Blues Solosu Üzerine Temel Bilgiler

Arkadaşlar selam,
Gitar çalmaya genç yaşlarımda ders alarak başlamıştım fakat sonra davul merakım yüzünden uzunca bir süre bırakmıştım. Temel olarak da sadece ritm gitar, akorlar ve basit armoni bilgilerine sahiptim. 4-5 yıldır da blues müzik derken tekrar başladım. Sadece internet ve etrafımdan öğrendiğim basit ama çok işe yarayan bilgilerimi paylaşmak istedim. Yeni başlayan arkadaşlara çok yardımı olacağı gibi hali hazırda çalan ama gelişimini devam ettiremeyen arkadaşlara yardımcı olması umuduyla...

Yazacaklarım nota bilgisi gerekli mi gereksiz mi tartışmalarına girmeden, minimum nota bilgisiyle daha pratik bilgiler içermektedir. Lütfen polemik konusu olmasın.
Konunun devamında ekleme olursa da sadece alakalı egzersiz, video vs olsun.

Blues gitaristlerinin en temel dizisi Pentatonik dizilerle başlayalım.
Temel olarak nasıl oluştuğunun matematiğini anlatmayacağım zira her gam için aynı pozisyon geçerli.

A minor pentatonic scale'i ele alalım ve 5 Box denilen blues boxları ile anlatmaya çalışalım. Az sonra bir video linki olacak ama şimdi izlemeyin 🙂

A Minor.webp


En temel ve kolay çalınan el pozisyonu standart tutuşla görüldüğü üzere 5. perde ve 8. perde arası. Burası birazdan vereceğim video linkinde "Box 1" olarak adlandırılıyor.
8 ve 10. perdenin alt üç telinin olduğu bölge ise "Box 2" olarak anılıyor. (E-G-A-C-D) notaları (A.K.A Albert King box)
Box 3 (B.B King Box ismiyle biliniyor) için videoyu izlemenizi öneririm. Biraz karışık olabilir çünkü A minör pentatonic'de olmayan notalar içeriyor.



Video'yu izlediyseniz Box 3 konusunu A Major Pentatonic scale ile açıklayabilirim. Şimdi A Major Pentatonic scale'in klavye üzerindeki durumuna bakalım.

A MAJOR.webp


G telinin 11. perdesindeki F# notası ve B telinin 12.perdesindeki B notası. Bunlar minör ve majörlerin karışımı. Major 3'lü 6'lı gibi isimler alıyorlar. Nota konusuna girmeden geçiyorum 🙂 İleride minor-major mix ile ilgili bir video olacak. Bu notalar solomunuz tansiyonunu değiştirip dinamizm katıyorlar. (Box 4'u da anlatıp bu konuyu pekiştiren bir iki video ekleyeceğim.)

Box 4 ise Clapton box olarak anılan 12 ve 15. perde arasında kalan (A-C-D-E-G) notaları.

Dinamik bir solo için Benim en favori gitaristim John Mayer'den gelsin 🙂



Şimdi A minor olan bir şarkıya solo atarken A minor pentatonic scale kullanabiliriz. Eğer ki çok tek düze oluyor derseniz ki diyeceksiniz 🙂
Size verdiğim iki diyagramdaki notaları boxlara göre yakınında bulunan sesleri ekleyerek deneyin.
Örneğin A Minor Pentatonic Scale Box 1'e Major scaledeki 4 perdede olan C# - F# - B ve C#'ı ekleyerek çalın.
Şarkı örneği isterseniz de D minor olan şu şarkının ders notlarına bakın.
D Minor'ın Box 1'i 10 perdeden başlamalı ama 9 perdeden major scaledeki notaları da alıyor.



Minor ve Major Pantatonic Mix için güzel bir ders



Sadece alt telleri mi kullanıyoruz hani üst teller diyenler için egzersizimiz.

 
Son düzenleme:
Temel olarak durumlar bu. Sonrasında lick egzersizleri ile bilgi dağarcığınızı geliştirebilirsiniz. Öğrenmenin sonu yok.

