Moğollar

canlı performanslarını hayranlıkla izlediğim ve elimden geldiği kadar konserlerine katılmaya çalıştığım bi grup. mesela moğollar'ın alt grupları sahneye çıktıklarında atlıyorsun, zıplıyorsun vs sıra moğollara geldiğinde uzun bi süre hayranlıkla bakakalıyorum. yaptıkları müzik gerçekten çok etkileyi. insanı etkisi altına alıyor. iyi ki varlar :)
 
bilek demiş ki:
öhö öhö :)
benim kitabımda moğollar pink floy'dan daha babadır ;) (aha, bunu belirtmişim...)

saxon; Vakit olunca siyah gölgelerden girip kramp'tan çıktığın yazılara göz atarım... aslında Fuat Güner'in 70'lerde yaptığı işleri bulan varsa çok makbule geçer :) diğer eski topraklar keza... Bi bunalımlar efsanesidir gidiyo; daha bi "Taş yok köpek var"dan öte bişi duyamadık :p
(dağ ve çocuk'a da saygılarımı sunuyorum... o parçanın özellikle Barış Manço'nun programında söyledikleri ve klavye sololarında barışın araya girip Serhat Ersöz'le muhteşem bi düet yaptığı -Murat Ses'i bile gölgede bırakır!- versiyonuna hastayım!)

bu arada yanıtların için teşekkürlerimi sunup yerlere kadar eğilsem de; neden bi allaan kulu ilk sorduğum soruyu dikkate almaz?!?!?!?!? (tabi, o kadar lafın arasında arada kaynadı!)

tekrar soruyorum:

Moğolların (en azından 77 yılına kadar) prog-rock yaptığını düşünen beri gelsin ;)

saygılar!

Fuat Güner in 70'li yıllarda yaptığı solo bir çalışma yok Kaygısızlar, Mazhar&Fuat ve İpucu Beşlisi var.
Moğollar müziği Murat Ses olmadan olmaz gerçek anlamda Moğollar ilk dönem 45'likleridir.Anadolu Pop ve Düm Tek albümleride kalitelidir ama başka bir müziktir.Bugünkü Moğollar dan ise hiç bahsetmek istemiyorum.
 
bugünkü Moğollar'ın yaptığı Moğollar müziği değil sadece adı Moğollar,sebep bu merak ettiniz diye söyledim yoksa emri vakilerden hoşlanmam kimseye açıklamak zorunda değilim nedenini.
 
newwave demiş ki:
bilek demiş ki:
öhö öhö :)
benim kitabımda moğollar pink floyd'dan daha babadır ;) (aha, bunu belirtmişim...)

saxon; Vakit olunca siyah gölgelerden girip kramp'tan çıktığın yazılara göz atarım... aslında Fuat Güner'in 70'lerde yaptığı işleri bulan varsa çok makbule geçer :) diğer eski topraklar keza... Bi bunalımlar efsanesidir gidiyo; daha bi "Taş yok köpek var"dan öte bişi duyamadık :p
(dağ ve çocuk'a da saygılarımı sunuyorum... o parçanın özellikle Barış Manço'nun programında söyledikleri ve klavye sololarında barışın araya girip Serhat Ersöz'le muhteşem bi düet yaptığı -Murat Ses'i bile gölgede bırakır!- versiyonuna hastayım!)

bu arada yanıtların için teşekkürlerimi sunup yerlere kadar eğilsem de; neden bi allaan kulu ilk sorduğum soruyu dikkate almaz?!?!?!?!? (tabi, o kadar lafın arasında arada kaynadı!)

tekrar soruyorum:

Moğolların (en azından 77 yılına kadar) prog-rock yaptığını düşünen beri gelsin ;)

saygılar!

Fuat Güner in 70'li yıllarda yaptığı solo bir çalışma yok Kaygısızlar, Mazhar&Fuat ve İpucu Beşlisi var.
Moğollar müziği Murat Ses olmadan olmaz gerçek anlamda Moğollar ilk dönem 45'likleridir.Anadolu Pop ve Düm Tek albümleride kalitelidir ama başka bir müziktir.Bugünkü Moğollar dan ise hiç bahsetmek istemiyorum.

Aslında alıntı yaptığın yazımda "solo" dememiştim (kıvırtma taktikleri ;) )ama fi tarihinde (10 yılı geçiyor!) İzzet Öz'ün sunduğu bir TV programında, MFÖ'nün ilk albümünde yer alan "Olmuyor Olamıyor" adlı parçanın '70'li yıllarda Fuat'ın solo olarak söylediği (ve gitarlarla falan tam bir psychedelic rock şaheseriydi!) versiyonu, parçanın adı "Ben" olarak anons edilerek yayınlanmıştı. Piyasaya çıkmamış olabilir; hatta Fuat Güner'in başını çektiği bir grubun çalışması falan da olabilir. (Ele Güne Karşı albümünde de aynı parçanın yazarı tek başına Fuat Güner olarak belirtilmiş)

