Beste Yapma Şekilleri


Arkadaşlar doğaçlama rifflerden bi beste yaptım elimden geldiğince. Soloyu yapamadım. 2.40 dan 3. 20 ye kadar akorlar solo akorları. Ağzımdan mırıldanarak yaptım soloyu kendimce. Melodi güzel oldu gibi ama onu nasıl klavyeye aktarabilirim onu bilmiyorum. Sizce ne yapmalıyım yapmalıyım?
Ayrıca beste nasıl olmuş yorum yaparsanız.
Gitarın toonu berbat baştan söyleyeyim.

Old school heavy metal-thrash metal tarzı bir şeyler peşindesiniz gördüğüm kadarıyla. Bu anlamda potansiyel var burada. Ben de 15 yaş civarlarında ilk bestemi yaptığımda böyle bir şeyler yapmıştım.
Elbette teori-armoni konusunda herkesin kendini geliştirmesi iyi olur, sizin de öyle. Ancak bu tarz için Berklee kitapları işinize yaramaz. Troy Stetina'nın heavy metal ve thrash metal üzerine kitapları var, genel gitar kitapları da var. Onlara bir göz atın derim. Acele etmeyin. Heves bu işlerde tek başına yetmez, sabır ve disiplin lazım. Sadece yapabilmiş olmak için yapmanın bir anlamı yok bir besteyi. Beste öncelikle size, sonra da mümkünse başkalarına bir şey ifade etmeli ve belli bir duygu yada düşünceyi aktarmalı. Melodi olur veya olmaz, bu tek başına bir kriter filan değil. Ayrıca sizin çaldığınız riffte melodi var zaten. Ama bütünlük yok parçada, sorun orada.
Beste yapmak için ayrıca "şarkı formu" denilen şey konusunda da inceleme yapmak lazım. Sevdiğiniz grupların şarkı formlarını/trafiklerini inceleyin. Ne nerede başlıyor, nerede bitiyor, bunları inceleyin. Göreceksiniz ki riffleri arka arkaya yapıştırmak her zaman beste yapmaya yetmez. Bunların bir bütünlüğü olması da gerekir. Sizin ki henüz bir taslak ve bir başlangıç, bu işlere devam ederseniz söyle bir 5 sene sonra dönüp baktığınızda bunu daha iyi görürsünüz.
 
Old school heavy metal-thrash metal tarzı bir şeyler peşindesiniz gördüğüm kadarıyla. Bu anlamda potansiyel var burada. Ben de 15 yaş civarlarında ilk bestemi yaptığımda böyle bir şeyler yapmıştım.
Elbette teori-armoni konusunda herkesin kendini geliştirmesi iyi olur, sizin de öyle. Ancak bu tarz için Berklee kitapları işinize yaramaz. Troy Stetina'nın heavy metal ve thrash metal üzerine kitapları var, genel gitar kitapları da var. Onlara bir göz atın derim. Acele etmeyin. Heves bu işlerde tek başına yetmez, sabır ve disiplin lazım. Sadece yapabilmiş olmak için yapmanın bir anlamı yok bir besteyi. Beste öncelikle size, sonra da mümkünse başkalarına bir şey ifade etmeli ve belli bir duygu yada düşünceyi aktarmalı. Melodi olur veya olmaz, bu tek başına bir kriter filan değil. Ayrıca sizin çaldığınız riffte melodi var zaten. Ama bütünlük yok parçada, sorun orada.
Beste yapmak için ayrıca "şarkı formu" denilen şey konusunda da inceleme yapmak lazım. Sevdiğiniz grupların şarkı formlarını/trafiklerini inceleyin. Ne nerede başlıyor, nerede bitiyor, bunları inceleyin. Göreceksiniz ki riffleri arka arkaya yapıştırmak her zaman beste yapmaya yetmez. Bunların bir bütünlüğü olması da gerekir. Sizin ki henüz bir taslak ve bir başlangıç, bu işlere devam ederseniz söyle bir 5 sene sonra dönüp baktığınızda bunu daha iyi görürsünüz.
Gerçekten motive oldum :)
Daha başlangıçtayım, teorik anlamda ilerlersem bu riff bütünü (beste değil) güzel bir şarkıya dönüşür mü?
Troy stetina nın hangi kitaplarını önerirsiniz? Hız kitapları var bildiğim bildiğim kadarıyla.
Bu kaydıda rastgele power chord basarak yaptım. Kulağa hoş gelen akorları sıraladım beste denemez ondan Heralde
 
