Arkadaşlar 1-4-5 kalıbında çalarken mesela do seçtik nota olarak 4. Olarak sol mu gelir la mı ? Demek istediğim sayarken do yu dahil ediyor muyuz yoksa do dan sonra ki notadan başlayarak mı sayariz ?
Do yu da sayiyoruz...4= Do, re, mi, FA ve 5=Do, re, mi, fa, SOL olmus oluyor...Arkadaşlar 1-4-5 kalıbında çalarken mesela do seçtik nota olarak 4. Olarak sol mu gelir la mı ? Demek istediğim sayarken do yu dahil ediyor muyuz yoksa do dan sonra ki notadan başlayarak mı sayariz ?
Merhabalar,Bugün bir sitede şu yazıya denk geldim: Chord Progressions For Minor Pentatonic Soloing - GUITARHABITS
Keşke 2 yıl önce denk gelseydim diyorum.
Kafamda bir soru var. Bu adam şimdi bize "Blues soundunu oluşturan temel şey majör keyin major akorları(1-4-5) üstüne çalınan pentanonik minor sololarıdır."
Ben de bunun üzerine A7-D7-E7 akorlarını içeren 12 ölçülük bir backing track açtım ve üstüne A pentatonic minor dizisinin notalarında gezindim. Harbiden de duyduğum şeyler bluesy şeylerdi.
Peki bu major gamın 1-4-5'i yerine minor gamın 1-4-5'ini yani aynı akorları minör olarak çalsak ne olacak ? Ya da majör gamın majörleri(A-D-E) yerine minör gamın majörlerini(3-6-7, G-C-D) çalsak buna da blues diyebilir miyiz ve bu akor diziliminin üstüne çalan bir şarkı örneği, bir ünlü müzisyen abimiz var mıdır ?
Yoksa bluesdaki çeşitliliği ve farklı gitaristlerin farklı müziklerini oluşturan şey birbirlerinden farklı akor kalıpları üstüne mi çalmalarıdır ?
Bugün bir sitede şu yazıya denk geldim: Chord Progressions For Minor Pentatonic Soloing - GUITARHABITS
Keşke 2 yıl önce denk gelseydim diyorum.
Kafamda bir soru var. Bu adam şimdi bize "Blues soundunu oluşturan temel şey majör keyin major akorları(1-4-5) üstüne çalınan pentanonik minor sololarıdır."
Ben de bunun üzerine A7-D7-E7 akorlarını içeren 12 ölçülük bir backing track açtım ve üstüne A pentatonic minor dizisinin notalarında gezindim. Harbiden de duyduğum şeyler bluesy şeylerdi.
Peki bu major gamın 1-4-5'i yerine minor gamın 1-4-5'ini yani aynı akorları minör olarak çalsak ne olacak ? Ya da majör gamın majörleri(A-D-E) yerine minör gamın majörlerini(3-6-7, G-C-D) çalsak buna da blues diyebilir miyiz ve bu akor diziliminin üstüne çalan bir şarkı örneği, bir ünlü müzisyen abimiz var mıdır ?
Yoksa bluesdaki çeşitliliği ve farklı gitaristlerin farklı müziklerini oluşturan şey birbirlerinden farklı akor kalıpları üstüne mi çalmalarıdır ?
Cok dogru ancak bu soylem, bence, geleneksel Blues icin daha fazla gecerli...Yeni blues gitaristleri artik blues'u teori ile birlestirip ortaya cok farkli ve guzel seyler cikartiyorlar...Haa, bunu yapan bazi eski adamlar da var..."it's easy to play blues, it's hard to feel it" demiş babalardan biri. gitar çalmayı ve blues dinlemeyi seviyorsanız zaten ektiğiniz tohum bir yerden yeşerecektir eninde sonunda. bu müziği yaratanların hiç birinin bu işin teorisinde bu kadar yoğunlaştıklarını sanmıyorum. blues çalmak bir hissiyat meselesi. bol bol dinleyin önce, sonra zaten çalarsınız. başta babaların dediği gibi, çalmak değil hissetmek zor.
Hocam yazınız için çok teşekkür ederim birşeyleri şimdi anlamaya başlıyorum. Sorularımın bir kısmını yanıtlamışsınız. Takıldığım diğer nokta şu:Merhabalar,
Soruyu tam anlayamamis olabilirim, simdiden ozur...