Moğollar konusunda söylediklerine katılabilirim, ama "Anadolu Pop" (Danses et Rhytmes de la Turquie albümünden bahsediyoruz sanırım) albümünü niye "başka" olarak nitelediğini anlamadım doğrusu. Bu da Barış Manço'yla birleşene kadar olan dönemin bir uzantısı, hatta Dağ ve Çocuk, Garip Çoban gibi 45'liklerin olgunlaşmış hali (nitekim ilk dönem 45'liklerinden pek çok parçanın enstrümantal halleri var burada; ayrıca bir başka uzantı olan Hitchin/Behind the Dark 45'liği de bu albümün kayıtları sırasında oluşturulmuştu...) Hatta Barış Manço'dan ayrıldıktan sonra dahi (hatta ve hatta Barış'la birlikteyken de Binboğanın Kızı gibi parçalarında) aynı anlayışı koruduklarını görebiliriz: Moğol Halayı, Çığrık!
Düm Tek hakikaten başka bir müzik, oldukça caz-fusion ağırlıklı, Engin Yörükoğlu'nun o dönemden başlayarak yöneldiği akımı temsil ediyor (tabi Cahit'in yaylı tamburu, kemençesi ve "anadolu" tarzı elektro gitarı yine de anadolu pop'a bağlıyor ;) )
Bugünkü Moğollar'ın yalnızca adıın Moğollar olması da bana göre Murat Ses'in yokluğu ya da Serhat Ersöz'ün varlığından çok daha öte birşey... Bu durum ne yazık ki '80'lerden itibaren tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de anlayışların değişmesinden kaynaklanıyor. Nedenini bilemiyorum, bazıları 12 Eylül vs. gibi olgulara bağlıyor ama dünyada (özellikle de progressive rock'un çöktüğü Avrupa'da!) ihtilal falan da olmamıştı ki!
Kısacası Moğollar müziği olarak '70'lerin ilk yarısında önümüze konanla yetinmek durumundayız ;) yeri gelmişken, bunlardan bazı şeyleri hala "önümüze koymadılar", ilk 5 45'likleri ile "Ağlama", "İmece", "Tanrıların Arabaları" ve "Bu Nasıl Dünya" gibi parçaları hala CD olarak piyasaya sürülmedi (altın mikrofondaki iki şarkı hariç)
Yine de "geri dönüş" döneminde yaptıkları bazı parçalar (Keşişleme gibi) eski günleri hatırlatmıyor değil. Uzunca bir süredir elektronik müziğe yönelmiş bulunan Murat Ses de Moğollar kadrosuna katılmış olsa pek birşey değişir miydi; değişmezdi bence...
O kadar ismin arasında klasik kadrodan bir Taner Öngür'ün adını anmamışım, onu da anayım da tam olsun...
 
Murat Ses karakteristik Moğollar sound'unun, mimarıdır,bugünkü Moğollar katılsada pek bir şey değişmeyeceğinden belki de gruba katılamamayı tercih etti.
Barış Manço 45'liklerindeki sound Moğollar sound'udur ama Cem Karaca 45'likleri farklıdır mesela bu konu doğrudan Murat Ses ile alakalı.İlk dönem 45'likleri ile Anadolu Pop albümünü kıyaslarsak zaten bariz fark var arada.Mesele klavyede Serhat Ersöz olması değil çoğu kişi Moğollar ın bugünkü müziğinin sorumlusu olarak Serhat ı görsede kendisi iyi bir müzisyendir onun yerine başka bir klavyecide gelse Murat Ses in boşluğu doldurulamazdı.
Fuat Güner Ele Güne Karşı nın ve o albümdeki bir çok şarkının bestecisi parçalar,Fuat ve Özkan'ın da rol aldığı Ferhan şensoy'un Şahlarıda Vururlar oyunundan,Mazhar Alanson söz yazmış bunlara.Bahsettiğin Olmuyor Olamıyor u ilk defa duydum.Ama Mazhar Alanson'un o yıllarda yaptığı solo çalışmaları var hatta grubunda basta Mihtat Danışan var.Ama bunlar maalesef yayınlanmamış klip olarak mevcut sadece.Ele Güne Karşı albümündeki Ondan Şikayet Bundan Şikayet,1992 yılında Dönmem Yolumdan albümünde yeni versiyonu yayınlanan Zam,ve hiç duyulmamış bir Alanson şarkısı Bozup Yapmaktır Benim İşim.
 