Gerçekten motive oldum :)
Daha başlangıçtayım, teorik anlamda ilerlersem bu riff bütünü (beste değil) güzel bir şarkıya dönüşür mü?
Troy stetina nın hangi kitaplarını önerirsiniz? Hız kitapları var bildiğim bildiğim kadarıyla.
Bu kaydıda rastgele power chord basarak yaptım. Kulağa hoş gelen akorları sıraladım beste denemez ondan Heralde
Aşağıdaki linkten pek çok farklı kitabını inceleyebilirsiniz. Uzun vadede Fretboard Mastery de çalışılması gereken bir kitap.
Amazon product ASIN 1423444108
 
Aşağıdaki linkten pek çok farklı kitabını inceleyebilirsiniz. Uzun vadede Fretboard Mastery de çalışılması gereken bir kitap.
Amazon product ASIN 1423444108
Kim ne derse desin siz çalıp uğraşmaya devam edin. Uzun vadede önemli olan bu. Dediğim gibi, sevdiğiniz parçalareın trafiklerin inceleyip onları model alın. Introda kaç riff var, vokal nerede giriyor, nerede çıkıyor, tekrarlanan unsurlar kaç kez ve hangi kalıplarla tekrarlıyor ? Şarkı yazmanın sırrı bunlarda saklıdır.
 
Old school heavy metal-thrash metal tarzı bir şeyler peşindesiniz gördüğüm kadarıyla. Bu anlamda potansiyel var burada. Ben de 15 yaş civarlarında ilk bestemi yaptığımda böyle bir şeyler yapmıştım.
Elbette teori-armoni konusunda herkesin kendini geliştirmesi iyi olur, sizin de öyle. Ancak bu tarz için Berklee kitapları işinize yaramaz. Troy Stetina'nın heavy metal ve thrash metal üzerine kitapları var, genel gitar kitapları da var. Onlara bir göz atın derim. Acele etmeyin. Heves bu işlerde tek başına yetmez, sabır ve disiplin lazım. Sadece yapabilmiş olmak için yapmanın bir anlamı yok bir besteyi. Beste öncelikle size, sonra da mümkünse başkalarına bir şey ifade etmeli ve belli bir duygu yada düşünceyi aktarmalı. Melodi olur veya olmaz, bu tek başına bir kriter filan değil. Ayrıca sizin çaldığınız riffte melodi var zaten. Ama bütünlük yok parçada, sorun orada.
Beste yapmak için ayrıca "şarkı formu" denilen şey konusunda da inceleme yapmak lazım. Sevdiğiniz grupların şarkı formlarını/trafiklerini inceleyin. Ne nerede başlıyor, nerede bitiyor, bunları inceleyin. Göreceksiniz ki riffleri arka arkaya yapıştırmak her zaman beste yapmaya yetmez. Bunların bir bütünlüğü olması da gerekir. Sizin ki henüz bir taslak ve bir başlangıç, bu işlere devam ederseniz söyle bir 5 sene sonra dönüp baktığınızda bunu daha iyi görürsünüz.

İstediğin tarzda beste yap, gitar tekniği üzerine olan kitaplardan bestecilik öğrenilmez, sizin albümlerde high gain gitar tonları ile dinlediğiniz çoğu şarkı akustik gitarla veya piyano ile bestelenmiştir. Melodisi olmayan beste diye bir şey olmaz, beste diyebilmen için armonisi ve melodisi olması gerekir.
Berklee'nin kitaplarıda beste yapacak kişiye yardımcı olur.
 
Kitabı okumaya okumaya çalışacağım.
Yaptığım kayıttaki eksiklerimi daha net söylerseniz daha iyi anlarım.
Kayıtta solo olmadığı için mi beste değil? Melodi ne tarz bir şey olacak?
Beste olması için ne gibi özellikler taşıması gerekiyor?
Teorik bilgim çok çok az olduğundan zayıfım bu konularda. Basit de olsa şarkı besteleyebilmek istiyorum.
Ayrıca mırıldanarak yazdığım bi melodiyi gitar klavyesine nasıl aktarabilirim?

Sorun bilginin az olması ve pişmeden hemen büyük işler peşine düşmek zaten. Mırıldandığın melodiyi ancak kulak eğitimi ile gitarda çalabilirsin. Bunun içinde kitaplar var.

Daha yakın zamanda burada kulak eğitimi için 40 CD'lik bir kurs satışa çıkarmıştım kimse yüzüne bile bakmadı bende sildim ilanı.

Solo vs. bunlar besteyi oluşturan temeller değil. Armoni yani akorlar ve melodi, bu ikisi bir araya gelince beste oluşur. Daha önceki mesajımda da belirttim forum mesajı ile sana müzik eğitimi verebilmemiz mümkün değil, kaldı ki bende bu işte yetkin biriside değilim zaten.

Bu devirde internet gibi uçsuz bucaksız bir kaynak var, tavsiyem eğer bilmiyorsan basic seviyede de olsa İngilizce öğrenmen, müzikle ilgili kaynaklar için zaten edebi bir eseri anlamak için gerektiği kadar İngilizce gerekmiyor. Müziğin dili notalar.