Penayı kullandığınız eliniz için de 3-4 temel teknik sizi çok daha iyi bir yere getirecektir kısaca bunlara da bakıp konuyu tamamlayalım.
Bend ve Hammer on -Pull off'u geçiyorum. Bunlar en temel teknikler ve pek çok video bulabiliriniz.

Vibrato, rake ve double stop biraz daha el becerisi gerektiriyor.
Vibratoda aynı şekilde kişiden kişiye göre değişiyor. B.B King gibi mi yaparsınız kendinine has mı size kalmış 🙂
Rake için video

Double Stop


Umarım birilerinin işine yarar.
Hepimize iyi çalışmalar 🙂
 
Dizileri ezberleyerek melodik çalabilen birini gördünüz mü ? Ben görmedim doğrusu.
Lick ezberleyerek akıcı çalmak da mümkün değil bence. Ama bir taraftan bol miktarda lick dinlemek faydalı olabilir, önemli olan kulağın bunları özümsemesi.
Blues gibi tarzları zor yapan şey, cümle kurmaya dayalı olması. Yani dizileri akorlara yedirerek emrpovizeyi ancak bir yere kadar götürürsünüz.
O nedenle blues çalacak kişilere tavsiyem, bu dizilerin en küçük melodik birimleri ile (tek tel, iki nota) başlayarak 3-4 notalık figürler üretmeye ve ritmik olarak kuvvetli şeyler çalmaya odaklanmaları. Bunlardan başlayıp işi bütün klavyeye yaymak gerekiyor uzun vadede.
 
Dizileri ezberleyerek melodik çalabilen birini gördünüz mü ? Ben görmedim doğrusu.
Lick ezberleyerek akıcı çalmak da mümkün değil bence. Ama bir taraftan bol miktarda lick dinlemek faydalı olabilir, önemli olan kulağın bunları özümsemesi.
Blues gibi tarzları zor yapan şey, cümle kurmaya dayalı olması. Yani dizileri akorlara yedirerek emrpovizeyi ancak bir yere kadar götürürsünüz.
O nedenle blues çalacak kişilere tavsiyem, bu dizilerin en küçük melodik birimleri ile (tek tel, iki nota) başlayarak 3-4 notalık figürler üretmeye ve ritmik olarak kuvvetli şeyler çalmaya odaklanmaları. Bunlardan başlayıp işi bütün klavyeye yaymak gerekiyor uzun vadede.

Kulağın özümsemesi kısmı hariç çok katılamayacağım. Ben bildiğim tüm SRV lickinin kullanımını bu derslerin paralı versiyonunu satın alarak (5BoxesEssentialLicks-Complete) öğrendim ve sadece o lickleri kullanarak gayet akıcı ve iyi cümleleri olan bir egzersiz dersi.
 
Kulağın özümsemesi kısmı hariç çok katılamayacağım. Ben bildiğim tüm SRV lickinin kullanımını bu derslerin paralı versiyonunu satın alarak (5BoxesEssentialLicks-Complete) öğrendim ve sadece o lickleri kullanarak gayet akıcı ve iyi cümleleri olan bir egzersiz dersi.

Dersler iyidir elbette, bunlar profesyonelce yapılmış işler.
Ama emprovize çalmak ile ezbere lickleri çalmak aynı şey değil. Katkısı olur, şüphesiz... Ama bir yere kadar.
 