"Yeni" Moğollar kastediliyorsa doğru... Nitekim Berkay'ın "solo" çalışmaları (film müzikleri) de Moğollar'ın resmi stesindeki diskografiye dahil edilmiş... Ama Moğollar'ı "Moğollar" yapan dönemi newwave'in gayet haklı bir şekilde dile getirdiği gibi Anadolu Pop albümü ve çevresi, dolayısıyla Murat Ses'in müzikal anlayışı çerçevesinde şekillenen dönem... Yine newwave'in belirttiği Cem Karaca plaklarının farklı oluşu, hatta Gel Gel, Üzüm Kaldı, El Çek Tabip, Obur Dünya ve Deniz Üstü Köpürür'deki tarz ile Namus Belası, Gurbet ve İhtarname'deki tarz bile fazlasıyla farklıdır; bu son üç parçada "Moğollar" adı Berkay'ın (ve dolayısıyla Cem Karaca'nın) etrafında toplanan (klasından şüphe edilemeyecek) müzisyenlerin oluşturduğu bir grup haline gelmiştir... (tıpkı Jethro Tull'ın 1978'den sonra "gerçek" Jethro Tull olmayıp Ian Anderson'un (ve muhtemelen Martin Barre'ın) etrafında dönem dönem toplanan bir takım -nitelikli- müzisyenlerden oluşan ortalama bir rock grubu olması gibi) Nitekim bu dönem tarihlere bile geçmeyecek kadar kısa sürdü ve Berkay yeniden Fransa'nın yolunu tutarak Engin Yörükoğlu'yla birlikte eski Moğollar'ın %50'sini tekrar oluşturdu ;) (newwave'in dediği gibi, bu başka birşey!) Nitekim yukarıda bahsettiğim meşhur Cahit Berkay film müziklerinin ilk izlerini burada görebiliriz; zaten başta Düm Tek, 7-8/9-8 ve Kapalı Çarşı olmak üzere, bu albümdeki pek çok temayı '70'lerin ikinci yarısında çekilen filmlerden hatırlarız, (o yılların popüler "Kaynanalar" dizisine müzik olan "Iklığ" gibi bunlar da izinsiz kullanılmıştır) sonraki yıllarda ortaya çıkan Berkay film müzikleri de aynı anlayışta kaliteli yapımlar (keşke orijinalleri bulunabilseydi de yarı dijital ve ruhsuz yeni versiyonlarıyla yetinmeseydik...); ama gerçekten de "başka birşey"...
 
eengin demiş ki:
Grubun özü,her harfi buram buram 'Cahit Berkay' kokarken durmadan 2.3.4.5. şahıslardan neden konulara giriliyor anlayabilmiş değilim.

Moğollar konusuna biraz bilgi sahibi olsaydınız Murat Ses'in Moğollar için 2.3.4.5. şahısdan çok çok öte bir yerde olduğunu da bilirdiniz zaten.
 
newwave, dediğim gibi, sorun Moğollar'ı Kaan Ertem'in iteklemesiyle 93 yılında tekrar birleşen kadrodan ve peşi sıra yaptıkları albümlerden ibaret saymak...

Boşver, Murat Ses çok farklı mecralara yelken açtı; onun deneysel çalışmalarını izlemek de başlı başına bir zevk olmalı (gerçi ben Automaton'un ötesine gidemedim; bir de deneysel müzikten pek hazzetmediğim zamanlarda Binfen'den şimdi hatırlayamadığım bir iki nota çalınmıştı kulağıma Münir Tireli sayesinde). "Milenyum Moğolları"nı sevenler de devam etsinler sevmeye ;)




not: kimseye hakaret ettiğim yok; yanlış anlayıp tepki göstermeyin hemen :)
 
DÜNDEN BUGÜNE MOÐOLLAR KADROSU

İLK MOÐOLLAR
Aziz Azmet - Solist, gitar
Nejat Özyılmazel - Gitar
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, geri vokal
Haluk Kunt - Bass Gitar
Aydın Daruga - Bateri

2. MOÐOLLAR
Aziz Azmet - Solist, gitar
Cahit Berkay - Gitar, bağlama
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, geri vokal
Hasan Sel - Bass Gitar
Engin Yörükoğlu - Bateri

3. MOÐOLLAR
Aziz Azmet - Solist, akustik gitar
Cahit Berkay - Elektrogitar, bağlama
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, geri vokal
Taner Öngür - Bass Gitar, flüt, akustik gitar
Engin Yörükoğlu - Bateri, folklor davulu, kaşık, def, darbuka

4. MOÐOLLAR
Ersen Dinleten - Solist, elektrokeman, kemençe
Cahit Berkay - Elektrogitar, bağlama, iklığ
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, geri vokal
Taner Öngür - Bass Gitar, flüt, akustik gitar
Engin Yörükoğlu - Bateri, folklor davulu, kaşık, def, darbuka

5. MOÐOLLAR
Cahit Berkay - Elektrogitar, bağlama, cura, iklığ, keman, kemençe, yaylı tambur
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, solist
Taner Öngür - Bass Gitar, flüt, akustik gitar, solist
Engin Yörükoğlu - Bateri, folklor davulu, kaşık, def, darbuka

6. MOÐOLLAR (Manchomongol)
Barış Manço - Solist, akustik gitar
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama, iklığ, yaylı tambur
Murat Ses - Klavye, piyano
Taner Öngür - Bass Gitar
Celâl Güven - Perrküsyon, tumba
Engin Yörükoğlu - Bateri, folklor davulu, kaşık, def, darbuka

7. MOÐOLLAR (Selda ve Moğollar)
Selda Bağcan - Solist
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, geri vokal
Taner Öngür - Bass Gitar, def, kaşık
Ayzer Danga - Bateri, perküsyon, darbuka

8. MOÐOLLAR
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Murat Ses - Klavye, piyano, armonika, solist
Taner Öngür - Bass Gitar, def, kaşık, solist
Ayzer Danga - Bateri, perküsyon, darbuka

9. MOÐOLLAR (Ersen ve Moğollar)
Ersen Dinleten - Solist
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Taner Öngür - Bass Gitar, kaşık
Ayzer Danga - Bateri, perküsyon, darbuka

10. MOÐOLLAR (Cem Karaca ve Moğollar)
Cem Karaca - Solist
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Taner Öngür - Bass Gitar, kaşık
Binali Selman - Ney, Zurna
Osman Bayşu - Bağlama, cura
Kılıç Danışman - Klavye, piyano
Ayzer Danga - Bateri, perküsyon, darbuka