Bir hususu daha açığa kavuşturalım sen sadece gitarla çalınacak enstrümantal metal bestesi mi yapmak istiyorsun, öyleyse o zaman konuyla daha ilgili olanlar yardımcı olabilir sana benim alanım değil metal.
 
İstediğin tarzda beste yap, gitar tekniği üzerine olan kitaplardan bestecilik öğrenilmez, sizin albümlerde high gain gitar tonları ile dinlediğiniz çoğu şarkı akustik gitarla veya piyano ile bestelenmiştir. Melodisi olmayan beste diye bir şey olmaz, beste diyebilmen için armonisi ve melodisi olması gerekir.
Berklee'nin kitaplarıda beste yapacak kişiye yardımcı olur.
Elimde bi metod var armoni gam bestelemeyle ilgili bir sürü şey anlatıyor. Daha oralara gelemedim. Ama düzenli çalışıyorum. Zamanla armoni gam teori vs öğrenmeye başlayacağım.
 
Sorun bilginin az olması ve pişmeden hemen büyük işler peşine düşmek zaten. Mırıldandığın melodiyi ancak kulak eğitimi ile gitarda çalabilirsin. Bunun içinde kitaplar var.

Daha yakın zamanda burada kulak eğitimi için 40 CD'lik bir kurs satışa çıkarmıştım kimse yüzüne bile bakmadı bende sildim ilanı.

Solo vs. bunlar besteyi oluşturan temeller değil. Armoni yani akorlar ve melodi, bu ikisi bir araya gelince beste oluşur. Daha önceki mesajımda da belirttim forum mesajı ile sana müzik eğitimi verebilmemiz mümkün değil, kaldı ki bende bu işte yetkin biriside değilim zaten.

Bu devirde internet gibi uçsuz bucaksız bir kaynak var, tavsiyem eğer bilmiyorsan basic seviyede de olsa İngilizce öğrenmen, müzikle ilgili kaynaklar için zaten edebi bir eseri anlamak için gerektiği kadar İngilizce gerekmiyor. Müziğin dili notalar.

Bir hususu daha açığa kavuşturalım sen sadece gitarla çalınacak enstrümantal metal bestesi mi yapmak istiyorsun, öyleyse o zaman konuyla daha ilgili olanlar yardımcı olabilir sana benim alanım değil metal.
Şimdilik tarz sınırlandırması yapmadım. Metal yada blues diye. Kayıt biraz metal olmuş ama çok tarzda müzik dinliyorum. Biraz daha ilerleyince bi tarza saparım herhalde.
Sadece gitarla yapmak istemiyorum. Birkaç enstrüman daha kullannılırsa daha hoş oluyor şarkılar. Ama sadece gitar çalabildiğimden gitar besteleyebilirim.
 
Gözlerini kapat, yaşadığın bir olayı düşün, eğer derinden hissediyorsan tüm o melodi ve renk geliyor zaten.
Benim yöntemim bu ama ben bunu iyi işleyebilecek kadar yaratıcı değilim :)
 
Ayrıca mırıldanarak yazdığım bi melodiyi gitar klavyesine nasıl aktarabilirim?
mırıldanarak melodi yaratıp onu gitara aktarmak için referans bir sese ihtiyacın olabilir, mesela bu adam yazdığını riff üzerine ağızıyla solo yazıyor ardından bunu gitardan çalıyor.

1.40 dan sonrası izle ne demek istediğimi anlarsın, ingilizcen varsa tüm videoyu izlemeni tavsiye ederim.

Ben de buna benzer bir şey yapmıştım okuldayken mırıldandım güzel bi melodi çıktı ortaya telefonla mırıldanmamı kaydettim eve gidince de gitarla çaldım fakat şöyle bir şey var gitarımı aylarca drop d de çalmıştım kulağım o akort düzenine alıştı bu sayede ağızımla yarattığım melodiden riff yazabildim yani referans ses, kulağımın alışık olduğu gitarın drop d akort düzeni oldu.

Edit:
Arkadaşa yardımcı olmak amacıyla o ses kaydını buldum, soundclouda yükledim ve o melodiden yaptığım riffi paylaşıyorum :)


 
Son düzenleme:
sen format olarak nasıl yapıldığını öğren güzel riff geldiğinde kaçırmazsın...parçaya dönüştürmeyi bilmezsen sağlam riff de kaybolur gider...14 yaşında demesi kolay falan yazacağına fikirlere değer versen daha faydalı olur senin adına...
Fikrinize tabiki değer veriyorum ama ben daha o seviyede değilim.Zamanla çalışarak yapabilirim herhalde.
 
Geri
Üst