bohça gibi dağıtmışlar. Biri albümün başında, biri ortasında. "Yeni ir Gün" aldı albümü "Sarı Çizmeli Mehmet Ağa" olarak basmışlar. Daha bir sürü şey var.

Neyse, konu biraz dağıldı. Kusuruma bakmayın.
 
Şu anda yurt dışında bir takim müzik şirketleri bizim gurupların 70 li yılolardaki albümlerini LP+CD olarak basıyorlar.

finders keepers adresine girip bakabilirsiniz.
 

Benzer konular

Yanıt
34
Gösterim
5K
drumplayer1
D
B
Yanıt
1
Gösterim
1K
BecerixiZ
B
R
Yanıt
3
Gösterim
953
therockula38
T
F
Yanıt
6
Gösterim
1K
furquinho
F
Üst
AdBlock Tespit Edildi

Lütfen devam etmeden önce adblock/reklam engelleyici uygulamanızı devre dışı bırakın.

Sitemizin yazılım/donanım/servis sağlayıcı giderleri reklam gösterimleri ile karşılanmaktadır.

AdBlock'u devre dışı bıraktım    Hayır teşekkürler