11. MOÐOLLAR (Cem Karaca ve Moğollar)
Cem Karaca - Solist
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Taner Öngür - Bass Gitar, kaşık
Kılıç Danışman - Klavye, piyano
Ayzer Danga - Bateri, perküsyon, darbuka

12. MOÐOLLAR (Cem Karaca ve Moğollar)
Cem Karaca - Solist
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Mithat Danışan - Bass Gitar, kaşık
Turhan Yükseler - Klavye, piyano
Tufan Altan - Bateri, perküsyon, darbuka

13. MOÐOLLAR
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar
Sulubika - Flüt
Mithat Danışan - Bass Gitar, kaşık
Turhan Yükseler - Klavye, piyano
Tufan Altan - Bateri, perküsyon, darbuka

14. MOÐOLLAR (Ali Rıza Binboğa ve Moğollar)
Ali Rıza Binboğa - Solist
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama, iklığ, geri vokal
Sulubika - Flüt
Taner Öngür - Bass Gitar, kaşık
Turhan Yükseler - Klavye, piyano
Tufan Altan - Bateri, perküsyon, darbuka

15. MOÐOLLAR
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektrogitar, bağlama, cura, iklığ, keman, kemençe, yaylı tambur
Engin Yörükoğlu - Bateri, folklor davulu, kaşık, def, darbuka
Michael Shollet - Bass Gitar
Romen Petiter - Klavye, piyano

16. MOÐOLLAR
Cahit Berkay - Elektrogitar, bağlama, cura, iklığ, keman, kemençe, yaylı tambur
Akay Temiz - Bateri, darbuka
Mithat Danışan -Bass Gitar
Ünol Büyükgönenç - Akustik Gitar
Romen Petiter - Klavye, piyano
Oktay Aldoğan - Flüt, klarnet

17. MOÐOLLAR
Cahit Berkay - Elektrogitar, bağlama, cura, iklığ, keman, kemençe, yaylı tambur
Engin Yörükoğlu - Bateri, folklor davulu, kaşık, def, darbuka
Taner Öngür - Solist, bass gitar

18. MOÐOOLLAR
Serhat Ersöz - Piyano, klavye, solist, geri vokal
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektrogitar, bağlama, cura, iklığ, keman, kemençe, yaylı tambur, solist
Taner Öngür - Solist, akustik gitar, bass gitar
Engin Yörükoğlu - Bateri, perküsyon

GÜNÜMÜZDEKİ MOÐOLLAR
Emrah Karaca - Solist
Cahit Berkay - Bağlama, akustik gitar, elektro gitar, yaylı tambur, keman, kemençe, iklığ
Serhat Ersöz - Klavye, piyano
Taner Öngür - Akustik gitar, bass gitar
Engin Yörükoğlu - Bateri, perküsyon

İLK MOÐOLLARR
Temmuz 1967 - Aralık 1967

2. MOÐOLLAR
Aralık 1967 - Kasım 1969

3. MOÐOLLAR
Kasım 1969 - Nisan 1970

4. MOÐOLLAR
Nisan 1970 - Haziran 1970

5. MOÐOLLAR
Haziran 1970 - Mart 1971

6. MOÐOLLAR
Mart 1971 - Ekim 1971

7. MOÐOLLAR
Ekim 1971 - Ocak 1972

8. MOÐOLLAR
Ocak 1972 - Ağustos 1972

9. MOÐOLLAR
Ağustos 1972 - Ekim 1972

10. MOÐOLLAR
Ekim 1972 - Kasım 1972

11. MOÐOLLAR
Kasım 1972 - Ekim 1973

12. MOÐOLLAR
Ekim 1973 - Nisan 1974

13. MOÐOLLAR
Nisan 1974 - Aralık 1974

14. MOÐOLLAR
Aralık 1974 - Şubat 1975

15. MOÐOLLAR
Şubat 1975 - Haziran 1976

16. MOÐOLLAR
Haziran 1976 - Nisan 1977

17. MOÐOLLAR
Nisan 1977 - Eylül 1977

18. MOÐOLLAR
12 Mayıs 1993 - 01 Ocak 2008

GÜNÜMÜZÜN MOÐOLLARI
1 Ocak 2008'den beri...

(Yani şöyle diyebiliriz ki, 1967 yılının Temmuz ayından beri tam 19 adet Moğollar gelmiş geçmiş...)
 
Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum / Ilgaz (1968):

http://rapidshare.com/files/24521382/Ilgaz_-_Kaleden_Kaleye___350_ahin_U_urdum__1968_.rar.html

Sessiz Gemi / İndim Havuz Başına (1969):

http://rapidshare.com/files/24748889/Sessiz_Gemi_-___304_ndim_Havuz_Ba__351___305_na__1969_.rar.html

Dağ Ve Çocuk / İmece (1970):

http://rapidshare.com/files/24748890/Da__287__ve__ocuk_-___304_mece__1970_.rar.html

Garip Çoban / Berkay Oyun Havası (1970):

http://rapidshare.com/files/24521383/Garip__oban_-_Berkay_Oyun_Havas__305___1970_.rar.html
Ternek / Haliç'te Güneşin Batışı (1970):

http://rapidshare.com/files/2452138..._351_in_Bat__305___351___305___1970_.rar.html