Temelde 12 bar blues'u, dominant (istersen major diyelim) ve minor olarak ikiye ayirabiliriz...Dominant icin I IV V ve minor icin i iv v akorlari kullaniliyor, yani ayni akorlarin dom7 ve min7 (genelde 7 kullanildigi icin, major ve minor olarak da ayirabilirsin)leri...Bu 2 yapi uzerine de, minor pentatonik calabilirsin...
Ornegin diyelim ki, La Dominant Blues caliyorsun, yani A7 D7 E7 ya da La minor blues caliyorsun, yani Amin7 Dmin7 Emin7, bu iki yapinin da uzerine Amin pentatonik calabilirsin...Oncelikle Aminor pentatonige hakim olmakta cok buyuk fayda olur, sonrasinda, bu yapilar uzerine daha fazla neler yapilabilecegini arastirabilirsin...
Geleneksel, 12 bar Blues'da cilginca bir cesitlilik yok aslinda, muzisyenler devamli minor pentatonikten sIkIldiklari icin bu yapi uzerine daha farkli olarak neler yapabileceklerine bakiyorlar...Bunu kimi zaman, farkli notalar ekleyerek, kimi zaman 12 bardaki akorlari bir miktar degistirerek, kimi zaman "zamanlamayla", kimi zaman "nefes aldirarak", kimi zaman "alcaltip, yukselterek" saglamaya calisiyorlar...Bu cok ozet bir tanim, ancak icine girince derya deniz, anlatmasi maalesef pek guc, ancak caldikca ve dinledikce kavrayabiliyor insan (hic degilse benim ozelimde boyle)...
Umarim soruna cevap olabilmistir, olamadiysa, biraz daha detayli aciklayabilirsen yardimci olmaya calisabilirim...
Sevgiler ve saygilar...
Sana yardımcı olur mu bilmiyorum çünkü ileri şeyler anlatıyor ama güzel video.
Hocam şimdi o tohum benim ciğerimin üstüne yeşermeye başladı sanırım. Ama işin içine biraz fazla girerim diye korkuyorum, bunca yıldır metalciyim ara sıra blues da jazz da dinlerim şimdi kafayı tam bunlarla bozucaz diye korkmaya başladım açıkçası biraz daha öğrendikçe"it's easy to play blues, it's hard to feel it" demiş babalardan biri. gitar çalmayı ve blues dinlemeyi seviyorsanız zaten ektiğiniz tohum bir yerden yeşerecektir eninde sonunda. bu müziği yaratanların hiç birinin bu işin teorisinde bu kadar yoğunlaştıklarını sanmıyorum. blues çalmak bir hissiyat meselesi. bol bol dinleyin önce, sonra zaten çalarsınız. başta babaların dediği gibi, çalmak değil hissetmek zor.
Minör gamın 1-4-5'ini alırsan minör blues akor dizisi olur. Ör: Am-Dm-Em7Bugün bir sitede şu yazıya denk geldim: Chord Progressions For Minor Pentatonic Soloing - GUITARHABITS
Keşke 2 yıl önce denk gelseydim diyorum.
Kafamda bir soru var. Bu adam şimdi bize "Blues soundunu oluşturan temel şey majör keyin major akorları(1-4-5) üstüne çalınan pentanonik minor sololarıdır."
Ben de bunun üzerine A7-D7-E7 akorlarını içeren 12 ölçülük bir backing track açtım ve üstüne A pentatonic minor dizisinin notalarında gezindim. Harbiden de duyduğum şeyler bluesy şeylerdi.
Peki bu major gamın 1-4-5'i yerine minor gamın 1-4-5'ini yani aynı akorları minör olarak çalsak ne olacak ? Ya da majör gamın majörleri(A-D-E) yerine minör gamın majörlerini(3-6-7, G-C-D) çalsak buna da blues diyebilir miyiz ve bu akor diziliminin üstüne çalan bir şarkı örneği, bir ünlü müzisyen abimiz var mıdır ?
Yoksa bluesdaki çeşitliliği ve farklı gitaristlerin farklı müziklerini oluşturan şey birbirlerinden farklı akor kalıpları üstüne mi çalmalarıdır ?