Dersler iyidir elbette, bunlar profesyonelce yapılmış işler.
Ama emprovize çalmak ile ezbere lickleri çalmak aynı şey değil. Katkısı olur, şüphesiz... Ama bir yere kadar.
Belki ben de anlamamış olabilirim sizin kastettiğiniz şeyi. Şöyle açıklayayım durumu.
Bu derslerde 5 box'da lick egzersizleri ve cross over geçişler için lickler var. Yani klavyenin tümünü kapsayan geçişler ve lickler. Ortalama 150 Lick var tüm derslerde.
Bunları kas hafızasına alıp doğru kullanıldığında klasik Blues gitaristlerinin, bu tarzı oturtan BB. King, SRV, Albert King, Clapton'ın tarzına yakın, hatta kopyası melodiler çıkartmak çok olası. Yenilikçi gitaristler hariç, klasik blues için doğru kullanıldığında yeterli bilgi içeriyorlar. Verdiğim örnekte sadece 5 box içinde öğrettiği lickleri kullanıyor ve bence gayet iyi bir SRV stili slow blues solosu olmuş. Ben BB King ve SRV'nin tarzını özümsemeye ve birleştirmeye çalışıyorum. Daha doğrusu John Mayer'in blues stilini taklit etmeye çalışıyorum. Ben Matt Scofield gibi ya da Robben Ford gibi çalacağım derseniz iş değişir. O iş bu ezber egzersizleri aşar 🙂
 
Son düzenleme:
cok yararli kaynaklar ve kesinlikle ihtiyac da vardi buna tesekkurler @Halilozz
Rica ederim. Bu işin temel bilgilerinden bir kaçı. Yeni başlayan ve hobi olarak çalmaya gayret eden, bundan keyif alan ve tıkanmış arkadaşlar için. Yoksa Barrios arkadaşımın da anlatmak istediği şeyi anladım. Ama çoğumuzun daha pratik ve işe yarar şeylere ihtiyacı var. Ne kadar zaman ayırabiliyoruz ki günlük koşuşturma içinde müziğe? Ama profesyonel olacaksak armoni bilgisi çok önemli tabii ki.
 
Dizileri ezberleyerek melodik çalabilen birini gördünüz mü ? Ben görmedim doğrusu.
Lick ezberleyerek akıcı çalmak da mümkün değil bence. Ama bir taraftan bol miktarda lick dinlemek faydalı olabilir, önemli olan kulağın bunları özümsemesi.
Blues gibi tarzları zor yapan şey, cümle kurmaya dayalı olması. Yani dizileri akorlara yedirerek emrpovizeyi ancak bir yere kadar götürürsünüz.
O nedenle blues çalacak kişilere tavsiyem, bu dizilerin en küçük melodik birimleri ile (tek tel, iki nota) başlayarak 3-4 notalık figürler üretmeye ve ritmik olarak kuvvetli şeyler çalmaya odaklanmaları. Bunlardan başlayıp işi bütün klavyeye yaymak gerekiyor uzun vadede.
kesinlikle katılıyorum gamlar ve diziler belli işin en mantıklı kısmı (bana kalırsa) ilk olarak gamlar üzeride dolanmak ve gerçekten tarzı ilan gitaristleri ciddi bir şekilde izlerken gözlemlemeli aca bunu nasıl yaptı diye öğrenmak lazım zira jimi hendrix lics yazarak youtube den ezberleyip çalmak ilk başlarda imrovize girerken yararlı olacaktır ancak belli bir zaman sonra işe yaramayacak ve yanlız kalıcaksınız burada kendi tarzinizi licklerinizi solo içindeki cümle kurma tavrınızı geliştirmiş artık kendinizi tasarlamaya adapte etmelisiniz burada bir tarziniz olacaktır
ve bunları en güzel geliştirme çalışma yöntemi klasikleşmiş blues şarkılarının belli melodilerini mesela hendrixin hey joe şarkısını düşünelim introdaki melodiyi tabiki tablara bakabilirsiniz ancak işin sonunda solo girerken kesinlikle o şarkıyı hissetmeli ve şarkının tonundaki gamda licklerinizi cümlelerinizi improvize girerek yardırmalısnız
NOT blues için yapılacak en kötü şey şarkının tüm solosunu tab olarak aynısını çalıp cover yapmak en yanlış şey(bunu yavuz çetin için yapanlara biraz ayar olurum hatta🙂 ) işi ilerletecek şey hissedip soloya imrovize girmek olucaktır
 

Geri
Üst