Behind The Dark / Madımak Ve Lorke (1971):

http://rapidshare.com/files/24133568/Behind_The_Dark_-_Mad__305_mak_ve_Lorke__1971_.rar.html

Hitching / Hamsi (1971):

http://rapidshare.com/files/24134157/Hitchin__-_Hamsi__1971_.rar.html

Ala Geyik Destanı / Moğol Halayı (1972):

http://rapidshare.com/files/24189114/Alageyik_Destan__305__-_Mo__287_ol_Halay__305___1972_.rar.html

Çığrık / Sıla (1972):

http://rapidshare.com/files/24189450/___305___287_r__305_k_-_S__305_la__1972_.rar.html

Tanrıların Arabaları / Bu Nasıl Dünya? (1974):

http://rapidshare.com/files/2419025...__305__-_Bu_Nas__305_l_Duenya__1974_.rar.html

-------------------------------------------------------------------------------------
Moğollar'ın bunların dışında 4 adet 45'likleri daha var ama onlar bende yok:

Eastern Love / Artık Çok Geç (1968)
Mektup / Lazy John (1968)
Everlasting Love / Hard Work (1968)
Ağlama / Yalnızlığın Acıklı Güldürüsü (1970)

Bir de Barış Manço'nun, Seldâ Bağcan'ın, Ajda Pekkan'ın, Ersen'in, Cem Karaca'nın ve Ali Rıza Binboğa'nın arkasında çalarak doldurdukları plâklar var. Onlar da bende yok.

-------------------------------------------------------------------------------------
SİZLERE SÖYLEYECEÐİM ŞEY ŞU, ŞİMDİLİK BUNLARLA YETİNİN. EÐER BULURSAM HEMEN BURAYA DA ATARIM. BİR DE EÐER ARADIÐIM KAYITLARI ELİNDE BULUNDURAN VARSA, BURADA PAYLAŞSINLAR.
 
BİR EŞLİK GRUBU OLARAK MOÐOLLAR

1- Barış Manço ve Moğollar:
İşte Hende İşte Deve // Katip Arzuhalım Yaz Yare Böyle (1971)
Binboğanın Kızı // Ay Osman (1971)

2- Selda Bağcan ve Moğollar:
Yalan Dünya // Kalenin Dibinde (1972)

3- Ajda Pekkan ve Moğollar:
Dert Bende // Varsın Yansın Dünya (1972)

4- Ersen ve Moğollar:
Sor Kendine // Garip Gönlüm (1972)

5- Cem Karaca ve Moğollar:
Obur Dünya // El Çek Tabip (1973)
Gel Gel // Üzüm Kaldı (1973)
Namus Belası // Gurbet (1974)

6- Ali Rıza Binboğa ve Moğollar:
Sevgilimin Derdi // Birlik İçin El Ele (1975)
 
GERÇEK MOÐOLLAR TARİHÇESİ

Kuruluş ve İlk Yıllar
1967'de Silüetler'de çalışan Aziz Azmet, Nejat Özyılmazel, Murat Ses ve Aydın Daruga Vahşi Kediler grubunun basçısı Haluk Kunt'la birlikte grubu kurarlar. Kısa bir süre (yaklaşık 9 ay) sonra Selçuk Alagöz grubundan ayrılan Cahit Berkay gruba katılır ve Tahir Nejat Özyılmazel gruptan ayrılır.

Kısa bir süre sonra yine bir ara Selçuk Alagöz grubunda çalışmış olan ve Almanya’da Cem Karaca Apaşlarla yaptığı turneden dönen Hasan Sel Haluk Kunt'un yerini alır. İlk 45'likleri "Eastern Love/Artık Çok Geç", Şubat 68'de çıkar. Bu dönemdeki parçalarda Azmet/Ses ikilisinin, Lennon/McCartney tarzı bir çalışma beraberliği sözkonusudur. Benzeri tonaliteye, bu ikilinin Silüetler döneminde, hatta Meteorlar döneminde rastlamak mümkündür. Bu plağın hemen ardından "Mektup/Lazy John"u yapan grup, Haziranda Altın Mikrofon yarışmasına katılır ve "Ilgaz" üçüncü olur.

Bu başarı ve ardından çıkan 45'lik Moğollar adının daha çok insan tarafından duyulmasını sağlar. Konserler verirler. İlginç konserlerdir bunlar; örneğin: Diskotek dergisi tarafından 3 Nisan 1968'de İstanbul Fitaş sineması'nda düzenlenen, Haramiler ve Kaygısızların da katıldığı konsere "silindir şapkaları, uzun siyah frakları ile üç keman bir viyolonsel ve bir trompet eşliğinde" çıkar Moğollar elemanları. İlk solo konserlerini ise 19 Ekim 1968'de İstanbul Fitaş Sineması'nda verirler. Yabancı şarkıların yanı sıra kendi bestelerinide seslendiren Moğollar, konserlerinde büyük ilgi görür. Ünleri İstanbul dışına çıkar, Anadolu'ya ulaşır. Aynı tarihlerde dördüncü plaklarını çıkaran Moğollar 1968'i tanınmış bir grup olarak kapatır.