Minor 2-3-6 yapisi, 12 bar blues icin uygun olmayacaktir, ne demek istedigimi gitarla deneyerek anlayacaksiniz...Yani 4 bar II sonra 2 bar III calmaya calisinca neler olduguna bir bakin, daha sonra turnaroundda 6-3-2 nin blues icin ne kadar uyumsuz olacagini anlayacaginizi degerlendiriyorum...Ha, bu akorlari alirim, 12 bara oturtur calarim diyorsaniz zaten farkli bir anahtarin I (6) IV (2) V (3) ini calmis olacaksiniz yani farkli bir sey yapmamis olacaksiniz...Ama daha da onemlisi, neden buna takildiniz, blues desek ne olur, demesek ne olur, tam anlamadim?Hocam yazınız için çok teşekkür ederim birşeyleri şimdi anlamaya başlıyorum. Sorularımın bir kısmını yanıtlamışsınız. Takıldığım diğer nokta şu:
Majör keyin majörleri yerine(yani 1-4-5'i yerine) majör keyin minörleri üstüne(yani 2-3-6 akorları üstüne) pentanonik minörde solo atsak buna da blues diyemez miyiz ? Şuan bu dediğimi denemedim gitarı elime alınca deneyeceğim. Sizce nasıl birşey çıkar ortaya, güzel olmaz mı ?
Cok dogru ancak bu soylem, bence, geleneksel Blues icin daha fazla gecerli...Yeni blues gitaristleri artik blues'u teori ile birlestirip ortaya cok farkli ve guzel seyler cikartiyorlar...Haa, bunu yapan bazi eski adamlar da var...
Dogrudan Blues gitaristi denilmez, ama bu videoyu her izledigimde aklimi aliyor adam...Al iste 12 bar ustune caliyor ama ortaya cikan seye bak...
Tamamen katiliyorum...tabii ki işin teorik kısmına asla dil uzatma yok haşa
asıl vurgulamak istediğim o bluesy groove denen şeyi hissedebilmek. attığın video çok güzel örnek aslında. adam işin o kısmını bitirmiş çoktan. çaldığı şey blues işte, ne kadar karmaşık bir şey çalsa da o hissiyatı vermiş. asla kopmamış ondan. yukarıda bahsedilmiş robben ford abim falan da mesela ne çalarsa çalsın ben özümde blues gitaristiyim kardeşim diyor. aşırı deneysel işler bende o hissiyatı uyandırmıyor maalesef. güzel bir gitar dinletisi diyorum sadece, adam blues'u almış başka yere taşımış diyemiyorum onlara. jeff beck mesela. inanılmaz gitaristlerden biri adam bence ama iyice fusion'a bağladı blues falan derken. yani benim gibi ve başlığı açan dostumuz gibi bu işte acemi gitaristlerin blues yapmak istiyorlarsa önce o hissiyatı yakalaması gerektiğine inanıyorum. o groove'u verebilelim önce dinleyene, sonra deneysel işlere gireriz tabi ömrümüz yeterse.
jeff beck örneği tamamen dramatizasyon amacı ile verilmiş olup, vuracak arkadaşların en azından görünen yerlerime vurmamaları rica olunur.
Hocam yazınız için çok teşekkür ederim birşeyleri şimdi anlamaya başlıyorum. Sorularımın bir kısmını yanıtlamışsınız. Takıldığım diğer nokta şu:
Majör keyin majörleri yerine(yani 1-4-5'i yerine) majör keyin minörleri üstüne(yani 2-3-6 akorları üstüne) pentanonik minörde solo atsak buna da blues diyemez miyiz ? Şuan bu dediğimi denemedim gitarı elime alınca deneyeceğim. Sizce nasıl birşey çıkar ortaya, güzel olmaz mı ?
İşi biraz daha kavramaya başladım. Reyisi hiç görmemiştim takip ettim kanalını. Ama benim bilmediğim akorlar falan giriyor işin içine, dom7 ve min7'li akorları yeni öğrenmişken önce bi bunları iyicene kavrayim gerisine oradan devam edeceğim. Teşekkürler.
Hocam şimdi o tohum benim ciğerimin üstüne yeşermeye başladı sanırım. Ama işin içine biraz fazla girerim diye korkuyorum, bunca yıldır metalciyim ara sıra blues da jazz da dinlerim şimdi kafayı tam bunlarla bozucaz diye korkmaya başladım açıkçası biraz daha öğrendikçe