Anadolu Pop Dönemi
1969 yılının Şubat ayında grupta bir eleman değişimi yaşenır. Aydın Daruga gruptan ayrılır, yerine Selçuk Alagöz grubunun eski davulcusu Engin Yörükoğlu alır. Moğollar 1969 yılını, neredeyse tüm Türkiye’yi kapsayan büyük bir turneyle geçirir. Bu turne sırasında yaşadıkları onların müziğinde önemli bir değişime neden olur. Turne öncesinde İstanbul'da verdikleri konserlerde kimi türkü düzenlemeleri ve halk müziği sazlarını kullanmaları ilgi görür, fakat bu turne Moğollar'ın Anadoluyu yakından tanımalarını sağlar, bu da onların tarzlarının daha belirginleşmesini gerçekleştirir ve Moğollar bu tarza bir isim verirler: Anadolu Pop. Hey dergisine bu adı seçmelerinin nedenini ve amaçlarını şöyle açıklarlar: "...ispatlamak istediğimiz, halk müziğimizin çok sesli bir ruha sahip olması. Ayrıca folklorumuzdaki dinamizmin pop müziğin dinamiğine yakın olması. Geri kalmış popüler müziğimizin ileri teknik ve zengin folklorumuzla birleşmesiyle bir kişilik kazanması..."

Moğollar, bu açıklamayı yaptıkları tarihlerde, Anadolu Pop'un yalnızca düzenlemelerden ibaret olmadığını ve bu tarzda beste de yapılabileceğini kanıtlamak için bir 45'lik çıkarırlar: "Dağ ve Çocuk/İmece". Her iki parçada yerli melodi ve ritimlerden yola çıkılarak yapılmış bestelerdir, büyük ilgi görür. Böylece Moğollar, Anadolu Pop'un yaratıcıları, "Dağ ve Çocuk"ta bestelenmiş ilk Anadolu Pop hiti olarak tarihteki yerini alır. 1970'in başında Hasan Sel ayrılır, yerine daha önce Erkin Koray dörtlüsünde bas çalan Taner Öngür gelir. Daha sonra, Murat Ses'in tipik zurna biçemli org soloları ile Moğollar, aynı çizgide yollarına devam ederler (Garip Çoban ve diğerleri). Temmuz 1970'te bir eleman değişikliği daha yaşanır, Aziz Azmet gruptan ayrılıp solo çalışmaya başlar ve o sıralarda yeni isim yapmaya başlayan Üç Hürel’le bir süre çalışır. Aziz Azmet'in ayrılışının nedeni grubun türkülerle fazla içli dışlı olmasına muhalefet etmesi ve başka arayışlar içerisine girmesiydi.

Aziz Azmet'in ayrılışı üzerine Ersen gruba katılır. Ersen'le "Ternek" 45liğini yaparlar, ancak bu birliktelik uzun sürmez. 1970 ağustos sonunda, Moğollar Ersen'den ayrılır ve Paris'e gider.


Yurtdışı Dönemi ve Ağrı Dağı Efsanesi
Paris'te Moğollar, CBS firması ile üç yıllık bir anlaşma imzalar ve Murat Ses'in bestelerinden oluşan bir 45'lik "Behind the dark/Hitchin" yaparlar (bu plak Türkiye'de İngilizce olarak listebaşı olur). Ayrıca <Guild international du disque> isimli bir plak şirketine de bir albüm yaparlar. Bu albüm "Danses et Rythmes de la Turquie-d'Hier d'Aujourd'hui" 1971 yılında <Academie Charles Cros> büyük plak ödülünü alır. Adı geçen plaktaki bestelerin ve gelenekselden düzenlemelerin tamamına yakını Murat Ses'in kaleminden çıkmıştır. (Kaynak: SACEM-Fransa ve MESAM-Türkiye).

Bu dönemden kalan en önemli Murat Ses bestesi, "Ağrı Dağı Efsanesi"dir. Konserlerde zaman zaman 10-15 dakika kadar süren bu parçada Murat Ses'in uzun org improvizasyonlari dikkat çeker. Bu arada Moğollar Paris'te o tarihlerde Belçika'da yaşamakta olan Barış Manço ile karşılaşırlar ve onunla çalışmaya başlarlar. Kurdukları birlikteliğe "ManchoMongol" adını verirler. Barış Manço, bu konuda Hey dergisine şunları söyler o tarihlerde: "Artık biz bir bütünüz. Ne ben Moğollar'ın şarkıcısıyım, ne de onlar benim grubum. Yepyeni bir grup olduk. Adımız MançoMongol. Kafaca anlaşan, aynı fikir seviyesine gelmiş olan bizler, yaptıklarımızın daha iyi olması için, sesimizi bütün dünyaya kuvvetlice duyurabilmek için, başbaşa vermenin zamanı geldiğini anladık." Ancak bu böyle olmaz. Birlikte Türkiyeye dönen Barış Manço ve Moğollar, dört ay değişik yörelerde konserler verdikten sonra ayrılır. Geriye beraber yaptıkları iki 45'lik plak kalır. Bu arada Moğollar'ın Paris'te doldurdukları albüm Mart 1971'de Academie Charles Cross ödülünü alır. Türkiyede büyük yankısı olur bu ödülün. Örneğin Hürriyet gazetesi tam sayfa olarak duyurur bu haberi: "Moğollar'ın davul ve zurna ile doldurduğu plak Akademi armağanı aldı."

Aynı tarihlerde, yine Paris'te CBS firmasından çıkan söz ve müzikleri Murat Ses'e ait 45'lik "Behind the Dark/Hitchin" şöyle sunulur dinleyiciye: "Pikabınızın kolunu plağın üstüne koyup dinlemeye başladığınız anda Doğu'dan gelen bir grubun varlığını anlayacaksınız. Moğollar, bir çeşit 'sitar' olan 'bağlama'yı pop müziğine iyi uygulamaları ile dikkati çekiyor. Öğütleyebileceğimiz tek şey, yalnızca Türklerin bildiği bu ritmin akışına, sihirine kendinizi bırakmanız."

Gruptan Eksilenler ve Namus Belası
Barış Manço'dan ayrıldıktan sonra tekrar Paris'e dönen Moğollar, bu kez Engin Yörükoğlu'nu orada bırakarak Türkiye'ye döner. Yörükoğlu ani bir kararla, 31 Temmuz 1971'de Dominique Meraud ile evlenerek Paris'e yerleşir. Daha sonra Barış Manço ve Kurtalan Ekspresi'ne katılır. Bu beklenmedik ayrılık Mavi Işıklar'ın davulcusu Ayzer Danga ile telafi edilmeye çalışılır, bir sene bu formatta gider. "Alageyik Destanı/Moğol Halayı" ve "Cigrik/Sila" 45'liği bu dönemde yapılır. Ancak Ağustos 1972'de Murat Ses gruptan ayrılır. Bu arada Selda ile bir 45'lik yapar Moğollar. Daha sonra Ersen gruba yeniden katılır.

Aralık 1972'de ilginç bir olay yaşanır: Cem Karaca ile çalışan Kardaşlar, Ersen ile çalışan Moğollar solistlerini değişirler. Bu görülmedik olay Moğolların tekrar gündeme gelmesini sağlar. Cem Karaca ve Moğollar güçlü bir birliktelik oluşturmuş ve uzun sürecek bir dostluğun temeli atılmış olur. Çeşitli konser turneleri ve plak çalışmalarıyla geçen iki senelik bir zaman sonunda bu defa Taner Öngür ile Ayzer Danga Moğollar'dan ayrılır. Eskilerden bir tek Cahit Berkay kalmıştır.

Bu arada Cem Karaca ve Moğollar'ın en önemli parçalarından biri "Namus Belası" çıkar piyasaya. Bir süre sonra Cahit Berkay Moğollar'ı dağıtıp Fransa'ya gider orada Engin Yörükoğlu ile buluşur, yanlarına katılan çeşitli müzisyenlerle Moğollar adı altında iki albüm ve Ali Rıza Binboğa'yla birlikte bir 45'lik yaparlar. 1974 sonu ile 1976 yılları arasında Cahit Berkay ve Engin Yörükoğlunun sürdürdüğü Moğollar 1976'da çalışmalarına son verir, bu dönemden kalan en önemli albüm, Fransa'da RCA firmasından çıkan "Hitit Sun" Türkiyede "Düm-Tek" tir bu albümde Cahit Berkay'ın enstrümental besteleri Anadolu Pop'tan jazz rock'a doğru yönelmeyi işaretlemektedir.


Grubun Dağılması
1976'dan sonra yalnızca bireysel çalışmalarını sürdürür 'Çekirdek' Moğollar elemanları. Cahit Berkay, film müzikleri yapar aradaki yıllarda. '90'larda, Cem Karaca ve Uğur Dikmen'le Rock kumpanyası adlı grubu kurar, birlikte iki albüm (Yiyin Efendiler ve Nerde Kalmıştık)yaparlar.

Engin Yörükoğlu, Fransada çeşitli jazz grupları kurar, sonraları İstanbul'da Jazz Stop isimli bir kulüp açarak orada çalmaya başlar.

Taner Öngür ise Dostlar ve Cem Karaca Dervişhan'da çalışır bir süre. Daha sonra Almanya'ya yerleşir. 1992'de Türkiye'ye döner, "Alarm" isimli ilk ve tek solo albümünü çıkartır.

Murat Ses, Moğollar'dan ayrıldıktan sonra Özkan Uğur ile tanışır. Özkan Uğur ile birlikte Barış Manço'nun yeni kurduğu adsız gruba katılır. Daha sonra grup Barış Manço ve Kurtalan Ekspres adını alır. Barış Manço'nun askere gitmesiyle grup bir süre dağılr. Murat Ses, bu arada Mavi Işıklar grubunun solisti Nejat Toksoy ile birlikte Ağrı Dağı Efsanesi grubunu kurar. Barış Manço'nun askerden dönemesiyle birlikte Barış Manço ve Kurtalan Ekspres grubuna geçer. Bu yeni kadroda Engin Yörükoğlu da vardır. 1974 yılında Özkan Uğur ve Engin Yörükoğolu ile birlikte Edip Akbayram ve Dostlar grubuna girer Daha sonra Cem Karaca ve Dervişhan grubuna girer. Grup bir süreliğine Cem Karaca'dan ayrılıp Murat Ses ve Ağrı Dağı Efsanesi adıyla bir 45'lik çıkrarır. Sonra grup Cem Karaca ile yeniden birleşir. 1979'dan itibaren Avusturya'ya yerleşen Ses, halen orada ve ABD'de yaşamaktadır. Avusturya'da ve ABD'de, bu güne kadar altı solo albüm çıkarmıştır: Automaton (1990), Binfen (1995), Culduz (1999), Automaton Square (2005), Binfen 2005 Remix (2005) ve Electric Levantine (2006).


İkinci Moğollar'ın kuruluşu
1992'de bir televizyon programında dinlediği Moğollar'dan etkilenen Leman dergisi çizerlerinden Kaan Ertem, "Moğollar tekrar bir araya gelsin" çağrısıyla bir imza kampanyası açar. 4000'den fazla imza toplanır bu kampanya dahilinde. Cahit Berkay, Taner Öngür ve Engin Yörükoğlu arada bir araya gelip bu konuyu görüşürler, yeniden Moğollar'ı kurmak konusunda tereddütleri vardır, ancak kampanya'ya gelen mektuplar onlara cesaret verir. Yanlarına genç bir müzisyen Serhat Ersöz'ü alarak, 31 Mayıs 1993'te İstanbul Cemal Reşit Rey konser salonunda verdikleri muhteşem bir konserle geri dönerler. 1994'te "Moğollar94", 1996'da "Dört Renk", 1998'de "30.yıl" albümlerini çıkarırlar.


Grup Elemanları
Cahit Berkay
1946'da Isparta'da doğan Cahit Berkay, müzik hayatına, 1962 yılında Siyah inciler adlı grupta başlar. 1964'te Selçuk Alagöz ün grubunda profesyonel müzik hayatına adım atmış olur. 1968 yılının Mayıs ayında katıldığı Moğollar'ın zamanla beyni oldu. Berkay; grupta akustik, elektro gitar, yaylı tambur, ıklığ, bağlama çalıyordu.

Moğollar dışında bireysel çalışmalar yürüterek birçok film müziğine de imza atan Cahit Berkay, 1978'de"Fıratın cinleri", 1982'de"Kırık bir aşk hikayesi", 1991'de"Gizli yüz" filim müzikleri ile Altın Portakal ödülünü aldı. 200'den fazla uzun metrajlı filim müziği ve birçok dizi müziğinin altında Cahit Berkay'ın imzası bulunmaktadır. 1997'de Cahit Berkay filim müzikleri albümleri serisinin birincisini yaptı. Film müzikleri volüm 2 , 1998'de, volüm 3 ise 2001'de çıktı.


Taner Öngür
1949'da Istanbul'da doğdu. Müzik hayatına 16 yaşında Volkanlar isimli grupla Kontrabas çalarak başladı. Daha sonra sırasıyla, Silüetler, Okan Dinçer Kontrastlar ve Erkin Koray dörtlüsü ile çalıştı. 1970 yılında Moğollar'a katılan Öngür, grup'ta Bass gitar çalıyordu 1974 yılında Moğollar'dan ayrılarak Tank isimli bir grup kurdu. Fakat bu grup fazla uzun ömürlü olamadı. Daha sonra Ersen ve Kılıç Danışman ile "Ersen ve Dadaşlar" grubunu kurdu. 1975 yılının sonlarına kadar bu grupta çaldı. Ardından Cem Karaca Dervişhan grubuna katılan Taner Öngür, 1980 yılında Almanya'ya gitti. Frankfurt'ta Figo Andaç ile Baba isimli bir proje üzerinde 10 sene elektronik, psycodelic deneyler yaptılar.1991 yılında Türkiye'ye dönen Taner Öngür 1993'te Alarm isimli bir solo albüm yaptı. 2005 yılında ise yeni solo albümü için kaytlara başladı...

Rock müziğinin türkiye'deki isyanı olan Barışarock'ın hayata geçirilmesinde bireysel anlamda büyük katkıları oldu ve her yılda olmaya devam etmektedir. Rock'ın asi ruhunu her daim bünyesinde yaşayan ve yaşatan Taner Öngür genç yetenekler içinde elinden geldiğince yardımlarda bulunmaktadır.


Engin Yörükoğlu
Moğollar'ın dedesi olarak tanımlanan Engin Yörükoğlu, 1945'te İstanbul'da doğdu. Müziğe 1963 yılında Gölcük'te başladı.Daha sonra Selçuk Alagöz'ün grubuna girdi.1969 yılında Moğollar'a katılana kadar burada çalıştı.Moğollar'la gittiği Paris'te gruptan ayrıldı.Daha sonraki yıllarda Cahit Berkay ile Paris'te çeşitli çalışmalar yaptı.Ayrıca Jazz müziğine yöneldi.Çeşitli triolar ve Quartetler kurdu.1991'de Türkiye'ye dönen Yörükoğlu, halen İstanbul/Beyoğlunda Jazz Stop isimli bir Jazz ve Rock kulübü ve Bodrum Kızılağaç köyünde de bir restaurant işletmektedir.

Moğollar hayranları tarafından çok sevilen dede Engin Yörükoğlu'nın ünlü çinçan solosu ise her konserde vazgeçilmez davul solosu olarak konserlerine gidenlere sunulmaktadır...


Serhat Ersöz
Moğollar grubunun en genç elemanı olan Serhat Ersöz gruba 1993 yılında katılmıştır. Grupta klavye çalmaktadır.. [/b]
 
Geri
Üst